Gå til innhold

Bioingeniør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Hva er grunnlønna for nyutdannede bioingeniører nå? Søker på nett, men finner bare lønn fra flere år siden (kanskje jeg bare er dårlig til å google...). Jeg vurderer denne utdanningen, og jeg forstår at det ikke er noe man blir rik av, men har alltid hatt en drøm om å jobbe i lab og analysere ditt og datt.

Sånn realistisk sett - hvor vanskelig er det å få jobb i noe annet enn på sykehus? Hva med privat sektor?

Hører første året av utdannelsen er sykt stress. Tar kjemi 2 nå, skal nok gå greit hvis jeg bare øker lesemengden litt, ellers syns jeg kjemi er interessant. Hva med de resterende årene da? Blir det gøyere?



Anonymous poster hash: 22090...a83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her.

Er ikke det at jeg ikke har lyst til å jobbe på sykehus, for det har jeg vel egentlig, men det hadde vært greit å vite om det går an å få jobb andre steder med bedre lønn.



Anonymous poster hash: 22090...a83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Er ikke det at jeg ikke har lyst til å jobbe på sykehus, for det har jeg vel egentlig, men det hadde vært greit å vite om det går an å få jobb andre steder med bedre lønn.

Anonymous poster hash: 22090...a83

Det er vel ikke noe særlig mye slike jobber utenom sykehus. http://www.tu.no/industri/2012/02/20/-spikeren-i-kista-for-bioteknologimiljoet

Anonymous poster hash: f617c...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -_Tove_-

Jeg er relativt nyutdannet, og tjener som venus_ sier 356 000, men jobber turnus og får da endel tillegg for kvelds-, helge- og nattevakter.

Tror ikke det er så veldig lett å få arbeid andre steder enn sykehus, og de eventuelt ledige stillingene vil jeg tro det er stor konkurranse om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er relativt nyutdannet, og tjener som venus_ sier 356 000, men jobber turnus og får da endel tillegg for kvelds-, helge- og nattevakter.

Tror ikke det er så veldig lett å få arbeid andre steder enn sykehus, og de eventuelt ledige stillingene vil jeg tro det er stor konkurranse om.

Men er det lett å få jobb på sykehus da? Og liker du jobben?

Anonymous poster hash: fac7b...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -_Tove_-

Men er det lett å få jobb på sykehus da? Og liker du jobben?

Anonymous poster hash: fac7b...ad8

Tror de aller fleste av mine klassekamerater har fått vikariater iallefall, men det er vel litt vanskeligere å få fast jobb. Men tror ingen av oss mister jobben med det første, og vi er iallefall i køen til fast ansettelse :)

Trives veldig godt i jobben, ja! Synes det er en veldig interessant og givende jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det lett å få jobb på sykehus da? Og liker du jobben?

Anonymous poster hash: fac7b...ad8

Det kommer helt an på hvor i landet du vil jobbe. I enkelte byer utdanner man seg til arbeidsledighet (om man ikke vil flytte på seg) mens andre steder er de desperate til å få inn bioingeniører. Sykehuset Innlandet deler ut stipend nå for å få nyutdannede til å jobbe der.

Har ikke sjekket så mye med arbeidsmarked utenfor sykehus, men vet at her jeg er fra er det noen som arbeider i bedrifter som produserer fiskeolje. Og det er enda fler muligheter, jeg har bare ikke undersøkt hva :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvor i landet du vil jobbe. I enkelte byer utdanner man seg til arbeidsledighet (om man ikke vil flytte på seg) mens andre steder er de desperate til å få inn bioingeniører. Sykehuset Innlandet deler ut stipend nå for å få nyutdannede til å jobbe der.

Har ikke sjekket så mye med arbeidsmarked utenfor sykehus, men vet at her jeg er fra er det noen som arbeider i bedrifter som produserer fiskeolje. Og det er enda fler muligheter, jeg har bare ikke undersøkt hva :)

Vet du hvordan det pleier å ligge an i Bergen med jobber? Vil tro at Oslo og Bergen er byer det er greit å få jobb i.

