Gå til innhold

Nesearbeid med hund


Tabris

Anbefalte innlegg

Er det andre her som trener nesearbeid med sin hund? Jeg trener med min japaner både spor (mest ID-spor) og søksarbeid. 

 

Her er en innlæringsvideo vi laget for Smeller (nesearbeid hvor man lærer hunden å markere en bestemt lukt man ønsker. Jeg er den med japaneren):

 

 

Jeg trener også spor, her er et spor vi gikk på noen hundre meter:

 

 

Andre som trener noen form for nesearbeid og har videoer eller erfaringer å dele?

 

Den første videoen var rett og slett herlig! Fikk lyst til å prøve dette selv når jeg får hund igjen. Jeg elsker klikkertrening og positiv betinging, hundene elsker jo treningen de også :D

Anonymous poster hash: 999aa...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Veldig inspirerende! Vet dere hvor gammel hunden må være før en kan begynne slik trening? Vi har en corgi på 3 måneder, hun er veldig glad i godbitsøk i stua, og når vi går korte turer ute, snuser hun veldig ofte spor (ser det ut som). 

 

Har veldig lyst til å trene henne til å lukte sopp i skogen, er det noen som har erfaring med det? Kantarell, for eksempel? 

 

Vi har øvd litt med klikker på å markere mot en pinne, og da kan vi holde på leeeeenge, før vi til slutt må avslutte leken fordi vi går lei. Altså ingenting i veien med konsentrasjonen. 

Anonymous poster hash: 1cc86...5af

 

 

Ååååh, corgi! Jeg skal også ha en corgi! Er det pembroke eller cardigan du har? Jeg har lagt min elsk på begge, men det er lite som er mer nydelig enn en rød og hvit pembroke <3

Anonymous poster hash: 999aa...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ååååh, corgi! Jeg skal også ha en corgi! Er det pembroke eller cardigan du har? Jeg har lagt min elsk på begge, men det er lite som er mer nydelig enn en rød og hvit pembroke <3

Anonymous poster hash: 999aa...344

 

 

Har en rød og hvit pembroke:) Så forelsket. Hun gnager og biter som en krokodille akkurat nå, men tar ting ganske kjapt, så håper hun gir seg etterhvert, spesielt når tannfellingen er over:) 

Anonymous poster hash: 1cc86...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Den første videoen var rett og slett herlig! Fikk lyst til å prøve dette selv når jeg får hund igjen. Jeg elsker klikkertrening og positiv betinging, hundene elsker jo treningen de også :D

Anonymous poster hash: 999aa...344

 

Takk!

 

Ja, er det som er så gøy med slik trening. Hunden får bruke hodet og finne ut litt selv uten at vi maser og lokker. Også er det bare gøy og positivt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Veldig inspirerende! Vet dere hvor gammel hunden må være før en kan begynne slik trening? Vi har en corgi på 3 måneder, hun er veldig glad i godbitsøk i stua, og når vi går korte turer ute, snuser hun veldig ofte spor (ser det ut som). 

 

Har veldig lyst til å trene henne til å lukte sopp i skogen, er det noen som har erfaring med det? Kantarell, for eksempel? 

 

Vi har øvd litt med klikker på å markere mot en pinne, og da kan vi holde på leeeeenge, før vi til slutt må avslutte leken fordi vi går lei. Altså ingenting i veien med konsentrasjonen. 

Anonymous poster hash: 1cc86...5af

 

Du kan begynne allerede nå. Eneste du bør ha i bakhodet når hun er så ung er at du ikke kan forvente så lang konsentrasjon. Hold deg til korte økter.

 

Jeg ville startet med te, slik vi gjør i første videoen. Så kan du lære henne å markere telukt og gjøre alle "nybegynnerfeil" på en lukt som ikke betyr noe. Når hun kan markere en boks med te blant fem-seks andre tomme bokser igjen og igjen, så kan du bytte ut telukten med kantarell. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...