Gå til innhold

Slitsom nabo som banker i veggen for den minste lyd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For to år siden flyttet jeg inn i min nyinnkjøpte, lille leilighet. Den er i en gammel bygård og det er derfor ganske lytt, men jeg har opplved verre. Problemet og irritasjonsmomentet, er naboen min. Da jeg flyttet inn så hilste jeg på henne og vi ble enige om at dersom vi syntes den andre bråket så skulle vi si ifra. Nettopp det, si ifra! Naboen min mener nemlig at jeg bråker. Og da banker hun i veggen, noe som jeg synes er utrolig irriterende. Det hun banker for er dette: Den minste lyd etter 23:00 på hverdager og 00:00 i helger. Og da mener jeg den minste LYD. Jeg er virkelig ikke en person som bråker. Jeg er selv ikke glad i mye og høy lyd og har derfor ikke noe stereoanlegglignende. Har heller ikke tv. Hun kan banke i veggen 23:03 en tirsdagskveld om jeg snakker med kjæresten min. Nei, vi roper ikke til hverandre. Hun banker i veggen når vi har sex og tar så mye hensyn som man klarer (og jeg mener, hvor lenge varer virkelig en sexakt?). Her om dagen banket hun i veggen da jeg 23:05 gikk over gulvet mitt med en tørrmopp og ved et uhell dunket borti en list. Når jeg sitter sammen med andre ute på balkongen min og snakker på en helt vanlig måte, ikke noe fylleskrål, kommer hun ut på verandaen sin og ser på oss, for så å gå inn igjen. Det er sjeldent jeg ser denne naboen, men når jeg ser henne smiler jeg og sier hei. Får da ingenting tilbake. Jeg har også i forbifarten spurt om hun synes lydnivået er greit. Da har hun svart ja. Det virker som at hun er konfliktsky og sjenert, noe som jo er greit. Jeg er også konfliktsky og har lite lyst til å banke på døren hennes og spørre om hennes veggbanking, men jeg har gjort det. Da åpnet hun ikke. Skrev da en hyggelig lapp til henne hvor jeg ba henne slutte å banke i veggen og heller banke på døren dersom det var noe som plaget henne. Altså, dette er rett og slett bare jævelig irriterende og jeg begynner å bli sur og muggen. Jeg merker også at jeg nesten er redd for å bevege meg rundt i leiligheten min om kvelden for å eventuelt forstyrre eller plage henne. Og det blir helt feil. Dette er jo min leilighet, jeg bor der like mye som alle andre og jeg synes at dersom man bor i en bygård i Oslo må man regne med å høre at folk lever rundt deg. Min mening er at om man har et problem med naboen så tar man det opp og dropper passivaggressiv veggbanking. Fikser man ikke det, bør den irriterte part bare leve med det.

Hva hadde dere gjort? Er banking i veggen greit?


Anonymous poster hash: b4dad...3f7



Anonymous poster hash: b4dad...3f7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Banking i veggen er greit, men så slavisk som naboen din gjør det blir jo litt spesielt.

Du får gjøre noe morsomt ut av det, se om dere kan lage harmonisk musikk sammen for eksempel med banking her og der i takt. ^^

Hvis ikke får du jo bare ta det opp med henne.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hun virker som en veldig ordnelit gperson, som tar veldig mye hensyn til deg. Hun venter jo til etter 23:00, hun kunne banket tidligere hvis det irriterte henne...



Anonymous poster hash: cf332...658
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hun virker som en veldig ordnelit gperson, som tar veldig mye hensyn til deg. Hun venter jo til etter 23:00, hun kunne banket tidligere hvis det irriterte henne...

Anonymous poster hash: cf332...658

Det er jo heller omvendt. Hun venter til hun har lov til å banke og klage pga lyd. Altså bruker hun vell dette omtrent som sin egen hobby og mer eller mindre venter på at hun lager en lyd slik at hun kan reagere og banke i veggen etter kl 23.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo heller omvendt. Hun venter til hun har lov til å banke og klage pga lyd. Altså bruker hun vell dette omtrent som sin egen hobby og mer eller mindre venter på at hun lager en lyd slik at hun kan reagere og banke i veggen etter kl 23.

Man må da virkelig tenke seg om å vurdere hva som er sannsynlig! En mulighet er som du sier at hun har dette som hobby, en annen mulighet er at hun irriterer seg over bråket til TS ofte, men besinner seg med å si ifra til hun skal sove, da må hun virkelig si ifra, hvis hun ikke skal ligge våken hele natten.

Ja, det finnes sikkert personer som har veldig sære hobbyer, men sannsynligheten er ikke at det er tilfellet, sannsynligheten er at TS irriterer henne og hun vil ha ro, men hun vet at det er urimelig å klage på bråket på dagen, men på natten har man nesten krav på ro...

Anonymous poster hash: cf332...658

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg nok brukt noen kroner på å lydisolere veggene mot henne.

