Gå til innhold

Tråden for masterstudenter


Anglofil

Anbefalte innlegg

Gjest Aliyyah

Jeg startet på et masterstudium i museologi. Det var opprinnelig 26 stk som hadde søkt til 20 plasser, og 20 hadde fått plass, men hittil så har vi vært toppen 11 stk. Selv om jeg synes at det er kult at det er så få- vi blir ENDA mer kjent da, så er det bra teit å takke ja til en plass og så ikke møte opp. Det var 22 stk som fikk plass i fjor.

I tillegg så er det slik på studiet mitt at ganske mange tar det som deltid, så av dem av oss som tar det på fulltid er det bare 3 stk.

Det positive med utdanningen er at det er så mye morsomt å gjøre, og at det er 3 måneders praksis som man kan skrive på cv'n. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg føler meg elendig, har hatt feber siden torsdag. Allikevel klart jeg å dra meg til forelesning i dag og ha framføring innen litteraturteori. Jeg er faktisk ganske stolt siden jeg har egentlig ikke hatt ork til å gjøre så mye, men jeg fikk strålende kritikker og mye skryt. Synes det er noe å ta med seg. :sjenert:

Det er deilig å få det unnagjort, vi skal nemlig holde en fremføring hver oss, som et krav til å gå opp til eksamen. Nå er den bestått om ikke annet.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.8.2011 den 18.11, Aliyyah skrev:

Jeg startet på et masterstudium i museologi.

Det positive med utdanningen er at det er så mye morsomt å gjøre, og at det er 3 måneders praksis som man kan skrive på cv'n. :)

Museologi? Det hadde jeg aldri hørt om før! Gikk du bachelor i dette først? Og ja, praksis er greit å ha i løpet av masteren! Skulle ønske vi hadde en slik ordning!

På 30.8.2011 den 20.39, Kladd skrev:

Å herre! Nå er jeg og med i denne gjengen! Jeg er vettskremt! Hvordan komme i gang?

Du er godt i gang når folk spør deg hva du går og man gliser som et lite barn - jeg er masterstudent :ler:

På 31.8.2011 den 12.47, Yvonne skrev:

Jeg føler meg elendig, har hatt feber siden torsdag. Allikevel klart jeg å dra meg til forelesning i dag og ha framføring innen litteraturteori.

Flink Yvonne! :)

Jeg føler meg mindre flink. Jeg har bestemt meg for å droppe forelesningene i metode - jeg får absolutt ingenting ut av det. Jeg lovte meg selv ved skolestart at jeg skulle være flink masterstudent å gå i alle forelesninger, men jeg mister litt av livsgnisten min når jeg er i de forelesningene :sjenert:

Hun er helt forferdelig :sukk: Det blir forelest på engelsk siden det er et internasjonalt masterprogram - noe hun helt klart ikke kan - og det blir oppstykket og vanskelig å forstå når hun spør klassen om et ord på engelsk hver tredje setning. Jeg ser heller ingen "dybde" i metoden fra bachelornivå, når vi får beskjed om helt selvsagte ting med metodene vi lærer om, f.eks "Man må tilpasse intervjuet til den man intervjuer" No' kiddin'! :ler:

Jeg vil heller bruke tiden på oppgaven som skal leveres inn i dette faget som del 1 av 2 de timene vi har forelesning! Sitter fortsatt litt og lurer på HVA jeg skal skrive om. Ellers har jeg puslet litt med oppgave. 

Det er så spennende på master! :hoppe:

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ikke bra med slike forelesere, skjønner godt at det kan være slitsomt. Jeg hadde ærlig talt droppet de forelesningene selv. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt på master i høst, skriver ikke hva foreløpig fordi vi er så få som studerer dette faget, men det er innen naturvitenskap :) Jeg har ikke hatt problemer med å velge fag underveis i bacheloren, men nå føler jeg det begynner å bli viktig å sirkle seg inn på en spesialitet - så nå sliter jeg litt. Dessuten har jeg ikke bestemt meg for masteroppgave ennå. Er veldig engasjert i fagene og har egentlig gjort det bra i helt ulike felt hittil. Planen har vært å gå videre med doktorgrad, men jommen er jeg usikker på dét også, ettersom det finnes en del interessante jobber utenom forskningen også - og da er det jo mindre viktig med en 60-poengsoppgave (kan velge 30 i stedet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Vi fikk tildelt lesesalplass - jeg er misfornøyd!

1. De er ikke numererte: umulig å vite om det er noen som har plassen fra før av eller ikke, når det ikke er bøker på plassen.

2. Det er kun to vinduer: det er godt over femti studenter som sitter der inne!

3. Alle plassene hadde ikke lys: hva i alle dager? Det var bedre kvalitet på den åpne lesesalen jeg satt på gjennom bacheloren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk tildelt lesesalplass - jeg er misfornøyd!

