Gå til innhold

Tråden for masterstudenter


Anglofil

Anbefalte innlegg

Gjest Nikee

Jeg sitter også fast :sukk: og det med teoridelen, jeg har lest og lest og fått alle inntrykkene og argumentene med meg. Men jeg klarer liksom ikke å få det ned på papiret :bond::murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ciegus

Jeg sitter også fast :sukk: og det med teoridelen, jeg har lest og lest og fått alle inntrykkene og argumentene med meg. Men jeg klarer liksom ikke å få det ned på papiret :bond::murvegg:

Det er teoridelen jeg også sliter med (for å underdrive...), jeg som trodde jeg ble ferdig med den for over en måned siden. Hmpf. Bare to måneder igjen til levering, så jeg burde begynne på analysen, men det kan jeg jo ikke når jeg knoter med den forbanna teorien.

:grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Det er teoridelen jeg også sliter med (for å underdrive...), jeg som trodde jeg ble ferdig med den for over en måned siden. Hmpf. Bare to måneder igjen til levering, så jeg burde begynne på analysen, men det kan jeg jo ikke når jeg knoter med den forbanna teorien.

:grine:

Jeg ville ha startet på analysen bare for å få hodet over på noe annet. Man MÅ ikke jobbe helt lineært med en masteroppgave heller, noe kan du skrive på analysen vil jeg tro? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikee

Det er teoridelen jeg også sliter med (for å underdrive...), jeg som trodde jeg ble ferdig med den for over en måned siden. Hmpf. Bare to måneder igjen til levering, så jeg burde begynne på analysen, men det kan jeg jo ikke når jeg knoter med den forbanna teorien.

:grine:

:klem: Føler med deg! Jeg klarer ikke å begynne på teoridelen, det står bom fast hos meg! :murvegg::kjefte::grine:

Og deadline nærmer seg med stormskritt!

Endret av Nikee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Jeg ville ha startet på analysen bare for å få hodet over på noe annet. Man MÅ ikke jobbe helt lineært med en masteroppgave heller, noe kan du skrive på analysen vil jeg tro? :)

Veileder vil ha teorien helt spikret før jeg går over på analysen. Jeg trenger hjelp fra veileder før jeg kan begynne på analysen (for å vite hvordan det skal gjøres), så jeg kan ikke gjøre noe uten at han vet det. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ciegus

:klem: Føler med deg! Jeg klarer ikke å begynne på teoridelen, det står bom fast hos meg! :murvegg::kjefte::grine:

Og deadline nærmer seg med stormskritt!

Hvordan jobber du med teoridelen? For min del er det manglende teori som er problemet, ikke selve skrivingen. Det jeg gjorde før jeg skrev teorien var å lage strukturen klar, og så copy-paste relevante sitater fra litteraturen inn i de forskjellige delene. Da var det mye enklere å begynne å skrive rundt disse sitatene etterpå, i stedetfor å begynne på et blankt ark...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikee

Hvordan jobber du med teoridelen? For min del er det manglende teori som er problemet, ikke selve skrivingen. Det jeg gjorde før jeg skrev teorien var å lage strukturen klar, og så copy-paste relevante sitater fra litteraturen inn i de forskjellige delene. Da var det mye enklere å begynne å skrive rundt disse sitatene etterpå, i stedetfor å begynne på et blankt ark...

Jeg har lest hovedverkene til de akademikerne jeg ønsker å basere meg på, det er ikke en spesifikk teori jeg har heller, men mer hva disse ulike har argumentert for. Og jeg har tatt notater fra dem alle.

Jeg klarer liksom ikke å skrive ned noe på det, jeg vet ikke hvor jeg vil begynne, hva jeg vil ha med eller hva jeg vil argumentere for/mot.

Føles ut som om hodet mitt er en stor blanding av alt for mye informasjon på dette tidspunktet.

