Gå til innhold

Trenger råd fra alle som har bygd hus, om bl.a kostnad!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er jeg inne på et område jeg kan minimalt om: tomtekjøp og husbygging... Bor i by i et område som er forferdelig presset på større boliger. det er blitt så dyrt her nå at rekkehusene går mellom 6.5 og 7 mill, langt over takst. Så vi har ikke råd til det.

Nå ligger det en tomt ute like ved her vi bor, der det er rammetillatelse for arkitekttegnet enebolig over flere plan. Plutselig øyner vi en mulighet. Tomta i seg selv var ikke alt for høyt priset.

Men: hva i all verden koster det å sette opp et hus? En venninne av meg bygde stort hus for noen få år siden til 3 mill, er det mulig? sånn ca 200 kvadratmeter. Hvis det går an vil det bli lavere kostnad totalt enn mindre og eldre rekkehus her oppe.

Skjønner at det vil påløpe mye ekstrakostnader ift vei, planering, kloakk, vann osv, så jeg vil veldig gjerne ha gode råd fra alle som har vært gjennom en slik prosess....

på forhånd tusen takk!! :)



Anonymous poster hash: e3347...353
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler forumet byggebolig.no. Der kan de gi bedre svar.

Egeninnsats har alt å si når dere skal bygge. Grunnforhold kan også påvirke, spesielt hvis dere skal ha kjeller. Standard er selvsagt også en viktig faktor.

3 mill på 200 m2 høres veldig billig ut. Tror dere bør regne 20 000-30 000 per kvadratmeter, og da er det litt enkelt standard og mye egeninnsats når det er 20 000. 5-6 mill bør du regne med for et hus på 200 m2, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, prøvde å regne på 20' per kvadrat, da kom jeg på i underkant av 4 mill..



Anonymous poster hash: e3347...353
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kommer opp i 4-6 mill ved bygging.

Anonymous poster hash: f5c4b...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kommer opp i 4-6 mill ved bygging.

Anonymous poster hash: f5c4b...c39

Ja, kan lett se for meg at det drar på med kostnader. Det som er bra med denne tomta er at rammetillatelser og godkjenninger er innhentet og at det er tegnet arkitekttegnet hus. Vet at slike forberedende dokumentinnhentinger kan være både kostbart og tidkrevende. Så her er det "bare" å bygge. ;) men jeg er jo altså helt grønn på pris på husbygging. men har funnet noen pekepinner på nettet.

Anonymous poster hash: e3347...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreligger det allerede tegninger på huset? Hvem eier idag disse? Må de kjøpes ut?

Er huset veldig spesielt? Er det gjort beregninger av laster som bjelker,søyler,tak osv må kunne bære?

Er det mye vinduer i dette huset? Det trekker prisen fort opp.

Anonymous poster hash: 19fda...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overslaget over på et sted melloml 20-30tusen per m2 er et helt greit anslag. Og ettersom alle byggeprosesser baller på seg ekstra kostnader så ville jeg hatt kapital nok 30tusen per kvadrat, selv om du jobber for å få det ned mot 20.

Hvis det allerede foreligger tegninger, så kan du jo ta med dem til en byggmester og be om en budsjettpris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overslaget over på et sted melloml 20-30tusen per m2 er et helt greit anslag. Og ettersom alle byggeprosesser baller på seg ekstra kostnader så ville jeg hatt kapital nok 30tusen per kvadrat, selv om du jobber for å få det ned mot 20.

Hvis det allerede foreligger tegninger, så kan du jo ta med dem til en byggmester og be om en budsjettpris?

Takk for svarene! Huset er tegnet av arkitekt- jeg tenker jeg får kontakte ham og høre om at et prisoverslag på huset han har tegnet, mtp materialer osv. Også er det en del som skal gjøres md grunnen der så må høre med noen som kan jord og stein.

Forresten;er det slik at det er dyrere å bygge nytt hus i byen enn på bygda, eller gjelder en ca-kvadratmeterpris all over? Hvorfor skulle det evt være dyrere i byen? der er det jo flere håndverkere osv å velge i så...

Anonymous poster hash: e3347...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...