Gå til innhold

Muntlig historie eksamen, HJELP!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser jo selvfølgelig at det er det desidert beste - å kunne absolutt alt. Jeg forstår tankegangen din og det er vel det jeg også gjør. Jeg sier bare at det ikke er nødvendig for å oppnå toppkarakter i historie på VGS-nivå.

Anonymous poster hash: 72348...293

Hva som skal til for å få toppkarakterer er ikke så veldig relevant i denne tråden. Om du leser åpningsinnlegget på nytt, så vil du se at Ts er redd for å stryke. Å lese gjennom det som skal dekke pensum best mulig var derfor mitt råd, da det er god tid til å gjøre dette samtidig som at det vil gi den nødvendige trygghet med tanke på å komme gjennom eksamen uten å være i nærheten av stryk.

Anonymous poster hash: fdb45...fc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva som skal til for å få toppkarakterer er ikke så veldig relevant i denne tråden. Om du leser åpningsinnlegget på nytt, så vil du se at Ts er redd for å stryke. Å lese gjennom det som skal dekke pensum best mulig var derfor mitt råd, da det er god tid til å gjøre dette samtidig som at det vil gi den nødvendige trygghet med tanke på å komme gjennom eksamen uten å være i nærheten av stryk.

Anonymous poster hash: fdb45...fc4

Jeg har lest godt gjennom åpningsinnlegget til TS, jeg. Jeg har jo hele tiden kommet med tips om å fokusere på å trekke linjer mellom årsak og virkning og ikke fokusere så grundig på handlingsforløpet. Jeg underbygger dette ved å si at heller ikke er nødvendig å kunne det sistnevnte for å få en 6'er i faget. Det verste TS kan gjøre er å fokusere på det som ikke er så viktig i boken. Det eneste tipset du har kommet med er at hun skal fokusere på "alt". Hvis du faktisk har lest åpningsinnlegget til TS ser du at hun spør om hva hun bør fokusere på. Det siste svaret vedkommende er da ute etter, antar jeg, er "alt". Dersom TS fokuserer på alt står vedkommende nettopp i fare i å skille mellom hva som er viktig og hva som er mindre viktig. Den historieboken skolen min bruker er i alle fall skrevet på den måten at alle detaljer virker svært viktige. Og det er jo viktig, men ikke i forbindelse med faget.

Det er viktig å nevne at på en eksamen får du kun 30 min til rådighet. Det lønner seg å bruke denne tiden godt og ikke på mindre viktige ting. Det er det sistnevnte som ofte fører til en lavere karakter.

Anonymous poster hash: 72348...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest godt gjennom åpningsinnlegget til TS, jeg. Jeg har jo hele tiden kommet med tips om å fokusere på å trekke linjer mellom årsak og virkning og ikke fokusere så grundig på handlingsforløpet. Jeg underbygger dette ved å si at heller ikke er nødvendig å kunne det sistnevnte for å få en 6'er i faget. Det verste TS kan gjøre er å fokusere på det som ikke er så viktig i boken. Det eneste tipset du har kommet med er at hun skal fokusere på "alt". Hvis du faktisk har lest åpningsinnlegget til TS ser du at hun spør om hva hun bør fokusere på. Det siste svaret vedkommende er da ute etter, antar jeg, er "alt". Dersom TS fokuserer på alt står vedkommende nettopp i fare i å skille mellom hva som er viktig og hva som er mindre viktig. Den historieboken skolen min bruker er i alle fall skrevet på den måten at alle detaljer virker svært viktige. Og det er jo viktig, men ikke i forbindelse med faget.

Det er viktig å nevne at på en eksamen får du kun 30 min til rådighet. Det lønner seg å bruke denne tiden godt og ikke på mindre viktige ting. Det er det sistnevnte som ofte fører til en lavere karakter.

