Gå til innhold

Bioingeniør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det vet ikke jeg siden jeg ikke har kommet meg ut i jobb enda.

Ok, takk for svar :-)

Anonymous poster hash: 8e622...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på hva du liker. Selv har jeg gått på HiST og er kjempefornøyd. De vinkler utdanningen mot teknologi og studiet er underlagt avd for teknologi og ikke helsefag. Det er stor vekt på realfag og hele første året var omtrent bare realfag som matte, kjemi og anatomi da jeg studerte. Mulig de har endret noe.

For noen år siden hadde de ikke matte/statistikk i Tromsø på utdanningen og også mindre kjemi enn HiST. Vet ikke hvordan det er nå. Da ble den høyskolen ansett for å være "enklere" og hadde også vesentlig lavere snitt for å komme inn. I Oslo er de veldig helserettet og vektlegger samarbeidet mellom ulike profesjonelt som bioingeniør og sykepleier. De har også mye labarbeid førsteåret og statistikken sent. For mange gjør dette at man ikke blir så lei realfagene og får gjøre mest mulig labarbeid tidlig i studiet :)

Siden det er noen år siden jeg gikk kan ting ha forandret seg, så jeg anbefaler å lese litt på nettsidene og legg merke til hvordan de vinkler stoffet. Jeg sier ikke at HiST-metoden er den bete for alle, men JEG synes den er best for MEG. Man må rett og slett tenke gjennom hvilken del av studiet man tiltrekkes av (helse eller teknologi). Jeg kan litt om de ulike utdanningsstedene etter diskusjoner med kollegaer og hvordan jeg oppfattet studentene på arbeidsstedet mitt (ikke i Trondheim).

JEG følte jeg lærte teori først (realfag) og fikk bruke dette i praksis etterpå. Fordelen er å lære først, ulempen er at man ikke alltid skjønner hva man skal med teorien når man lærer den. Også motsatt for de stedene som har realfagene mer spredt: fordelen er at man lærer teori og praksis samtidig for noen ting, mens andre ung skjønner man ikke når man gjør det i praksis. Man skal uansett sitte igjen med den samme kompetansen il slutt og det føler jeg at man gjør ut fra nyansatte på jobben. Så alt handler bare om hvordan man vil lære :)

Anonymous poster hash: 2774f...fd4

Hva slags personlige egenskaper mener du man bør ha for å klare studiet og jobben? Jeg er flink med mennesker og liker teorifag godt, men bare middels god i realfag. Liker mer å lese enn å regne oppgaver. Men synes yrket i seg selv, altså utførelsen virker utrolig spennende, og liker praktisk arbeid. Men er det nok?

Anonymous poster hash: fac7b...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags personlige egenskaper mener du man bør ha for å klare studiet og jobben? Jeg er flink med mennesker og liker teorifag godt, men bare middels god i realfag. Liker mer å lese enn å regne oppgaver. Men synes yrket i seg selv, altså utførelsen virker utrolig spennende, og liker praktisk arbeid. Men er det nok?

Anonymous poster hash: fac7b...ad8

Jeg tror ikke studiet er hardere eller lettere enn andre studier på samme nivå. Det kreves litt realfagsbakgrunn og det trengs. Har du tredjeårs matte fra vgs flyter du nok lett på det, har du bare andreårs matte må du jobbe mer. Samme med kjemi vil jeg si. Men du lærer alt fra bunnen og studerer du og legger ned litt tid fra førsteåret på studie greier du deg nok greit. Av personlige egenskaper kan man nok komme langt med det meste avhengig av hvilken type lab man vil jobbe på. De vanligste på sykehuset er patologisk, mikrobiologisk, immunologisk, blodbank eller medisinsk biokjemi. Alle krever nok at man er nøye og kan samarbeide. Gode kommunikasjonsegenskaper er alltid nyttig :)

Medisinsk Biokjemi har mer turnus enn de andre og lettere og tjene litt ekstra, blodbank er givende mtp å jobbe med frivillige blodigere samt å fremstille produkter. På patologisk får man lære masse om ulike organer både i stort og smått, mens på mikrobiologisk er det fortsatt en del manuelt arbeid i forhold til de andre labene. Jobber man på e mindre sykehus kan disse labene være i samme avdeling og man får gjøre flere ting fra flere fagområder. Jobber man på en større avdeling får man gjerne ta del i spesialiserte oppgaver. Utdanningen er generell og det meste man trenger for å gjøre jobben får man i opplæringen etter man er ansatt. Selvsagt trenger man teorien man har lært på skolen da :)

