Gå til innhold

Er man uforskammet som skeptiker om man ikke holder kjeft om det?


Anbefalte innlegg

Når du får en forståelse for hvordan store selskaper utnytter systemet for å begrave studier på legemidler som ikke virker så får du ikke samme tiltro til dem som viser at de gjør. På lik linje med kosttilskuddstudier.

Så lenge de tjener penger, så driter de i deg. Og ditt liv.

Feilernæring er nok nøkkelordet. Det er tross alt myndighetene, og ikke kroppen, som har satt hva som er "grenseverdier" for ulike vitaminer, mineraler og sporstoffer. Nå mener jeg ikke at hestedoser av dette er nødvendig, men det er ikke til å stikke under en stol at vi har lite sol i Norge. Slik at antallet som trenger f.eks. tilskudd av vitamin d er vesentlig høyere enn i f.eks. Syd-Europa. Tradisjonelt har en fått ganske adekvate nivåer av dette ved å spise mye (villfanget) fet fisk, som på den tiden ikke var full av tungmetaller. Hvor ofte spiser du sild, makrell og villfanget laks?

Hvem som har behov for ulike tilskudd vil nok være individuelt og basert på indikasjon, men det forutsetter at man leter etter dem og samtidig har et system å forholde seg til som virker. Det være seg en forskjell mellom minimumsverdier for å unngå mangelsykdommer (dagens system) til ideelle verdier for mer optimal helse.

Forøvrig så mener jeg selvsagt at slike ting skal diagnostiseres hos leger, eller annet kvalifisert helsepersonell, og ikke kvakksalvere med et apparat som oppdager tarmkreft via auraen.

Joda, feilernæring er et reelt problem for ENKELTE mennesker. Men flertallet av dem som bruker en formue på kosttilskudd, har ikke noe behov for det. De har blitt bondefanget av en næring som er akkurat like knallhardt kommersiell som den farmakologiske industrien.

Og alternativbevegelsen er full av remedier for "avgifting" av kroppen. Vi har jo, som tidligere nevnt, to organer som i særklasse bidrar til å avgifte kroppen, og det er leveren og nyrene. Og når hvetegraset har kommet og gått, så er det fortsatt leveren og nyrene som gjør den jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Urk, en del sånne folk ser bare hva de vil se. Skal vedde på at de synes de vitenskapelige undersøkelsene som er med på å støtte enkelte av deres påstander er greie;)

Ja, jøss. Det er f.eks "vitenskaplig bevist" at akupunktur virker, og at homeopatiske medisiner ikke bare har VIRKNINGER, men sågar BIvirkninger. Jeg kveles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jøss. Det er f.eks "vitenskaplig bevist" at akupunktur virker, og at homeopatiske medisiner ikke bare har VIRKNINGER, men sågar BIvirkninger. Jeg kveles.

Mener du at fysisk stimulering av muskler og vev ikke fungerer? Jeg mener ikke at akupunktur kan gjøre alt det de påstår, men det kan f.eks øke blodgjennomstrømningen til områder på samme måte som massasje. Og det igjen kan f.eks hjelpe til med å helbrede en skade raskere.

Men ikke sikker på hva du sikter til. Homoeopati er jo Guds egen medisin. Jeg tar en sukkerpille hver dag, så er jeg sikker på at jeg aldri dør. Den har nemlig ligger ute på kjøkkenbenken.

Anonymous poster hash: c6814...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan mesteparten av din vennekrets være ekstreme på dette området? Det virker veldig spesielt. Hvis du er inne i en sosial sirkel der alle har et komplett motsatt syn av deg så ville jeg utvidet horisontene litt. Folk flest er jo ikke slik.

Når det gjelder familie, ville jeg bare raskt sagt at "takk for tipset men jeg er ikke fan av den type metode/ideologi".

Beklager å måtte si det, men det er sjelden noen får stempel som "drittsekk" helt uten videre. Du fremtår nok noe kranglete og slitsom.

Endret av Marie90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at fysisk stimulering av muskler og vev ikke fungerer? Jeg mener ikke at akupunktur kan gjøre alt det de påstår, men det kan f.eks øke blodgjennomstrømningen til områder på samme måte som massasje. Og det igjen kan f.eks hjelpe til med å helbrede en skade raskere.

Men ikke sikker på hva du sikter til. Homoeopati er jo Guds egen medisin. Jeg tar en sukkerpille hver dag, så er jeg sikker på at jeg aldri dør. Den har nemlig ligger ute på kjøkkenbenken.

Anonymous poster hash: c6814...3e7

Du glemte ironiflaggene.

Akupunktur lar seg ikke skille fra placebo akupunktur.

Placebo akupunktur er pirking i huden med en spiss gjenstand (man får aldri skikkelig dobbeltblinde tester her, siden den som "setter" nålene alltid vet at det er juks, men man kan lure forsøkspersonen) som ikke trenger gjennom huden.