Men det var lurt det du nevnte her, kanskje jeg skal gå tilbake og se over hva jeg har notert meg og spesielle sitater osv. Kanskje det hjelper på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Men det var lurt det du nevnte her, kanskje jeg skal gå tilbake og se over hva jeg har notert meg og spesielle sitater osv. Kanskje det hjelper på!

Jeg fikk det forslaget av veilederen min, og har lest lignende forslag på nett. At man først rett og slett lager "skjelettet" til oppgaven/kapittelet, og så gradvis bygger på. Bare begynn en plass! Og når du begynner å skrive trenger det ikke være perfekt, bare skriv på ulike avsnitt, og etterhvert som du ser mer helheten i det kan du se på språket og knytte avsnittene/delene sammen.

Det viktigste er bare å begynne tror jeg. Jeg merker nå at det jeg skrev på teoridelen den første uka (da jeg faktisk skrev og ikke copy-pastet) er kjempedårlig fordi jeg da slet med å finne flyten, men resten er bra. Går fort å fikse på det som var dårlig, så det gjør ingenting om man begynner litt labert. Og hver gang jeg er usikker på noe lager jeg en kommentar i margen (i word) hvor jeg skriver at dette kanskje burde stå der og der, eller at dette fører til ditt og datt som jeg bør nevne en gang. Rett og slett små huskelapper eller inspirasjonsnotater.

Det er et puslespill, etterhvert faller brikkene på plass. Eventuelt de faller bort, som hos meg. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikee

Jeg fikk det forslaget av veilederen min, og har lest lignende forslag på nett. At man først rett og slett lager "skjelettet" til oppgaven/kapittelet, og så gradvis bygger på. Bare begynn en plass! Og når du begynner å skrive trenger det ikke være perfekt, bare skriv på ulike avsnitt, og etterhvert som du ser mer helheten i det kan du se på språket og knytte avsnittene/delene sammen.

Det viktigste er bare å begynne tror jeg. Jeg merker nå at det jeg skrev på teoridelen den første uka (da jeg faktisk skrev og ikke copy-pastet) er kjempedårlig fordi jeg da slet med å finne flyten, men resten er bra. Går fort å fikse på det som var dårlig, så det gjør ingenting om man begynner litt labert. Og hver gang jeg er usikker på noe lager jeg en kommentar i margen (i word) hvor jeg skriver at dette kanskje burde stå der og der, eller at dette fører til ditt og datt som jeg bør nevne en gang. Rett og slett små huskelapper eller inspirasjonsnotater.

Det er et puslespill, etterhvert faller brikkene på plass. Eventuelt de faller bort, som hos meg. :fnise:

Det høres jo veldig lurt ut! :fnise:

Takk altså! Skal gå i gang med det og se hvordan det går fremover :jepp: Skulle ønske jeg hadde noen gode råd å gi til deg og :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da var første masterfag vel bestått! To fag til før jeg begynner på selve oppgaven.. Er det forresten noen av dere som vet hvor mange fag man må ta (i året?) dersom man er stipendiat?



Anonymous poster hash: 1989d...6ab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lusker litt her inne for å se om jeg får noen lure ideer til høsten ;) Skal skrive masteroppgave innenfor spesialpedagogikk. Har en mulighet til å bruke allerede innhentet data fra et pågående forskningsprosjekt. Syntes egentlig at datainnhentingen var det jeg brukte lengst tid på da jeg skrev bachelor, og analyse selvsagt (brukte kvalitativ metode), så tenker litt å benytte meg av den muligheten for å lette litt på arbeidet. Noen tanker om det her inne, lurt eller ikke? Har heller ikke bestemt meg for tema/problemstilling, så om noen skriver innenfor samme fagfelt og har noen tips tar jeg gjerne imot! :)



