Gå til innhold

Hører stemmer rett før jeg sovner...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Av og til, spesielt når jeg er veldig trøtt eller legger meg senere enn normalt, hærer jeg stemmer rett før jeg sovner. Ofte en mann og en dame som krangler, eller noen som roper navnet mitt eller sier rare/skumle ting. Er dette normalt?! Har opplevd søvnparalyse noen ganger også,men det er heldigvis lenge siden sist...

Anonymous poster hash: bd79d...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, dette er ikke normalt. Bestill legetime og fortell det du har skrevet her så du kan bli henvist til psykolog/psykiater

Anonymous poster hash: 786b3...378

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å høre instrumenter, gjerne trommer eller piano, og så når jeg tenker over det så forsvinner det. Men lyden virker veldig reell, ganske merkelig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever akkurat det samme som deg, bortsett fra at det er én stemme som snakker, og det er en mann.

Opplever ofte søvnparalyser også.

Har alltid tenkt at disse stemmene kommer fordi man er i ferd med å sovne inn, at man havner midt i mellom søvn og våken tilstand, og at det er helt naturlig.

Men søvnparalysene er veldig ubehagelige, og kan av og til føles som et slags anfall. 

 

Har prøvd å finne ut hva grunnen er til at noen opplever disse tingene, men får inntrykk av at det ikke er nok kunnskap og forskning på dette.



Anonymous poster hash: e042c...c15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer kan være pga schizofren.



Anonymous poster hash: 40af2...f2d
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever noe lignende. Hører dog stemmer til folk jeg kjenner og de sier helt hverdagslige men litt snåle ting. Som f.eks "jeg skal kjøpe julegaver" eller "kom nå drar vi". Ikke skummelt og ikke ukjente. Tror det er normalt at rare sanseopplevelser skjer I fasen mellom søvn og våken tilstand

Anonymous poster hash: c851c...e16

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av og til, spesielt når jeg er veldig trøtt eller legger meg senere enn normalt, hærer jeg stemmer rett før jeg sovner. Ofte en mann og en dame som krangler, eller noen som roper navnet mitt eller sier rare/skumle ting. Er dette normalt?! Har opplevd søvnparalyse noen ganger også,men det er heldigvis lenge siden sist...

Anonymous poster hash: bd79d...bf7

Ja, det er normalt! Det er en slags drøm du har mens du er halvvåken.

Skjønner godt at det er skremmende da.

Anonymous poster hash: 29c8c...f40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er ikke normalt. Bestill legetime og fortell det du har skrevet her så du kan bli henvist til psykolog/psykiater

Anonymous poster hash: 786b3...378

Er du fagperson, ettersom du kan si dette?

Anonymous poster hash: 71faf...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd dette en del ganger, det er noe som skjer akkurat når man glir inn i søvn.

Snåleste opplevelsen var likevel da jeg lå på sofaen, med radioen på og Kari Bremnes kom med en sang som handlet om dagligdagse opplevelser jeg hadde i tidlige tenår. Ble i halvsøvne, svært overrasket over at hun "visste" alt dette og nå hadde laget en sang om det. :fnise:

Senere forsøkte jeg å finne låten og oppdaget at teksten ikke hadde noe som minnet om det jeg "hørte" i seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å høre instrumenter, gjerne trommer eller piano, og så når jeg tenker over det så forsvinner det. Men lyden virker veldig reell, ganske merkelig!

Oi, der kom jeg på at jeg hadde en periode av livet der jeg våknet fordi jeg hørte indisk musikk med trommer, blåseinstrumenter mm - som om det skulle være en form for opptog. Dette var rett etter at jeg fikk mitt første barn og merkelig nok, våknet ofte barnet rett etter at jeg hadde våknet av musikken jeg hørte i drømme.

Har ikke opplevd dette senere,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd dette en del ganger, det er noe som skjer akkurat når man glir inn i søvn.

Snåleste opplevelsen var likevel da jeg lå på sofaen, med radioen på og Kari Bremnes kom med en sang som handlet om dagligdagse opplevelser jeg hadde i tidlige tenår. Ble i halvsøvne, svært overrasket over at hun "visste" alt dette og nå hadde laget en sang om det. :fnise:

Senere forsøkte jeg å finne låten og oppdaget at teksten ikke hadde noe som minnet om det jeg "hørte" i seg.

Og jeg har "lest" diskusjoner på KG som ikke eksisterer i slike tilfeller :)

Anonymous poster hash: 71faf...8e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sjokkerer meg at mange her sier at dette er helt normalt. Sier litt om hva slags mennesker som er på KG...

