Gå til innhold

Synes du at folk som tror på en religion er lykkeligere enn ateister?


Anbefalte innlegg

Beskyttende effekt? Har du ikke fulgt med på hva som skjer i Irak nesten daglig?

Det har en beskyttende effekt å være ateist også. Da vet man at man ikke har mer en dette ene livet. Å true med helvete kan vel neppe kalles beskyttende forresten. Avskrekkende kanskje, men ikke beskyttende.

Anonymous poster hash: c0dba...9a6

Whatever floats your boat. Hvis man tror at selvmord er galt, så kan det noen ganger være den ene lille biten som holder en ellers ganske desperat person fra å begå selvmord. Og tanken om at det finnes en sky daddy ett eller annet sted som elsker deg, kan kanskje være positivt for noen.

Personlig så tror jeg ikke at det å være ateist i seg selv er noen beskyttende effekt. Snarere det motsatte, for så har man ingen andre å være ansvarlig for, enn seg selv. Ikke at det er noe galt i det. Og det ligger ingen kritikk av ateisme i det. Jeg er ateist selv, og synes mye mer om å eie sitt eget liv, enn det alternativet de religiøse står overfor, nemlig at de er gudens eiendom i dette livet så vel som det neste. Hvor evig straff er et reelt alternativ. Men, når den eneste gode grunnen man kan komme på, til å leve, er at ens venner og familie ville ta seg forferdelig nær av det, dersom man skulle bli funnet død for egen hånd, så er neppe ateismen i seg selv noen hjelp.

På den annen side, som ateist slipper man unna ganske mye dårlig samvittighet og selvbebreidelser over å aldri strekke til som menneske.

Endret av Mann 42
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg føler også at en god del av de virker mer positive enn oss "vanlige" ateister. Jeg vil anta det har noe med at de ofte føler de ikke er alene mot verden, og de altlid har noen å støtte seg til og som hjelper de når de er vanskelig. Skulle gjerne vært religiøs selv når jeg tenker meg om :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tror jeg definitivt på.

Jeg er ikke religiøs selv. Spirituell på en måte vil jeg si. Derimot var jeg ateist tidligere og trodde på den simple gjørma av et foreldet bilde av vitenskapen som stort sett følger med på det lasset. Det er en forskjell.

Anonymous poster hash: 43ef2...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Ateister er gjerne unge og har ikke vært utsatt for livets mørke sider - ennå. Tro gir håp på en måte mange unge "udødelige" ateister ikke har forstått. Ennå.



Anonymous poster hash: 1066e...649
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egiett

Jeg tror ateister er mer lykkeligere enn kristne siden de trenger ikke bekymre seg for å ende opp i helvetet for å ha gjort det og det.

Moren min fortalte meg om en veldig kristen dame som følte at hun hadde gjort noe galt uansett hva hun gjort. Hun trodde at alt hun gjorde var synder. Som for eksempel, hun hadde akkurat kommet hjem fra danseøving, også følte hun seg som en synder på grunn av at hun danset. Eller at hun så på TV, hørte på musikk, leste en bok, nesten hva som helst. Hun følte seg som en dårlig person. Det hørtes ikke ut som at hun var en særlig lykkelig person. Men, jeg skjønner jo at ikke alle kristne er som dette. Og at mange sikkert finner ro i å tro på Gud.

Jeg tror at ateister er lykkeligere enn de kristne som innerst inne frykter, ikke elsker Gud.

Ja, utad synes jeg også de virker lykkeligere, men vet at sannheten ofte er noe annet.

Bestekompisen min var oppvokst i en menighet, og han sier det er noe forbanna piss. Man vokser opp med redsel for å komme til helvette om man synder- og det kan være så mangt, frykt for Gud og hva konsekvensene er om man ikke lever et rent liv, fare for å bli fryst ut av familien om man melder seg ut.

Ufattelig trist, har aldri skjønt hvorfor folk velger å leve på den måten, men etter mange samtaler med han om det og andre tidligere religiøse, så skjønner jeg det. De tør rett og slett ikke å finne ut av hva konsekvensene vil bli av å leve i synd.

Anonymous poster hash: e8c29...1ed

Greia er jo at man som kristen, i hvert fall om man har forstått budskapet riktig, tror på evig liv på tross av at man er syndig, og at man kan få tilgivelse for alt. Med andre ord trenger man ikke gå rundt og bekymre seg for hvorvidt man synder eller ikke, dessuten regnes jo ikke å se på tv eller danse som synd. Og i utgangspunktet vil man ikke bli fryst ut om man melder seg ut.

For å svare på spørsmålet i HI tror jeg ikke nødvendigvis man blir lykkelig av å være religiøs. Likevel finner jeg for min del frihet, trygghet, kjærlighet og glede i min tro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke akkurat noe jeg kan synes, fordi jeg ikke vet hvordan de har det inni seg. Noen av de veldig kristne jeg har vært borti har vært overdrevent positive til alt og alle, og de har liksom så fryktelig godt humør hele tiden. For meg virker dette påtatt, og jeg tror ikke de er noe mer lykkelige enn noen andre.

Jeg tror ikke lykke har så mye med religion å gjøre, som det har med andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kanskje bare jeg som er litt rar. Men de få kristne jeg kjenner virker så mye mer positiv til det meste enn "oss" som er ateister. Noen andre som synes det også?

Jeg kan jo forstå at det å tro på noe som er større enn deg selv er litt betryggende, at ting som skjer i livet er en mening med osv.

