Gå til innhold

Cavalier king charles spaniel oppdrettere


Gjest Gjest_Hello Kitte

Anbefalte innlegg

Jeg har en Cavalier fra Attis Kennel på løten. Datteren driver også kennel. Anbefaler Attis.

Anonymous poster hash: da4bc...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du tror vel ikke raseklubben selv er de som snakker høyest om sykdomsproblematikken? I såfall er det dessverre veldig naivt å tro. Som tidligere valpeformidler for NCK fikk jeg munnkurv av leder og styre om sykdom. Jeg fikk altså IKKE lov å si til noen som ringte at rasen har et problem med sykdom. Jeg kjenner til LITT for mye av hva som foregår også innad i klubben og juksing med papierer etc og hysj-hysj oppdrettere imellom. Og ja - det er de såkalte "seriøse" som står på listen deres.Velger av åpenbare grunner å være anonym i dette innlegget. Anonymous poster hash: 94d39...173

Uff, kan du utdype ? Hvordan jukser de med papirene ?

Anonymous poster hash: da4bc...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hello Kitte

Jeg har en Cavalier fra Attis Kennel på løten. Datteren driver også kennel. Anbefaler Attis.

Anonymous poster hash: da4bc...54e

Takk :)

Noterer ned kennelnavnet og skal absolutt sjekke den ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ikke kilden i stad, men det har vært veldig mye i media om at genene deres er er så ødelagte pga feil avl at det er for sent å avle den frisk igjen hvis de begynner nå. Jeg skal ikke si sikkert at det er den, men det er en av spanielene. Skal se om jeg kan finne kilden hvis jeg leter litt til.

 

http://forskning.no/husdyr-biologi/2015/05/avler-fram-sykdom-og-lidelse

 

Kanskje det er cavalier king charles spaniel likevel?

http://www.dagbladet.no/2014/08/23/nyheter/pluss/nyheter_pluss/avl/oppdrett/34917530/

 

Jeg finner ikke hovedkilden, men mener det var i VG.

 

I tillegg skriver førsteamanuensis ved NVH dette (her relatert til bulldogg):

 

Hva kan man så gjøre med disse åpenbare dyrevelferdsproblemene? Man kan la være å kjøpe visse hunderaser. Når man kjøper en hund fra en rase med ufunksjonell anatomi, støtter man videre avl av rasen, og med det fødsel av nye hunder med nedsatt funksjon og livskvalitet. Det skal ikke mye innsats til fra hver enkelt for å få til dette. Arvelig sykdom er det vanskelig for den enkelte hundekjøper å gjøre noe med, fordi informasjon om arvelig eller mistenkt arvelig sykdom hos de enkelte avlshunder ikke alltid er lett tilgjengelig. http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Et-hundeliv-7402753.html#.Uq7YdZFhVON

 

Og her uttaler Rådet for dyreetikk seg om Cavalier: http://www.tv2.no/a/2936419Dette er sykdommen jeg nevner lenger opp.

Gjetter at det er cavalier king charles spaniel du egentlig mente, rasen har fått mye medfart i media de siste årene. 

I den første artikkelen hvor engelsk springer spaniel er nevnt, snakker de bare om hvor mange sykdommer rasen er disponert for. Å være disponert for mye sier ikke så mye om stor andel av rasen som faktisk er syke, det er jo det som er det viktige. Både labrador og golden retriever var også med på den listen, likevel er det neppe så mange som mener at det er ødelagte hunder (om du ser bort fra de ekstreme show variantene).

Genene til cavalier er forøvrig ikke ødelagt, det er heller det at omtrent hele populasjonen har gener for hjertefeil og syringomyelia. Om man skulle utelukke alle hunder som bar på disse genene, hadde man hatt så få individer igjen å avle på at resultatet ville vært innavlsdepresjon.

At raseklubbene fortsetter å avle på de samme linjene igjen og igjen uten å tenke innkrysning av andre raser er helt utrolig. De går jo bare rundt i en evig runddans når de ikke krysser inn friskt blod.

Forøvrig er jeg enig i at man som valpekjøper burde tenke seg både en og to ganger om hvem man gir pengene sine til, hva man faktisk støtter. Finnes utrolig mange kennelblinde og hemmelighetsfulle oppdrettere der ute. De eneste dette går utover er valpekjøperne som sitter igjen med et sykt familiemedlem og store veterinærutgifter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ESS som er ''ødelagt'', det er cavalier. Det er så enkelt som at det ikke er mulig å avle på linjer som ikke har hjerteproblemer og/eller syringomyelia, derfor er det umulig å sikre seg ved å være nøye på valg av oppdretter - selv om det er bedre å velge en oppdretter som er klar over problemene og velger det minste av flere onder, enn de som påstår at rasen ikke har enorme helseproblemer.

Det er en verstingrase, rett og slett, man kan knapt velge noe annet med verre forutsetninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Noterer ned kennelnavnet og skal absolutt sjekke den ut

 

Hvorfor er du så bestemt på å kjøpe en rase som beviselig er den sykeste man kan finne? Du bidrar bare til å opprettholde allerede store helseproblemer med alt det medfører seg av sykdom, plager, veterinærbesøk- og kostnader. Det finnes utallige andre flotte raser der ute.

Anonymous poster hash: feff9...f10

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

Jeg anbefaler IKKE kennel Dog Wise. Jeg har selv en hund derfra, som har fått påvist syringomyelia. Har også hørt nå i ettertid om MANGE andre som har hund derfra med både sm og cm. Denne oppdretteren burde ikke få holde på lengre. Ikke kjøp valper derfra.

Anonymkode: 1dd01...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien min har hatt flere cavalierer da vi kjenner noen som driver oppdrett og vi har adoptert hundene de ikke har solgt/de som er for gamle til utstilling/ikke passer til avl. De er fantastisk fine, lojale og herlige hunder, men jeg kommer aldri til å skaffe meg en selv. Av de vi har hatt er det bare 1 som ikke har fptt påvist noen form for hjertefeil. De ene visste vi hadde det fra fødselen av, mens den andre var frisk og rask år etter år til hun ble 9, da ble hun kjempesyk og det viste seg at sykdommen hadde vært der hele tiden, men ikke vist seg. Det finnes mange seriøst oppdrettere selvfølgelig, men da vi hadde hundene ble jeg stoppet ofte av folk som spurte hvilken rase det var og ba om å få ta bilder. Jeg velger kanskje etter mye research, men jeg kan ikke stole på at andre gjør det. Vil ikke støtte opp om en sånn næring. 

Anonymkode: 93f69...6df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan anbefale noen opprettere jeg kan undersøke nærmere? Aller helst på Østlandsområdet, evnt vest-Sverige

Velg en annen rase, for mye rart med CKC nu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager kraftig språkbruk, men å skaffe seg en CKCS-valp er rent dyreplageri.

Anonymkode: 04041...e09

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler IKKE kennel Dog Wise. Jeg har selv en hund derfra, som har fått påvist syringomyelia. Har også hørt nå i ettertid om MANGE andre som har hund derfra med både sm og cm. Denne oppdretteren burde ikke få holde på lengre. Ikke kjøp valper derfra.

Anonymkode: 1dd01...d64

Er du overrasket?? :forvirret:  Man bør ikke bare la være å kjøpe hund fra denne oppdretteren, man burde la være å kjøpe denne rasen generelt. Det dukker nesten garantert opp problemer, og ved å kjøpe disse hundene bidrar man dessuten til dyreplageri, som oppdrett av denne rasen faktisk er blitt.

Anonymkode: d139d...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...