Anonymous poster hash: 786b3...378

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sjokkerer meg at mange her sier at dette er helt normalt. Sier litt om hva slags mennesker som er på KG...

Anonymous poster hash: 786b3...378

Les deg litt opp på søvnforskning/psykologi.

Anonymous poster hash: 29c8c...f40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det sjokkerer meg at mange her sier at dette er helt normalt. Sier litt om hva slags mennesker som er på KG...

Anonymous poster hash: 786b3...378

Kan du gi link til artikler  som formidler at dette ikke er normalt og at det evt er sykelig?

Anonymous poster hash: 71faf...8e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører også stemmer av og til rett før jeg sovner. Blir jo vant til det. Husker at jeg allerede i hvilestund vi hadde da jeg gikk i barnehagen, at jeg plagdes av en høy susing og følelsen av å suse gjennom en tunnel som liksom aldri sluttet. Både skremmende og fascinerende.

Ofte hører jeg en svært høy susing før jeg får mareritt.

Stemmene jeg hører er ganske ufarlige og hverdagslige. I går hørte jeg for eksempel tanta mi si at hun ikke ville sjokolade. Men tante var ikke i rommet, var bare fordi jeg holdt på å sovne. 👍

Høyest ufarlig er nok dette tror jeg.

Anonymous poster hash: 65a3f...acb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til, spesielt når jeg er veldig trøtt eller legger meg senere enn normalt, hærer jeg stemmer rett før jeg sovner. Ofte en mann og en dame som krangler, eller noen som roper navnet mitt eller sier rare/skumle ting. Er dette normalt?! Har opplevd søvnparalyse noen ganger også,men det er heldigvis lenge siden sist...

Anonymous poster hash: bd79d...bf7

Jeg har opplevd det samme flere ganger. Ofte irriterte samtaler som diskuterer og det høres ut som om de kommer fra naborommet, eller folk som roper noe. Andre ganger er stemmene helt klare. Ofte klarer jeg ikke å høre helt hva de sier, for det høres ut som om lyden kommer langt borte fra. Av og til er det stemmen til noen jeg kjenner. 

Jeg har slått meg til ro med at det er en drøm. Jeg drømmer at jeg er våken, og ligger på rommet mitt, men så begynner unaturlige ting å skje (i drømmen). Jeg føler meg ganske bevisst og kan styre og huske drømmen, men det er like fullt en drøm. 

Anonymous poster hash: 1de47...3c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, dette er ikke normalt. Bestill legetime og fortell det du har skrevet her så du kan bli henvist til psykolog/psykiater

Anonymous poster hash: 786b3...378

 

 

Det sjokkerer meg at mange her sier at dette er helt normalt. Sier litt om hva slags mennesker som er på KG...

Anonymous poster hash: 786b3...378

 

Det er forskjell på om man hører dette midt på lyse dagen, og rett før man sovner. Hallusinasjoner i forbindelse med søvn kaller man ikke hallusinasjoner, man kaller det drømmer.

Anonymous poster hash: 97aed...521

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sjokkerer meg at mange her sier at dette er helt normalt. Sier litt om hva slags mennesker som er på KG...

Anonymous poster hash: 786b3...378

Ja, vi er sinnsyke og schizofrene alle sammen. Det verste er vel at du tydeligvis er en av oss som "henger her inne". Bør vel vurdere en utredning du nå?

Anonymous poster hash: 65a3f...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på om man hører dette midt på lyse dagen, og rett før man sovner. Hallusinasjoner i forbindelse med søvn kaller man ikke hallusinasjoner, man kaller det drømmer.

Anonymous poster hash: 97aed...521

"Ofte en mann og en dame som krangler, eller noen som roper navnet mitt eller sier rare/skumle ting." For meg høres ikke dette ut som en drøm når det stadig gjentar seg, men det kan selvsagt hende at du har rett.

Anonymous poster hash: 786b3...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til, spesielt når jeg er veldig trøtt eller legger meg senere enn normalt, hærer jeg stemmer rett før jeg sovner. Ofte en mann og en dame som krangler, eller noen som roper navnet mitt eller sier rare/skumle ting. Er dette normalt?! Har opplevd søvnparalyse noen ganger også,men det er heldigvis lenge siden sist...

Anonymous poster hash: bd79d...bf7

 

Helt normalt. Hjernen din befinner seg da på thetabølgenivå.

les mer her: https://no.wikipedia.org/wiki/Hjerneb%C3%B8lge

 

Anonymous poster hash: 53c55...cf2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...