1. De er ikke numererte: umulig å vite om det er noen som har plassen fra før av eller ikke, når det ikke er bøker på plassen.

2. Det er kun to vinduer: det er godt over femti studenter som sitter der inne!

3. Alle plassene hadde ikke lys: hva i alle dager? Det var bedre kvalitet på den åpne lesesalen jeg satt på gjennom bacheloren!

Vi må sørge for egen lampe + skjøteledninger til PC hos oss, så tror det er ganske vanlig. Og vi bruker bare å legge en lapp med navnet vårt på pulten i starten før vi får fylt opp med bøker og rot. :) Men to vinduer kan jo bli litt lite, men får håpe det er noe ventilasjon i bygget da!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må sørge for egen lampe + skjøteledninger til PC hos oss, så tror det er ganske vanlig. Og vi bruker bare å legge en lapp med navnet vårt på pulten i starten før vi får fylt opp med bøker og rot. :) Men to vinduer kan jo bli litt lite, men får håpe det er noe ventilasjon i bygget da!?

Her er det faktisk inkludert lampe på alle plassene, men det er noen som mangler, selvfølgelig på de nyes plass. Det er jo greit å fikse selv ved å spørre om det. Problemet er at det er folk som har plass der, som ikke har lagt bøker eller lapp på plassen, og da er det stor mulighet for at man blir flyttet. Og ventilasjon er det lite av.. universitetet vårt sparer på oksygenet :ler: Det var en liten klagepost, siden jeg forventet vi skulle få bedre leseplasser enn på de åpne lesesalene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan melde meg inn her jeg også. Akkurat begynt på masterstudiet. Litt uventet, da jeg var på reserveplass og ikke trodde jeg kom inn. Men hurra!

Så da ble det plutselig å søke om halv permisjon fra jobben. Det er nemlig sju år siden jeg var ferdig med bacheloren, og har jobbet fulltid siden. Uvant å venne seg til studietilværelse igjen ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det virker sånn :fnise:

Åssen går det på masterstudiet? Jeg har hatt en muntlig eksamen allerede. Og jeg har en muntlig presentasjon i morgen som må være bestått for å få levere eksamen. Hektisk, og slitsomt når man er syk :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er hektisk. Jeg har tatt igjen de andre (jeg kom inn sent), men har små forventninger til eksamen om halvannen uke. Vi har en del lab, og det er moro, men lange dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er hektisk. Jeg har tatt igjen de andre (jeg kom inn sent), men har små forventninger til eksamen om halvannen uke. Vi har en del lab, og det er moro, men lange dager.

Hva har du eksamen i?

Sitter og gruer meg over muntlig ved frokosten. Jeg hater alt som heter muntlig :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tid til KG, men det blir liksom innimellom alt annet. ;)

Synes det er en slitsom periode nå, skal snart innlevere min tredje og siste oppgave på mandag. Måtte innlevere outline for oppgaven intet mindre enn fire ganger, han som skal ha det er så vanvittig pirkete - hvilket er veldig frustrerende fordi den skal leveres på mandag. Med andre ord ikke veldig mye tid til å jobbe med oppgaven.

Ellers har jeg eksamen snart, første i november. Det blir hjemmeeksamen og to skriftligeksamener på skolen. Gruer meg!

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ninuska_: hvordan gikk det med den muntlige presentasjonen?

Første eksamen er i organisk kjemi. Og de neste tre fagene er også kjemi i ulike former. Og jeg som hverken kan eller liker kjemi... Snakk om merkelig karrierevalg :sjenert: (Men det er ikke sånn at man bruker denne kjemien til daglig altså, jeg har faktisk ikke trengt den en eneste gang i løpet av sju år i jobb med bachelorgrad)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Føler meg svært så effektiv for tiden: Har brukt to dager på å styre med referansestil og rot i biblioteket mitt. Men har ENDELIG fått til både norske og islandske tegn i referanselista, så det har jo i og for seg vært verdt det - det må jo gjøres en gang uansett! :)

Men har en svært seig skrivesperre... Og har i grunn glemt at jeg har to andre fag som jeg må lese på.. Selv etter 4,5 år som student klarer jeg ikke å strukturere dagene mine skikkelig! :fnise:

Lykke til med kjemien Aricept, føler virkelig med deg! For min del var organisk kjemi det greieste da, så kanskje det løsner for deg? :)

Og til Yvonne: lykke til med oppgaven som skal inn mandag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun jeg som tar en sånn "paraply"master med min master i ledelse? jober fulltid, så tar den over fire år deltid. Er på andre året nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

*trekke opp*

Nå skjer det altfor masse her!

Kult da Ninuska ;p Tar og slenger meg på her. Takk for opptrekket.

Endret av SilverFOX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...