Anonymous poster hash: fac7b...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg dessverre ikke, men det er jo bioingeniørutdanninger i begge de byene så mangel er det nok ikke. Sykehuset i Bergen søker etter sommervikarer fra min skole (som ikke er Bergen) så er kanskje litt mer behov der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg dessverre ikke, men det er jo bioingeniørutdanninger i begge de byene så mangel er det nok ikke. Sykehuset i Bergen søker etter sommervikarer fra min skole (som ikke er Bergen) så er kanskje litt mer behov der.

TS her,

Er du bioingeniør? Hva tjener du i året, og hva er din netto mndlønn? Har du råd til å reise på ferier og generelt kos? Eller er det så vidt endene møtes? Er vel avhengig av om man har barn, o.l. Jeg har ikke barn, og heller ikke planer om å få.

Jeg har alltid tenkt at jeg skal utdanne meg til noe som gir meg god lønn. Bioingeniør er jo ikke godt betalt, men jeg syns jobben virker så utrolig spennende! Og det er jo det som er viktig, er det ikke? Akkurat nå står det mellom bioingeniør og geolog, og interessen er nok større for bioingeniør... men geolog er mye bedre betalt. Hmm, blir et vanskelig valg dette her.

Anonymous poster hash: 22090...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her,

Er du bioingeniør? Hva tjener du i året, og hva er din netto mndlønn? Har du råd til å reise på ferier og generelt kos? Eller er det så vidt endene møtes? Er vel avhengig av om man har barn, o.l. Jeg har ikke barn, og heller ikke planer om å få.

Jeg har alltid tenkt at jeg skal utdanne meg til noe som gir meg god lønn. Bioingeniør er jo ikke godt betalt, men jeg syns jobben virker så utrolig spennende! Og det er jo det som er viktig, er det ikke? Akkurat nå står det mellom bioingeniør og geolog, og interessen er nok større for bioingeniør... men geolog er mye bedre betalt. Hmm, blir et vanskelig valg dette her.

Anonymous poster hash: 22090...a83

Jeg er bioingeniørstudent. Tror ikke du vil få noe problem med å få endene til å møtes med startlønn på 356 + tillegg. I tillegg har du alltids mulighet til å ta master som gir deg andre arbeidsmuligheter. Du bør satse på å utdanne deg innen noe du interesserer deg for, du vil nok angre om du sitter igjen med et yrke du ikke trives i, men et par tusen ekstra i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bioingeniørstudent. Tror ikke du vil få noe problem med å få endene til å møtes med startlønn på 356 + tillegg. I tillegg har du alltids mulighet til å ta master som gir deg andre arbeidsmuligheter. Du bør satse på å utdanne deg innen noe du interesserer deg for, du vil nok angre om du sitter igjen med et yrke du ikke trives i, men et par tusen ekstra i mnd.

Hvor mange tusen i året utgjør tillegg? Bikker man 400 000 i året inkl tillegg? Dette er jo uansett før skatt, så da får man ubetalt sånn 20.000 i mnd eller mindre da....??

Anonymous poster hash: 8e622...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Haukeland er det stort sett ikke noe problem å få jobb som bioingeniør. Du starter alltid i vikariat. Dette kan vare i opptil ca 2 år før du får fast stilling. Såfremt du ikke er håpløs i jobben er det ikke noe problem å få fast stilling tilslutt. Men det vil gjerne avhenge litt av hvilken avdeling på laben du jobber på.

Får du jobb på LKB (Lab for klinisk biokjemi) jobber du en kveldsvakt i uka, 4. hver helg og nattevakter i ny og ne. Og noen helligdager i året. Vil tro dette utgjør ca 40 000 i tillegg i året ja. Periodevis (typisk vintermånedene når "alle" er syke) er det gode muligheter for en ekstravakt eller to i måneden. Er du villig til å jobbe dt, kan du fort spe på lønnen med 2000 kr etter skatt i måneden :)



Anonymous poster hash: f4a98...356
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor mange tusen i året utgjør tillegg? Bikker man 400 000 i året inkl tillegg? Dette er jo uansett før skatt, så da får man ubetalt sånn 20.000 i mnd eller mindre da....??

