Gå til innhold

Hvordan henge bilder på murvegg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal henge opp noen bilder på murveggen min. Er det bare å slå inn spiker og henge opp, som om det var en trevegg?



Anonymous poster hash: 226f6...95c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei det er det ikke. Du kan vel få inn en murspik, men best resultat får du ved å borre, bruke plugg for så å bruke skrue.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går på en butikk som er flink på skruer og slikt kan du spørre der, så kan de finne riktige hylser og skruer til deg. Hvis du ikke kjenner noen med kunnskap anbefaler jeg å gjøre det, for det er veldig viktig å få rett hylser. Skruene er vistnok ikke så nøye, så lenge de er passe lange.

Du trenger en drill. Først finner du et murborr som passer til diameteren på hylsa. Det er viktig at borret ikke er for stort, for da detter hylsa ut. Det må heller ikke være for lite, for da får du ikke hylsa inn. Hvis du er i tvil starter du med det minste borret, for det er lettere å gjøre et hull større enn mindre.

Så dytter du inn hylsa. Den skal gå helt inn slik at kanten på hylsa er flatt med veggen. Så skrur du inn skruen. Når skruen skrus inn utvider den hylsa litt slik at den kiles fast inni hullet. Når du skal henge opp et bilde er det viktig at du ikke skrur skruen helt inn for da har du ikke noe å henge bildet på. Jeg anbefaler å bruke drillen til å skru inn skruen, for når du først har tatt den frem er det mye greiere enn skrujern. Du trenger et bit som passer til skruen, men de fleste anstendige drilleiere har bit til de fleste standardskruer.

Hvis du ikke har drill kan du sikkert få låne av noen. Menn pleier å like å ha slikt utstyr, så hvis du har noen mannlige slektninger, venner eller naboer er de sikkert villige til å både låne deg drill, borr og bits, og forklare deg hvordan det brukes. Det er ikke så vanskelig å bruke, jeg synes det er enklere enn spiker (det er ikke så lett å bomme med en drill).

Hilsen jente som helt på egenhånd har klart å skru hele åtte skruer inn i en murvegg og nå føler seg ganske pro. Jeg føler meg faktisk nesten klar til å avansere til alle de andre veggene i leiligheten, som er kledd med gips.

Ps: for å vite hvor langt inn du skal borre måler du på borret hvor lang hylsa er, og merker med en teipbit. Når du har borret inn til teipbiten vet du at du har borret nok, så da borrer du bittelitt til for sikkerhets skyld.



Anonymous poster hash: 85e2a...4cd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke er et veldig tungt bilde så kan du bruke det som heter XB-krok. Det er en plastkrok med tre-fire stifter på som du bare banker forsiktig inn med hammer. Google det så ser du bilde- fikk ikke lov til å legge ved bilde av det her.

Jeg har brukt det på murveggene mine.



Anonymous poster hash: 29990...031
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange gode råd, men kan slenge med at hvis bildet skal henge relativt høyt på veggen så kan du slå inn en spiker/krok i lista der veggen møter taket. Så henger du gjennomsiktig fiskesnøre og fester rammen i dette. Hvis det er kroker/hemper på rammen kan du hekte snøret der, bare heng bildet på snøret



Anonymous poster hash: 6c0dc...fc6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis jeg skal ha skruen og pluggen vekk igjen, finnes det ikke et slags middel man kan tette det med?



Anonymous poster hash: 226f6...95c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det ikke er et veldig tungt bilde så kan du bruke det som heter XB-krok. Det er en plastkrok med tre-fire stifter på som du bare banker forsiktig inn med hammer. Google det så ser du bilde- fikk ikke lov til å legge ved bilde av det her.

Jeg har brukt det på murveggene mine.

Anonymous poster hash: 29990...031

Veier vel sånn ca 4 kg.

Anonymous poster hash: 226f6...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis jeg skal ha skruen og pluggen vekk igjen, finnes det ikke et slags middel man kan tette det med?

Anonymous poster hash: 226f6...95c

Sparkel :laugh: Også en god venn hvis du borrer feil og skal skjule det. Det finnes også en form for betong som bare er et pulver en rører ut i vann som er litt kraftigere, men det husker jeg ikke hva kalles.

Anonymous poster hash: 85e2a...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veier vel sånn ca 4 kg.

Googlet det og det anbefales max 5 kg så det går vel bra.

Anonymous poster hash: 226f6...95c

Anonymous poster hash: 29990...031

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...