Gå til innhold

Nesearbeid med hund


Tabris

Anbefalte innlegg

hvorfor ikke med den du har nå?

Han har et veldig høyt stressnivå, og i tillegg så har han tracheal kollaps som slår ut når han blir veldig giret. Selv agility har jeg måttet trappe ned pga luftrøret kollapser etter et par korte økter.

Men gjør enkle øvelser ute på tur altså, men ikke noen målrettet trening innen søksarbeid eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han har et veldig høyt stressnivå, og i tillegg så har han tracheal kollaps som slår ut når han blir veldig giret. Selv agility har jeg måttet trappe ned pga luftrøret kollapser etter et par korte økter.

Men gjør enkle øvelser ute på tur altså, men ikke noen målrettet trening innen søksarbeid eller noe slikt.

Jeg tenker jo at da er nesearbeid perfekt. For å få ned stresset ihvertfall. Dette med luftrøret hørtes ikke speøsielt bra ut naturligvis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker jo at da er nesearbeid perfekt. For å få ned stresset ihvertfall. Dette med luftrøret hørtes ikke speøsielt bra ut naturligvis.

Ja det er jo sant nok. Nesearbeid er veldig bra for å konsentrere og fokusere på en annen måte. Men jeg måtte gi opp konkurranselydighet fordi under fellesdekk på treninger så lå han å skalv og klynket. Ikke fordi han var usikker, men han var så KLAR til å få ros at han krøp fremover, skalv, og pep. Så rolige ting passer dårlig til ham, og ting hvor han blir ordentlig giret opp i fysisk arbeid så kommer stressnivået så høyt opp at det gir utslag i luftrøret.

Men søker etter godbiter osv både hjemme og ute på tur som sagt, så han bruker nesa :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ulvepopcorn

ID-spor er at man følger et menneskespor og at det i de fleste tilfeller ligger en figurant i enden som belønner hunden (den personen som har gått sporet). Ofte bruker man også en "smeller", dvs at figuranten legger igjen en lue eller noe annet som har hans ID-lukt på seg. Så lukter hunden på det før han skal finne det rette sporet og følge det. "Donald"-spor. :)

Stemmer, da er det vel noe a la det vi driver med nå :P Jeg går ofte opp spor selv, med hunden i bilen - og går deretter sporet etterpå. Har gjerne gjenstander i sporet også, som han skal finne. Moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, da er det vel noe a la det vi driver med nå :P Jeg går ofte opp spor selv, med hunden i bilen - og går deretter sporet etterpå. Har gjerne gjenstander i sporet også, som han skal finne. Moro!

At hunden går ditt eget spor kalles et forfølgelsesspor. Ved ID-spor er det hunden som skal kunne velge rett spor å gå, basert på smelleren han blir presentert for.

Du skal f.eks kunne ha to spor som går ved siden av hverandre. Hvis hunden får lukte på lua til han som gikk sporet til høyre, så er det sporet til høyre hunden skal følge.

Men, ja, det er supergøy med alle slags spor. Jeg skal også begynne med gjenstand i sporet nå, gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tenkte å dele en film fra smellertreningen i kveld. Banesøk denne gangen. Fire baner, seks bokser per bane (fem bokser i noen baner denne gang pga for lite bokser). Èn boks per bane inneholder en liten lærbit med ID-lukt (menneskelukt) på. Ozu skal finne og markere alle boksene.

I videoen klarer vi det på litt over ett minutt. Senere klarte vi det på 37 sekunder, men det ble ikke filmet.

Endret av Tabris
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Yay, superfornøyd! Lørdag forrige uke arrangerte vi uoffisiell smeller banecup. Vi kom på andre plass av åtte påmeldte! 38 sekunder og ingen feilmarkeringer, jeg er kjempefornøyd!  :bolledeig:

 

Her er video fra cupen: 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det er utrolig gøy! :biggrin:

Tror jeg på. ^^ synes det er gøy å se hvor sliten min blir etter å ha herja med tennisball. Seff mistet den noen ganger så han må snuse seg frem til den å finne den. Noen ganger så kan det ta sin tid på store marker. Den komboen sliter han bra ut.

Edit: skrivefeiler

Endret av Frk.K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi har begynt såvidt med feltsøk. Ozu bruker sånn ca 15 sekunder på å finne en liten mynt i flere kvm med høyt gress. (Jeg har kastet mynten ut, ikke gått ut i gresset og lagt mynten ned. Dette for at han ikke skal kunne følge mitt spor ut til mynten).

 

Endret av Tabris
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, så herlig! Jeg synes det var spennende å se hvordan han snuser i luften først. Flinke gutten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, så herlig! Jeg synes det var spennende å se hvordan han snuser i luften først. Flinke gutten!

Ja, kult å se hvordan han tar mynten på overvær. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette ser så gøy ut :D har en valp på fire måneder, og lurer på hvordan dere startet med hundene deres? Har googlet litt men trenger tydeligvis å ha det inn med teskje :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fine videoer Tabris, inspirerende! :)


Hunden og jeg skal på smellerkurs i august, skal nok bidra litt i tråden etter det! Kjempefornøyd med å ha funnet ordentlig helgekurs og ikke bare et sånt introkurs, det var jammen ikke lett.  :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette ser så gøy ut :D har en valp på fire måneder, og lurer på hvordan dere startet med hundene deres? Har googlet litt men trenger tydeligvis å ha det inn med teskje :P

Hva slags nesearbeid er det du ønsker å jobbe med? F.eks finne en mynt eller en binders eller å trene mer "smeller", dvs markere en bestemt duft gjemt i en boks? :)

 

Marr - kult, jeg har bare hørt om introkurs i smeller som varer en kveld, samt helgekurs i spesialsøk. Sistnevnte har jeg tatt. Smeller er kjempegøy, trener det fast. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi har trent spor igjen for første gang på mange måneder! I 21 grader var jeg redd gutten ville konke ut, men han jobbet som en helt! 

 

Det kule var at det var lite merking av hvor sporet gikk, og det ene merkebåndet figuranten hadde satt opp var på venstre siden av stien. Så jeg var sikker på at hun hadde svingt av til venstre - men Ozu insisterte på at hun hadde gått til høyre.

 

Gjett hvem av oss som fikk rett...? ;)

 

https://www.youtube.com/watch?v=ROHVbszKDCU

Endret av Tabris
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig inspirerende! Vet dere hvor gammel hunden må være før en kan begynne slik trening? Vi har en corgi på 3 måneder, hun er veldig glad i godbitsøk i stua, og når vi går korte turer ute, snuser hun veldig ofte spor (ser det ut som). 

 

Har veldig lyst til å trene henne til å lukte sopp i skogen, er det noen som har erfaring med det? Kantarell, for eksempel? 

 

Vi har øvd litt med klikker på å markere mot en pinne, og da kan vi holde på leeeeenge, før vi til slutt må avslutte leken fordi vi går lei. Altså ingenting i veien med konsentrasjonen. 



Anonymous poster hash: 1cc86...5af
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...