Anonymous poster hash: ae0c9...69e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo heller omvendt. Hun venter til hun har lov til å banke og klage pga lyd. Altså bruker hun vell dette omtrent som sin egen hobby og mer eller mindre venter på at hun lager en lyd slik at hun kan reagere og banke i veggen etter kl 23.

Det er nesten slik jeg oppfatter det selv. Og jeg er helt enig i disse reglene om at det skal være stille etter 23:00 og 00:00. Men man må jo få lov til å LEVE i sin egen leilighet. Er det ikke forskjell på LYD og BRÅK? At man støvsuger etter nevnte tidspunkt, kan jeg være enig i at oppfattes som bråk. Jeg er derimot ikke enig i at det er bråk når jeg tørrmopper gulvet og én gang er uheldig og dunke borti en list.

Jeg synes dette er så ufattelig pinlig og flaut og jeg vet ikke hvordan jeg skulle få sagt det til henne nå etter så lang tid.

- ts

Anonymous poster hash: b4dad...3f7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører du når hun puler da?, da kan du banke tilbake!



Anonymous poster hash: ed256...0a6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du med hånden på hjertet kan si at du har et normalt lydnivå, selv etter 23 - ja, da ville jeg bare ha banket tilbake.-

Du må da få lov til Å BO i din egen leilighet!?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det minner om den Barks-historien der Donald legger øret inn til veggen for å høre om naboen lager noen lyder. Da han oppdager at den stillferdige dikteren i leiligheten ved siden av går rundt på gulvet i tøfler som knirker, bryter helvetet løs.

TS, du har all mulig rett til å bevege deg i din egen leilighet etter disse tidspunktene. Det er jo faktisk naboen din som bråker, ikke du.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må da virkelig tenke seg om å vurdere hva som er sannsynlig! En mulighet er som du sier at hun har dette som hobby, en annen mulighet er at hun irriterer seg over bråket til TS ofte, men besinner seg med å si ifra til hun skal sove, da må hun virkelig si ifra, hvis hun ikke skal ligge våken hele natten.

Ja, det finnes sikkert personer som har veldig sære hobbyer, men sannsynligheten er ikke at det er tilfellet, sannsynligheten er at TS irriterer henne og hun vil ha ro, men hun vet at det er urimelig å klage på bråket på dagen, men på natten har man nesten krav på ro...

Anonymous poster hash: cf332...658

Men det er jo ikke snakk om bråk. Det er snakk om enkelte lyder. Man bor virkelig på feil plass om dette er et så stort problem for henne at hun må klage på at en list blir truffet én eneste gang iløpet av kvelden.

Skulle ikke forudre meg over at hun sliter psykisk og kanskje sliter litt med å fylle tiden sin for ting å finne på.

Normale folk lar en lyd gå og heller banker om det gjentar seg. Man reagerer ikke sporenstraks og banker i veggen pga én lyd.

Det er nesten slik jeg oppfatter det selv. Og jeg er helt enig i disse reglene om at det skal være stille etter 23:00 og 00:00. Men man må jo få lov til å LEVE i sin egen leilighet. Er det ikke forskjell på LYD og BRÅK? At man støvsuger etter nevnte tidspunkt, kan jeg være enig i at oppfattes som bråk. Jeg er derimot ikke enig i at det er bråk når jeg tørrmopper gulvet og én gang er uheldig og dunke borti en list.

Jeg synes dette er så ufattelig pinlig og flaut og jeg vet ikke hvordan jeg skulle få sagt det til henne nå etter så lang tid.

- ts

Anonymous poster hash: b4dad...3f7

Det er jo naboen din. Du må jo ta det opp. Ring de som bodde der før og hør med dem, de har nok den samme oppfatningen og opplevelsen som du har. Kanskje de flyttet pga de hadde hun som en gal nabo? Isåfall har du jo noe du kan ta videre om det blir problemer.

Endret av Timza
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører du når hun puler da?, da kan du banke tilbake!

Anonymous poster hash: ed256...0a6

Jeg har aldri hørt henne pule. Kan heller aldri høre at hun har venner på besøk.

Er det mulig at det er lytt på en slik måte at hun omtrent hører at jeg puster, men at jeg ikke hører en pøkk fra henne? Jeg mener, det er jo samme vegg.

- ts

Anonymous poster hash: b4dad...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt henne pule. Kan heller aldri høre at hun har venner på besøk.

Er det mulig at det er lytt på en slik måte at hun omtrent hører at jeg puster, men at jeg ikke hører en pøkk fra henne? Jeg mener, det er jo samme vegg.

