Gå til innhold

Endrede sanseinntrykk og sint stemme i hodet


Gjest Christina146

Anbefalte innlegg

Gjest Christina146

Høres jo nesten ut som jeg er gal, men får dette av og til. Spesielt om jeg er syk eller sliten. Fikk det senest igår når jeg satt hjemme og gjorde lekser, og første gang jeg kan huske det har skjedd var når jeg var mindre og lå syk i sengen.

Det er litt vanskelig å forklare, men jeg prøver. Det er akkurat som at alle lyder rundt meg blir litt høyere, og jeg kan høre pusten min bedre. Blir på en måte litt "lettere" i hodet. Hører kanskje en svak suselyd også i hodet mens det skjer.

Stemmen min for tankene mine(altså ikke selve tankene), blir høyere og endrer toneleie. Den kan bli brølende også, og det er akkurat som at stemmen er sint. Jeg endrer ikke tankemønster, men stemmen som forteller(når jeg sitter med matten) f. eks at.. "Kvadratroten av 36 er 6, da blir.." er brølende og sint.

Hele greien er egentlig litt ekkel, for jeg klarer ikke å endre toneleie på tankene, og må på en måte bare vente til det går over. Etter en stund er stemmen til tankene mine som det vanlige igjen.

Noen som vet hva i all verden dette er? Har på en måte bare tenkt at det er normalt at stemmen ikke er helt "din egen" noen ganger, men er dette farlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg opplever akkurat det samme som deg. Eller i hvertfall noe lignende. Det skjer ikke ofte, men de få gangene det skjer har jeg merket at jeg er litt stressa, f.eks om jeg har veldig dårlig tid på morgenen eller om jeg generelt er stresset.

Hos meg er det slik du beskriver, at "stemmen for tankene mine" endrer toneleie og blir høyere. Det føles i hvertfall ut som at det blir høyere, er i hvertfall ubehagelig. Hos meg blir den også mye raskere på en måte. Som om alt går raskere enn normalt. Det er veldig vanskelig å forklare, men det føles som om "tankene" mine er skikkelig sinna. Uten at jeg er det i det hele tatt!

Når dette skjer synes jeg egentlig det er veldig vemmelig. Prøver intenst å ignorere det, slik at det bare skal gå over. Det går alltid over etter en stund, sånn helt ubemerket. Plutselig er det bare over og alt er tilbake til normalen, liksom. Det er jo ikke slik at jeg hører stemmer eller noe, det er den vanlige tankestemmen jeg regner med at alle(??) har. Den bare endrer seg til å bli høyere og raskere.

Det er fryktelig vanskelig å forklare, og om jeg skulle fortalt det til noen ville de jo trodd jeg var gal. Derfor litt gøy at jeg tydeligvis ikke er helt alene.. Gøy om fler opplever dette, eller vet hvorfor det skjer?

Forresten, hva gjør du for at det skal gå over? Hvor lenge pleier det vare for deg?



Anonymous poster hash: 5bfb6...cfb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere tatt opp dette med legen deres?

 



Anonymous poster hash: 011af...cae
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også opplevd! Men kun da jeg var barn, heldigvis ikke i voksen alder. Opplevde det gjerne på morgenen når jeg var stresset og da jeg var syk. Som om alt gikk litt ekstra fort og hardt på en måte. Husker det pleide å gå over med paracette. Kanskje det er beroligende på en måte...



Anonymous poster hash: a1ea4...b5f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina146

Jeg opplever akkurat det samme som deg. Eller i hvertfall noe lignende. Det skjer ikke ofte, men de få gangene det skjer har jeg merket at jeg er litt stressa, f.eks om jeg har veldig dårlig tid på morgenen eller om jeg generelt er stresset.

Hos meg er det slik du beskriver, at "stemmen for tankene mine" endrer toneleie og blir høyere. Det føles i hvertfall ut som at det blir høyere, er i hvertfall ubehagelig. Hos meg blir den også mye raskere på en måte. Som om alt går raskere enn normalt. Det er veldig vanskelig å forklare, men det føles som om "tankene" mine er skikkelig sinna. Uten at jeg er det i det hele tatt!

