Gå til innhold

Hva gjør dere når Jehovas vitner kommer på døra?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest nejve

Jeg blir forresten sjokkert over holdningene og oppførselen til enkelte mennesker. Selv om man ikke deler deres overbevisning, kan man behandle dem med respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, ingenting sjokkerer meg mer. Jeg har vokst opp blant Jehovas vitner, og som trettenåring hadde jeg allerede blitt jaget med både gevær, traktor (!) og sinte hunder da jeg gikk på 'feltet'?

Det er helt greit å synes det et irriterende når vitnene kommer på døra, men enkelte er jo helt sprø.

Anonymous poster hash: 5472e...78a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir forresten sjokkert over holdningene og oppførselen til enkelte mennesker. Selv om man ikke deler deres overbevisning, kan man behandle dem med respekt.

Jeg behandler dem på samme måte som de behandler meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en lang diskusjon med en mann en gang at de gikk forbi huset vårt i flere år. :fnise:

En gang diskuterte jeg med en mann og da kom det frem at han gikk rundt etter jobben. Da ba jeg han gå hjem til familien sin og ikke forstyrre andre i middagen.

En gang kom det tre damer. Hun ene har jeg gått på treff på helsestasjonen, da vi har fått barn nesten samtidig to ganger. Da sa jeg høflig at jeg ikke var interessert.



Anonymous poster hash: c5cb6...083
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel hatt dem på døra tre-fire ganger i løpet av de seks årene jeg har bodd her i tomannsboligen jeg bor i nå. Den ene gangen opplevde jeg at de kom mens jeg og naboen min ikke var hjemme, og det lå to bunker (15 cm høye!) på trappa utafor huset. Jeg tok begge bunkene med meg og kasta dem i papirdunken ute, - uten å nevne ett ord til naboen min.

De andre gangene jeg har hatt JV på døra, har jeg som regel bare lukket døra foran ansiktet på dem så fort jeg har skjønt at det faktisk er dem. Noe jeg vanligvis har skjønt relativt fort. Jeg ser om de har "legitimasjon" med seg, men uten at jeg spør. Det er lett å se når de ikke legitimerer seg med en gang. Men de har som regel med seg materiell som det de en gang la på trappa, og jeg kjenner det merke. Så...jeg lukker bare døra, enten med et "NEI", eller uten å si noe som helst. Så låser jeg døra, og står i trappa til jeg hører om de ringer på nede hos naboen. Når naboen kommer ut sier jeg til naboen at det er JV, og da lukker ikke naboen opp for dem i det hele tatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor være frekke? De er da bare ute på 'jobb' de også, de ønsker deg ikke vondt. Klart det kan være irriterende om de ringer på mange ganger, men sjelden at de samme folka turer på samme huset flere gang på kort tid, de merker seg hvem som er interessert eller ei.

Fordi de har en veldig usympatisk jobb. Fordi de ødelegger mennesker.

Men nå kommer de ikke til meg. NRK kontrolløren derimot....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enten så lar jeg vær å åpne eller så åpner jeg og sier ikke interessert. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir forresten sjokkert over holdningene og oppførselen til enkelte mennesker. Selv om man ikke deler deres overbevisning, kan man behandle dem med respekt.

Bli sjokkert alt du vil du. Når du har summet deg litt, så lytter jeg gjerne til en begrunnelse ned til filosofisk basisnivå på hvorfor jeg skal vise respekt. Syns du det står respekt av å være Jehovas Vitne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobba eitt år som lærervikar, og det var så trist å sjå barna til jehovas vitner som ikkje fekk vere med å pynte til jul, tegne nissen, øve til 17.mai-tog... Ein gutt på 6 år ville så gjerne vere med i tog sammen med resten av klassen! Og ikkje fekk dei gå i bursdager, synge julesanger... Nei, skjedde det noko slikt, så måtte dei på eget rom og ha eget opplegg. Eg synes det var fælt å sjå inn i augene på den vesle guten som ville gå i tog, så eg tok han med. Fekk nokre kommentarar frå andre lærarar om at "han er jehova, du kan ikkje ta han med", men då sa eg at han hadde lyst og at eg hadde sagt at eg kunne følge han tilbake til skulen om han ombestemte seg. Trur han holdt det hemmelig for foreldrene. Eg hørte iallefall ingen klager. Såg bare ein fornøyd seksåring!

Har bare fått jehovas vitne på døra ein gang, då var eg i tenårene. Åpna døra, og der står ei stor dame heilt oppi fjeset mitt, og nedfor trappa stod ein liten gutt og ei dame til som skulte på meg. Guten såg redd ut. Dei prøvde å gi meg eit blad og fortalte om saker det stod skrevet om i bladet. Eg må innrømme eg vart litt skremt av blikka deira! Ikkje var det så lett å seie nei heller. Følte guten var med bare så ikkje folk kunne kjefte eller vere frekk eller lignande.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir forresten sjokkert over holdningene og oppførselen til enkelte mennesker. Selv om man ikke deler deres overbevisning, kan man behandle dem med respekt.

Jeg syns det er respektløst å komme på døren og spørre rett ut om noe som er et privat anliggende. Nei, jeg tror ikke på gud eller jesus, men hvorfor skulle jeg ønske å snakke med fremmede mennesker om det? Jeg husker en gang jeg var i byen en tur, og noen kom bort til meg og spurte om jeg har hørt om jesus og så videre, og vedkommende nektet å gi seg med tytet sitt før jeg hadde sagt nei takk tre ganger og begynte å bli tydelig sint. Innpåslitne skadedyr. Hadde jeg hatt interesse av å være med i en sekt hadde jeg nok søkt i den retningen på egenhånd.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som regel at jeg er muslim, og at det ikke er mulig å omvende meg. Det skremmer dem tydeligvis.