Og en ting til: lurt å ikke være redd for blod :)

Anonymous poster hash: 2774f...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke studiet er hardere eller lettere enn andre studier på samme nivå. Det kreves litt realfagsbakgrunn og det trengs. Har du tredjeårs matte fra vgs flyter du nok lett på det, har du bare andreårs matte må du jobbe mer. Samme med kjemi vil jeg si. Men du lærer alt fra bunnen og studerer du og legger ned litt tid fra førsteåret på studie greier du deg nok greit. Av personlige egenskaper kan man nok komme langt med det meste avhengig av hvilken type lab man vil jobbe på. De vanligste på sykehuset er patologisk, mikrobiologisk, immunologisk, blodbank eller medisinsk biokjemi. Alle krever nok at man er nøye og kan samarbeide. Gode kommunikasjonsegenskaper er alltid nyttig :)

Medisinsk Biokjemi har mer turnus enn de andre og lettere og tjene litt ekstra, blodbank er givende mtp å jobbe med frivillige blodigere samt å fremstille produkter. På patologisk får man lære masse om ulike organer både i stort og smått, mens på mikrobiologisk er det fortsatt en del manuelt arbeid i forhold til de andre labene. Jobber man på e mindre sykehus kan disse labene være i samme avdeling og man får gjøre flere ting fra flere fagområder. Jobber man på en større avdeling får man gjerne ta del i spesialiserte oppgaver. Utdanningen er generell og det meste man trenger for å gjøre jobben får man i opplæringen etter man er ansatt. Selvsagt trenger man teorien man har lært på skolen da :)

Og en ting til: lurt å ikke være redd for blod :)

Anonymous poster hash: 2774f...fd4

Tusen takk for langt og informativt svar:-)

Anonymous poster hash: fac7b...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bioingeniør med 3 års ansiennitet. På lønns- og trekkoppgaven min for 2013 sto det 495.700kr i brutto. Jobber tredelt turnus med dagvakter (ca 60%), kveldsvakter (ca 30%) og nattevakter (ca 10%). Har også bakvaktsordning som betaler ok.

Anonymous poster hash: 188b1...cd1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke studiet er hardere eller lettere enn andre studier på samme nivå. Det kreves litt realfagsbakgrunn og det trengs. Har du tredjeårs matte fra vgs flyter du nok lett på det, har du bare andreårs matte må du jobbe mer. Samme med kjemi vil jeg si. Men du lærer alt fra bunnen og studerer du og legger ned litt tid fra førsteåret på studie greier du deg nok greit. Av personlige egenskaper kan man nok komme langt med det meste avhengig av hvilken type lab man vil jobbe på. De vanligste på sykehuset er patologisk, mikrobiologisk, immunologisk, blodbank eller medisinsk biokjemi. Alle krever nok at man er nøye og kan samarbeide. Gode kommunikasjonsegenskaper er alltid nyttig :)

Medisinsk Biokjemi har mer turnus enn de andre og lettere og tjene litt ekstra, blodbank er givende mtp å jobbe med frivillige blodigere samt å fremstille produkter. På patologisk får man lære masse om ulike organer både i stort og smått, mens på mikrobiologisk er det fortsatt en del manuelt arbeid i forhold til de andre labene. Jobber man på e mindre sykehus kan disse labene være i samme avdeling og man får gjøre flere ting fra flere fagområder. Jobber man på en større avdeling får man gjerne ta del i spesialiserte oppgaver. Utdanningen er generell og det meste man trenger for å gjøre jobben får man i opplæringen etter man er ansatt. Selvsagt trenger man teorien man har lært på skolen da :)

Og en ting til: lurt å ikke være redd for blod :)

Anonymous poster hash: 2774f...fd4

Jeg bare lurte på en ting til. Er det mye stikk skader blant bioingeniører?

