Gå til innhold

Fra åpen til lukket kattedo


Omnivore

Anbefalte innlegg

Stallkatten på nabogården skal flytte inn til meg i løpet av helgen på en "låneavtale", og i den forbindelse er jeg litt usikker på valg av kattedo. Hun er ikke veldig godt vant. Går i en åpen kasse som skiftes en gang i uka, men har hatt en tendens til å tisse på den ene sofaputen når det går for lang tid mellom skiftene. Hun er et sted mellom 10-12 år og innendørspus. Ellers blir hun godt oppfulgt med både vaksiner og veterinærfor. 

 

Jeg bor i en liten hybel og for å minimere lukt så har jeg sett på den lukka kattekassa fra felleskjøpet med filter og klumpesand. Men noen her som har erfaring i å få en katt til å gå fra åpen kasse til en lukket en? Hvordan har dere gått frem? 

Jeg tenkte det slik at jeg lar kassa stå uten døra og toppen en ukes tid så hun blir vant til hvor doen er, og at det ikke blir for mye nytt med både flytting og bråbytting av domuligheter. Så fester jeg toppen på etter ei ukes tid og prøver å feste svingdøra på noe vis så hun kan venne seg til at det er et lukket rom, før jeg så lar svingdøra henge nede mens jeg er hjemme og prøver å vise henne at den kan åpnes selv om det ser ut som en "vegg". 

Hva tenker dere? Noen som har gjort dette før? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kattene våre skjønte det fort. Lar du dassen stå urørt i en uke av gangen?

Anonymous poster hash: 49d4d...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun driver å snuser rundt og faller til ro her nå. Vært og dyttet bort på doluka, så mulig hun skjønner det av seg selv. 

Jeg hadde "do duty" på kattene når jeg bodde hjemme hos foreldre for et års tid siden, så er vant med å fjerne doavfall daglig. Så neida du. Det står nok ikke en uke av gangen her. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en lukket do, ta av døra et par uker, deretter sett på døra. Våre katter tok det veldig fort :)



Anonymous poster hash: 0e71f...a74
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde omtrent som du skisserer, med åpen kasse først, så lokket på, men med luka tatt bort. Satte på luka etter et par dager, og så til at hun greide å lukke den opp selv.

 

Noen katter er skikkelig kresne på dofasilitetene, og et godt tips for å unngå tissing andre steder, er å bruke kattesand av god kvalitet, hvor tisset klumper seg skikkelig, til harde, faste klumper som ikke smuldres opp når de tråkkes på. Vi bruker Ever Clean. Den ene katten vår er helt ekstremt kresen på hygienen i kattedoen, så jeg strør også på duftpulver: http://www.tropehagen.no/display.aspx?menuid=123457416&prodid=2539Etter at jeg begynte med det har hun faktisk ikke tisset andre steder inne. Kattesand av god kvalitet er dyrt, men bruker man i tillegg duftstrø trenger man ikke skifte ut all sanda så ofte som man må med sand av dårligere kvalitet. :)



Anonymous poster hash: c789e...4c8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...