Gå til innhold

Har ikke tilkallingsvikarer noen juridiske rettigheter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først litt forhåndsinfo om situasjonen min. Vært tilkallingsvikar for samme barnehage siden 2011 på deltid. Er student, og passer i tillegg perfekt ift. situasjonen min på hjemmebane. Mannens jobbsituasjon begrenser jobbmulighetene mine på ettermiddag/kveld, i tillegg til små barn og barnehagens åpningstider. Dessuten har jobben i barnehagen høy relevans med utdanningen min, så selv om lønnen er relativt dårlig, så ser jeg på det som relevant arbeidspraksis også..

Arbeidsgiver har den politikken at tilkallingsvikarene som har vært der lengst og er mest stabile er prioritert først. Men den siste måneden har jeg ikke hørt noe som helst fra arbeidsgiver. Dette fra å stå fast på vaktlisten hver uke, til ikke å høre noe som helst.. Jeg skjønner ingenting. Er sint, men mest av alt skuffet..

Er det ingenting som verner om tilkallingsvikarers rettigheter? Synes å huske at det står ingenting om våre rettigheter i Arbeidsmiljøloven, eller andre type lovverk.

Ville dere pratet med styrer for barnehage, for å forhøre meg om hva som skjer? Om jeg har gjort noe galt? Jeg er jo egentlig avhengig av pengene også som student...

Hjelp!!



Anonymous poster hash: c4a6c...124
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, det var jo ikke spørsmålet mitt.

For å presisere: I en barnehage er det konstant behov for vikarer. Det er det gjennom hele året. Mye sykdom blant ansatte grunnet smittefaren, mye kurs og ubundet dager blant pedagogene. Er umulig at det ikke er behov.

Så da er spørsmålet mitt: Har jeg noen fortrinnsrett? Er det noen juridiske rettigheter rundt dette?



Anonymous poster hash: c4a6c...124
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort samme som deg, studert masse og jobbet på bolig når jeg har kunnet som tilkallingsvikar. Tror nok ikke du har rett på noe nei.... Løsningen for meg ble å jobbe i to boliger, det gjorde at jeg alltid var "sikkret" jobb når det måtte passe for meg når som helst på døgnet....

Anonymous poster hash: e0177...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke har kontrakt på noe annet enn tilkallingsvikar, er det nok ikke så mye annet å gjøre enn å lete etter en annen plass du også kan ta ekstravakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel sannsynligvis noen som har komt tilbake etter sykmelding, sånn at der ikke er noe ledig.



Anonymous poster hash: 84891...e53
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lillagubban

Du har nok ikke noe særlig å stille opp med hvis du bare har kontrakt som tilkallingsvikar. Jeg har en ekstrajobb og der er det skrevet i kontraktet hvor mange timer jeg minimum skal jobbe i uka, så da kan jeg slå i bordet med det.

Jeg jobber som tilkallingsvikar i PVS nå. De kan ikke garantere meg noe jobb på noe som helst måte, men de har avtale med både Bærum og Oslo kommune, samt flere private barnehager, så jeg blir som regel oppringt å spurt om å jobbe alle de dagene jeg sier at jeg kan jobbe. Så PVS eller lignende vikarbyrå er jo et alternativ, hvis ikke ville jeg nok hatt avtale med flere barnehager hvis du er avhengig av å få jobbe.

Du kan jo ta det opp med styrer i barnehagen- spør om det er redusert behov for vikarer fremover og at du evnt vurderer begynne et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LadyGlaGla

Nå har det seg slik at det er ikke lovlig å ansette noen som tilkallingsvikar, så det er ikke rart at du ikke finner noe vern i arbeidsmiljøloven her.

Du har ingen rettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg slik at det er ikke lovlig å ansette noen som tilkallingsvikar, så det er ikke rart at du ikke finner noe vern i arbeidsmiljøloven her.

Du har ingen rettigheter.

