Gå til innhold

Noen forfatterspirer her inne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fint å se at det er flere forfatterspirer her på KG:) Jeg har skrevet utrolig mye, noe bra, mye tull, og mye morsomt sånn for min egen del:)

Noen her som benytter seg av Wattpad?:) Er vel mest for dem som skriver på engelsk(som jeg), men skal ikke si det ikke finnes en norsk "community" inne på Wattpad.



Anonymous poster hash: 45530...194
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maylin

Føler det er litt for ambisiøst å kategorisere meg som "forfatterspire", men har en roman jeg i ny og ne skriver på. Har lenge hatt et mål om skrive en roman som vil bli utgitt, om det så tar ti år, men ser at jeg trenger mye øvelse i skriving. Akkurat nå prøver jeg å øve meg ved hjelp av stream of consciousness.

Men kjenner motivasjonen synker litt når jeg ser hvor mye rart som får blir utgitt i dag, og ikke minst på hva som ender opp på bestselgerlisten på det norske markedet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt inn til en forfatterkonkurranse, og vil få svar om ikke så altfor lenge. Er litt spent på svaret. Tviler på at man blir rik på å være forfatter, det er de færreste som blir det. Har et par romaner i magen, men har på grunn av en hektisk hverdag ikke fått skrevet noe, må ha ganske mye tid og ro til å skrive, skal jeg klare å komme i riktig modus.

Anonymous poster hash: da050...e69

Har du tilfeldigvis linken til den konkurransen, om den ikke allerede er avsluttet. Hadde vært morsomt å prøve seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg må vel først å fremst si at jeg føler jeg er litt i det yngste laget. Jeg har enda ikke avsluttet ungdomskolen - jeg er på mitt siste halvår i niende. - Så da trengs det mye arbeid både grammatikalsk og når det gjelder rettskrivning og slurvefeil. Jeg har nå kommet i gang, har skrevet litt på noe fantasy-aktig. som har 1300 ord (hehe), noe annet jeg holder på med, som jeg akkurat har startet med er noe mer litteratur aktig, jeg får vel ta noen rettskrivningskurs og slikt når jeg blir eldre, men jeg har nå bestemt meg at forfatter karrieren er noe for meg! Det er merkelig hvor mange av oss som faktisk har gode muligheter til å bli forfattere, som også helt sikkert har noen fantastiske talenter og som allikevel ikke blir oppdaget. En ting jeg lurer på er hvordan man klarer å få det til å holde i lengden, og hvor mange ord bør en roman inneholde? Jeg har planer om å melde meg på mange ''forfatter konkurranser'' for å se om jeg faktisk er flink nok til å bli forfatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte – popularisere evolusjonsbiologien når jeg tar doktorgraden min. Men jeg tipper jeg er for dum til å nå langt med slikt. Mirin Dawkins.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Avslag i antologikonkurranse fra Cappellen.

Anonymous poster hash: da050...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist

På en måte – popularisere evolusjonsbiologien når jeg tar doktorgraden min. Men jeg tipper jeg er for dum til å nå langt med slikt. Mirin Dawkins.

Sånt er jeg igjen interessert i å lese.

Og tar du en doktorgrad i biologi (antar jeg), så er du ikke dum. Tullsnakk. Stå på. Dette klarer du fint. Is i magen og trå til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt er jeg igjen interessert i å lese.

Og tar du en doktorgrad i biologi (antar jeg), så er du ikke dum. Tullsnakk. Stå på. Dette klarer du fint. Is i magen og trå til.

Ikke sant? Det er veldig interessant.

Jeg har ikke engang begynt på bacheloren, så dette er nok ønsketenkning fra min side. :laugh: Men takk, jeg skal prøve etter oppnådd mastergrad.

Endret av Synapomorphy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Ikke sant? Det er veldig interessant.

Jeg har ikke engang begynt på bacheloren, så dette er nok ønsketenkning fra min side. :laugh: Men takk, jeg skal prøve etter oppnådd mastergrad.

Evolusjonsbiologi er meget interessant, men jeg opplever ofte at jeg er den eneste som tilsynelatende besøker den seksjonen av bokhandelen. Og de gangene det er andre der, så er det aldri kvinner - noe jeg synes er trist. Ser aldri andre kvinner/jenter i naturvitenskaplig bokavdeling. Leit, da det er et kjempestort og kjempeinteressant fagfelt.

