Gå til innhold

Har ikke tilkallingsvikarer noen juridiske rettigheter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det kan også vere at dei "luftar" deg. Det vil seie at du har har vore brukt meir eller mindre fast over så langt tid at det kan argumenterast for at eit fast behov for den ressursen du går i. Og at du kan då kan ha ein fortrinnsrett. Grensa her er vel 4 år om eg hugsar rett.

Ta kontakt med barnehagen og hør med dei om kva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elles har også tilkallingsvikarar rettar, feks. knytt til sjukelønn og avlyste oppdrag. Men dei er avhengig av om ein t.d. er satt opp på vaktliste, hatt oppdrag siste 2 veker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LadyGlaGla

Det kan også vere at dei "luftar" deg. Det vil seie at du har har vore brukt meir eller mindre fast over så langt tid at det kan argumenterast for at eit fast behov for den ressursen du går i. Og at du kan då kan ha ein fortrinnsrett. Grensa her er vel 4 år om eg hugsar rett.

Ta kontakt med barnehagen og hør med dei om kva som skjer.

1 år....

http://www.dinside.no/927438/naa-kan-deltidsjobben-gi-rett-til-full-stilling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LadyGlaGla

Elles har også tilkallingsvikarar rettar, feks. knytt til sjukelønn og avlyste oppdrag. Men dei er avhengig av om ein t.d. er satt opp på vaktliste, hatt oppdrag siste 2 veker.

Poenget er at dere MÅ sørge for å få kontraktfestet om ikke annet enn noen få timer, ikke godta tilkallingsvaktkontrakter. Da står dere fullstendig på bar bakke, og dette vet arbeidsgiver å utnytte seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilde og kilde, at det ikke står noe om tilkallingsvikarer i Arbeidsmiljøloven burde jo være ett hint. At alt arbeid skal kontraktfestes, også om du bare skal jobbe bare én time er annet et hint.

At arbeidsgiver utnytter at mange unge arbeidstakere som ikke kan lovverket er en annen sak. For om du tenker deg om, ser du noen fordeler for DEG i en slik "kontrakt". En slik kontrakt er bare tull og lureri.

Men man er jo ansatt for det! Selv om man ikke har en fast stillingsprosent så er man fremdeles ansatt. Hvis man for eksempel er utsatt for en arbeidsulykke på jobben så har men fremdeles rett på erstattningselv om man er tilkallingsvikar

Anonymous poster hash: 646aa...1ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at dere MÅ sørge for å få kontraktfestet om ikke annet enn noen få timer, ikke godta tilkallingsvaktkontrakter. Da står dere fullstendig på bar bakke, og dette vet arbeidsgiver å utnytte seg av.

Men det er jo noen som ønsker den friheten det er å når som helst kunne si nei til jobb. Da jeg studerte jobbet jeg masse i august, september og oktober, for så å ikke jobbe når eksamen nermet seg. passet perfekt for meg :)

Anonymous poster hash: 646aa...1ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LadyGlaGla

Men man er jo ansatt for det! Selv om man ikke har en fast stillingsprosent så er man fremdeles ansatt. Hvis man for eksempel er utsatt for en arbeidsulykke på jobben så har men fremdeles rett på erstattningselv om man er tilkallingsvikar

Anonymous poster hash: 646aa...1ee

Javel...har du rett på ferie? Har du rett på sykelønn? Har du rett på velferdspermisjon? Har du rett på egenmelding? Har du rett på noe i det hele tatt? Nei, du er ikke ansatt som sådan. Arbeidsgiver har skrevet en "kontrakt" med deg som skal gi deg skinn av at du er ansatt på like vilkår som alle andre. Det arbeidsgiver gjør er å utnytte deg uten at du får noe som helst tilbake. Du er tilgjengelig for han, men ikke han for deg. Skjønner?

Og videre...har du tariffavtale? Har du tillitsvalgt? Får du overtid? Får du kvelds- og helgetilegg? Hvordan er pensjonsavtalen din? Og hvem er du ulykkesforsikra hos? Tipper du ikke vet det.

Jada, helt ok for meg at du ønsker å jobbe slik, for all del, det er ikke det jeg svarer på. Jeg bare sier at du ikke har noen rettigheter. Og det er ikke meg du skal bli sur på ;)

Endret av LadyGlaGla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilde og kilde, at det ikke står noe om tilkallingsvikarer i Arbeidsmiljøloven burde jo være ett hint. At alt arbeid skal kontraktfestes, også om du bare skal jobbe bare én time er annet et hint.

