Gå til innhold

Hvor ofte lufter dere? -Inneklima


Chizue

Anbefalte innlegg

Gjest Badabing

På soverommet har jeg vinduet litt på gløtt hele tiden (så lenge det ikke er mange minus), men ellers er jeg litt dårlig på å lufte. Pleier å lufte stua ordentlig ca en gang om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lufter hele tiden, hele året. Må ha et eller annet vindu på gløtt; synes det blir så tung luft hvis jeg ikke lufter. Samboeren fryser mye, så når han står opp eller kommer hjem fra jobb lukker jeg vinduet/verandadøra. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokklufter en gang om dagen, da settes alt av vinduer og dører på vidt gap slik at det blir skikkelig gjennomtrekk. Tiden avhenger av været. Er det vindstille 5-10 min, er det vind tar det 2-3 minutter. Hus på 200 kvadrat bygget i 72, 2 etasjer.

Anonymous poster hash: 2da2d...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sommeren er de lukket, ikke fader om veps og andre udyr skal få komme på besøk :frustrert:

Har tenkt å skaffe meg netting til soverommet, slik at insekter ikke kommer seg inn om sommeren.

Men lufter dersom jeg er våken midt på natten, når insektene sover. Hater sommeren, grr vil ikke ha sommer!

Sover insektene om natten? :klo:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veritaserum

Sover insektene om natten? :klo:

Aner ikke :skratte:

Men vepsen kommer ikke inn om natten ihvertfall, jeg har ikke spurt de om hva de driver på med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hello Kitte

Aner ikke :skratte:

Men vepsen kommer ikke inn om natten ihvertfall, jeg har ikke spurt de om hva de driver på med.

Men hva med møll, stankelbein, edderkopper osv? De kommer jo mer enn gjerne inn om natten da de dras mot lys eller mot varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Veritaserum

Men hva med møll, stankelbein, edderkopper osv? De kommer jo mer enn gjerne inn om natten da de dras mot lys eller mot varme.

Jeg sitter i mørket. :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufter nesten aldri. Vinduene her er så dårlige at det blåser rett inn uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nesten sluttet å lufte andre steder enn på soverommet etter at hunden begynte å åpne vinduer rundt om i huset hver dag.

Han oppdaget at dette ga ham mulighet til å snuse litt i lufta og rope til elgen, reven eller nabohundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter i mørket. :skratte:

Jeg har angst for edderkopper og kan gi deg litt tips :)

Kjøp Permetrinspray på jernvaren. Spray på vegger og gulv på veranda og rundt ytterdør og andre steder de kan komme seg inn. Spray også rundt vinduene du vil åpne. Ikke i vinduskarmen (og for all del ikke på innsiden) men rundt vinduet på utsiden. Gjenta ca hver 2-3 måned.

Du får også kjøpt sånn myggnetting og borrelåsteip som som har teip på ene siden og borrelås på den andre. Tapen fester du rundt vinduskarmen (på innsiden) og så klipper du til myggnettingen og fester på. På den måten kan du ha myggnetting foran vinduet, men likevel enkelt komme til for å for eksempel lukke og åpne vindu.

Myggnetting: http://www.clasohlson.com/no/Insektsnett-til-vindu/34-1114?userSelection=B2C&rememberCookie=false

Myggnetting: https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=myggnetting%20til%20vindu

Unngå å puste inn gassen fra sprayen.

Anonymous poster hash: 7ed7b...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tre vinduer på soverommet, alle tre står på lufting hele dagen, og er stengt på natta pga baby som sover der. Lufter på badet etter dusjing og bading, selv om det er god elektrisk avtrekk. Resten av huset luftes etter behov.

På varme dager står gjerne alt på vid vegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alle ventiler åpne, ellers lufter jeg soverommet ca 30 min hver dag før jeg skal legge meg og etter jeg har dusjet (pga varmen fra badet siger inn der). Ellers lufter jeg etter behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun når jeg åpner døra, er litt lat der, men sliter med mye angst, blir livredd når jeg hører noen utenfor... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har full gjennomtrekk om morgenen mens jeg er på badet. Det blir så dårlig luft på soverommet i løpet av natten, og greit å få luftet gjennom alt.

Lufter på soverommet hver kveld før jeg legger meg.

Ellers om jeg har laget mat som lukter, før jeg får besøk (folk som kommer inn fra frisk luft merker lett om det er dårlig luft inne), og om jeg har vært inne i mange timer.

Jeg får fort vondt i hodet av dårlig luft, og merker godt på formen når jeg er på besøk hos folk som mener at lufting ikke er nødvendig...



Anonymous poster hash: e7d99...e0d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vindu på soverommet åpent dag og natt hele året mer eller mindre.

Sommerhalvåret har jeg alt på vidt gap 24/7

Ellers lufter jeg vel ikke så ofte.

Sjokklufter litt i ny g ne.

Nå har jeg valper, så nå lukter det litt stramt og vondt med en gang man kommer inn, samt kan jo ikke lufte på samme måten pga kuldetrekk.

Savner å lufte fritt;)



Anonymous poster hash: c3777...e58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i en ettroms og sover med verandadøra på gløtt hvis det ikke er tjue minus ute. Vet at det ikke er energisparende, men fellesutgiftene dekker oppvarming og den er ikke termostatregulert, og jeg har problemer med å få sove hvis det er for varmt. Hender jeg setter på vifta og sjokklufter midt på dagen.

På sommeren gjør jeg det litt på en annen måte. Da har jeg ned markisa og lukker alt for å stenge varmen ute hvis det er "tropisk" og lufter på kveldene/natta eller tidlig på morgenen når det er mer kjølig.

Har bodd i hus fra attenhundretallet der man strengt talt ikke behøvde å lufte bare det var en liten vindpust ute.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...