Anonymous poster hash: 8e622...86d

Med nattevakter, helger, ekstravakter og litt overtid pluss helligdager greier man fort 100000 ekstra. Men da må man jobbe for det. Da jeg gikk i turnus tjente jeg nesten 500 000 ett år, men det var med mye ekstrajobbing. Var på to lange utenlandsturer i året type Amerika/Asia i tillegg til 1-2 langhelger i Europa. Dette året leide jeg leilighet med kjæresten og hadde ca 6000 i husleie. Alt kommer an på prioriteringer :)

Kan anbefale bioingeniørstudiet, men les om studiet på nettsidene til de ulike høyskolene. De vinkler studiet litt ulikt mtp teknologi/helse. Ellers vil jobbmulighetene være greie, og mye bedre om et par år da det er alt for mange over 60 i forhold til rekrutteringen. Spør gjerne om du lurer på noe mer :)

Anonymous poster hash: 2774f...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med nattevakter, helger, ekstravakter og litt overtid pluss helligdager greier man fort 100000 ekstra. Men da må man jobbe for det. Da jeg gikk i turnus tjente jeg nesten 500 000 ett år, men det var med mye ekstrajobbing. Var på to lange utenlandsturer i året type Amerika/Asia i tillegg til 1-2 langhelger i Europa. Dette året leide jeg leilighet med kjæresten og hadde ca 6000 i husleie. Alt kommer an på prioriteringer :)

Kan anbefale bioingeniørstudiet, men les om studiet på nettsidene til de ulike høyskolene. De vinkler studiet litt ulikt mtp teknologi/helse. Ellers vil jobbmulighetene være greie, og mye bedre om et par år da det er alt for mange over 60 i forhold til rekrutteringen. Spør gjerne om du lurer på noe mer :)

Anonymous poster hash: 2774f...fd4

Kan du utdype dette litt? Hvor er det best å studere?

-TS

Anonymous poster hash: 22090...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange tusen i året utgjør tillegg? Bikker man 400 000 i året inkl tillegg? Dette er jo uansett før skatt, så da får man ubetalt sånn 20.000 i mnd eller mindre da....??

Anonymous poster hash: 8e622...86d

Det vet ikke jeg siden jeg ikke har kommet meg ut i jobb enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype dette litt? Hvor er det best å studere?

-TS

Anonymous poster hash: 22090...a83

Det kommer an på hva du liker. Selv har jeg gått på HiST og er kjempefornøyd. De vinkler utdanningen mot teknologi og studiet er underlagt avd for teknologi og ikke helsefag. Det er stor vekt på realfag og hele første året var omtrent bare realfag som matte, kjemi og anatomi da jeg studerte. Mulig de har endret noe.

For noen år siden hadde de ikke matte/statistikk i Tromsø på utdanningen og også mindre kjemi enn HiST. Vet ikke hvordan det er nå. Da ble den høyskolen ansett for å være "enklere" og hadde også vesentlig lavere snitt for å komme inn. I Oslo er de veldig helserettet og vektlegger samarbeidet mellom ulike profesjonelt som bioingeniør og sykepleier. De har også mye labarbeid førsteåret og statistikken sent. For mange gjør dette at man ikke blir så lei realfagene og får gjøre mest mulig labarbeid tidlig i studiet :)

Siden det er noen år siden jeg gikk kan ting ha forandret seg, så jeg anbefaler å lese litt på nettsidene og legg merke til hvordan de vinkler stoffet. Jeg sier ikke at HiST-metoden er den bete for alle, men JEG synes den er best for MEG. Man må rett og slett tenke gjennom hvilken del av studiet man tiltrekkes av (helse eller teknologi). Jeg kan litt om de ulike utdanningsstedene etter diskusjoner med kollegaer og hvordan jeg oppfattet studentene på arbeidsstedet mitt (ikke i Trondheim).

JEG følte jeg lærte teori først (realfag) og fikk bruke dette i praksis etterpå. Fordelen er å lære først, ulempen er at man ikke alltid skjønner hva man skal med teorien når man lærer den. Også motsatt for de stedene som har realfagene mer spredt: fordelen er at man lærer teori og praksis samtidig for noen ting, mens andre ung skjønner man ikke når man gjør det i praksis. Man skal uansett sitte igjen med den samme kompetansen il slutt og det føler jeg at man gjør ut fra nyansatte på jobben. Så alt handler bare om hvordan man vil lære :)

Anonymous poster hash: 2774f...fd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...