Gå til innhold

Noen forfatterspirer her inne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen av dere her inne som er forfattere, drømmer om å bli det eller holder på å skrive bok?

Tenkte det kunne vært hyggelig å ha en liten tråd for oss her på KG hvor vi kan spørre om grammatikk, inspirere hverandre osv.

:hallo:



Anonymous poster hash: 5e3f5...670
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Strandet

Ja og nei. Kunne vært artig å få millioner av kroner rullende inn på konto, men akkurat det å begynne på noe som om dette var den naturligste ting blir en helt annen ting.

Hadde vært moro å skrevet et film manus, så sant det ble skikkelig tøft.

Stephen King vil nok foreslå å lese mye av hva andre har skrevet i sine bøker. :) Det å måtte finne opp hjulet på nytt hver gang er nok veldig slitsomt.

Hvis jeg engang skulle finne på å engang tenke på å skrive en bok, så måtte det jo bli en bok som en leser gjerne ikke vil legge fra seg.

Endret av Strandet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel kanskje ikke en reell drøm å bli forfatter, men driver nå og skriver små tuster her og der. Hva skriver TS da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strandet

Jeg kan tenke meg at det for regien sin skyld kan være viktig å ha kontroll på hva man gir av informasjon til en leser, slik at man har kontroll på potensielt distraherende ting og forhold i en fortelling/historie, samt at man mater leseren med biter av informasjon til rett tid, sånn for å kunne bygge opp spenning og ellers fordre en viss innlevelse fra leseren om den verden som man sitter og skriver om.

Jeg tror man må være innstilt på at en leserskare vil ha ulike behov, slik at man ikke kan forvente at alle vil like en lang, komplisert og ellers ganske utført fortelling/historie. Kanskje tryggere å holde ting litt mer enkelt for å holde på interessen til de fleste tenker jeg, sånn at ikke stedsbeskrivelser og detaljer tar opp for mye lesetid i forhold til hva som skjer i boka.

Endret av Strandet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig at det er flere enn meg her inne! Jeg har nylig begynt å skrive en roman :sjenert:



Anonymous poster hash: 5e3f5...670
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en fantasy-roman på gang, men på grunn av en travel hverdag, så går det ikke så fort... Jeg er skikkelig stresset for å sende inn noe, men jeg har så lyst å prøve. Jeg eelsker å skrive, så det blir jeg nok alltid å gjøre enten det blir alvor av drømmen eller ikke.. :)



Anonymous poster hash: 0cd5d...5b1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja. Jeg elsker jo å skrive. Lese er en annen favorittsyssel. Jeg har skrevet en.. noe. Over 50 000 ord, altså tilsvarende en kort roman, har litt igjen, noe redigering, og så.. kommer jeg nok ikke til å gjøre noe med den.

Har en annen jeg har kommet kortere på, mer en typisk roman i formen, den kan jeg mulignes sende fra meg. Problemet mitt er ikke avvisning fra evt. forlag, det er jeg forberedt på. Jobben min innebærer blant annet å skrive fagartikler, man får aldri tommel opp med en gang, og det går fint. Problemet mitt er den svært lille sjansen for at dette kan bli gitt ut og lest av andre. Så skremmende. Fagartikler er 'kalde', en roman er noe helt annet.



Anonymous poster hash: 85228...8b0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en hyggelig tråd. :)

Jeg skriver poesi, og studerer litteratur. Jeg har også lyst å skrive fiksjon, men er litt for redd for ikke mestre det, så jeg kommer aldri i gang.



Anonymous poster hash: 73f0c...9bd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig at det er flere her inne! Nå ble jeg skikkelig glad! En tanke som hjalp meg veldig med å komme igang og skrive var tanken på at "Ingen trenger å lese det jeg skriver. Dette er min verden, min historie og hvis jeg ikke har lyst når jeg er ferdig så trenger jeg ikke prøve å få den utgitt."



Anonymous poster hash: 5e3f5...670
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har sendt inn til en forfatterkonkurranse, og vil få svar om ikke så altfor lenge. Er litt spent på svaret. Tviler på at man blir rik på å være forfatter, det er de færreste som blir det. Har et par romaner i magen, men har på grunn av en hektisk hverdag ikke fått skrevet noe, må ha ganske mye tid og ro til å skrive, skal jeg klare å komme i riktig modus.

Anonymous poster hash: da050...e69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver research på en roman. Den har lenge vært i hodet mitt, nå begynner detaljene å komme.

