Gå til innhold

Hjelp. For god trekk i skorstein?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen tips til alt for god trekk i skorstein?

I det nye huset vårt blåser det noe voldsomt ned i peisen når dørene er lukket, men ikke når de er åpne. Det blåser så mye at man hører det uler inne i huset til tross for at trærne på utsiden bare såvidt beveger seg. Så mye trekk ned i peisen slukker nesten flammene.



Anonymous poster hash: 99e34...30f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Jeg skal ikke påstå at jeg vet så mye om peiser, men det er vel et spjeld du kan regulere trekken med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De enste justeringsmulighetene jeg finner i stuen er luftspyling på glasset og trekk nedenfra ved opptenning. Uansett hvor mye jeg justerer på luftspylingen, så blåser det stiv kuling ovenifra i peisen. :(

Anonymous poster hash: 99e34...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Du har selvfølgelig et spjeld dersom det er peis. Spjeldet sitter inne i peisen, litt oppe, det er vanskelig å se. lys med en lommelykt og se etter en hendel/håndtak. Spjeldet lukker pipen din slik at det ikke kan blåse ned.

Men for all del, ikke lukk spjeldet helt eller delvis når du fyrer. Det skal stå åpent når du brenner, og så kan du lukke når du ikke brenner.

Dersom du ikke kan fyre i peisen ved normalt vær uten at det blåser ned i pipen og du får problemer med fyringen, så er anlegget ditt konstruert feil. Det høres forøvrig usannsynlig ut.

Endret av Coolaid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...