Gå til innhold

Rotspiss amputasjon vs trekking av tann


2shy

Anbefalte innlegg

Jeg har en rotfylt jeksel som bare ikke blir bra, og det har blitt konkludert med at jeg trenger en rotspissamputasjon. Jeg kan alltids trekke tannen også, men jeg vil jo gjerne beholde tenner så langt det er mulig. Likevel, jeg er litt pysete og kvier meg, og man er jo heller ikke garantert resultat ved en slik amputasjon?

 

Tannen det gjelder er 6 års jekselen øverst (nest bakerste tann). Ser for meg at det blir et stort krater, og at det blir utfordringer med tygging siden det er "tyggetanna"?. Noen som har noen erfaringer ene eller andre veien de vil dele? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Krateret lukker seg pent og helt etter en stund. Så lenge du har andre tenner i området vil tyggingen ikke bli påvirket.



Anonymous poster hash: a939a...7b0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Krateret lukker seg pent og helt etter en stund. Så lenge du har andre tenner i området vil tyggingen ikke bli påvirket.

Anonymous poster hash: a939a...7b0

 

Har resten av tennene ja. Men tanna er veldig inntakt og hel, og det er jo synd å fjerne en tann når det ikke er nødvendig. Hadde vært interessant å høre fra noen som har gjennomgått inngrepet og hvordan de opplevde det mtp om det fikset problemet, eller om de valgte å trekke :)

Hadde det vært bakerste jeksel hadde tanna for lengst vært borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det på 3 stk. 6-årsjeksler. Det var jo litt mer styr enn en trekking eller en rotfylling for å si det sånn da. Jeg gjorde det hos kjevekirurg. Bråkte en del husker jeg, fordi de borrer gjennom beinet. Nå kan det jo være at jeg var særdeles uheldig, men det gikk slik at jeg måtte trekke alle 3 tennene 7-8 mnd. senere, så for min del var det jo helt bortkastet. Snakk med kirurgen og hør hva utsiktene er til at du får beholde tannen. Er forresten ikkeno problem å tygge selv om jeg mangler 6-årsjeksler.



Anonymous poster hash: d4e8c...e5e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det på 3 stk. 6-årsjeksler. Det var jo litt mer styr enn en trekking eller en rotfylling for å si det sånn da. Jeg gjorde det hos kjevekirurg. Bråkte en del husker jeg, fordi de borrer gjennom beinet. Nå kan det jo være at jeg var særdeles uheldig, men det gikk slik at jeg måtte trekke alle 3 tennene 7-8 mnd. senere, så for min del var det jo helt bortkastet. Snakk med kirurgen og hør hva utsiktene er til at du får beholde tannen. Er forresten ikkeno problem å tygge selv om jeg mangler 6-årsjeksler.

Anonymous poster hash: d4e8c...e5e

Kjipt at du likevel måtte trekke :(

Kirurgen sier tanna mi er veldig frisk og robust, og at vi burde gå inn for å beholde den. Synes det godt at du mangler jekslene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et inngrep jeg hadde for veldig mange år siden. En rotfylt tann ble ikke bra. Ble sendt til tannlege på sykehuset. Fikk masse bedøvelse og de skar opp tannkjøttet litt og filte ned spissene på tanna. 2-3 sting. Har sluppet og trekke tanna. Etter et par år ble tanna filt helt ned og fikk krone oppå den pga den ble litt svak. Er helt ok nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som et inngrep jeg hadde for veldig mange år siden. En rotfylt tann ble ikke bra. Ble sendt til tannlege på sykehuset. Fikk masse bedøvelse og de skar opp tannkjøttet litt og filte ned spissene på tanna. 2-3 sting. Har sluppet og trekke tanna. Etter et par år ble tanna filt helt ned og fikk krone oppå den pga den ble litt svak. Er helt ok nå.

Rotamputasjon innebærer at de går inn via kjeven og amputerer selve rota til tanna. Var det det du gjorde? :)

Er veldig i tvil om jeg bare skal trekke eller ikke. Hører om flere som må trekke selv etter inngrep, men jeg håper jo på noen flere solskinnshistorier også :)

Høres ikke ut som et behagelig inngrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny rotfylling kan jo også være et alternativ (hos spesialist). Ikke lett dette, det eneste alle enes om er at tanna ikke bør trekkes.

Pusemamma, var det lang rekonvalisenstid etter operasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny rotfylling kan jo også være et alternativ (hos spesialist). Ikke lett dette, det eneste alle enes om er at tanna ikke bør trekkes.