Men uansett - stå på og skriv. Selv Richard Dawkins måtte starte et sted ;) Jeg heier på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et lite problem som dere kanskje kan hjelpe meg med! Kanskje da.

En venninne av meg kom til meg i 2013 å spurte om vi kunne skrive et manus til en tv-serie sammen, da var det en idé hun hadde som hun veldig kort forklarte til meg (basically en 'norskifisering' av en amerikansk tv-serie). Det var en veldig diffus forklaring, men jeg tenkte meg frem til noe og skrev ned tre scener (en introduksjonsscene, en kort og en lengre scene) mer eller mindre med en gang og sendte dette til min venninne. Hun ble kjempeglad og ble skikkelig giret. Jeg ba henne da om noe mer forklaring, da hun mener at det er hennes idé, i form av at hun har en viss formening om hvilken retning serien da skal ta -- problemer/løsninger etc, så jeg ba henne fylle ut noen skjemaer jeg lagde klar til henne.

To år har gått. Hun har ikke gjort noe. Kan jeg da bruke dette prosjektet som mitt eget? Må jeg gi henne en eventuell credit, eier hun noen form for intellektuell eiendom i forbindelse med dette prosjeketet, etter å ha ikke gjort noe mer enn å ha sagt "jeg vil skrive en serie som er som Community (var ikke det, men for å bare bruke noe som eksempel)", for å så abandon the ship.



Anonymous poster hash: 59a0f...29a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et lite problem som dere kanskje kan hjelpe meg med! Kanskje da.

En venninne av meg kom til meg i 2013 å spurte om vi kunne skrive et manus til en tv-serie sammen, da var det en idé hun hadde som hun veldig kort forklarte til meg (basically en 'norskifisering' av en amerikansk tv-serie). Det var en veldig diffus forklaring, men jeg tenkte meg frem til noe og skrev ned tre scener (en introduksjonsscene, en kort og en lengre scene) mer eller mindre med en gang og sendte dette til min venninne. Hun ble kjempeglad og ble skikkelig giret. Jeg ba henne da om noe mer forklaring, da hun mener at det er hennes idé, i form av at hun har en viss formening om hvilken retning serien da skal ta -- problemer/løsninger etc, så jeg ba henne fylle ut noen skjemaer jeg lagde klar til henne.

To år har gått. Hun har ikke gjort noe. Kan jeg da bruke dette prosjektet som mitt eget? Må jeg gi henne en eventuell credit, eier hun noen form for intellektuell eiendom i forbindelse med dette prosjeketet, etter å ha ikke gjort noe mer enn å ha sagt "jeg vil skrive en serie som er som Community (var ikke det, men for å bare bruke noe som eksempel)", for å så abandon the ship.

Anonymous poster hash: 59a0f...29a

Hvis dette manuset hadde blitt til en tv-serie, så vil nok venninnen din kjenne den igjen, og jeg tipper at hun neppe blir så fornøyd når hun finner ut av at du har tatt all crediten..

Jeg vet ikke om hun kunne gjort noe, ettersom det mest blir ord mot ord da, men hvis hyggelig det vil være å gjøre det mot henne er en annen sak. Det kan jo hende at hun ikke får til å skrive selv om hun har gode ideer.

Anonymous poster hash: 0cd5d...5b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette manuset hadde blitt til en tv-serie, så vil nok venninnen din kjenne den igjen, og jeg tipper at hun neppe blir så fornøyd når hun finner ut av at du har tatt all crediten..

Jeg vet ikke om hun kunne gjort noe, ettersom det mest blir ord mot ord da, men hvis hyggelig det vil være å gjøre det mot henne er en annen sak. Det kan jo hende at hun ikke får til å skrive selv om hun har gode ideer.

Anonymous poster hash: 0cd5d...5b1

Det som jeg sliter med er jo at hun ikke har gjort noe mer enn å si "jeg vil skrive en norsk versjon av (en annen serie)", så har jeg skrevet deler av en pilot, hun har lest den og sagt at det var bra - men hun har jo ikke gjort noe mer i ettertid. Best å legge hele greia dødt kanskje, og heller begynne på noe nytt..

Anonymous poster hash: 59a0f...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som jeg sliter med er jo at hun ikke har gjort noe mer enn å si "jeg vil skrive en norsk versjon av (en annen serie)", så har jeg skrevet deler av en pilot, hun har lest den og sagt at det var bra - men hun har jo ikke gjort noe mer i ettertid. Best å legge hele greia dødt kanskje, og heller begynne på noe nytt..