??? det er da mange som er ansatt som tilkallingsvikarer??? Jeg var det i mange år jeg...

Anonymous poster hash: e0177...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

??? det er da mange som er ansatt som tilkallingsvikarer??? Jeg var det i mange år jeg...

Anonymous poster hash: e0177...f6a

En er vel ikke ansatt som tilkallingsvikar. En melder seg på en liste som blir benyttet i fall det er behov for en vikar en dag. Og gjør en, om det skulle være behov for langtidsvikar, en avtale om når og til hvilken lønn og så videre. Det er ingen garanti om at en (noensinne) blir oppringt, og en har ikke noe krav på å bli oppringt på ny.

Anonymous poster hash: 68af4...a53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med å være tilkallingsvikar er at du kan jobbe når det passer deg, minuset er at du ikke er garantert jobb, og ikke har noen rettigheter. Vil de ikke bruke deg lenger så er de i sin fulle rett til det.



Anonymous poster hash: 49813...5c9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En er vel ikke ansatt som tilkallingsvikar. En melder seg på en liste som blir benyttet i fall det er behov for en vikar en dag. Og gjør en, om det skulle være behov for langtidsvikar, en avtale om når og til hvilken lønn og så videre. Det er ingen garanti om at en (noensinne) blir oppringt, og en har ikke noe krav på å bli oppringt på ny. Anonymous poster hash: 68af4...a53

Jeg er ANSATT som tilkallingsvikar så jo det går an. Jeg har kontrakt på det, men det er ikke spesifisert noe timer. Det står at arbeid avtales mellom meg og arbeidsgiver. Jeg har derfor ikke krav på noe og kan ende opp med å stå uten jobb i perioder, men om det dukker opp en ledig stilling i bedriften som jeg er kvalifisert for så skal jeg få tilbud om den stillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En er vel ikke ansatt som tilkallingsvikar. En melder seg på en liste som blir benyttet i fall det er behov for en vikar en dag. Og gjør en, om det skulle være behov for langtidsvikar, en avtale om når og til hvilken lønn og så videre. Det er ingen garanti om at en (noensinne) blir oppringt, og en har ikke noe krav på å bli oppringt på ny.

Anonymous poster hash: 68af4...a53

eh... nei! Jeg har hatt kontrakter på 6 mnd. med fastsatt lønn som jeg har skrevet under på, hvor det står at jeg er tilkallingsvikar. Hvis avtalen om at jeg skulle jobbe kom så så lang tid (husker ikke nøyaktig) i forveien og jeg ble syk så kunne jeg bruke egenmelding som alle andre...

Jeg kunne melde meg på lister på internett og de kunne ringe meg når de trengte noe.... Jeg var definitivt ansatt....

Anonymous poster hash: e0177...f6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LadyGlaGla

Kontrakter der det står at dere er ansatt som tilkallingsvikarer er ulovlige og ikke gyldige.

Dere har fortsatt ingen rettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrakter der det står at dere er ansatt som tilkallingsvikarer er ulovlige og ikke gyldige.

Dere har fortsatt ingen rettigheter.

Dette var nytt for meg. Har du kilder på dette? Har det alltid vært sånn, eller er dette en ny lovendring?

Anonymous poster hash: c65cf...2bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ringer du ikke å hører om det er noen ledige vakter?
Hos oss er det som regel sånn at man blir mast ned fordi det ofte er ledige vakter hele tiden. Men i roligere perioder så ringer vi gjerne selv ned å hører fordi det gjerne er sånn at de som er på jobb der og da sier ja til ledige vakter så de slipper å ringe rundt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er ANSATT som tilkallingsvikar så jo det går an. Jeg har kontrakt på det, men det er ikke spesifisert noe timer. Det står at arbeid avtales mellom meg og arbeidsgiver. Jeg har derfor ikke krav på noe og kan ende opp med å stå uten jobb i perioder, men om det dukker opp en ledig stilling i bedriften som jeg er kvalifisert for så skal jeg få tilbud om den stillingen.