Det er gjort mange studier som sammenligner klassisk akupunktur etter meridiansystemet som kineserne utviklet med tilfeldig satte nåler, og klassisk akupunktur sammenlignet med pirking i huden. Og det viser seg at det ikke er noen forskjell. Effekten er ren placebo.

Det samme gjelder homeopatmedisin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg overhodet ikke i samme situasjon som TS, men mange. rundt meg, familien inkludert, er langt mer alternativ og religionsvennlige/tvilende enn det jeg er.

Med venner unngås temaet for det meste, vi har andre interesser som er felles hvor disse temaene ikke er en naturlig del av samtalene uansett.

Familien har bare måtte lære seg mitt ståsted å leve med at vi ser noe ulikt syn på verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alternative folk har totalt misforstått hva å være open-minded betyr. Og tar all info som slår beina under det de tror på som latterliggjøring og kommer med det fantastiske argumentet "det er mer mellom himmel og jord enn man aner".

Har ei venninne prøver å prakke på meg homeopatiske midler når jeg er syk, men jeg sier nei takk. Har lyst til å fortelle henne sannheten om hvorfor jeg sier nei, og at det er reinspikka vrøvl, men hun kommer til å bli dødelig fornærma og dritsur og det orker jeg ikke.



Anonymous poster hash: 0c727...b18
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

Ja, du er veldig uforskammet hvis du ytrer deg som skeptiker. Du er et uvitende fjols som ikke vet ditt eget beste når du ikke vil kjøpe en vidunderjuice til 500 kr per liter, og du er en arrogant blære hvis du sier at akupunktur ikke fungerer. Videre er du generelt sett kunnskapsløs, lite åpen og egentlig litt stakkarslig siden du ikke ser alt det magiske som skjer i vår usynlige, parallelle verden. Dessuten er du gørr kjedelig og lite generøs ovenfor andres rike sjeleliv når du alltid skal se ting på en vitenskapelig måte. Du har et fattig og tomt liv som du prøver å overføre på andre hvis du sier hva du mener.

........hilsen fra en kjip skeptiker som på tross av dette lever en rikt og godt liv;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

Hvordan kan mesteparten av din vennekrets være ekstreme på dette området? Det virker veldig spesielt. Hvis du er inne i en sosial sirkel der alle har et komplett motsatt syn av deg så ville jeg utvidet horisontene litt. Folk flest er jo ikke slik.

Når det gjelder familie, ville jeg bare raskt sagt at "takk for tipset men jeg er ikke fan av den type metode/ideologi".

Beklager å måtte si det, men det er sjelden noen får stempel som "drittsekk" helt uten videre. Du fremtår nok noe kranglete og slitsom.

Jeg kan ikke svare for TS, men for egen regning vil jeg påstå at jeg er temmelig konfliktsky- mange vil nok si jeg er ganske beskjeden. Men idet jeg fremmer mitt syn som skeptiker, blir tonen umiddelbart en helt annen. Jeg blir sett på som lite villig til å akseptere andres tro og meninger, og derfra er veien særdeles kort til å mene at jeg er en drittsekk og kverulant. Før jeg "kom ut av skapet" som skeptiker, var jeg helt enig med deg, - jeg trodde virkelig at det måtte være noe i det når folk ble sett på som drittsekker pga meninger. At det lå noe mer bak. I dag vet jeg bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

Personlig forstår jeg ikke hvorfor mennesker både ateister og religiøse er så opptatt med hva folk tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig forstår jeg ikke hvorfor mennesker både ateister og religiøse er så opptatt med hva folk tror.

Det hadde ikke spilt noen rolle hva folk tror hadde det ikke vært fordi at vi sniktvinges til å følge prinsipper fra denne troen ufrivillig.

F.eks. Er jeg, som en ganske sint ateist, glad for at de underviser i religion. Det betyr ikke at jeg synes det hører hjemme som et eget fag som viser til forskjellige livssynene vi kan "velge" mellom. For sannheten er at gruppepress, familiepress og tradisjon allerede har tatt det valget for oss. Spesielt når skolen nå skal vekte den ene religionen som viktigere og derfor undervise mer om denne.

Sannheten er at kristendom, islam, buddismen, etc hører hjemme sammen med gresk og norrøn mytologi. I historietimene.

En hver men et kritisk blikk på de opplysningene man blir servert skjønner at sannsynligheten for at det ikke er et gudommelig vesen som styrer alt er vesentlig større enn sannsynligheten for at det er et. Vitenskapen forteller oss at man aldri kan være helt sikker på noe - og derfor så kan man ikke si det helt sikkert, men kritisk analyse forteller oss noe om sannsynlighet. Du ville ikke satt alle pengene dine på en hest uten bein i et veddeløp?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å si slikt, men får det da spyttet i trynet at jeg har blitt hjernevasket av vitenskapen og big pharma. I følge dem er vitenskapen bare en religiøs tro, kjøpt og betalt av de som søker å undertrykke og utnytte meg.