Anonymous poster hash: 72348...293

Som jeg tidlig var inne på er det mange mulige temaer. Å kunne det vesentilge innen hvert tema på forhånd er en bra strategi for å unngå stryk. Jeg relaterte det til faget jeg tok, hvor det var 30 aktuelle teamer, og hvor det var et greit utgangspunkt å kunne nok om hvert tema til å kunne svare på en langsvarsoppgave omkring det. Jeg kunne på ingen måte alt, eller har anbefalt at man skal kunne alle detaljer. Når pensumet er mindre er det derimot enklere å få oversikt over hvert tema. Hvor disse mindre viktige tingene dine kommer inn i bildet får du svare på selv.

Anonymous poster hash: fdb45...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg tidlig var inne på er det mange mulige temaer. Å kunne det vesentilge innen hvert tema på forhånd er en bra strategi for å unngå stryk. Jeg relaterte det til faget jeg tok, hvor det var 30 aktuelle teamer, og hvor det var et greit utgangspunkt å kunne nok om hvert tema til å kunne svare på en langsvarsoppgave omkring det. Jeg kunne på ingen måte alt, eller har anbefalt at man skal kunne alle detaljer. Når pensumet er mindre er det derimot enklere å få oversikt over hvert tema. Hvor disse mindre viktige tingene dine kommer inn i bildet får du svare på selv.

Anonymous poster hash: fdb45...fc4

Ser ikke helt hva du mener med det siste her. Hvis man fokuserer på alt så fokuserer man jo på både viktige og mindre viktige ting.

Jeg synes uansett det blir litt feil å sammenligne en historieeksamen med din eksamen om amerikansk historie på universitetet. Det er tydelig at den eksamenen din krevde mer enn en historieeksamen på VGS-nivå. Jeg er enig i at det er lurt å kunne noe om hvert tema, men jeg sier bare at det ikke er nødvendig å kunne alt - verken for å oppnå toppkarakter eller en annen karakter på skalaen. I tillegg så kreves det vel at man skal skrive mer på en langsvarsoppgave, enn det en skal redegjøre på en 30-minutters muntlig eksamen. Jeg sier at det ikke er nødvendig å kunne alt, men man får heller ikke tid til å snakke om alt. Jeg ville aldri ha anbefalt noen i å lese hele pensum før en historieeksamen. Det kan også hende at TS har problemer med historiefaget da vedkommende er redd for å stryke.

Men nå tar jeg en litt mer passiv rolle i denne tråden. Jeg vil ikke at tråden kun skal bli en diskusjon mellom oss to.

Og til TS:

Jeg håper det går bra med deg på eksamen. Jeg håper du har fått noe ut av mine innlegg, selv om jeg ikke har eksamenserfaring. Jeg håper også at du oppdaterer tråden etter du har tatt eksamen slik at vi får høre hvordan det gikk med deg. :)

Anonymous poster hash: 72348...293

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell gjerne hvordan det gikk! Skal selv ha historieeksamen i mai, veldig nervøs.. Lykke til! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sala21

Som flere andre her har skrevet er det viktigste å kunne brgrunne det du sier, trekke tråder mellom da og nå, for å forsterke karakteren er det greit å kunne forklare sammenheng mellom politikken fra antikken, og hvordan den utviklet seg frem til idag. dette var min lærer veldig opptatt av. Altså, hvilke konsekvenser det som skjedde i antikken, revolusjonene osv, hadde for vårt samfunn i dag.

Håper det går bra.

Historie er GØY ;)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv eksamen i begynnelsen av mai :)

Slik jeg har forstsått er det viktig å pugge med utgangspunkt i kompetansemålene. Med strukturerte notater rundt kompetansemålene skal man klare seg veldig godt under selve eksamen.

Selv sliter jeg veldig med moderniteten, syns det er ekstremt mye info på kryss og tvers i læreboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv eksamen i begynnelsen av mai :)

Slik jeg har forstsått er det viktig å pugge med utgangspunkt i kompetansemålene. Med strukturerte notater rundt kompetansemålene skal man klare seg veldig godt under selve eksamen.

Selv sliter jeg veldig med moderniteten, syns det er ekstremt mye info på kryss og tvers i læreboka.

Hvilke lærebok bruker du? Leser selv Portal, synes den er veldig rotete..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke lærebok bruker du? Leser selv Portal, synes den er veldig rotete..

