Gå til innhold

Er man uforskammet som skeptiker om man ikke holder kjeft om det?


Anbefalte innlegg

Så jeg er atesit og skeptiker. Jeg har stor sans for vitenskap, vitenskapsfilosofil, logikk, logiske feilsluttninger og alt det der. Jeg er overholdet ikke militant eller in-your-face med disse tingene, men i møte med andre mennsker, deres livssyn og idèer om naturen og universet reagerer dem nesten som om jeg har sparket hvalpen deres hvis jeg sier meg uenig, det selv om jeg er sakelig og forklarer på en ordentlig måte uten å latterligjøre. Er det noe jeg innbiller meg eller er det en dobbelstandard her?

Av en eller annen grunn er de fleste i min omgangskrets og familie til varierende grad overtroiske, konspirasjonsteoretikere og/eller new age'ere. Jeg blir stadig vekk lekset opp og ned om hva jeg gjør feil og hvorfor det er min egen skyld at jeg lider av migrene. De skal stadig vekk prakke på meg tullete behandlinger som jeg overhodet ikek tror noe på. De serverer vannvittige historier om energi våpen som som fordampet stålet i tvillingtårnene 911 (dette er en splitter nye en). De forteller meg at jeg MÅ spise ditten og datten fordi jeg har blodtype så og så og fordi jeg er født i stjernetegn så og så. Enkelte folk jeg kjenner har tatt lange utdannelser i slikt og oppfører seg som autoriteter når de forteller meg at jeg må detoxe Wheat Grass og kaffe i endetarmen.

Jeg blir så sliten av å stadig vekk få ørene tute fulle av dette, og jeg føler at jeg blir stemplet som en drittsekk uten gangsyn hvis jeg ikke bare holder kjeft og later som om jeg er takknemmelig for hjelpen. Jeg har ved tidligere annledninger sagt meg uenig og gitt saklige grunner, men de blir så såret og fornærmet at det er helt vilt, så jeg har sett meg nødt til å slutte med det.

Er det slik i vårt samfunn at det regnes som uforskammet å si slikt imot, eller er det noe jeg innbiller meg?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er gøy med å være interessert i logikk og vitenskap når man ikke bruker kunnskapen til å latterliggjøre religiøse fjompenisser?



Anonymous poster hash: cb063...0b6
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nogelunde samme livssyn som deg, heldigvis med familie og venner som deler mitt syn, for det der høres bare vannvittig slitsomt ut.

Har desverre ikke noen tips til hvordan du kan takle dette i hverdagen, kanskje muligens si at når man kan vise en klar vitenskapelig sammenheng mellom å spise økologisk havgress ved fullmåne, og en klar reduksjon i migreneplager, så skal du hoppe på det med en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nogelunde samme livssyn som deg, heldigvis med familie og venner som deler mitt syn, for det der høres bare vannvittig slitsomt ut.

Har desverre ikke noen tips til hvordan du kan takle dette i hverdagen, kanskje muligens si at når man kan vise en klar vitenskapelig sammenheng mellom å spise økologisk havgress ved fullmåne, og en klar reduksjon i migreneplager, så skal du hoppe på det med en gang.

Jeg har prøvd å si slikt, men får det da spyttet i trynet at jeg har blitt hjernevasket av vitenskapen og big pharma. I følge dem er vitenskapen bare en religiøs tro, kjøpt og betalt av de som søker å undertrykke og utnytte meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gidder ikke å dele mitt syn (som ditt) med andre lengre. Det sparer meg for mye.

Ja, det gjør det, så jeg holder osm regel kjeft og bare nikker og smiler. Men horfor er det slik? Hvorfor er det fullstendig sosialt akseptert å holde på som de gjør men en voldsom faux pas om jeg argumenterer imot? Hvor kommer denne dobbelstandarden fraÅ Hvorfor er det som en krenkelse av deres livssyn å regne at jeg deler mitt med dem slik de gjør med meg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør det, så jeg holder osm regel kjeft og bare nikker og smiler. Men horfor er det slik? Hvorfor er det fullstendig sosialt akseptert å holde på som de gjør men en voldsom faux pas om jeg argumenterer imot? Hvor kommer denne dobbelstandarden fraÅ Hvorfor er det som en krenkelse av deres livssyn å regne at jeg deler mitt med dem slik de gjør med meg?

Kanskje fordi de ikke er modne nok til å se at alle har ulike verdisyn. De nyfrelste er overivrige etter å overbevise andre, vi andre har mer enn nok med å leve vårt eget liv.

Anonymous poster hash: 4fee4...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den erfaringen jeg og, særlig med de som er veldig alternative. De jeg kjenner snakker veldig mye om å ha et åpent sinn, men om noen skulle være så fæle å stille spørsmål ved det de holder på med blir de kjempe sure med en gang...