Anonymous poster hash: 59a0f...29a

Har dere snakket om det i det siste? Tror du det hjelper å ta en prat med henne, si at du mener alvor med prosjektet og vil gå videre med det? Nå er tiden for henne til å slutte med "tåkeprat" og gjøre en aktiv innsats - eller hoppe av. Spør henne hvilken rolle hun ser for seg at hun skal ha i det, om hun da vil ha noen.

Det ser ikke lovende ut, hun virker som en drømmer av den late typen, men da har du i hvert fall spurt for høflighetens skyld.

Hvem som helst kan ha en ide, men det hjelper lite om hun ikke gidder å involvere seg i selve jobben. Hun kan ikke kreve kreditt for noe du har skrevet.

Anonymous poster hash: c2cd5...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avslag i antologikonkurranse fra Cappellen.

Anonymous poster hash: da050...e69

Ikke veldig rart om du ikke engang klarer å skrive navnet på forlaget.

Anonymous poster hash: 10020...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke veldig rart om du ikke engang klarer å skrive navnet på forlaget.

Anonymous poster hash: 10020...c0b

Hehe, ser den nå. Men, det var en skrivefeil skrevet på forumet her. Er noe annet, når man ser gjennom det man har skrevet og levert inn. Ikke noe man bare skriver på et par sekunder på et forum. Regner med at du skjønner forskjellen. Jeg har ingen skrivefeil ellers, og er god på å skrive. (Har fått gode tilbakemeldinger på det jeg har skrevet fra mange hold, fra profesjonelle til private. Men hva vet vel du om meg...) Men, typisk KG-ånd å plukke opp feilene hos folk her, meget usaklig av deg. Vitsen i å spre dårlig stemning omkring på tråder? Trekker meg herved fra tråden, dette var en hyggelig tråd, som ser ut til å ta en veldig negativ vending. Finner et annet forum med forfatterspirer. Trodde meningen med denne tråden var å støtte oppunder hverandre, og å gi råd. Dere skal heretter få slippe meg og mine tips også.

Anonymous poster hash: da050...e69

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, men jeg studerte tekstkritikk i min spede ungdom ;)

Var det du som var anonymbruker lengre oppe, som kritiserte skrivefeilen også?

Anonymous poster hash: da050...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det du som var anonymbruker lengre oppe, som kritiserte skrivefeilen også?

Anonymous poster hash: da050...e69

Nei, selvfølgelig ikke. Jeg skriver kun som Vind. Har testet ut anonymbrukeren et sted, og da forklarte jeg under at det var meg som gjorde det. Å kritisere skrivefeil på et forum ville jeg ikke gjort. Jeg skriver ikke perfekt selv. :)

Endret av Vind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet en roman, og fått den refusert av ett forlag. Har begynt på fortsettelsen. Har også en krimroman-skisse liggende. Burde sende inn den ferdige romanen til flere forlag, skrive ferdig fortsettelsen og skrive ferdig krimhistorien. Istedenfor er jeg her. Blir gjerne med i en skrivegjeng. Hvordan gjør vi det?

Forslag:

Lage en fellestråd her, eller i språkforumet, evt. i dagbokforumet (jada, det heter ev., men jeg liker det ikke!!), der vi rapporterer vår fremgang/motgang i skrivearbeidet til felles glede og inspirasjon.

Noen som er med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i å skrive og har alltid skrevet på noe. Jeg har derimot aldri fullført eller vist til andre. Skrivingen blir for min egen del.

Jeg jobbet i forlag før og tok i mot alt av manuser og mye av dette var til å grine av. Jeg orket knapt å lese mer enn to-tre sider før jeg kasserte hele manuset. Kun noen få gikk videre til redaktørene for mer grundig gjennomlesning. Og man bli heller ikke rik av å skrive. Jeg satt med royalties og det var kun småpenger til forfatterene. Skal man tjene fett på å skrive bøker, så må man være en Jo Nesbø eller lignende. Og de er det ikke mange av. For de fleste er timeslønna for en bok helt elendig.

Men det er ikke dermed sagt at folk skal gi opp sine drømmer om å skrive. Brått dukker det opp en perle av et manus, og det er gull verdt. Og hvem vet om det er akkurat ditt manus. Samtidig er det jo også en herlig hobby å skrive og sunt for sjela også. Men ikke skriv en bok med et mål om å bli rik. Da har du feil fokus.



Anonymous poster hash: 7678c...92c
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...