Ja, det tror jeg. Ikke p.g.a. quasi-psykologiske årsaker av typen: "alle som tror noe annet enn meg gjør så fordi det er godt å lulle seg inn i en fantasi", men fordi mennesker som er en del av et fellesskap (som f.eks. en menighet) er mindre utsatt for depresjoner og andre psykiske lidelser eller kjipe mentalte tilstander. Si hva du vil om kristne, men de ser ihvertfall ut til å ta seg godt av hverandre, stort sett. "Tilhørighet" er så klart mentalt styrkende. Igjennom arbeidet mitt har jeg av og til å gjøre med diverse menigheter, og må si jeg misunner dem litt det samholdet de har, det fellesskapet de er en del av, hvor man deler en grunnleggende overbevisning eller tro, med "tilgivelse" og "syndeforlatelse" som noen av grunnfundamentene. Sett uten ifra virker det helt klart for meg som en fin ting å ha i livet sitt.

Endret av Jone
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tror du at folk som tror på en religion er lykkeligere enn ateister?.

Ja, på samme måte som at dumme mennesker kan være lykkeligere enn smarte. :kari:

Anonymous poster hash: c05d2...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Ateister er gjerne unge og har ikke vært utsatt for livets mørke sider - ennå. Tro gir håp på en måte mange unge "udødelige" ateister ikke har forstått. Ennå.

Anonymous poster hash: 1066e...649

Ja, den måtte jo komme. Er dette en variant av "Det fins ingen ateister i skyttergravene"? La meg da replisere. "Det fins ingen PRESTER i skyttergravene." Det er et empirisk faktum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at de menneskene som er lykkeligst er de som ikke støtter seg til at det er noe der ute som dikterer livet deres. Det er de menneskene som innser at dersom de skal føle seg tilfreds, må de ta tak i spaden og grave grøften sin selv. Og det er de menneskene som innser at all skyld ikke egentlig kan legges på det andre kjønn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Latterlig spørsmål. Det finnes mange religioner og det er store forskjeller på Islam, Kristendom, Jødedom, Buddhisme, Hinduisme, Taoisme, Sikhisme etc. Ulike syn på døden og livet. Enkelte religioner har et negativt syn på livet. Livet er for dem lidelse. Andre religioner har et positivt syn på livet. Dette vil sannsynligvis påvirke menneskers "lykke".

Ateister er også en stor gruppe. En kommunist tror på noe større enn seg selv. En ideologi med mye determinisme, som lover menneskene et godt liv. Det finnes også ateister som ikke følger noen ideologi. De vil kanskje føle at livet er meningsløst.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Jeg tror at de menneskene som er lykkeligst er de som ikke støtter seg til at det er noe der ute som dikterer livet deres. Det er de menneskene som innser at dersom de skal føle seg tilfreds, må de ta tak i spaden og grave grøften sin selv. Og det er de menneskene som innser at all skyld ikke egentlig kan legges på det andre kjønn.

Flere religioner hevder at menneskene har fri vilje. Altså ingen dikterer livene våre. I tillegg så er de fleste på jordkloden religiøse og hardtarbeidende.

Tror det heller er snakk om at alle mennesker ønsker et godt liv. I fattige land håper menneskene at Gud skal hjelpe dem. Hvis de blir enda fattigere, så tar de det som et tegn på at de ikke har vært lydige mot Gud og tilber han enda mer. De lever i håpet. Tar du vekk håpet fra et menneske, så er det ingenting igjen. For eksempel en kreftpasient, som får vite at han eller hun skal dø.

Vanlige og friske mennesker i Norge har det altfor godt. Vi trenger ikke å håpe på noe bedre, da vi er på midten eller over på maslows behovspyramide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere religioner hevder at menneskene har fri vilje. Altså ingen dikterer livene våre. I tillegg så er de fleste på jordkloden religiøse og hardtarbeidende.

Tror det heller er snakk om at alle mennesker ønsker et godt liv. I fattige land håper menneskene at Gud skal hjelpe dem. Hvis de blir enda fattigere, så tar de det som et tegn på at de ikke har vært lydige mot Gud og tilber han enda mer. De lever i håpet. Tar du vekk håpet fra et menneske, så er det ingenting igjen. For eksempel en kreftpasient, som får vite at han eller hun skal dø.

Vanlige og friske mennesker i Norge har det altfor godt. Vi trenger ikke å håpe på noe bedre, da vi er på midten eller over på maslows behovspyramide.

Det er ingen fri vilje i religioner, ikke når det spilles på frykt for helvete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flere religioner hevder at menneskene har fri vilje. Altså ingen dikterer livene våre. I tillegg så er de fleste på jordkloden religiøse og hardtarbeidende.

Tror det heller er snakk om at alle mennesker ønsker et godt liv. I fattige land håper menneskene at Gud skal hjelpe dem. Hvis de blir enda fattigere, så tar de det som et tegn på at de ikke har vært lydige mot Gud og tilber han enda mer. De lever i håpet. Tar du vekk håpet fra et menneske, så er det ingenting igjen. For eksempel en kreftpasient, som får vite at han eller hun skal dø.

Vanlige og friske mennesker i Norge har det altfor godt. Vi trenger ikke å håpe på noe bedre, da vi er på midten eller over på maslows behovspyramide.

"Fri vilje"-pratet er bare prat. Det er per definisjon ikke tenkelig at man har fri vilje innenfor et system som også inkluderer en allvitende gud som kjenner til at som skal skje og alt som har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Det er ingen fri vilje i religioner, ikke når det spilles på frykt for helvete.

Helvete finnes ikke i alle religioner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

"Fri vilje"-pratet er bare prat. Det er per definisjon ikke tenkelig at man har fri vilje innenfor et system som også inkluderer en allvitende gud som kjenner til at som skal skje og alt som har skjedd.

Kalvinistisk tankegang, men ikke alle kristne er kalvinister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...