Gå til innhold

Forfatter, kunstner, grunder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 19 år og har fortsatt 2 år igjen før jeg er ferdig med utdanningen min (bare fagbrev) (Dette er innen et yrke som jeg egentlig ikke vil jobbe i og har derfor planer om å studere videre, siden jeg ikke vet hva jeg vil enda..)

Jeg merker at jeg ikke vet hva jeg vil, jeg har allerede prøvd ut to yrkesretninger og føler at det yrket jeg driver med nå også er feil for meg.. Jeg tenker derfor litt på alt mulig "rart".

Er det vanskelig å kunne ha et fritt yrke? Som f.eks. en forfatter hvor jeg kan jobbe hvor og når jeg vil? Jeg skjønner jo at jeg kanskje ikke klarer å tjene så mye på dette og må ha en jobb i tillegg.. Men hvor vanskelig er det? Jeg har så lyst til å prøve ut ett eller annet på fritiden min, hvor det er muligheter for å tjene noe. Det finnes jo utrolig mange "stygge" "rare" "lette" mallerier som folk maler og tjener helt vilt på?

Har lyst til å drive noe eget, men finnes det noe trygt?



Anonymous poster hash: 3e40d...260
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Listerine

En fulltidsjobb i det fagfeltet kan du bare glemme. Regn med å være arbeidsledig og/eller jobbe med noe fullstendig urelevant i mange, mange år, før du klarer deg i slike yrker, om du i det hele tatt noen gang klarer det. Skaff deg en utdanning og en trygg jobb, og driv med hobbyene dine på fritiden. Det er bare de færreste som blir poeter, forfattere og musikere og som greier å leve av det. Bedre å innse det nå, enn om 10 år når du sitter på kassa i Rema og angrer bittert på at du ikke var mer realistisk. Det er det dessverre mange som gjør.

Endret av Listerine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ikke som at du har spesielt lyst til å bli "forfatter, kunstner eller grunder", hvis man skal bli det må man VIRKELIG ha lyst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er riktig det at jeg ikke har sånn spesielt lyst til det. Lurte egentlig mest på om det faktisk er noe man kan lykkes med, siden det virker ganske enkelt, enn å ha en 8 timers fast jobb hver dag :) får vel heller satse på noe annet ja.



Anonymous poster hash: 3e40d...260
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mennesker lykkes med en gang, men det er heller untaket enn regelen. Dersom du er talentfull, har litt flaks og perfeksjonerer timingen, er det ingenting i veien for å lykkes innen det du vil. Når det er sagt vil jeg også anbefale deg å ta en utdanning og få en jobb innenfor noe litt mer stabilt. F.eks lærer innenfor den retningen du ønsker å satse på? Hvis det er forfatter/poet du vil bli så kan du bli norsklærer, også jobbe med skrivingen på si. Dersom du en dag slår skikkelig igjennom, er det ingenting i veien for å kutte (lærer)jobben og gå over på diking/skriving på fulltid:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha virkelig lyst som noen her over nevner ja. Kjæresten min tjener penger på kunsten sin, har sponsorer og greier. Men han har jobba med å bli bedre til å tegne/male omtrent hver dag siden han var liten. Og bruker mye tid på å markedsføre seg selv.

Skal man holde på for seg selv må man virkelig jobbe for å klare det! Og det er ikke barebare å starte opp eget firma heller. Det er mye som skal ordnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...