Jeg vil tro det er lettere skaffe seg en ny omgangskrets, enn å prøve å få fornuft inn i de folkene der. Blir du værende bryter de deg ned med skvalderet sitt. Anonymous poster hash: 78a4d...95d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemte ironiflaggene.

Akupunktur lar seg ikke skille fra placebo akupunktur.

Placebo akupunktur er pirking i huden med en spiss gjenstand (man får aldri skikkelig dobbeltblinde tester her, siden den som "setter" nålene alltid vet at det er juks, men man kan lure forsøkspersonen) som ikke trenger gjennom huden.

Det er gjort mange studier som sammenligner klassisk akupunktur etter meridiansystemet som kineserne utviklet med tilfeldig satte nåler, og klassisk akupunktur sammenlignet med pirking i huden. Og det viser seg at det ikke er noen forskjell. Effekten er ren placebo.

Det samme gjelder homeopatmedisin.

Det er i alle fall ikke sludder at elektroakupunktur har hjulpet på synet til pasienter med retinitis pigmentosa. Det har de målt på synstester og ERG.

Anonymous poster hash: 68e6b...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er i alle fall ikke sludder at elektroakupunktur har hjulpet på synet til pasienter med retinitis pigmentosa. Det har de målt på synstester og ERG.

Anonymous poster hash: 68e6b...f2a

Link, por favor? Hva er ERG?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler med deg jeg òg. Høres ut som at vi har ganske likt syn på livet og naturen og hvordan alt henger i hop. Forskjellen er at familien og de fleste i vennekretsen min deler mitt syn. De som er hakket mer religiøse/spirituelle av seg er det i mild grad, og både de og jeg respekterer at vi har forskjellige syn, og kan prate om det uten at det blir noen konflikt. Takk og lov, for som kronisk syk hadde jeg blitt gal av å skulle bli prakket på diverse tullete behandlinger titt og stadig.

Jeg kan forstå de som sier at det enkleste bare er å holde kjeft, men samtidig er det en liten faen i meg som sier at du egentlig bør gjøre det stikk motsatte. Du har da like mye rett til å si hva du mener som det de har, og det at de direkte eller indirekte forsøker å gi deg en ansvarsfølelse for migrenen din er ufattelig stygt gjort, selv om de i sine vrangforestillinger tror at de bare prøver å hjelpe deg.

Har du forsøkt fortelle dem hvordan du opplever kritikken deres? Vær brutalt ærlig, forklar hvordan det gjør deg sint og såret, og hvorfor. Hvis de har en sunn dose empati og selvinnsikt bør de være i stand til å forstå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Link, por favor? Hva er ERG?

ERG er elektrofetinogram. En avlesning av aktiviteten på netthinnen.

Ja, det stemmer nok. Både elektroakupunktur og "transcorneal electric stimulation" (ingen nåler der da) har vist målbar effekt på RP.

Noen linker her

https://www.blindeforbundet.no/internett/nyheter/ny-behandling-gir-haap-for-rp-rammede-1

Og om elektroakupunktur her om du blar litt ned

http://www.rpfn.no/nytt-fra-forskningen-august-2013.5270448-115735.html

Tror heller ikke det stemmer at all vanlig akupunktur er placebo. De har vel bevist at det fungerer på noe, om ikke så mye.

Anonymous poster hash: 68e6b...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ERG er elektrofetinogram. En avlesning av aktiviteten på netthinnen.

Ja, det stemmer nok. Både elektroakupunktur og "transcorneal electric stimulation" (ingen nåler der da) har vist målbar effekt på RP.

Noen linker her

https://www.blindeforbundet.no/internett/nyheter/ny-behandling-gir-haap-for-rp-rammede-1

Og om elektroakupunktur her om du blar litt ned

http://www.rpfn.no/nytt-fra-forskningen-august-2013.5270448-115735.html

Tror heller ikke det stemmer at all vanlig akupunktur er placebo. De har vel bevist at det fungerer på noe, om ikke så mye.

Anonymous poster hash: 68e6b...f2a

Det er litt drøyt å kalle dette for "akupunktur". Metoden bruker en elektrode i tinningen og en liten sølvelektrode som legges inntil øye-eplet langs øyevipperoten.

Hvis noen har fortalt deg at dette er bevis for at akupunktur, elektrisk eller annen, har noen effekt, så har du blitt feilinformert. Akupunktur er en metode som baserer seg på en forestilling om at man kan aktivere og manipulere kroppens (fiktive) livsenergi gjennom å stikke nåler inn i kroppen på bestemte punkter.