Pusemamma, var det lang rekonvalisenstid etter operasjonen?

De gikk ikke inn via kjeven hos meg. Det var tanna på siden øverst i munnen. De snitta rett ved tanna og gjorde det de måtte.  Jeg var helt vrak da bedøvelsen gikk ut. Hovna veldig opp, helt normalt. Nå er dette mange år siden så kan være de gjør det på annen måte nå. gikk på jobb neste dag full av paracet. Det tok noen dager før det roet seg. Husk at det er en operasjon. Innen en uke var vel hevelsen så og si borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotamputasjon innebærer at de går inn via kjeven og amputerer selve rota til tanna. Var det det du gjorde? :)

Er veldig i tvil om jeg bare skal trekke eller ikke. Hører om flere som må trekke selv etter inngrep, men jeg håper jo på noen flere solskinnshistorier også :)

Høres ikke ut som et behagelig inngrep.

 

Jeg har akkurat gjort det på en rotfylt tann som aldri ble helt bra. Gjorde det hos rotfyllingsspesialisten som hadde rotfylt tannen. Fikk mye bedøvelse, og han gikk inn i rota øverst mellom tannen og tannkjøttet. Merket ikke noe, det var litt lyder og slikt, men fort og greit, og ikke noe egentlig ubehag. Over på en halvtime. Og når det er kirurgi, får man dekket noe på nav, derfor blir dette billigere enn rotfylling.

Ikke smerter etterpå, men 6 sting i tannkjøttet som satt i i en uke og lugget litt på innsiden av kinnet. Og de var jo litt i veien ved spising og sånt.

 

Jeg er glad jeg gjorde det. Helt greit inngrep, og helt fint nå etterpå. Veldig glad jeg har tannen der, så var jeg deg hadde jeg tatt dette inngrepet.

Anonymous poster hash: 46fbc...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny rotfylling kan jo også være et alternativ (hos spesialist). Ikke lett dette, det eneste alle enes om er at tanna ikke bør trekkes.

Pusemamma, var det lang rekonvalisenstid etter operasjonen?

 

En ting til:

Jeg hovnet ikke opp og det var fordi jeg resten av dagen hadde frossen ertepose på kinnet. Hadde en i fryseren og en på kinnet resten av dagen. Og så var jeg rolig, bøyde ikke hodet eller gjorde noen store bevegelser. Tok smertestillende etter et fast mønster. Litt hoven samme dag, men det gikk raskt tilbake.

Anonymous poster hash: 46fbc...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har akkurat gjort det på en rotfylt tann som aldri ble helt bra. Gjorde det hos rotfyllingsspesialisten som hadde rotfylt tannen. Fikk mye bedøvelse, og han gikk inn i rota øverst mellom tannen og tannkjøttet. Merket ikke noe, det var litt lyder og slikt, men fort og greit, og ikke noe egentlig ubehag. Over på en halvtime. Og når det er kirurgi, får man dekket noe på nav, derfor blir dette billigere enn rotfylling.

Ikke smerter etterpå, men 6 sting i tannkjøttet som satt i i en uke og lugget litt på innsiden av kinnet. Og de var jo litt i veien ved spising og sånt.

 

Jeg er glad jeg gjorde det. Helt greit inngrep, og helt fint nå etterpå. Veldig glad jeg har tannen der, så var jeg deg hadde jeg tatt dette inngrepet.

Anonymous poster hash: 46fbc...f0f

 

Jeg gjorde ikke min rotfylling hos spesialist, men hos vanlig tannlege. Noen mener at det derfor kan være lurt å prøve ny rotfylling (men hos spesialist) før evnt operasjon. Det er visst ikke gitt at en operasjon vil virker heller, så jeg blir litt forvirret. Har litt slå fra meg å trekke tannen nå, det får i såfall være siste utvei. Men jeg vil jo gjerne unngå operasjon hvis jeg kan, rotfylling høres jo mer behagelig ut, haha.

 

 

En ting til:

Jeg hovnet ikke opp og det var fordi jeg resten av dagen hadde frossen ertepose på kinnet. Hadde en i fryseren og en på kinnet resten av dagen. Og så var jeg rolig, bøyde ikke hodet eller gjorde noen store bevegelser. Tok smertestillende etter et fast mønster. Litt hoven samme dag, men det gikk raskt tilbake.