Jeg er ikke redd for blod altså, men vet at det for sykepleiere ofte lett oppstår stikk skader bla annet ved venflon innlegging, sprøytestikk osv. Kanskje fordi det er travelt og urolige pasienter. Er dette også vanlig for bioingeniører, for dere stikker vel mer enn sykepleiere ved blodprøve taking og slikt? Akkurat det skremmer meg litt ved den jobben..

Anonymous poster hash: fac7b...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er bioingeniør med 3 års ansiennitet. På lønns- og trekkoppgaven min for 2013 sto det 495.700kr i brutto. Jobber tredelt turnus med dagvakter (ca 60%), kveldsvakter (ca 30%) og nattevakter (ca 10%). Har også bakvaktsordning som betaler ok.

Anonymous poster hash: 188b1...cd1

Dette ser jo bra ut, da går det jo absolutt an å leve på den lønnen:-)

Anonymous poster hash: fac7b...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurte på en ting til. Er det mye stikk skader blant bioingeniører?

Jeg er ikke redd for blod altså, men vet at det for sykepleiere ofte lett oppstår stikk skader bla annet ved venflon innlegging, sprøytestikk osv. Kanskje fordi det er travelt og urolige pasienter. Er dette også vanlig for bioingeniører, for dere stikker vel mer enn sykepleiere ved blodprøve taking og slikt? Akkurat det skremmer meg litt ved den jobben..

Anonymous poster hash: fac7b...ad8

Ja, det skjer, men er man forsiktig så unngår man jo det :) Hva gjør at du er redd for det? Blodsmitte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skjer, men er man forsiktig så unngår man jo det :) Hva gjør at du er redd for det? Blodsmitte?

Ja er litt redd for det må jeg innrømme. Og tenker det kanskje er dumt å gå rundt og være redd for det, hvis jeg skal utdanne meg til bioingeniør? Det blir litt slitsomt kanskje .

Anonymous poster hash: fac7b...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er litt redd for det må jeg innrømme. Og tenker det kanskje er dumt å gå rundt og være redd for det, hvis jeg skal utdanne meg til bioingeniør? Det blir litt slitsomt kanskje .

Anonymous poster hash: fac7b...ad8

Alle er jo redd for blodsmitte, men man kan ikke gå rundt å tenke på det. Man er alltid forsiktig når man behandler andre sitt blod. Du får vaksine mot hepatitt B og de fleste pasienter som har blodsmitte får du vite det før du tar blodprøven og da kan du være ekstra påpasselig. Det skal litt til for å stikke seg, men er man veldig stresset og knoter litt så er det kanskje fort gjort.

Endret av venus_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er litt redd for det må jeg innrømme. Og tenker det kanskje er dumt å gå rundt og være redd for det, hvis jeg skal utdanne meg til bioingeniør? Det blir litt slitsomt kanskje .

Anonymous poster hash: fac7b...ad8

Du kan jo jobbe mange andre steder hvor du ikke må stikke mennesker også.. Jeg har aldri gjort det etter endt utdannelse, men så har min bioingeniør-"karriere" vært rimelig kort også! Kjenner andre som tjener bra (600-700 000) men da jobber de med å fikse maskiner i stedet..

Anonymous poster hash: 5f4cd...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags personlige egenskaper mener du man bør ha for å klare studiet og jobben? Jeg er flink med mennesker og liker teorifag godt, men bare middels god i realfag. Liker mer å lese enn å regne oppgaver. Men synes yrket i seg selv, altså utførelsen virker utrolig spennende, og liker praktisk arbeid. Men er det nok?

Anonymous poster hash: fac7b...ad8

Det er mer enn nok! Du kommer til å klare deg fint! De færreste som virkelig går inn for å komme igjennom studiet må slutte fordi de ikke klarer det.. Studiet er lettere enn vanlige ingeniørstudier..

Anonymous poster hash: 5f4cd...864

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her,

takk for mange utfyllende svar her! Det er egentlig bare lønna som har gjort at jeg har lagt bioingeniør litt på hylla før, men jeg lurer på om jeg bare skal go for it. Har alltid hatt lyst å jobbe i lab, og er generelt interessert i sykdommer, helse, osv., men uten så mye pasientkontakt som sykepleiere har.

Noen som har studert i Bergen som har erfaringer? Står mellom Bergen, Trondheim og Oslo for min del. Vil jo studere der studiet og miljøet er best da :fnise: men det er vel ofte subjektivt.



