Gå til innhold

Hva mener buddhistmen med at "alt er tomhet"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes buddhisme er en veldig interessant religion, men det er del spørsmål som går rundt i hodet hele tiden.
Har aldri skjønt dette, alt er tomhet og tomhet er alt. Mener religionen at alt er illusjon? At ingenting eksisterer?



Anonymous poster hash: 32270...612
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes buddhisme er en veldig interessant religion, men det er del spørsmål som går rundt i hodet hele tiden.

Har aldri skjønt dette, alt er tomhet og tomhet er alt. Mener religionen at alt er illusjon? At ingenting eksisterer?

Anonymous poster hash: 32270...612

Aldri lest om tomhet i forbindelse med buddhisme?

Anonymous poster hash: 3b9f3...3a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fakta da, så ikke se bort ifra det.



Anonymous poster hash: 8e9ce...8b6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomhet er veldig sentralt i buddhismen, Hjertesutraen handler om tomhet. Alt er tomhet betyr altså at ingenting eksisterer med egen kraft i seg selv. For eksempel kan ikke et glass eksistere uten te, hva med når glasset er tom? Da er det luft som gjør at glasset eksisterer. Alt eksisterer av årsak og virkning. Et annet eksempel er et frø, den kan ikke spire uten "ikke-frø elementer", for den trenger for eksempel vann og jord. De elementene som gjør frøet til en blomst er årsaken.Det samme gjelder sinnstilstanden vår, min sinnstilstand akkurat nå er virkningen til min sinnstilstand for et øyeblikk siden.alt er altså avhengig av hverandre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomhet er veldig sentralt i buddhismen, Hjertesutraen handler om tomhet. Alt er tomhet betyr altså at ingenting eksisterer med egen kraft i seg selv. For eksempel kan ikke et glass eksistere uten te, hva med når glasset er tom? Da er det luft som gjør at glasset eksisterer. Alt eksisterer av årsak og virkning. Et annet eksempel er et frø, den kan ikke spire uten "ikke-frø elementer", for den trenger for eksempel vann og jord. De elementene som gjør frøet til en blomst er årsaken.Det samme gjelder sinnstilstanden vår, min sinnstilstand akkurat nå er virkningen til min sinnstilstand for et øyeblikk siden.alt er altså avhengig av hverandre

Kan et glass eksistere i verdensrommet?

Anonymous poster hash: eb4dd...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan et glass eksistere i verdensrommet?

Anonymous poster hash: eb4dd...481

Verdensrommet er ikke tomt.

Men dette gjør jo at "tomhet" tankegangen er bortkastet tid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...