All den tid det ikke er spesifisert timeantall eller prosent så har du ikke krav på noe som helst. Du har heller ikke krav på å bli tilbudt ledige stillinger, utlyses det en stilling kan du søke på denne og forsøke å hevde fortrinnsrett som allerede ansatt, men det er faste ansatte med stilingsprosent som i hht AML har fortrinnsrett. Du har ingen fortrinnsrett kun som tilkallingsvikar/ekstravakt. Jeg jobber også et sted som ekstravakt, og da har jeg skrevet kontrakt som tilkallingsvikar for å være forsikret når jeg er på jobb, ha rett til tarifftlønn osv, men jeg har ikke krav på vakter. Som nevnt tidligere, det er utfordringen med å ikke ha fast prosent/timetall.

Anonymous poster hash: 49813...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

§ 14-6.Minimumskrav til innholdet i den skriftlige avtalen

(1) Arbeidsavtalen skal inneholde opplysninger om forhold av vesentlig betydning i arbeidsforholdet, herunder:

a) partenes identitet,

b) arbeidsplassen. Dersom det ikke eksisterer noen fast arbeidsplass eller hovedarbeidsplass skal arbeidsavtalen gi opplysning om at arbeidstakeren arbeider på forskjellige steder, og oppgi forretningsadressen eller eventuelt hjemstedet til arbeidsgiver,

c) en beskrivelse av arbeidet eller arbeidstakerens tittel, stilling eller arbeidskategori,

d) tidspunktet for arbeidsforholdets begynnelse,

e) forventet varighet dersom arbeidsforholdet er midlertidig,

f) eventuelle prøvetidsbestemmelser, jf. § 15-3 sjuende ledd og § 15-6,

g) arbeidstakerens rett til ferie og feriepenger og reglene for fastsettelse av ferietidspunktet,

h) arbeidstakerens og arbeidsgiverens oppsigelsesfrister,

i) den gjeldende eller avtalte lønn ved arbeidsforholdets begynnelse, eventuelle tillegg og andre godtgjøringer som ikke inngår i lønnen, for eksempel pensjonsinnbetalinger og kost- eller nattgodtgjørelse, utbetalingsmåte og tidspunkt for lønnsutbetaling,

j) lengde og plassering av den avtalte daglige og ukentlige arbeidstid,

k) lengde av pauser,

l) avtale om særlig arbeidstidsordning, jf. § 10-2 andre, tredje og fjerde ledd,

m) opplysninger om eventuelle tariffavtaler som regulerer arbeidsforholdet. Dersom avtale er inngått av parter utenfor virksomheten skal arbeidsavtalen inneholde opplysninger om hvem tariffpartene er.

(2) Informasjon nevnt i første ledd bokstavene g til k kan gis ved å henvise til lover, forskrifter eller tariffavtaler som regulerer disse forholdene.

Som man ser av punkt j) skal det avtales daglig og ukentlig arbeidstid. Vanskelig å få til dersom man ikke oppgir noen.

Kilde: http://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§14-6

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LadyGlaGla

Dette var nytt for meg. Har du kilder på dette? Har det alltid vært sånn, eller er dette en ny lovendring?

Anonymous poster hash: c65cf...2bc

Kilde og kilde, at det ikke står noe om tilkallingsvikarer i Arbeidsmiljøloven burde jo være ett hint. At alt arbeid skal kontraktfestes, også om du bare skal jobbe bare én time er annet et hint.

At arbeidsgiver utnytter at mange unge arbeidstakere som ikke kan lovverket er en annen sak. For om du tenker deg om, ser du noen fordeler for DEG i en slik "kontrakt". En slik kontrakt er bare tull og lureri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LadyGlaGla

Og lurer dere på mer, ring LO, på 03200. De vil hjelpe alle som er unge, selv om de ikke er organisert. Jeg vet, for jeg har jobbet med ungdom og rettigheter i arbeidslivet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...