Når dette skjer synes jeg egentlig det er veldig vemmelig. Prøver intenst å ignorere det, slik at det bare skal gå over. Det går alltid over etter en stund, sånn helt ubemerket. Plutselig er det bare over og alt er tilbake til normalen, liksom. Det er jo ikke slik at jeg hører stemmer eller noe, det er den vanlige tankestemmen jeg regner med at alle(??) har. Den bare endrer seg til å bli høyere og raskere.

Det er fryktelig vanskelig å forklare, og om jeg skulle fortalt det til noen ville de jo trodd jeg var gal. Derfor litt gøy at jeg tydeligvis ikke er helt alene.. Gøy om fler opplever dette, eller vet hvorfor det skjer?

Forresten, hva gjør du for at det skal gå over? Hvor lenge pleier det vare for deg?

Anonymous poster hash: 5bfb6...cfb

Nå ble jeg litt glad! Føler meg ikke så gal nå, virker som vi har litt det samme. Min stemme blir også raskere, og alt går liksom fortere på en måte slik du beskriver.

Jeg har vært ganske sliten i det siste, så det har skjedd litt hyppigere, så jeg har tenkt litt mer over hvorfor dette egentlig skjer(derav dette innlegget).

Jeg prøver også å bare ignorere det, jeg vet at det går over om en stund. Ellers prøver jeg å senke stemmen igjen og roe den ned(dette høres jo helt insane ut), men det hjelper jo ikke så mye, da dette er noe jeg tenker, ergo blir det i denne sinte, raske stemmen. Altså:

"Nå må du roe deg ned, slutt med tullet nå."

I sint stemme.

Jeg har ikke akkurat tatt tiden, men det varer en liten stund, tror det varierer litt. Får liksom ikke helt med meg når den roer seg ned heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg litt glad! Føler meg ikke så gal nå, virker som vi har litt det samme. Min stemme blir også raskere, og alt går liksom fortere på en måte slik du beskriver.

Jeg har vært ganske sliten i det siste, så det har skjedd litt hyppigere, så jeg har tenkt litt mer over hvorfor dette egentlig skjer(derav dette innlegget).

Jeg prøver også å bare ignorere det, jeg vet at det går over om en stund. Ellers prøver jeg å senke stemmen igjen og roe den ned(dette høres jo helt insane ut), men det hjelper jo ikke så mye, da dette er noe jeg tenker, ergo blir det i denne sinte, raske stemmen. Altså:

"Nå må du roe deg ned, slutt med tullet nå."

I sint stemme.

Jeg har ikke akkurat tatt tiden, men det varer en liten stund, tror det varierer litt. Får liksom ikke helt med meg når den roer seg ned heller.

Men kan det være en kortvarig psykose utløst av stress?

Anonymous poster hash: 011af...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Christina146

Har dere tatt opp dette med legen deres?

Anonymous poster hash: 011af...cae

Nei, jeg har på en måte ikke tenkt helt over det før nå, og er redd jeg høres ganske gal ut. Det skjer jo svært sjeldent, syntes bare det er så merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har på en måte ikke tenkt helt over det før nå, og er redd jeg høres ganske gal ut. Det skjer jo svært sjeldent, syntes bare det er så merkelig.

Du kan spørre på psykiatriforumet på Doktoronline, dersom du vil vite mer om hva det kan være og du ikke ønsker å snakke med lege om det. (Ønsker du (gratis) svar fra psykiateren på det forumet, skriver du NHD i tittelen på overskriften i innlegget ditt der)

Jeg vet ikke mye om slikt, og det kan godt være normalt.

Anonymous poster hash: 011af...cae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jeg ingenting om og jeg har heller ikke dette problemet, men jeg mener å ha lest et sted at psykoser ikke er så sjeldne som vi tror.

 

Så bra at dere fant hverandre og har noen å dele dette med-som forstår hva dere mener.



Anonymous poster hash: 0f8ea...06f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina146

Du kan spørre på psykiatriforumet på Doktoronline, dersom du vil vite mer om hva det kan være og du ikke ønsker å snakke med lege om det. (Ønsker du (gratis) svar fra psykiateren på det forumet, skriver du NHD i tittelen på overskriften i innlegget ditt der)

Jeg vet ikke mye om slikt, og det kan godt være normalt.

Anonymous poster hash: 011af...cae

Tusen takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette kan jeg ingenting om og jeg har heller ikke dette problemet, men jeg mener å ha lest et sted at psykoser ikke er så sjeldne som vi tror.

 

Så bra at dere fant hverandre og har noen å dele dette med-som forstår hva dere mener.

