Gå til innhold

Jehovas vitner, noen som er det her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer på noe... Jeg fikk helt sjokk i går.. Jeg har familie som er med der, jeg selv, foreldrene mine og noen av søskene mine er ikke med, ikke samboer heller. Men hvis det er noen Jehovas vitner her, da kan dere faktisk svare meg på det at hvorfor betyr troen deres mer enn foreldrene dine?

Min bror vil ikke ha kontakt med foreldrene våres, pga de er utstøtt og han har kjæreste som er i JW.. Hvordan har det seg slik at religion skal stå i veien for de personene som ga deg et LIV?

Jeg er veldig provosert og er helt imot det dere står for etter dette! Ikke bare det, jeg mister en bror pga dette. Skal det være sånn??



Anonymous poster hash: e9ea9...710
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tragisk.

Tragisk ja.. Hvordan kan det være en god religion når det er sånn?

Anonymous poster hash: e9ea9...710

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troen går jo også foran ens egne barn, dersom barna bryter med menigheten. Så at noen bryter med foreldrene sine er ikke noe å bli sjokkert over.



Anonymous poster hash: f0f75...2df
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troen går jo også foran ens egne barn, dersom barna bryter med menigheten. Så at noen bryter med foreldrene sine er ikke noe å bli sjokkert over.

Anonymous poster hash: f0f75...2df

Nei, men skal det være sånn??

Barna dine er jo alt for deg, og foreldrene. Jeg kunne ladri kuttet kontakten med barna eller foreldrene mine pga noe sånt!!

Nå er jeg jo veldig provosert av dette, fordi jeg trodde aldri det skulle skje. For jeg så opp til han, det har jeg gjort hele livet.

Anonymous poster hash: e9ea9...710

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner selv noen som var oppvokst med Jehovas vitner.

Både deres syn på blodoverføring, Harmageddon og utestengelse/intoleranse hvis andre ikke er enige med dem er noe jeg er helt imot. Kjenner personlig to menn som har slitt pga barndommen og var oppvokst innen dette. Når det er sagt har mange i J.V. et godt familiesamhold som er jeg misunner.

Nei, det er selvfølgelig helt feil om du har mistet kontakten med broren din og bare trist. Kan du ikke snakke med ham en gang til eller skrive et brev?

Lykke til! :blomst:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner selv noen som var oppvokst med Jehovas vitner.

Både deres syn på blodoverføring, Harmageddon og utestengelse/intoleranse hvis andre ikke er enige med dem er noe jeg er helt imot. Kjenner personlig to menn som har slitt pga barndommen og var oppvokst innen dette. Når det er sagt har mange i J.V. et godt familiesamhold som er jeg misunner.

Nei, det er selvfølgelig helt feil om du har mistet kontakten med broren din og bare trist. Kan du ikke snakke med ham en gang til eller skrive et brev?

Lykke til! :blomst:

De som er med i JV er veldig knyttet og akkurat som de er en veldig fin familie, men uansett.. jeg har sett hvordan han er med dem og sånn.

Nei, han har tatt sin besluttning, de vil ikke ha foreldrene mine der når de gifter seg engang. Han har ikke fortalt dette til meg enda, men han har sagt det til foreldrene mine. Men jeg skjønner ikke hvordan han har hjerte til å si sånt. Jeg vil ikke ha kontakt med han hvis det skal være sånt. Jeg fikk også et valg. Jeg MÅTTE være med på møtet, eller så kunne vi ikke møte dama hans. I siste liten ombestemte han seg, også tok det en dag, så var alt snudd på hodet..

Anonymous poster hash: e9ea9...710

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er med i JV er veldig knyttet og akkurat som de er en veldig fin familie, men uansett.. jeg har sett hvordan han er med dem og sånn.

Nei, han har tatt sin besluttning, de vil ikke ha foreldrene mine der når de gifter seg engang. Han har ikke fortalt dette til meg enda, men han har sagt det til foreldrene mine. Men jeg skjønner ikke hvordan han har hjerte til å si sånt. Jeg vil ikke ha kontakt med han hvis det skal være sånt. Jeg fikk også et valg. Jeg MÅTTE være med på møtet, eller så kunne vi ikke møte dama hans. I siste liten ombestemte han seg, også tok det en dag, så var alt snudd på hodet..

Anonymous poster hash: e9ea9...710

At han ombestemte seg viser at han ikke er helt enig med seg selv om disse tingene. Han har sikkert flere tanker i hodet samtidig og er samtidig veldig påvirket av J.V. Synes absolutt du skal si hva du mener. Vil du selv være med på bryllupet når foreldrene dine ikke er invitert?