Dyster roman, ingen happy ending. Men mye bra før det da

Anonymous poster hash: 1cae2...aaf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, venninnen min cecilie er i gang. hun er helt rå.



Anonymous poster hash: 8a482...bb3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt inn til en forfatterkonkurranse, og vil få svar om ikke så altfor lenge. Er litt spent på svaret. Tviler på at man blir rik på å være forfatter, det er de færreste som blir det. Har et par romaner i magen, men har på grunn av en hektisk hverdag ikke fått skrevet noe, må ha ganske mye tid og ro til å skrive, skal jeg klare å komme i riktig modus.

Anonymous poster hash: da050...e69

Spennende, hvilken type konkurranse var det da?

Er alltid litt skummelt å sende inn, men uansett svar må man ikke slutte å skrive :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har endelig kommet i gang med en barn/ungdom bok, ligger i eventyr fantasy sjangeren :)
Spennende å endelig ha kommet i gang! Stort sett skriver jeg bare dikt/sanger/viser, men har gått med denne boken i magen en stund og håper jeg klarer å fullføre :)



Anonymous poster hash: ce2b5...5e2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med en ganske uklar romanidé i mars, og temmelig nøyaktig ni måneder senere hadde jeg et førsteutkast som jeg nå har sendt til to venner (den ene er forfatter og den andre kritiker, så begge må kunne kalles spesielt kvalifiserte lesere). Etter at de har uttalt seg, vil jeg ta jeg en ny brytekamp med min egen tekst før jeg prøver lykken i et forlag.

I mellomtiden gjør jeg et forsøk på å skrive barnebøker. Tanken er fem korte, illustrerte historier med de samme skikkelsene, og jeg er ferdig med den første (uten illustrasjoner; det må jeg overlate til en som kan det). Siden jeg har kontakt med redaktøren for det nystartede barnebokforlaget Ena, vil jeg sende tekstene til henne først.



Anonymous poster hash: 4d21e...7dd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som skriver fantasy: Hvilke forfattere er dere inspirert av? Har dere skapt en verden som er uavhengig av vår? I så fall, er den, som så mye fantasy jeg ikke har lest, lagt til noe som minner om vår middelalder? Er magi et viktig element? Jeg bare spør fordi fantasy kan være alt fra Homer, Rabelais og Carroll til Peake, Jansson og Barks. Og da har jeg ikke engang nevnt Tolkien og Rowling.

Jeg spør også fordi mitt inntrykk er at det blir utgitt for mange middelalderinspirerte fantasybøker som ikke har noe annet mål enn å fortelle en spennende historie. Har du noe å si som ikke andre allerede har sagt på en bedre måte? Hvis ja, kjør på! Hvis nei – du kan fremdeles selge tonnevis av bøker, men ikke tro at det er litteratur som vil stå seg.

Tilgi meg mitt lille utbrudd. Skriv i vei, folkens, og blir det bra, vil jeg kanskje være så heldig å lese det en dag.



Anonymous poster hash: 4d21e...7dd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg begynte på en fantasyroman i januar/februar. Har ca.23000 ord. Æ

Lurer bare på ett par ting:

1. Burde man ha mye skildring f.eks stedsbeskrivelse eller tanker/følelser OSV

2. Hvordan går man frem for å gi ut boka? Er det smartest og selvpublisere eller sende boka til et forlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev en del før, men har ikke hatt tid siden jeg startet på studiene mine. Nå er jeg ferdig til sommeren, så får se om jeg tar opp tråden med boka jeg startet på eller ei. Spørs hvor mye tid jeg har til overs, siden det er så mye jeg vil gjøre. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på en fantasyroman i januar/februar. Har ca.23000 ord. Æ

Lurer bare på ett par ting:

1. Burde man ha mye skildring f.eks stedsbeskrivelse eller tanker/følelser OSV

2. Hvordan går man frem for å gi ut boka? Er det smartest og selvpublisere eller sende boka til et forlag?

1: Jeg syns skildringer er viktig, og spesielt tanker og følelser!

2: Jeg vet ikke helt hva som er lurest av å sende inn til bokforlag eller selvpublisere, men selv kommer jeg nok til å sende inn til forlag. Ganske enkelt fordi jeg føler det vil være enklere med markedsføring, men også fordi jeg syns det hadde vært litt ekstra stas hvis et forlag ville gi ut min bok :sjenert:

Anonymous poster hash: 5e3f5...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre bøker som jeg har startet på

Jeg skriver liksom et par tre kapitler. Så legger jeg det vekk.... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...