Anonymous poster hash: 8ed6a...c49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Lusker litt her inne for å se om jeg får noen lure ideer til høsten ;) Skal skrive masteroppgave innenfor spesialpedagogikk. Har en mulighet til å bruke allerede innhentet data fra et pågående forskningsprosjekt. Syntes egentlig at datainnhentingen var det jeg brukte lengst tid på da jeg skrev bachelor, og analyse selvsagt (brukte kvalitativ metode), så tenker litt å benytte meg av den muligheten for å lette litt på arbeidet. Noen tanker om det her inne, lurt eller ikke? Har heller ikke bestemt meg for tema/problemstilling, så om noen skriver innenfor samme fagfelt og har noen tips tar jeg gjerne imot! :)

Anonymous poster hash: 8ed6a...c49

Tror ikke dette er uvanlig. Jeg har endelig et mulig masterprosjekt på trappene, og der er det hentet inn data i en stor europeisk undersøkelse, og jeg har planer om å skrive om kun en liten del av det. Tror faktisk veldig mange av dem som skal skrive kvantitativt ved mitt studium gjør det på den måten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bustyvel

Du vet masteren er livet ditt når du sitter inne i strålende påskesol og funderer på om kildelisten din ser fin ut. :plystre: Gud, som jeg gleder meg til det er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dette er uvanlig. Jeg har endelig et mulig masterprosjekt på trappene, og der er det hentet inn data i en stor europeisk undersøkelse, og jeg har planer om å skrive om kun en liten del av det. Tror faktisk veldig mange av dem som skal skrive kvantitativt ved mitt studium gjør det på den måten. :)

Så "godt" å høre ;) Ja, blir i såfall kvantitativ, og må innrømme at den tanken skremmer meg. Har en smule tall/matematikkfobi, men satser på at vi lærer det vi trenger på metodekurset til høsten. På en annen side synes jeg det er mye enklere å holde seg til tall, statistikker og diskutere utifra det, enn å måtte sitte å analysere utsagn fra div informanter opp og ned i mente! Har heldigvis god tid på meg ennå, men tenker å ta kontakt med instituttet nå i vårsemesteret og forhøre meg om muligheter. Synes det er en litt rart at vi ikke har måtte ta stilling til tema/problemstilling ennå.. Er tydeligvis ikke før til høsten vi må gjøre det.

Anonymous poster hash: 8ed6a...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fikk tilbakemelding på min teoretiske del, som fremdeles er under arbeid og skal utvides, og det var alt i alt ikke så verst! Veilederen min var fornøyd med både oppsett, språket og at det var generelt sett et godt kapittel utkast.

Fikk et par punkter som må forbedres, blant annet spesifisering av problemstilling(er), og legge mer av meg selv og mine meninger inn i teorien, samt at jeg må bli flinkere til å "leie leseren inn i kapittelet" :fnise:

Jeg var skikkelig nervøs, fordi jeg har følt at jeg egentlig ikke har peiling på hva jeg driver med, så det er litt deilig å vite at jeg ikke er helt på bærtur! :)

Det til tross, sitter på lesesalen ennå og leser meg opp på andre artikler for å kunne utvide kapittelet. Er så sliten... :daane:

Forhåpentligvis blir det lett å sovne i kveld!

Hvordan går det med dere andre? :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Ciegus

Hvordan går det med dere andre? :blomst:

Skikkelig dårlig. :( Så jeg unngår egentlig alle andre masterstudenter for tiden, turte nesten ikke gå inn på tråden her. :ler: Bare litt over en måned til levering... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært her på en stund, så håper ikke det er noe jeg har glemt å svare på. Har ikke tid til å lese meg opp på hvordan det går med dere heller, men håper dere er ved godt mot. Ser at Nikee har fått god tilbakemelding, så fint! Følelsen når man føler at man er helt idiot (eller ihvertfall i nærheten ;)), og så får vite at man faktisk er inne på noe, er jo helt gull. Min erfaring er at masterstudiet består av en hel rekke skiftinger mellom de to følelsene. :ler:

Jeg skal forresten levere oppgaven min om to uker, og er så rolig at jeg er sikker på at det blir en dårlig karakter. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...