Gå til innhold

Bølgen MED SPOILERS


Rainbow

Anbefalte innlegg

For de som har sett filmen.

 

Jeg syns den var veldig bra, og spennende. Men det er et par småting jeg lurte litt på hvorfor var gjort sånn (sånn bortsett fra at noe av det selvsagt var filmgrep som var gjort for å skape gode bilder, jeg tenker på logikken).

 

1. Da mora lette desperat etter Sondre tenkte hun aldri på å sjekke gangen før tilfluktsrommet. Siden hun hadde jobba der i mange år (eller i alle fall ganske lang tid, vi vet jo ikke hvor lenge), burde hun vel vite at han pleide å skate der? Det kan ikke ha vært noe han plutselig fant ut at han skulle gjøre.

 

2. De løp ut etter bussen og så inn igjen samme sted, når de visste hvor dårlig tid de hadde kunne de vel bare valgt å løpe videre inn der med det samme de fant Sondre, og ikke ut bare for å se at bølgen kom og så inn igjen til samme sted? 

 

3. Fluktplanen for hele området var "opp i høyden". Men det virka ikke som man hadde tenkt på at hundreogtjue biler + busser opp den trange veien ikke ville rekke det, og at det ikke var noe sted å gjøre av alle bilene på toppen? Nå var jo den opprinnelige planen å ha langt mer enn ti minutter, men likevel.

 

Kommer sikkert på mer etter hvert. Men jeg er fornøyd med filmen, altså, dette er bare småplukk!

Endret av Rainbow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må bare komme med det at det var første gangen Sondre "sov" over på hotellet og visste ikke om tilfluktsrommet før han fant det den kvelden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at filmen var bra, men med småplukk i hendelsesforløpet som ikke stemte helt

Men det jeg lurte mest på et hvorfor det ble så mørkt etter tsunamien ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Som Sjallabais skrev.

2. Det er ikke sikkert de visste hvor dårlig tid de hadde, selv om hun regnet med at det var ti minutter. Dessuten tror jeg hun følte seg mer trygg på buss enn å gå i kjelleren, når hun visste en bør komme i høyden? Var jo "flaks" at vannet ikke var høyere for dem enn det ble..

3. Jeg trodde bilene som trodde var langt nok stoppet, ikke at det ble fullt. Dette for å se på hva som skjedde.. Du vet, du ser en bilulykke og kjører saktere forbi for å se på. Og som derfor gjorde at de andre ikke kom på toppen.

 

Cinder: Jeg forstod det som at bølgen kom mens det var natt, altså mørkt ute. Før bølgen kom funket lysene, og mange hadde mye tente lys, bilene hadde lys også videre. Når bølgen kom var det eneste lyset som ble igjen flammene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Enig i at filmen var bra, men med småplukk i hendelsesforløpet som ikke stemte helt

Men det jeg lurte mest på et hvorfor det ble så mørkt etter tsunamien ?

Det var jo på natta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var jo på natta?

Joda, men norske sommernetter er jo ikke så mørke. Dessuten så ble det mørkt -og lyst igjen- så veldig plutselig.

Men bevares, bare en detalj. Filmen var god den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men seriøst, at han overlevde på slutten der? Skikkelig amerikansk, det funker ikke slik.

Anonymous poster hash: f3e8c...1c8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men seriøst, at han overlevde på slutten der? Skikkelig amerikansk, det funker ikke slik.

Anonymous poster hash: f3e8c...1c8

 

Den scenen fikk meg til å tenke på om mange hadde vært reddet om man bare hadde gjort et siste desperat forsøk? Eller om det er fullstendig urealistisk? Lurer også på hvor realistisk det er å puste liv i noen under vann så de holder ut litt til.

Anonymous poster hash: 15ace...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men seriøst, at han overlevde på slutten der? Skikkelig amerikansk, det funker ikke slik.

Anonymous poster hash: f3e8c...1c8

Så filmen med en ambulansearbeider og han var enig i forløpet akkurat der. Drukning har relativt høy overlevelsesrate - i alle fall etter så kort tid og vannet var mest sannsynlig veldig kaldt. Når en er nedkjølt er det enda større overlevelsesrate. En er ikke død før en er varm og død.

Anonymous poster hash: 66747...283

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at drukning i kaldt vann øker sjansen for å overleve. Det jeg mente, og som jeg ikke skrev,sorry for det, var at man ikke ville våknet til live etter hjertekompresjoner, spytte ut litt vann for så å kunne løpe oppetter fjellsidene.

Anonymous poster hash: f3e8c...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at drukning i kaldt vann øker sjansen for å overleve. Det jeg mente, og som jeg ikke skrev,sorry for det, var at man ikke ville våknet til live etter hjertekompresjoner, spytte ut litt vann for så å kunne løpe oppetter fjellsidene.

Anonymous poster hash: f3e8c...1c8

Det stemmer, tenkte ikke på det! Det mente han også var helt urealistisk.

Anonymous poster hash: 66747...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet at han sov der for første gang, men er det ikke naturlig at han har hengt på hotellet ved mange anledninger tidligere fordi moren jobber der? At han har gått rundt på oppdagelsesferd og vet alle smutthull og korridorer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte filmen,men stusset litt når han etterlot barna i bilen på jobben sin,for så å bli med opp i fjellet og sjekke. Det måtte jo ha tatt flere timer. Han forventet jo å finne barna i bilen etterpå.. merkelig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Jeg vet at han sov der for første gang, men er det ikke naturlig at han har hengt på hotellet ved mange anledninger tidligere fordi moren jobber der? At han har gått rundt på oppdagelsesferd og vet alle smutthull og korridorer?

 

Er det så naturlig at en tenåring pleier å henge på jobben til mamma...? Jeg syns ikke det... :klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, men så mye som faren tydeligvis jobba må han vel ha vært med en del ganger og funnet måter å holde seg opptatt på? Spørs hvor lenge de hadde bodd der, da, men siden han sa at "det er dette som er hjemme" regner jeg med at det er noen år, også før han ble tenåring. Men jeg bare tenkte på det da jeg så filmen, at hun finner ham sikkert fort fordi han sikkert pleier å være der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Nei, men så mye som faren tydeligvis jobba må han vel ha vært med en del ganger og funnet måter å holde seg opptatt på? Spørs hvor lenge de hadde bodd der, da, men siden han sa at "det er dette som er hjemme" regner jeg med at det er noen år, også før han ble tenåring. Men jeg bare tenkte på det da jeg så filmen, at hun finner ham sikkert fort fordi han sikkert pleier å være der. 

 

Nei, jeg følger ikke helt med deg på hvorfor han må ha oppholdt seg på morens arbeidsplass. Det er vel ikke så vanlig, selv om man har bodd lenge på et sted? De fleste har vel som regel ikke med seg barna på jobb så lenge at barna må finne måter å holde seg "opptatt" på? :vetikke:

 

Men dette begynner vel nesten å bli en avsporing nå. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Den scenen fikk meg til å tenke på om mange hadde vært reddet om man bare hadde gjort et siste desperat forsøk? Eller om det er fullstendig urealistisk?

Anonymous poster hash: 15ace...689

 

 

Det som er urealistisk er vel at de (nesten) gav opp så fort. En jeg kjenner holdt på i 45 minutter med gjenoppliving på svigermora, riktig nok gikk det ikke bra, men å gi opp etter 1-2 minutter virket veldig rart.

Anonymous poster hash: db9c1...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...