Det er ganske vanskelig å forholde seg til de, jeg prøver for det meste å la vere å snakke om akkurat disse tingene, men det er ikke alltid så lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

Jeg har også den erfaringen, men fra begge leire. Ekstem-ateistene kan være like slitsomme og påståelige som de rope-religiøse, og jeg vil helst slippe å diskutere med noen av dem. Om slike temaer kommer opp i nærheten av mennesker jeg vet er ekstreme, så trekker jeg meg unna. Det er ikke verdt det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å si slikt, men får det da spyttet i trynet at jeg har blitt hjernevasket av vitenskapen og big pharma. I følge dem er vitenskapen bare en religiøs tro, kjøpt og betalt av de som søker å undertrykke og utnytte meg.

Urk, en del sånne folk ser bare hva de vil se. Skal vedde på at de synes de vitenskapelige undersøkelsene som er med på å støtte enkelte av deres påstander er greie;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også den erfaringen, men fra begge leire. Ekstem-ateistene kan være like slitsomme og påståelige som de rope-religiøse, og jeg vil helst slippe å diskutere med noen av dem. Om slike temaer kommer opp i nærheten av mennesker jeg vet er ekstreme, så trekker jeg meg unna. Det er ikke verdt det.

Ekstremister uansett "legning" er ganske slitsomt, selv om man er enig med en del av det de sier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg er atesit og skeptiker. Jeg har stor sans for vitenskap, vitenskapsfilosofil, logikk, logiske feilsluttninger og alt det der. Jeg er overholdet ikke militant eller in-your-face med disse tingene, men i møte med andre mennsker, deres livssyn og idèer om naturen og universet reagerer dem nesten som om jeg har sparket hvalpen deres hvis jeg sier meg uenig, det selv om jeg er sakelig og forklarer på en ordentlig måte uten å latterligjøre. Er det noe jeg innbiller meg eller er det en dobbelstandard her?

Av en eller annen grunn er de fleste i min omgangskrets og familie til varierende grad overtroiske, konspirasjonsteoretikere og/eller new age'ere. Jeg blir stadig vekk lekset opp og ned om hva jeg gjør feil og hvorfor det er min egen skyld at jeg lider av migrene. De skal stadig vekk prakke på meg tullete behandlinger som jeg overhodet ikek tror noe på. De serverer vannvittige historier om energi våpen som som fordampet stålet i tvillingtårnene 911 (dette er en splitter nye en). De forteller meg at jeg MÅ spise ditten og datten fordi jeg har blodtype så og så og fordi jeg er født i stjernetegn så og så. Enkelte folk jeg kjenner har tatt lange utdannelser i slikt og oppfører seg som autoriteter når de forteller meg at jeg må detoxe Wheat Grass og kaffe i endetarmen.

Jeg blir så sliten av å stadig vekk få ørene tute fulle av dette, og jeg føler at jeg blir stemplet som en drittsekk uten gangsyn hvis jeg ikke bare holder kjeft og later som om jeg er takknemmelig for hjelpen. Jeg har ved tidligere annledninger sagt meg uenig og gitt saklige grunner, men de blir så såret og fornærmet at det er helt vilt, så jeg har sett meg nødt til å slutte med det.

Er det slik i vårt samfunn at det regnes som uforskammet å si slikt imot, eller er det noe jeg innbiller meg?

Du har selvfølgelig rett til å ha dine meninger, slik som alle andre. Men dersom det å hevde dine meninger medfører så mye ubehag som du beskriver, så hadde jeg heller vurdert å holde kjeft.

Anonymous poster hash: 317fe...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så jeg er atesit og skeptiker. Jeg har stor sans for vitenskap, vitenskapsfilosofil, logikk, logiske feilsluttninger og alt det der. Jeg er overholdet ikke militant eller in-your-face med disse tingene, men i møte med andre mennsker, deres livssyn og idèer om naturen og universet reagerer dem nesten som om jeg har sparket hvalpen deres hvis jeg sier meg uenig, det selv om jeg er sakelig og forklarer på en ordentlig måte uten å latterligjøre. Er det noe jeg innbiller meg eller er det en dobbelstandard her?

Av en eller annen grunn er de fleste i min omgangskrets og familie til varierende grad overtroiske, konspirasjonsteoretikere og/eller new age'ere. Jeg blir stadig vekk lekset opp og ned om hva jeg gjør feil og hvorfor det er min egen skyld at jeg lider av migrene. De skal stadig vekk prakke på meg tullete behandlinger som jeg overhodet ikek tror noe på. De serverer vannvittige historier om energi våpen som som fordampet stålet i tvillingtårnene 911 (dette er en splitter nye en). De forteller meg at jeg MÅ spise ditten og datten fordi jeg har blodtype så og så og fordi jeg er født i stjernetegn så og så. Enkelte folk jeg kjenner har tatt lange utdannelser i slikt og oppfører seg som autoriteter når de forteller meg at jeg må detoxe Wheat Grass og kaffe i endetarmen.