Anonymous poster hash: 46fbc...f0f

 

Fikk samme tipset, hørt at det forhindrer både hevelse og blåmerker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gikk ikke inn via kjeven hos meg. Det var tanna på siden øverst i munnen. De snitta rett ved tanna og gjorde det de måtte.  Jeg var helt vrak da bedøvelsen gikk ut. Hovna veldig opp, helt normalt. Nå er dette mange år siden så kan være de gjør det på annen måte nå. gikk på jobb neste dag full av paracet. Det tok noen dager før det roet seg. Husk at det er en operasjon. Innen en uke var vel hevelsen så og si borte.

Høres jo bedre ut å snitte rett ved tanna for å være helt ærlig. Er nest bakerste jeksel øverst hos meg. Bra at det ble bra for deg, vurderer fortsatt likevel om jeg skal rotfylle på nytt og gjøre det hos spesialist denne gangen. Er litt pysete da kan man si, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg har akkurat gjort det på en rotfylt tann som aldri ble helt bra. Gjorde det hos rotfyllingsspesialisten som hadde rotfylt tannen. Fikk mye bedøvelse, og han gikk inn i rota øverst mellom tannen og tannkjøttet. Merket ikke noe, det var litt lyder og slikt, men fort og greit, og ikke noe egentlig ubehag. Over på en halvtime. Og når det er kirurgi, får man dekket noe på nav, derfor blir dette billigere enn rotfylling.

Ikke smerter etterpå, men 6 sting i tannkjøttet som satt i i en uke og lugget litt på innsiden av kinnet. Og de var jo litt i veien ved spising og sånt.

 

Jeg er glad jeg gjorde det. Helt greit inngrep, og helt fint nå etterpå. Veldig glad jeg har tannen der, så var jeg deg hadde jeg tatt dette inngrepet.

Anonymous poster hash: 46fbc...f0f

 

Nå skjønner jeg at dette er individuellt, men er det nødvendig med beroligende før et slikt inngrep? Har ME og er over snittet følsom. Fått vite at inngrepet vil ta over 1 time. Trengte det ikke til rotfyllingen dog, syntes faktisk ikke rotfyllingen var så ille som alle skulle ha det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dere som har tatt rotspissamputasjon; tok det lang tid før dere ble bra igjen? Måtte dere på antibiotikakur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har en rotfylt jeksel som bare ikke blir bra, og det har blitt konkludert med at jeg trenger en rotspissamputasjon. Jeg kan alltids trekke tannen også, men jeg vil jo gjerne beholde tenner så langt det er mulig. Likevel, jeg er litt pysete og kvier meg, og man er jo heller ikke garantert resultat ved en slik amputasjon?

Tannen det gjelder er 6 års jekselen øverst (nest bakerste tann). Ser for meg at det blir et stort krater, og at det blir utfordringer med tygging siden det er "tyggetanna"?. Noen som har noen erfaringer ene eller andre veien de vil dele? :)

Jeg har rotspissamputert- det gikk helt fint selvom jeg grua meg sykt!

Ikke hatt noe trøbbel med det etterpå heller. Ville heller anbefalt det enn å trekke!

Anonymous poster hash: e8b24...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har tatt rotspissamputasjon; tok det lang tid før dere ble bra igjen? Måtte dere på antibiotikakur?

Tok stingene etter en uke, fikk vel beskjed om å bruke Ibux og var sykemeldt en dag tror jeg (kjevekirurg som sykem). Litt ømt e.på men gikk greit.

Har tannlege angst 😲

Anonymous poster hash: e8b24...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde dette for ett år siden.  Det var mye mindre grusomt enn det høres ut som.  Jeg synes det mindre ille enn en rotfylling, faktisk.  Jeg fikk tilbud om beroligende, men takket nei.  Jeg gikk på smertestillende i ettertid, men var tilbake på jobb uten særlig smerter.  Hevelsen var så liten at det var ingen som la merke til det heller.  Husker ikke helt hvor lang tid det tok før jeg spiste normalt igjen, men det var under to uker.  Det eneste var at det lå en nerve inntil tannen min som han var borti, som gjorde at underleppen var delvis bedøvet i noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inngrepet mitt tok lang tid (fra bedøvelse var satt til vi var ferdig tok det 1,5 time), og jeg syntes det var langt verre enn jeg hadde sett for meg. Sikkert mye pga tiden som ble brukt. Var veldig hoven dagen etter, selv med mye nedising. Det hjalp uansett ikke, og tanna måtte fjernes. Men da blir det vel bra da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...