Anonymous poster hash: 0f8ea...06f

 

Du har rett i at psykoser ikke er sjeldne. Jeg har lest at alle vil kunne få (kortvarig, forbigående) psykose dersom de går lenge uten søvn. Sterk alkoholpåvirkning fører også til kortvarig, forbigående psykose.

Anonymous poster hash: 011af...cae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg litt glad! Føler meg ikke så gal nå, virker som vi har litt det samme. Min stemme blir også raskere, og alt går liksom fortere på en måte slik du beskriver.

Jeg har vært ganske sliten i det siste, så det har skjedd litt hyppigere, så jeg har tenkt litt mer over hvorfor dette egentlig skjer(derav dette innlegget).

Jeg prøver også å bare ignorere det, jeg vet at det går over om en stund. Ellers prøver jeg å senke stemmen igjen og roe den ned(dette høres jo helt insane ut), men det hjelper jo ikke så mye, da dette er noe jeg tenker, ergo blir det i denne sinte, raske stemmen. Altså:

"Nå må du roe deg ned, slutt med tullet nå."

I sint stemme.

Jeg har ikke akkurat tatt tiden, men det varer en liten stund, tror det varierer litt. Får liksom ikke helt med meg når den roer seg ned heller.

Meg igjen, som skrev over at jeg opplever det samme.

Det du skriver her gjelder for meg også, altså når jeg prøver å roe ned denne teite stemmen - egentlig helt likt. Jeg føler meg jo helt tullete når jeg leser gjennom hva jeg har skrevet, men det er jo akkurat sånn jeg opplever det. Når folk over her begynner å nevne kortvarige psykoser og slikt blir jeg litt sånn halvveis redd, haha. Har liksom aldri tenkt over at det kan være noe sånt, sikkert mest fordi dette ikke plager meg noe særlig. Det er selvfølgelig ekkelt når det skjer, men det er jo såpass sjeldent. Kanskje vi skulle forsøke det psyaktriforumet?  :fnise: 

Jeg vil ikke tro at det er noe farlig, annet enn at det er ubehagelig når det skjer. Om du (og jeg) plutselig skulle oppleve dette veldig hyppig over lenger tid blir jo situasjonen en annen. Med tanke på at vi begge opplever dette i sammenheng med når man er syk/sliten/stressa så er det vel bare kroppen som går litt i surr. Håper jeg da.. 

Anonymous poster hash: 5bfb6...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips! :)

Bare hyggelig

Håper at du finner ut av det, slik at du slipper å gå og være bekymret.

 

Her er en infoside hos TIPS om psykoser, og her kan man også kontakte TIPS og komme med spørsmål og få svar på telefon eller epost.

http://www.tips-info.com/hva-er-psykose/

 

Jeg ville nok spurt psykiateren på Doktoronline først og fremst, om hva årsaken til dine opplevelser kan være.

 

Anonymous poster hash: 011af...cae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meg igjen. Til dere som nevner dette med at psykoser ikke er så sjeldne som man tror - hva går egentlig en psykose ut på? Er ikke spesielt belest på dette temaet. Jeg trodde psykoser i hovedsak handler om at man mister litt fotfestet fra realiteten + vrangforestillinger. At man ser og hører ting som ikke er reelle.

Når dette med "stemmen" skjer, altså når tankene går raskere og dette toneleiet endres, så tenker jeg jo helt klart. Det er bare formen denne tankestemmen er i som endrer seg. Jeg tenker ikke andre ting enn tidligere, og er like bevisst på det som skjer rundt meg som tidligere. 

Tenker dere at det likevel høres såpass crazy ut? Er det noe man burde få sjekket? 



Anonymous poster hash: 5bfb6...cfb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Meg igjen. Til dere som nevner dette med at psykoser ikke er så sjeldne som man tror - hva går egentlig en psykose ut på? Er ikke spesielt belest på dette temaet. Jeg trodde psykoser i hovedsak handler om at man mister litt fotfestet fra realiteten + vrangforestillinger. At man ser og hører ting som ikke er reelle.

Når dette med "stemmen" skjer, altså når tankene går raskere og dette toneleiet endres, så tenker jeg jo helt klart. Det er bare formen denne tankestemmen er i som endrer seg. Jeg tenker ikke andre ting enn tidligere, og er like bevisst på det som skjer rundt meg som tidligere. 

