Gå til innhold

Oppkast på koseklut og bamse


Orchideae

Anbefalte innlegg

Våknet i natt av ei som kastet opp. Før vi skjønte hva som skjedde var det oppkast OVERALT. Sengetøy og dyner er en ting, det tåler jo 95 og 60 graders vask. Men kosekluten og bamsen hun er AVHENGIG av er også innsauset i oppkast. Dette er jo ekstremt smittsomt, så hvordan gjør jeg det? Tar sjansen på 60 grader?

Tenkte litt på å vaske det på vanlig 40 grader, for deretter å legge i bløt i varmere vann. Vil dette ta knekken på ulumskhetene? Vil koseklut og bamse tåle det?

Første gang for oss det her, men rekner med flere har vært i samme situasjon.

Endret av Orchideae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vasket kosekluter på 60 grader uten at de har tatt noen skade av det. Har vel også vasket en som skulle håndvaskes også, gikk fint det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lagt bamsen i vaskepose inne i maskinen. :-)

Anonymous poster hash: 68c00...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk på kulørt 60 med forvask. Rent,pent og helt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Det gikk på kulørt 60 med forvask. Rent,pent og helt. :)

Bra at det gikk så bra til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt bamsen overlevde :D Med de to minste så var vi litt førevar og valgte bamser som lett kunne vaskes, etter en krise med eldstemann sin bamse som ikke var så lett å vaske da han var liten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt at bamsen overlevde :blomst:

Vi har også puttet kosedyr og lignende på 60C når uhell har vært ute og heldigvis har det gått bra hver gang :) Føles liksom litt rensligere å få vasket det på litt høy temperatur :)



Anonymous poster hash: c5428...038
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg i bløt en liten stund, først. Så vasker du på et langt program på 40 grader og med bittelitt flytende vaskemiddel.

Å legge i bløt etter vask er ugunstig. Står det vaskelapp på?

Problemet er ikke først og fremst smitte, men at det vil lukte og at oppkast og vil gi mugg i kosedyr om det ikke blir vasket bort.

Noe å tenke på før man skaffer kosedyre, at de må kunne vaskes og gjerne kjøpe to like av hver og å bytte på?

Anonymous poster hash: 0740d...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har nå fått flere runder på 60 og er like fine. Kosekluten er det lett å skaffe flere av, og vi har en reserve, men nå kom det på begge. Og bamsen fikk hun i gave og har lagt sin elsk på.

Angående det å legge i bløt i varmt vann tenkte jeg at dersom bamsen ikke tålte høy temperatur og bevegelse samtidig, ville kanskje det å bløtlegge i glovarmt vann iallefall ta viruset som gir omgangssyke. Viruset tåler jo temperaturer opp i mot 60 grader..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har nå fått flere runder på 60 og er like fine. Kosekluten er det lett å skaffe flere av, og vi har en reserve, men nå kom det på begge. Og bamsen fikk hun i gave og har lagt sin elsk på.

Angående det å legge i bløt i varmt vann tenkte jeg at dersom bamsen ikke tålte høy temperatur og bevegelse samtidig, ville kanskje det å bløtlegge i glovarmt vann iallefall ta viruset som gir

omgangssyke. Viruset tåler jo temperaturer opp i mot 60 grader..

Tåler ting 60 grader så er det det samme om det ligger i ro eller er i bevegelse.

Oppkastviruset er det ingen grunn til å bli hysterisk redd for å få ut av huset, dere er imune mot viruset etter gjennomgått runde med det viruset - for en god stund fremover.

Anonymous poster hash: 0740d...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåler ting 60 grader så er det det samme om det ligger i ro eller er i bevegelse.

Oppkastviruset er det ingen grunn til å bli hysterisk redd for å få ut av huset, dere er imune mot viruset etter gjennomgått runde med det viruset - for en god stund fremover.

Anonymous poster hash: 0740d...86c

Nå er vi en syk og to friske her. Derfor litt "lettere hysterisk" for viruset. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke at man blir immun. Man blir kanskje immun en kort periode for AKKURAT DET viruset, men det muterer kjempefort og man kan bli smittet på ny. Vi går gjennom fjerde runde med spysyke barn siden slutten av desember. Til tross meget høy hygienestandard.

Ts jeg vasker alt på minst 60 grader, gjerne 90 så får det tåle det eller ikke. Hiver glatt det mest tilgriste. Men mine unger har ingen favorittkoseting da, så litt lettere.

Anonymous poster hash: 6db56...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker også å våkne opp av at jeg har kastet opp i senga, særlig etter en klunk... Huff men da skifter man ihvertfall sengetøy, noe jeg gjør sjeldent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe å tenke på før man skaffer kosedyre, at de må kunne vaskes og gjerne kjøpe to like av hver og å bytte på?

Anonymous poster hash: 0740d...86c

Det er ikke alltid funker! Den som er "kopi" blir sett på som annerledes av barnet likevel som regel (lukter ikke det samme, ser ikke lik ut etterhvert), så det funker sjeldent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid funker! Den som er "kopi" blir sett på som annerledes av barnet likevel som regel (lukter ikke det samme, ser ikke lik ut etterhvert), så det funker sjeldent :)

Dette går helt fint om man har f.eks. to stk og bytter på f.eks. en gang i uken.

Men bytter man rundt f.eks. en gang i måneden eller når nummer en er utslitt, da vil barnet se på "erstatningen" som et fremmedelement.

Kosekluter som blir byttet en til to ganger i uken i form av gasskluter er godt akseptert her i huset av to små.

Anonymous poster hash: 0740d...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...