Lykke til ! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han ombestemte seg viser at han ikke er helt enig med seg selv om disse tingene. Han har sikkert flere tanker i hodet samtidig og er samtidig veldig påvirket av J.V. Synes absolutt du skal si hva du mener. Vil du selv være med på bryllupet når foreldrene dine ikke er invitert?

Lykke til ! :blomst:

Det er jo sant, men jeg vil ikke si noe før han sier noe til meg. Ser han i kveld, så vi får se... Ikke når det er sånn, nei.. Da kan han bare holde seg unna, fordi han ble helt en annen person etter han fikk seg dame. Og det at han vil kutte ut foreldrene mine pga det, han har vært J.V i 10 år og ikke brydd seg om foreldrene våre er utstøtt. (grunnen er vel at de meldte seg ut pga en hjertesyk sønn og de begynte å røyke igjen pga presset.) Men når ho kommer, så forandrer alt seg!

Takk! :)

Anonymous poster hash: e9ea9...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på noe... Jeg fikk helt sjokk i går.. Jeg har familie som er med der, jeg selv, foreldrene mine og noen av søskene mine er ikke med, ikke samboer heller. Men hvis det er noen Jehovas vitner her, da kan dere faktisk svare meg på det at hvorfor betyr troen deres mer enn foreldrene dine?

Min bror vil ikke ha kontakt med foreldrene våres, pga de er utstøtt og han har kjæreste som er i JW.. Hvordan har det seg slik at religion skal stå i veien for de personene som ga deg et LIV?

Jeg er veldig provosert og er helt imot det dere står for etter dette! Ikke bare det, jeg mister en bror pga dette. Skal det være sånn??

Anonymous poster hash: e9ea9...710

Ja, de skal være sånn. I teorien har alle religioner (omtrent) samme klausul. Hvis noen ikke tror på oss er de mindre verdt enn oss og vi vil ikke ha noe med dem å gjøre.

Spesielt de religionene som er veldig tullete og av "nyere" dato (jehovas vitner, mormonere, scientologi, amish). De som lagde de hellige skriftene/reglene for dette var i flere tilfeller (scientologi og mormonere) svindelere eller science fiction forfattere, som lagde en religion. De visse allerede da at deres "sannhet" kom til å bli fremstilt som tull, og vevde derfor inn regler som gjorde at du tapte masse (venner,familie) hvis du våget å stille spørsmål eller ikke følge reglene.

Religion har ingen logikk, ingen sammenheng og ikke noe grunnlag for hvorfor mennesker som forstår verden skal tro på dem, så de må true og skade oss for å holde på oss.

Religion er en uting og burde forbys.

Anonymous poster hash: be747...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de skal være sånn. I teorien har alle religioner (omtrent) samme klausul. Hvis noen ikke tror på oss er de mindre verdt enn oss og vi vil ikke ha noe med dem å gjøre.

Spesielt de religionene som er veldig tullete og av "nyere" dato (jehovas vitner, mormonere, scientologi, amish). De som lagde de hellige skriftene/reglene for dette var i flere tilfeller (scientologi og mormonere) svindelere eller science fiction forfattere, som lagde en religion. De visse allerede da at deres "sannhet" kom til å bli fremstilt som tull, og vevde derfor inn regler som gjorde at du tapte masse (venner,familie) hvis du våget å stille spørsmål eller ikke følge reglene.

Religion har ingen logikk, ingen sammenheng og ikke noe grunnlag for hvorfor mennesker som forstår verden skal tro på dem, så de må true og skade oss for å holde på oss.

Religion er en uting og burde forbys.

Anonymous poster hash: be747...71f

Ja, også vet jeg det at J.V tror de er de eneste som overlever når verdens går "under". De mener at alle religioner skal bort, alle som ikke tror på Jehova kommer til å gå bort fordi det skal være en verden med EN religion, og det er deres liksom.. De har sagt det rett ut at hvis man ikke er J.V, så vil man ikke overleve.

Jeg vil aldri begynne med noe sånt.

Anonymous poster hash: e9ea9...710

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv vært innom Jv en kort stund, så jeg kan svare litt.