Portal her også, jeg er enig. Syns det hoppes for mye frem og tilbake, samtidig som det er veldig mye småfakta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portal her også, jeg er enig. Syns det hoppes for mye frem og tilbake, samtidig som det er veldig mye småfakta..

Enig. Det er så vanskelig å trekke ut hva som er viktig. De formulerer deg som om alt er ekstremt viktig. Jeg synes også de er dårlig på begreper. Må hele tiden slå opp de begrepene som står i boka da de ikke er godt forklart eller forklart i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 72348...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Det er så vanskelig å trekke ut hva som er viktig. De formulerer deg som om alt er ekstremt viktig. Jeg synes også de er dårlig på begreper. Må hele tiden slå opp de begrepene som står i boka da de ikke er godt forklart eller forklart i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 72348...293

Ja, og så vidt jeg har forstått får man en tidsperiode på ca 100-500år hvor man skal gjøre rede for ting, og fordype seg i et valgfritt tema innenfor perioden, på eksamen. Så jeg er redd for at alt av småfakta og begreper er viktig, i og med at man skal snevre seg inn. Så jeg begynner å smågrue meg litt altså.

Endret av anybody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja, TS, hvordan gikk det? :)

Hvordan gikk det, TS? :-)

Har du vært oppe masro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, TS, hvordan gikk det? :)

Har du vært oppe masro?

Nei, to uker igjen.. Hva med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen kveld :bond:

Oj, masse lykke til! Fortell gjerne hvordan det gikk og hva de spurte om :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oj, masse lykke til! Fortell gjerne hvordan det gikk og hva de spurte om :D

Det gikk ikke bra, ble skikkelig skuffet over det..

Fikk dette: "imperialisme og utviklingsproblemer, historiske forutsetninger for europeisk imperialisme.

Berørte Kompetansemål: undersøke bakgrunn for en pågående konflikt, og drøfte reaksjoner i det internasjonale samfunnet.

Det stemte ikke overens med de kompetansemålene vi hadde til kapitellet... Jeg snakket om imperialismen og kolonismen, årsak og virkning . Og tenkte jeg kunne ro i land en grei karakter med fakta. Men jeg var visst helt på bærtur, mot slutten av timen kom læreren frem til at han ville snakke om dagens Syria...

Da jeg kom inn igjen for karakter sa jeg at kompetansemålene ikke stemte overens, da fikk jeg bare foreslått å starte på voksenopplæring.

Forstår ikke helt hva som har skjedd jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk ikke bra, ble skikkelig skuffet over det..

Fikk dette: "imperialisme og utviklingsproblemer, historiske forutsetninger for europeisk imperialisme.

Berørte Kompetansemål: undersøke bakgrunn for en pågående konflikt, og drøfte reaksjoner i det internasjonale samfunnet.

Det stemte ikke overens med de kompetansemålene vi hadde til kapitellet... Jeg snakket om imperialismen og kolonismen, årsak og virkning . Og tenkte jeg kunne ro i land en grei karakter med fakta. Men jeg var visst helt på bærtur, mot slutten av timen kom læreren frem til at han ville snakke om dagens Syria...

Da jeg kom inn igjen for karakter sa jeg at kompetansemålene ikke stemte overens, da fikk jeg bare foreslått å starte på voksenopplæring.

Forstår ikke helt hva som har skjedd jeg..

Oj, det stemmer jo ikke overens med de kompetansemålene jeg har lest heller! VG3 påbygg, ikke sant? Fikk du strykkarakter da? Huff, så leit.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, det stemmer jo ikke overens med de kompetansemålene jeg har lest heller! VG3 påbygg, ikke sant? Fikk du strykkarakter da? Huff, så leit.. :(

Mhm, Vg3 påbygg. Nei fikk heldigvis bestått, siden jeg skulle forklare litt om Athen mot slutten, og kunne om imperialismen.

Jeg bare fatter det ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm, Vg3 påbygg. Nei fikk heldigvis bestått, siden jeg skulle forklare litt om Athen mot slutten, og kunne om imperialismen.

Jeg bare fatter det ikke...

Huff, nei det var jo ikke noe morsomt.. Gruer meg ikke mindre nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...