Gå til innhold

Hvor ofte lufter dere? -Inneklima


Chizue

Anbefalte innlegg

Nå på vinteren lufter jeg vel egentlig bare en gang om dagen.. (Bortsett fra når jeg jeg lager mat, da vifta jeg har på kjøkkenet ikke fungerer så bra... :fnise: )
Soverommet har jeg vinduet på gløtt hele natten.
Men på sommeren har jeg gjerne vinduer åpen 24/7..
Hva med dere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjelden jeg lufter.. Har som regel noen vinduer åpne hele tiden.



Anonymous poster hash: f00ce...a2b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

på sommeren står vinduer oppe hele døgnet, persiennene ned om sola kommer inn vinduet for det blir så varmt her!

om vinteren lufter jeg kanskje en gang om dagen å jeg makter ikke å ligge på isrom så vinduene er igjen :P



Anonymous poster hash: 9ecd6...cee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Jeg lufter tre-fire ganger om dagen, selv på vinterstid. Ti minutter om morgenen, ti minutter på ettermiddagen/tidlig kveld, og ti minutter før leggetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lufter tre-fire ganger om dagen, selv på vinterstid. Ti minutter om morgenen, ti minutter på ettermiddagen/tidlig kveld, og ti minutter før leggetid.

Hvorfor skal man lufte? Jeg pleier aldri å lufte.. :/

Anonymous poster hash: 4f329...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå på vinteren lufter jeg vel egentlig bare en gang om dagen.. (Bortsett fra når jeg jeg lager mat, da vifta jeg har på kjøkkenet ikke fungerer så bra... :fnise: )

Soverommet har jeg vinduet på gløtt hele natten.

Men på sommeren har jeg gjerne vinduer åpen 24/7..

Hva med dere? :)

Mitt hus er fra etter 2010. Jeg lufter derfor aldri.

Om sommeren står selvsagt døren ut på altanen åpen: altanen er i varmt vær en del av huset. Og på riktig, riktig varme dager så kjøper jeg huset ned ved å åpne et vindu mot skyggesiden. Men det luftes ikke.

Som svar til deg over: i nye hus skal det ikke luftes. I gamle hus uten balansert ventilasjon må det luftes 3 ganger daglig så ikke inneluften blir for fuktig og huset risikerer muggskader. Dog trenger ingen å lufte i 10 minutter - ekte lufting (å skifte ut luft) er gjort på 1 minutt.

Anonymous poster hash: 60313...778

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gemini7

Mitt hus er fra etter 2010. Jeg lufter derfor aldri.

Om sommeren står selvsagt døren ut på altanen åpen: altanen er i varmt vær en del av huset. Og på riktig, riktig varme dager så kjøper jeg huset ned ved å åpne et vindu mot skyggesiden. Men det luftes ikke.

Som svar til deg over: i nye hus skal det ikke luftes. I gamle hus uten balansert ventilasjon må det luftes 3 ganger daglig så ikke inneluften blir for fuktig og huset risikerer muggskader. Dog trenger ingen å lufte i 10 minutter - ekte lufting (å skifte ut luft) er gjort på 1 minutt.

Anonymous poster hash: 60313...778

det er vel ikke slik at man ikke trenger å lufte i et nyere hus?

Vi bor i hus fra 2008 og lufter hver kveld på soverommene. I stua kanskje daglig eller litt sjeldnere på vinteren. På sommeren står det åpent i alle rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veritaserum

Om sommeren er de lukket, ikke fader om veps og andre udyr skal få komme på besøk :frustrert:
Har tenkt å skaffe meg netting til soverommet, slik at insekter ikke kommer seg inn om sommeren.
Men lufter dersom jeg er våken midt på natten, når insektene sover. Hater sommeren, grr vil ikke ha sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gemini7

Om sommeren er de lukket, ikke fader om veps og andre udyr skal få komme på besøk :frustrert:

Har tenkt å skaffe meg netting til soverommet, slik at insekter ikke kommer seg inn om sommeren.

Men lufter dersom jeg er våken midt på natten, når insektene sover. Hater sommeren, grr vil ikke ha sommer!

Kan anbefale myggnetting som festes i vinduskarmen med borrelås med tapebakside som du bare taper på veggen/karmen. Veldig enkelt å åpne nettingen og klemme den tilbake på borrelåsen. Vi bor i 1. etg rett ved skogen og var plaget med litt edderkopper og stankelbein som kom inn på sommerkveldene. Etter taping av nettingen har det ikke vært noen der, og nettingen vår henger på nå på vinteren også (våre vinduer slår innover så nettingen er på utsiden av huset)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Hvorfor skal man lufte? Jeg pleier aldri å lufte.. :/

Anonymous poster hash: 4f329...1d2

Som AB under deg skrev, så er det for å unngå eventuelle muggskader. Jeg bor i en gammel bygård oppført tildlig på 1900-tallet, så det er med andre ord et gammelt hus. Grunnen til at jeg lufter i ti minutter ad gangen, er fordi utforminga av leiligheta mi er slik at det ikke blir spesielt godt gjennomtrekk (alt av vinduer vendt mot sør). I tillegg er det hverken vifte eller vindu på badet, så med daglig dusjing dannes det en del fuktighet som helst bør ut pga. fare for mugg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leiligheten jeg leier er i ett gammelt hus, selvom jeg lufter så er det mye trekk...
Men så er det en kjellerleilighet og lukten er "typisk" kjeller og gammel.
Det er ingen muggskader og den ble pusset opp i 2011, men det er den tunge luften som henger igjen x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufter sjelden, men alle ventilene står åpne. På sommeren står gjerne verandadøren åpen når jeg er hjemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Veritaserum

Kan anbefale myggnetting som festes i vinduskarmen med borrelås med tapebakside som du bare taper på veggen/karmen. Veldig enkelt å åpne nettingen og klemme den tilbake på borrelåsen. Vi bor i 1. etg rett ved skogen og var plaget med litt edderkopper og stankelbein som kom inn på sommerkveldene. Etter taping av nettingen har det ikke vært noen der, og nettingen vår henger på nå på vinteren også (våre vinduer slår innover så nettingen er på utsiden av huset)

Hadde sånn på rommet mitt da jeg bodde hjemme hos foreldrene mine.

Har tenkt å kjøpte det nå også, funket fjell!

Vurderer å ta det på et vindu på stuen også. Jeg leier, så er redd for at det lager merker, men det er vell bare å male over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soverromsvindu står alltid åpent. Men lufter ekstra innimellom- gjerne med gjennomtrekk i 5 minutter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sover alltid med soverromsvinduet åpent, uten unntak. Lufter på kjøkkenet når jeg lager mat, selv om viften egentlig fungerer helt fint. Ellers lufter jeg sjeldent i stuen, har døren åpen om sommeren hvis jeg er hjemme, men lufter egentlig ikke ellers Kanskje jeg burde bli flinkere med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å lufte :ler:

Tror jeg har det fra mamma. Jeg får nesten litt klaus hvis luften er tung.

På vårt soverom står vinduet alltid på gløtt.

På barnas soverom står de på gløtt om dagen og lukkes når de legger seg.

På stua sjokklufter jeg vel et par ganger om dagen.

På kjøkkenet lufter jeg gjerne rett før vi skal spise.

Utgangsdøra lar jeg gjerne stå på vid gap når jeg går ut med søpla eller i postkassa.

Og om sommeren lar jeg gjerne hagedørene stå åpne hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...