Jeg blir så sliten av å stadig vekk få ørene tute fulle av dette, og jeg føler at jeg blir stemplet som en drittsekk uten gangsyn hvis jeg ikke bare holder kjeft og later som om jeg er takknemmelig for hjelpen. Jeg har ved tidligere annledninger sagt meg uenig og gitt saklige grunner, men de blir så såret og fornærmet at det er helt vilt, så jeg har sett meg nødt til å slutte med det.

Er det slik i vårt samfunn at det regnes som uforskammet å si slikt imot, eller er det noe jeg innbiller meg?

De er rett og slett hårsåre, noen er bare det. Så lenge du er saklig har du ditt på det tørre. Det er ikke lett når noen utfordrer troen man har - særlig hvis den ikke har et solid grunnlag hva gjelder argumenter. Det er sjeldent konspirasjonsteorier og nyreligiøsistet kan skilte med logiske slutninger, solide fakta og god argumentasjon (skjønt det kan jo finnes unntak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg er atesit og skeptiker. Jeg har stor sans for vitenskap, vitenskapsfilosofil, logikk, logiske feilsluttninger og alt det der. Jeg er overholdet ikke militant eller in-your-face med disse tingene, men i møte med andre mennsker, deres livssyn og idèer om naturen og universet reagerer dem nesten som om jeg har sparket hvalpen deres hvis jeg sier meg uenig, det selv om jeg er sakelig og forklarer på en ordentlig måte uten å latterligjøre. Er det noe jeg innbiller meg eller er det en dobbelstandard her?

Av en eller annen grunn er de fleste i min omgangskrets og familie til varierende grad overtroiske, konspirasjonsteoretikere og/eller new age'ere. Jeg blir stadig vekk lekset opp og ned om hva jeg gjør feil og hvorfor det er min egen skyld at jeg lider av migrene. De skal stadig vekk prakke på meg tullete behandlinger som jeg overhodet ikek tror noe på. De serverer vannvittige historier om energi våpen som som fordampet stålet i tvillingtårnene 911 (dette er en splitter nye en). De forteller meg at jeg MÅ spise ditten og datten fordi jeg har blodtype så og så og fordi jeg er født i stjernetegn så og så. Enkelte folk jeg kjenner har tatt lange utdannelser i slikt og oppfører seg som autoriteter når de forteller meg at jeg må detoxe Wheat Grass og kaffe i endetarmen.

Jeg blir så sliten av å stadig vekk få ørene tute fulle av dette, og jeg føler at jeg blir stemplet som en drittsekk uten gangsyn hvis jeg ikke bare holder kjeft og later som om jeg er takknemmelig for hjelpen. Jeg har ved tidligere annledninger sagt meg uenig og gitt saklige grunner, men de blir så såret og fornærmet at det er helt vilt, så jeg har sett meg nødt til å slutte med det.

Er det slik i vårt samfunn at det regnes som uforskammet å si slikt imot, eller er det noe jeg innbiller meg?

I feel Your pain.

Jeg bodde sammen med en stjernekadett selv en gang, og det var mye det samme. Healing og krystaller og ånder og whatnot. Og sier man noe rasjonelt en gang i blant så får man ræva full av tenner og anklages for å være sneversynt og lite spirituell (Og det er SÅ urettferdig, jeg er virkelig GLAD i sprit. Særlig whiskey :ironi: )

Jeg vet ikke hva man kan gjøre. Det er jo ikke din feil at de stritter med piggene når man ikke vil være med å leke med ønskekvister og kaffeklyster. For ikke å snakke om hvis man stiller spm "Joda, men hvordan VET du det?" Eller "Hvilke toksiner, nøyaktig, er det vi snakker om her, og hvorfor hjelper GRAS på dem?"

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å si slikt, men får det da spyttet i trynet at jeg har blitt hjernevasket av vitenskapen og big pharma. I følge dem er vitenskapen bare en religiøs tro, kjøpt og betalt av de som søker å undertrykke og utnytte meg.

Du burde sitere litt fra Ben Goldacre til dem. Les Bad Science for bakgrunnsmateriale, evt sjekk ut hans hjemmeside badscience.net. Alterativbransjen med alle kosttilskudd og remedier er en multimilliardindustri. Det spørs hvem som utnytter hvem. Jeg bruker ikke penger på medikamenter og kosttilskudd, mens en gjennomsnitts alternativ person har skapet fullt av eksotiske teer og urtemikser og hvetegress og kosttilskudd. De er latterlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du burde sitere litt fra Ben Goldacre til dem. Les Bad Science for bakgrunnsmateriale, evt sjekk ut hans hjemmeside badscience.net. Alterativbransjen med alle kosttilskudd og remedier er en multimilliardindustri. Det spørs hvem som utnytter hvem. Jeg bruker ikke penger på medikamenter og kosttilskudd, mens en gjennomsnitts alternativ person har skapet fullt av eksotiske teer og urtemikser og hvetegress og kosttilskudd. De er latterlige.

