Gå til innhold

Behandling med smertestillende medisiner


Gjest Gjest_Erica

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Erica

Det jeg siterer under kan finnes i sin helhet under tråden "Tramadol varighet" hvor vi sporet litt av og begynte å diskutere ulike smertestillende medikamenter.

[

Ja får vel kanskje slutte å spore helt av :ler:

Jo, men for meg har det vært en interessant utveksling. Smertebehandling er et vanskelig område og det er vanskelig å gi konkrete råd. Det er ett prøve- og feileområdet mellom pasient og lege. Men jeg tror at det er viktig at vi pasienter er litt oppvakt, leser oss opp om ulike smertestillende og diskuterer med legen hva som kan være verdt å prøve. Jeg har f.eks. ikke hørt om Tramagetic. Ser imidlertid at den er for moderate smerter. Får du ikke medisiner for sterkere smerter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spør du meg direkte om jeg ikke får medisiner mot sterkere smerter?

I så fall, jo. Min lege er heldigvis veldig flink og vi har en god dialog

Hun tilbyr meg det meste for å si det slik, og jeg kommer med tilbakemeldinger

Siden jeg har en sykdom som ingen vet så mye om, fibromyalgi, så blir det en del prøving og feiling med medisiner

Noen med FM reagerer positivt på noen medisiner, mens noen ikke får noen effekt

Jeg er visst en av de sistnevnte :/

Vi begynte smått med smertestillende for lette smerter, og andre medisiner som har fungert for noen, og gradvis økt doser eller byttet til sterkere midler

Somadril er det eneste som har fungert skikkelig og som ga meg en normal hverdag (om man ser bort fra mariuhana som jeg følte jeg måtte slutte med da jeg ikke ville være en kriminell :( )

Tramadol tar de verste smertetoppene dersom jeg er heldig

Akkurat nå har jeg i tillegg prolapser i ryggen og jeg klarer knapt å gå, men 4 tramadol på en dag ga ingen effekt, så da lar jeg heller være å ta smertestillende :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det viktigste er at du er ærlig med legen. Fortell dersom du begynner å merke en avhengighet. Da kan dere sammen finne andre alternativer og begynne nedtrapping. 

Dersom du bruker for mye smertestillende og for ofte så kan du til slutt risikere å bli "immun" og må ha sterkere og sterkere. Og da blir det enda vanskeligere å holde smertene i sjakk. Og avhengighet er jo heller ikke noe særlig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Erica

Spør du meg direkte om jeg ikke får medisiner mot sterkere smerter?

I så fall, jo. Min lege er heldigvis veldig flink og vi har en god dialog

Hun tilbyr meg det meste for å si det slik, og jeg kommer med tilbakemeldinger

Siden jeg har en sykdom som ingen vet så mye om, fibromyalgi, så blir det en del prøving og feiling med medisiner

Noen med FM reagerer positivt på noen medisiner, mens noen ikke får noen effekt

Jeg er visst en av de sistnevnte :/

Vi begynte smått med smertestillende for lette smerter, og andre medisiner som har fungert for noen, og gradvis økt doser eller byttet til sterkere midler

Somadril er det eneste som har fungert skikkelig og som ga meg en normal hverdag (om man ser bort fra mariuhana som jeg følte jeg måtte slutte med da jeg ikke ville være en kriminell :( )

Tramadol tar de verste smertetoppene dersom jeg er heldig

Akkurat nå har jeg i tillegg prolapser i ryggen og jeg klarer knapt å gå, men 4 tramadol på en dag ga ingen effekt, så da lar jeg heller være å ta smertestillende :P

Beklager, jeg så nå at jeg formulerte meg litt klønete :( Jeg mente egentlig å spørre om du ikke fikk sterkere smertestillende medisiner som tok dine smerter, men vi er jo forskjellig. Det er ikke alltid at de sterkeste smertestillende er de beste smertelindrende. For meg er Ketorax den beste på de sterkeste smertene når det topper seg. Jeg har f.eks. ingen effekt av Paralgin Forte.

Jeg har i kveld forsøkt Trampalgin og den tok bort de konstante smertene, men jeg ble ganske døsig av de. Alltid en oppveiing med effekt og bivirkning, men selv foretrekker jeg døsighet fremfor å hele tiden forstyrres av "smertemurring" og plutselige kraftigere smerteanfall...

Det er slitsomt å være prøvekanin, enten det gjelder smertestillende eller f.eks. medisiner som gir tilstrekkelig med søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...