Anonymous poster hash: 22090...a83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo jobbe mange andre steder hvor du ikke må stikke mennesker også.. Jeg har aldri gjort det etter endt utdannelse, men så har min bioingeniør-"karriere" vært rimelig kort også! Kjenner andre som tjener bra (600-700 000) men da jobber de med å fikse maskiner i stedet..

Anonymous poster hash: 5f4cd...864

Hva jobber du med nå?

Anonymous poster hash: bf064...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her,

takk for mange utfyllende svar her! Det er egentlig bare lønna som har gjort at jeg har lagt bioingeniør litt på hylla før, men jeg lurer på om jeg bare skal go for it. Har alltid hatt lyst å jobbe i lab, og er generelt interessert i sykdommer, helse, osv., men uten så mye pasientkontakt som sykepleiere har.

Noen som har studert i Bergen som har erfaringer? Står mellom Bergen, Trondheim og Oslo for min del. Vil jo studere der studiet og miljøet er best da :fnise: men det er vel ofte subjektivt.

Anonymous poster hash: 22090...a83

Høres ut som bioingeniør er et perfekt valg for deg :) ikke tenk så mye på lønn, der er nok alltids muligheter til å finne arbeidsplasser der du tjener mer.

Har dessverre ikke erfaring med noen av de studiestedene. Men gå inn på nettsidene og les om hvordan studiet er oppbygd på de forskjellige skolene som noen nevnte her tidligere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jobber du med nå?

Anonymous poster hash: bf064...7df

Jeg studerer noe annet.. Noe jeg syntes er kjedelig med å være bioingeniør er at det ofte innebærer mye rutinearbeid, lønnen er ikke spesielt god og ofte har man kanskje ikke så mye ansvar heller (joda det er viktig at man gjør jobben sin riktig).. Men jeg likte ikke tanken på at det alltid er noen over meg som skal bestemme hva jeg skal gjøre, det hørtes kanskje rart ut, men jeg er ganske selvstendig (sier ikke at andre bioingeniører er nikkedukker).. Ofte fører ikke en master til noe bedre lønn eller andre arbeidsoppgaver heller. Så det er mine negative argumenter.. Men det er absolutt ingen dårlig utdannelse, og det å være bioingeniør er et kvalitetsstempel så det er ganske lett å få jobb. Man kan lett "stjele" jobber foran kjemiingeniører pga at man er autorisert osv.. Men hvis du har en lege "i magen" e.l. så er kanskje ikke dette studiet det rette for deg med tanke på ansvar osv..

Anonymous poster hash: 5f4cd...864

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Hei!
Jeg vurderer bioingeniør til høsten, men er litt redd for kjemidelen. Jeg hadde kjemi, både 1 og 2, på videregående, men det gikk så som så. Lurer på hva som er temaer i kjemi-delen i utdanningen? Og er det "vanskelig"? Det kreves jo ikke kjemi fra før, så jeg har vel en liten fordel med tanke på at det er innføring i kjemi i studiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt en annen type ingeniør.

Anonymous poster hash: 01af4...dd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg vurderer bioingeniør til høsten, men er litt redd for kjemidelen. Jeg hadde kjemi, både 1 og 2, på videregående, men det gikk så som så. Lurer på hva som er temaer i kjemi-delen i utdanningen? Og er det "vanskelig"? Det kreves jo ikke kjemi fra før, så jeg har vel en liten fordel med tanke på at det er innføring i kjemi i studiet.

Det er veldig mye de samme temaene som i kjemi 1 og 2, så om du klarte deg greit der så går d nok fint. Når du får en annen lærer som forteller deg det enda en gang, kanskje du forstår det enda bedre. Du skal også ha biokjemi og organisk kjemi, men vil tro du kommer deg gjennom det og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt en annen type ingeniør.

Anonymous poster hash: 01af4...dd9

Pga lønna, tenker du? Her tror jeg det handler utrolig mye om interesse altså. Jeg vil ikke utdanne meg til noe annet som gir mer penger, når jeg ikke interesserer meg en døyt for det. Da vil jeg heller bli bioingeniør med kjip lønn.

Anonymous poster hash: 22090...a83

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...