Det som er beskrevet i artikkelen du linket til, er elektrisk stimulering av øyet for å bedre øyets funksjon, og det er noe ganske annet.

Og det lille forsøket som det er referert til i den lange listen av prosjekter i din andre link, har ingenting med det som er omtalt i den første.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt drøyt å kalle dette for "akupunktur". Metoden bruker en elektrode i tinningen og en liten sølvelektrode som legges inntil øye-eplet langs øyevipperoten.

Hvis noen har fortalt deg at dette er bevis for at akupunktur, elektrisk eller annen, har noen effekt, så har du blitt feilinformert. Akupunktur er en metode som baserer seg på en forestilling om at man kan aktivere og manipulere kroppens (fiktive) livsenergi gjennom å stikke nåler inn i kroppen på bestemte punkter.

Det som er beskrevet i artikkelen du linket til, er elektrisk stimulering av øyet for å bedre øyets funksjon, og det er noe ganske annet.

Og det lille forsøket som det er referert til i den lange listen av prosjekter i din andre link, har ingenting med det som er omtalt i den første.

Det var kanskje et dårlig eksempel siden fellesnevneren er elektrisitet. Jo, det har noe med hverandre å gjøre. Begge deler sender strøm inn i øyet. Den ene metoden uten nåler den andre med.

Uansett om vi ser vekk fra akupunktur ble bruk av microcurrent sett på som fjollete alternativ brhandling før og. Ingen som ler av det nå mer for å si det sånn. Så. noe godt kan komme ut av at det finnes folk som prøver ut ting "out of the box". Det ville ikke skjedd at noen gjorde det om alle tenkte som mange av dere i denne tråden gjør...:)

Anonymous poster hash: 68e6b...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kanskje et dårlig eksempel siden fellesnevneren er elektrisitet. Jo, det har noe med hverandre å gjøre. Begge deler sender strøm inn i øyet. Den ene metoden uten nåler den andre med.

Uansett om vi ser vekk fra akupunktur ble bruk av microcurrent sett på som fjollete alternativ brhandling før og. Ingen som ler av det nå mer for å si det sånn. Så. noe godt kan komme ut av at det finnes folk som prøver ut ting "out of the box". Det ville ikke skjedd at noen gjorde det om alle tenkte som mange av dere i denne tråden gjør... :)

Anonymous poster hash: 68e6b...f2a

Det virker ikke som du egentlig vet hva akupunktur ER. Å anvende elektrisk stimulering av et organ eller et vev har vist seg å ha mange positive effekter, men det er ikke akupunktur. Å prøve ting "out of the box", som du sier, er det moderne medisin handler om, og det har gitt oss ganske mange behandlingsformer som ville vært utenkelige før man begynte å spekulere på ville og gale ting som transplantasjon av organer, bioreaktorer for å dyrke vev, kunstig hud, mekaniske lemmer med sanse-evne, syntetisk syn, implantater i hjernebarken, rekombinant DNA for produksjon av hormoner (som insulin og veksthormoner som før måtte høstes fra døde dyr og mennesker) og så videre, og så videre.

De sk "alternative" behandlingsformene er ikke "out of the box", de er bare gjentakelser av mange hundre år gamle feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.medisinsk-akupunktur.no/doku.php?id=indikasjoner

"Utøvere av medisinsk akupunktur legger hovedvekten av akupunkturbehandling på tilstander hvor akupunktur har dokumentert effekt i vitenskapelige forsøk."

Nå er ikke ekstrem i verken den ene eller den andre retningen. Jeg er såpass åpen at jeg uten problemer kan høre på andres synspunkt og synes det er interessant å se hvordan de tenker, fordet om jeg sjeldent er enig, så lar jeg meg ikke irritere. Det er jo såklart noe annet når de er så bastant og ikke respekterer eller er åpen for andre synspunkt. Det gjelder både vitenskapelige og alternative.

Jeg personlig heller nok mest i mot det vitenskapelige, men det er ikke til å stikke under en stol at noen alternative behandlinger funker, som feks medisinsk akupunktur. Etter mange år med kroniske smerter i korsryggsmerter, og utallige vitenskapelige behandlinger som ikke funket ble jeg anbefalt av legen å prøve. Jeg var skeptisk og mente det var bortkastet, men likevel desperat nok til å prøve. Og for første gang på mange år kunne jeg helt ærlig si at jeg hadde smertefrie dager. Kurert er jeg ikke, men så har jeg en kronisk sykdom som ikke blir kurert, hverken av vitenskapelig medisin eller alternativ. Jeg trenger ikke lenger sterke smertestillende medisiner og det er takket være akupunktur. Noe jeg aldri hadde trodd jeg skulle si.

Anonymous poster hash: fb6c5...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...