De tror at deres tro er den eneste sannhet, og at de snart står overfor dommedag, der gud skal dømme menneskene. De han ikke godkjenner, de skal dø. Det å ha kontakt med noen som er utstøtt er noe som kan sette deres egen åndelighet i fare, i følge dem selv, noe som kan føre til at de kan falle fra og dermed dø under Harmageddon. I tillegg så er det å ikke ha kontakt med de som er utstøtt en slags "gulrot" for å få de med tilbake i Jv igjen. Så det er ikke det at de ser på andre som mindreverdige, de ønsker å beskytte seg selv samt at det er en strategi for å folk tilbake. Dette er føringer fra ledelsen. Men jeg vet at dette er vondt for de fleste også på Jv-siden, de er ikke hjerteløse, men bare veldig godt indoktrinerte. Og så finnes det noen som er litt Jv-light, som ikke tar all veiledning så veldig nøye, og som velger å holde kontakt med familien likevel, men dette er nok unntakene.

Her er en artikkel som beskriver veldig godt akkurat dette, "Med familien som gissel"
http://www.hjelpekilden.no/2/post/2013/05/med-familien-som-gissel.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også nær familie som er JV og ser hvor vondt en ung jente har det fordi hun er utstøtt og dermed ikke har et forhold til sin mor.

Jeg har veldig lik oppfatning som Serene.

Men har foreldrene dine vært døpt?



Anonymous poster hash: a3357...849
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er dette med familier hvor alle ikke er medlemmer? Leste i avisen om en familie der mor og sønn var JV mens de andre søskene og far ikke var det. Ble litt overrasket da jeg trodde man ikke fikk ha kontakt med familiemedlemmer som ikke er JV?



Anonymous poster hash: 7db8a...d9d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv vært innom Jv en kort stund

1) Hvorfor ble du med i JV?

2) Hvorfor forlot du JV?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Hvorfor ble du med i JV?

2) Hvorfor forlot du JV?

Jeg var overfladisk med som inngiftet bare, gjorde et forsøk, men kan ikke si at troen fikk noen fotfeste i meg, og jeg forsvant ut etter et par år sammen med min mann. Mens andre kanskje fant feil med troen eller reagerte på noe i praksisen, så kan jeg bare vise til følelsene jeg satt igjen med, følelsen av å være mindreverdig og utilstrekkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Silverstream

Hvordan er dette med familier hvor alle ikke er medlemmer? Leste i avisen om en familie der mor og sønn var JV mens de andre søskene og far ikke var det. Ble litt overrasket da jeg trodde man ikke fikk ha kontakt med familiemedlemmer som ikke er JV?

Anonymous poster hash: 7db8a...d9d

Har fremdeles kontakt, besøker dem osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er dette med familier hvor alle ikke er medlemmer? Leste i avisen om en familie der mor og sønn var JV mens de andre søskene og far ikke var det. Ble litt overrasket da jeg trodde man ikke fikk ha kontakt med familiemedlemmer som ikke er JV?

Anonymous poster hash: 7db8a...d9d

Overfor familiemedlemmer som ikke er Jv så er det ingen restriksjoner. Målet å få vervet inn de som ikke er medlemmer, slik at en må prøve å misjonere både i ord og gjerninger. Hvis noen i familien har vært døpt og så er blitt utstøtt/ har trekt seg, så stiller det seg litt annerledes. Hvis det feks da gjelder barn som er mindreårige, så er det vanlig kontakt bortsett fra at man ikke skal snakke om åndelige spørsmål. Hvis familiemedlemmet er over 18 så skal man ikke ha noen kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overfor familiemedlemmer som ikke er Jv så er det ingen restriksjoner. Målet å få vervet inn de som ikke er medlemmer, slik at en må prøve å misjonere både i ord og gjerninger. Hvis noen i familien har vært døpt og så er blitt utstøtt/ har trekt seg, så stiller det seg litt annerledes. Hvis det feks da gjelder barn som er mindreårige, så er det vanlig kontakt bortsett fra at man ikke skal snakke om åndelige spørsmål. Hvis familiemedlemmet er over 18 så skal man ikke ha noen kontakt.

Da må jo mor og far i dette tilfellet være skilt da? Er det "lov" når man er JV da?

Anonymous poster hash: 7db8a...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jo mor og far i dette tilfellet være skilt da? Er det "lov" når man er JV da?

Anonymous poster hash: 7db8a...d9d

Det er mange som er skilt i Jv ja, og mange som er gift på nytt. Når jeg kom inn i Jv-miljøet i begynnelsen av 20-åra reagerte jeg på at jeg traff mange på min alder som var skilt og til og med gift for andre gang. Men sånn er det når man ikke kan forsøke seg litt som kjæreste først, men "må" gifte seg når man finner noen.

Så går det jo også an at man er gift når man blir misjonert inn i Jv, og derfor har en verdslig mann/ hustru. Og i noen tilfeller, så kan en Jv gifte seg med en som er verdslig, men dette er de veldig strenge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...