At arbeidsgiver utnytter at mange unge arbeidstakere som ikke kan lovverket er en annen sak. For om du tenker deg om, ser du noen fordeler for DEG i en slik "kontrakt". En slik kontrakt er bare tull og lureri.

Joda, det er lov å ha tilkallingsvikar-avtale. Fordelen for den ansatte blir da at man ikke er forpliktet til å si ja til å jobbe, og kan ta lange friperioder akkurat når det måtte passe seg dersom man ønsker det, og jobbe mer i andre perioder. Det er mange arbeidsplasser som har et så stort behov for vikarer at det er fullstendig mulig å jobbe akkurat den stillingsprosenten man ønsker, uten å måtte forplikte seg til noe fast.

Du forventer vel ikke at arbeidsgiver skal måtte skrive arbeidsavtale for én dag dersom Bodil må bruke egenmelding ?

Javel...har du rett på ferie?

Tilkallingsvikarer kan ta så mye ferie de ønsker, de opparbeider seg jo feriepenger som alle andre.

Har du rett på sykelønn?

Selvfølgelig.

Arbeidsgiver utbetaler for oppsatte vakter i arbeidsgiverperioden, og NAV utbetaler sykelønn på bakgrunn av en gjennomsnittsberegning av inntekten. Fallgruven her blir dersom tilkallingsvikaren ikke er opp på vakter 2 uker frem i tid, noe som kan føre til redusert inntekt i arbeidsgiverperioden og også et lavere beregningsgrunnlag for NAV.

Har du rett på velferdspermisjon?

Nei, noe som jo er en ulempe dersom en situasjon som faller inn under velferdspermisjonsreglementet skulle oppstå. Tilkallingsvikaren vil da få fri uten lønn.

Har du rett på egenmelding?

Selvfølgelig. Forutsetningen er at det ikke har vært opphold på mer enn 2 uker mellom vaktene de siste to månedene (fast ansatte har forøvrig heller ikke rett til å bruke egenmelding før etter 2 måneders ansettelse)

Har du rett på noe i det hele tatt? Nei, du er ikke ansatt som sådan. Arbeidsgiver har skrevet en "kontrakt" med deg som skal gi deg skinn av at du er ansatt på like vilkår som alle andre. Det arbeidsgiver gjør er å utnytte deg uten at du får noe som helst tilbake. Du er tilgjengelig for han, men ikke han for deg. Skjønner?

Og videre...har du tariffavtale?

Ja.

Har du tillitsvalgt?

Ja. Tillitsvalgt er selvsagt den samme som for alle andre på arbeidsplassen.

Får du overtid?

Ja.

Får du kvelds- og helgetilegg?

Ja.

Hvordan er pensjonsavtalen din?

Akkurat den samme som for fast ansatte. Visse arbeidsgrupper har en lovfestet nedre grense for gjennomsnittlig ukentlig arbeidstid for å bli meldt inn i pensjonsordningen, uansett om de er fast ansatt eller ikke.

Og hvem er du ulykkesforsikra hos? Tipper du ikke vet det.

Jeg vet det, men jeg vedder på at det er mange av de fast ansatte som ikke vet det.

Jada, helt ok for meg at du ønsker å jobbe slik, for all del, det er ikke det jeg svarer på. Jeg bare sier at du ikke har noen rettigheter. Og det er ikke meg du skal bli sur på ;)

Forstå meg rett, dersom man ønsker å jobbe en viss stillingsprosent 47 uker i året ville jeg absolutt foretrukket fast ansettelse, da det både gir større økonomisk stabilitet, bedre mulighet for å få boliglån samt bedre rettigheter. Men det er rett og slett ikke alle som ønsker å binde seg til arbeidsgiver på den måten. Tilhører man en yrkesgruppe det er gjevnt stor etterspørsel etter vil man alltids få en vakt et sted dersom man ønsker det, samtidig som man har mulighet til å kutte ut jobb til fordel for studier/eksamenslesning, ferie akkurat når det passer en selv eller intensiv jobbing i perioder for så å tilbringe noen sammenhengende uker ved hjemstedet langt unna arbeidsplassen.

Anonymous poster hash: d5326...efe

Anonymous poster hash: d5326...efe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...