(Nei, jeg er ikke religiøs i det hele tatt).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Later som jeg ikke er hjemme gjemmer meg på badet:) Har full utsikt til gaten så jeg ser når de kommer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier alltid å ha en liten skjennepreken hvor jeg sier klart og tydelig at man skal presentere seg. Merkelig nok kommer de tilbake, og de fortsetter å preike uten å si hvem de er eller hvorfor de ringer på min dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillebroren til venninna mi spylte dem med hageslangen.



Anonymous poster hash: b411c...2c9
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir forresten sjokkert over holdningene og oppførselen til enkelte mennesker. Selv om man ikke deler deres overbevisning, kan man behandle dem med respekt.

Hvorfor det? Jv respekterer ikke oss som har en annen tro/ikke tro

Jeg kan ikke kalle det som skjedde her for "respekt":

http://www.nettavisen.no/nyheter/3754786.html

Anonymous poster hash: e0124...545

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er ubehagelig og vanskelig, ettersom de ikke sier hvem de er før langt ut i samtalen (som regel skjønner man det vel selv før de sier noe..), og ikke spør rett ut om man vil snakke med dem. Kom noen på døra her om dagen, og de var så hyggelige, fikk meg ikke til å si at jeg ikke er interessert. De startet samtalen med om jeg ville svare på noen spørsmål, og så utviklet det seg bare. Endte på en eller annen måte med at jeg gikk med på at de skulle komme tilbake for "videre samtale". :murvegg:

Nå går jeg bare og venter på at det skal komme noen hit, orker nesten ikke åpne døra når det ringer på. Hva gjør dere når de kommer på døra?

Anonymous poster hash: 0183f...3e5

Det kommer jo veldig an på hvor mye man gidder. Men det er alltid artig å erte de ekstremt gudelige med sitt eget livssyn.

Jeg mener, jeg er ateist, og min verden er gudløs. Jeg ser på meg selv som et avansert dyr, rett nok et avansert dyr med en moral og etikk. Min tid på jorden er alt jeg tror jeg får av liv, og jeg ser ikke for meg et evig liv verken i himmel eller helvete. Og det er greit nok. Jeg tror det rekker å leve i 70-80 år eller så.

Og DERES drømmer om det hinsidige er intet mindre enn et mareritt i mine øyne. Jeg tror at intelligente skapninger bør har retten til å bestemme over sitt eget liv. Jehovas Vitner ser frem til en evighet der de skal være direkte underordnet en allmektig Gud som skal gjøre sin plan med dem kjent. Og så skal de da utføre hva det nå er de er ment å gjøre. Ganske enkelt fordi det ikke finnes noe valg.

Rent despoti, mao.

Men saken er at de ikke kan forstå at det er mulig å forstå noe av paradiset deres og avvise det som noe man aldeles ikke ønsker. De blir helt elektriske når de treffer noen som gjør det. Det er like før de velfriserte hodene deres eksploderer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men saken er at de ikke kan forstå at det er mulig å forstå noe av paradiset deres og avvise det som noe man aldeles ikke ønsker. De blir helt elektriske når de treffer noen som gjør det. Det er like før de velfriserte hodene deres eksploderer.

:fnise:

Problemet er at jeg alltid er altfor hyggelig mot folk, har veldig vanskelig for å avvise noen, uansett hvordan de oppfører seg. Det var vel noe sånt de merket. Selv om jeg ler inni meg og har mest lyst til å fortelle hvor vanvittig jeg synes troen deres er, nikker og smiler jeg og er helt med..

Anonymous poster hash: 0183f...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

Haha... Opplevde for mange år siden det samme som deg, TS. Endte opp med at de ikke ga seg før min mor måtte gå ut og snakke til de ( var ung og bodde hjemme ).

I dag derimot, sier jeg med et smil "nei ,takk. Jeg er ateist." Da går de umiddelbart, ofte med en syrlig kommentar om meg. Men det er greit, det sier meg bare noe om de;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest black nailpolish

:fnise:

Problemet er at jeg alltid er altfor hyggelig mot folk, har veldig vanskelig for å avvise noen, uansett hvordan de oppfører seg. Det var vel noe sånt de merket. Selv om jeg ler inni meg og har mest lyst til å fortelle hvor vanvittig jeg synes troen deres er, nikker og smiler jeg og er helt med..

Anonymous poster hash: 0183f...3e5

Skaff deg sånne forstørrelsesglassbriller og så rufser du til håret, ikler deg masse sjal og smykker, setter på litt nifs bakgrunnsmusikk, og så åpner du døra og sier med tung røst at krystallene har fortalt deg at de ville komme i sin guds ærend eller no. Røykmaskin og røkelse hadde også vært fett men ikke no press!

Endret av black nailpolish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avviser dem høflig og de godtar det. En ung mor med et barn spurte meg om barnet kunne få gi meg en brosjyre.Jeg takket ja til dette av hensy til barnet.

Jeg har en mor som lider av en uhelbredelig alvorlig sykdom og dette fanget interessen til en dame fra Jehovas Vitner som bodde i nabolaget. Hun kom ofte og ringte på og skulle prate med min mor om sykdom, frelse og alt mulig.Ofte hadde hun med seg døtrene sine også. Da de en gang kom mens jeg satt i hagen utenfor min mors hus ba jeg dem høflig om å gå, og at de skulle la min mor være i fred i ettertid. Dette ble heldigvis respektert. Misliker sterkt at de "går etter" folk de tror er lette å påvirke.



Anonymous poster hash: fc387...2a8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...