God forfatter!

Er enig med det meste som skrives i denne tråden, men en skal vite at "big pharma" og politiske interesser har reelle interesser av å sverte kosttilskuddsbransjen og vice versa. Så selv om det meste av kosttilskudd ikke gir den effekten det lover, så betyr det ikke at alt i kategorien kosttilskudd nødvendigvis er lureri. Et godt eksempel på det er vitaminer og mineraler, og f.eks. tilskudd for å gjenopprette normalnivåer/verdier.

Om du ikke har lest bok nr.2 av Goldacre bør du også lese den, der "big pharma"s påvirkning tas opp. "Bad Pharma" heter den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er gøy med å være interessert i logikk og vitenskap når man ikke bruker kunnskapen til å latterliggjøre religiøse fjompenisser?

Anonymous poster hash: cb063...0b6

Nei, hva er gøy med vitenskap i det hele tatt? *sukk*

Anonymous poster hash: 87976...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God forfatter!

Er enig med det meste som skrives i denne tråden, men en skal vite at "big pharma" og politiske interesser har reelle interesser av å sverte kosttilskuddsbransjen og vice versa. Så selv om det meste av kosttilskudd ikke gir den effekten det lover, så betyr det ikke at alt i kategorien kosttilskudd nødvendigvis er lureri. Et godt eksempel på det er vitaminer og mineraler, og f.eks. tilskudd for å gjenopprette normalnivåer/verdier.

Om du ikke har lest bok nr.2 av Goldacre bør du også lese den, der "big pharma"s påvirkning tas opp. "Bad Pharma" heter den.

Å, jeg har den. God bok. Det er ikke noe meningsfylt skille mellom kosttilskuddsbransjen og den farmakologiske industrien, for øvrig.

Vi har nyrer og lever til å holde normale nivåer av ditt og datt. Kroppen er en vidunderlig homeostatisk maskin som klarer den biffen selv uten at man skal drukne den i hestedoser av antioksydanter og sporstoffer. Og med unntak av tilfeller av reell under-og feil-ernæring hos folk som ikke har mulighet til å få i seg alt de trenger, så finnes det ingen indikasjoner for at kosttilskudd produserer noe annet enn ekstremt dyr urin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, jeg har den. God bok. Det er ikke noe meningsfylt skille mellom kosttilskuddsbransjen og den farmakologiske industrien, for øvrig.

Vi har nyrer og lever til å holde normale nivåer av ditt og datt. Kroppen er en vidunderlig homeostatisk maskin som klarer den biffen selv uten at man skal drukne den i hestedoser av antioksydanter og sporstoffer. Og med unntak av tilfeller av reell under-og feil-ernæring hos folk som ikke har mulighet til å få i seg alt de trenger, så finnes det ingen indikasjoner for at kosttilskudd produserer noe annet enn ekstremt dyr urin.

Når du får en forståelse for hvordan store selskaper utnytter systemet for å begrave studier på legemidler som ikke virker så får du ikke samme tiltro til dem som viser at de gjør. På lik linje med kosttilskuddstudier.

Så lenge de tjener penger, så driter de i deg. Og ditt liv.

Feilernæring er nok nøkkelordet. Det er tross alt myndighetene, og ikke kroppen, som har satt hva som er "grenseverdier" for ulike vitaminer, mineraler og sporstoffer. Nå mener jeg ikke at hestedoser av dette er nødvendig, men det er ikke til å stikke under en stol at vi har lite sol i Norge. Slik at antallet som trenger f.eks. tilskudd av vitamin d er vesentlig høyere enn i f.eks. Syd-Europa. Tradisjonelt har en fått ganske adekvate nivåer av dette ved å spise mye (villfanget) fet fisk, som på den tiden ikke var full av tungmetaller. Hvor ofte spiser du sild, makrell og villfanget laks?

Hvem som har behov for ulike tilskudd vil nok være individuelt og basert på indikasjon, men det forutsetter at man leter etter dem og samtidig har et system å forholde seg til som virker. Det være seg en forskjell mellom minimumsverdier for å unngå mangelsykdommer (dagens system) til ideelle verdier for mer optimal helse.

Forøvrig så mener jeg selvsagt at slike ting skal diagnostiseres hos leger, eller annet kvalifisert helsepersonell, og ikke kvakksalvere med et apparat som oppdager tarmkreft via auraen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...