Tenker dere at det likevel høres såpass crazy ut? Er det noe man burde få sjekket? 

Anonymous poster hash: 5bfb6...cfb

 

Her http://www.tips-info.com/hva-er-psykose/kan du lese om det.

Og med de få symptomene dere forteller om, høres det ikke ut som psykose.

Men hadde det vært meg, ville jeg snakket med lege eller med psykiateren på http://forum.doktoronline.no/forum/7-psykiatri/

bare for å få sikkerhet om hva det er og for dermed å slippe å bekymre meg

Anonymous poster hash: 011af...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina146

Meg igjen, som skrev over at jeg opplever det samme.

Det du skriver her gjelder for meg også, altså når jeg prøver å roe ned denne teite stemmen - egentlig helt likt. Jeg føler meg jo helt tullete når jeg leser gjennom hva jeg har skrevet, men det er jo akkurat sånn jeg opplever det. Når folk over her begynner å nevne kortvarige psykoser og slikt blir jeg litt sånn halvveis redd, haha. Har liksom aldri tenkt over at det kan være noe sånt, sikkert mest fordi dette ikke plager meg noe særlig. Det er selvfølgelig ekkelt når det skjer, men det er jo såpass sjeldent. Kanskje vi skulle forsøke det psyaktriforumet? :fnise:

Jeg vil ikke tro at det er noe farlig, annet enn at det er ubehagelig når det skjer. Om du (og jeg) plutselig skulle oppleve dette veldig hyppig over lenger tid blir jo situasjonen en annen. Med tanke på at vi begge opplever dette i sammenheng med når man er syk/sliten/stressa så er det vel bare kroppen som går litt i surr. Håper jeg da..

Anonymous poster hash: 5bfb6...cfb

Jeg og begynte å bli litt smånervøs av dette psykosesnakket. :fnise: Jeg forbinder mer psykose som og høre andre stemmer, hallusinasjoner etc.

Når dette skjer styrer vi jo tankene våres selv, men stemmen som formidler dem er en annen og raskere enn "våres" stemme.

Ja, leste gjennom innlegget mitt på nytt, og ser jo at det høres helt tullerusk ut. Tenkte jeg skulle skrive et innlegg der imorgen, så kan vi kanskje få noen svar. Kan poste svaret jeg får her om du vil?

Noen som vet om jeg må lage bruker på doktoronline for å skrive innlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg og begynte å bli litt smånervøs av dette psykosesnakket. :fnise: Jeg forbinder mer psykose som og høre andre stemmer, hallusinasjoner etc.

Når dette skjer styrer vi jo tankene våres selv, men stemmen som formidler dem er en annen og raskere enn "våres" stemme.

Ja, leste gjennom innlegget mitt på nytt, og ser jo at det høres helt tullerusk ut. Tenkte jeg skulle skrive et innlegg der imorgen, så kan vi kanskje få noen svar. Kan poste svaret jeg får her om du vil?

Noen som vet om jeg må lage bruker på doktoronline for å skrive innlegg?

Ja, du må lage bruker, og det er gratis og anonymt

Anonymous poster hash: 011af...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan tenke sint i hodet mitt og snakke med en ordentlig sint og ja, raskere tone når jeg er veldig sur/irritert/lei(om det er dette du mener?). Det er definitivt ingen psykose, bare jeg som er pisse sur og ikke lar det gå utover andre. :P Sint og sur i det stille, haha.



Anonymous poster hash: a0137...782
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina146

Når dette med "stemmen" skjer, altså når tankene går raskere og dette toneleiet endres, så tenker jeg jo helt klart. Det er bare formen denne tankestemmen er i som endrer seg. Jeg tenker ikke andre ting enn tidligere, og er like bevisst på det som skjer rundt meg som tidligere.

Anonymous poster hash: 5bfb6...cfb

Her beskriver du veldig godt det jeg prøvde å forklare i HI!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina146

Jeg kan tenke sint i hodet mitt og snakke med en ordentlig sint og ja, raskere tone når jeg er veldig sur/irritert/lei(om det er dette du mener?). Det er definitivt ingen psykose, bare jeg som er pisse sur og ikke lar det gå utover andre. :P Sint og sur i det stille, haha.

Anonymous poster hash: a0137...782

Jeg er ikke sint, men stemmen til tankene mine forvandler seg til å bli høylytt, fort og kan virke sint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...