- ts

Anonymous poster hash: b4dad...3f7

Neppe. Jeg tror mer på at hun ikke har noe sosialt liv og nærmest lever lydløst – bortsett fra når hun endelig kan slippe seg litt løs og banke i veggen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min nabo gjør akkurat det samme, kunne skrevet dette selv!:P Bare at min nabo også er generelt ufin og skriker ubekvem- og skjellsord for hver minste lille lyd. Som noen andre her sier; hun har det som hobby! Å vaske klær eller oppvask er risikosport uansett når på døgnet det er snakk om. En gang satt jeg på balkongen min, satt alene og leste bok og plutselig vrenger hun opp døra, brøler hold kjeft og smeller så igjen døra så det skrangler i veggene. Og jeg lurer fremdeles på hvem det er hun ropte til:P Det var midt i uka før lunsj, det var ikke en sjel å høre.

Men om hun er konfliktsky kan du si med henne at om hun ønsker å klage på lyd så får hun komme på døra di og snakke som voksne mennesker, ikke slå i veggene. Om hun ikke liker å konfrotere så blir nok terskelen høyere for å klage. En må jo få bo i sin egen leilighet!



Anonymous poster hash: 36bb6...885
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nabo gjør akkurat det samme, kunne skrevet dette selv! :P Bare at min nabo også er generelt ufin og skriker ubekvem- og skjellsord for hver minste lille lyd. Som noen andre her sier; hun har det som hobby! Å vaske klær eller oppvask er risikosport uansett når på døgnet det er snakk om. En gang satt jeg på balkongen min, satt alene og leste bok og plutselig vrenger hun opp døra, brøler hold kjeft og smeller så igjen døra så det skrangler i veggene. Og jeg lurer fremdeles på hvem det er hun ropte til:P Det var midt i uka før lunsj, det var ikke en sjel å høre.

Men om hun er konfliktsky kan du si med henne at om hun ønsker å klage på lyd så får hun komme på døra di og snakke som voksne mennesker, ikke slå i veggene. Om hun ikke liker å konfrotere så blir nok terskelen høyere for å klage. En må jo få bo i sin egen leilighet!

Anonymous poster hash: 36bb6...885

Wow, crazy lady.

Anonymous poster hash: b4dad...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å lese at det er flere som har det sånn. Vi bor i et eldre hus og dama under er klin gæren. Hun dunker i veggen for den minste lyd, også midt på lyse dagen. Hun klager også på at hun våkner når vi drar på jobb om morningen!

En gang sparket jeg borti en boks så den veltet og lagde en høy dunkelyd, deretter skrek jeg et par banneord fordi det gjorde vondt. Da tok bankingen i veggen helt av for å si det sånn.

Det morsomme er at vi er ganske stille, trives med å sitte i sofaen å slappe av, denne dama derimot elsker å ha musikk på full guffe og tven hennes er på maks volum. Hun overdøver vår tv hvis vi har på den. Hvis vi har vaskedag, ommøblerer eller av diverse årsaker beveger oss rundt i leiligheten, hører vi at hun med tunge steg går opp på loftet (rett over stua vår) og flytter rundt på en tingene hun har liggende der og tramper litt ekstra, før hun går ned til seg selv.

De få gangene hun har venninnebesøk tar det helt av, da er det allsang.

Den ene gangen hun har hatt mannebesøk var det musikk til langt på natt + høylytt sex.

Kan nevne at vi strengt talt ikke plages av lydene hennes (med unntak av sexen😝), fordi vi vet at det er et eldre hus. Det som gjør at jeg ikke takler dama er forskjellen på hva som er greit for seg selv og andre.

Jeg tror at naboer som både min og din rett og slett er ensomme og at det har blitt en type hobby.

Anonymous poster hash: 5537d...9ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen passer bedre til å bo i en hytte midt i skauen, langt unna andre mennesker og lyder enn i en leilighet vegg i vegg med andre folk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke om deg, mer om henne. Tross alt er det hun som lager mest bråk ved å bedrive denne bankingen til alle døgnets tider. Enkelte mennesker har seriøse hobbyproblemer, og må derfor ta det ut på en uskyldig part. Unødvendig kanskje, men disse driver nærmest en sport i dette.

Et beskrivende sitat for din nabo: "Snakk fornuft til en tosk og vedkommende kaller deg dum." Hun gir ikke akkurat inntrykket av at hun vil ta opp ting face to face, ved at hun ikke åpner døra, nekter å ta imot beskjeder og generelt ikke svarer deg. Det tror jeg er fordi hun er for feig til å gjøre det, og ville nok hatt problemer med å forklare seg. Hun hadde kommet med argumenter som ingen kjøper, og har nok problemer med å innse realiteten. Denne bankingen gjør hun bare for å demonstrere.

Tror det kan være lurt å være litt kreativ her. Prøv ut noen ulike metoder for å få slutt på dette tullet. Finn også ut om hun kan ha noen andre ting hun reagerer på. Gjør et lite nummer ut av et eller annet, som får henne i en litt vanskelig og småklein situasjon. Treng henne opp i et hjørne. Etter hvert vil hun kanskje innse at det er best å drite i dette, og dere får fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du er sikker på at du ikke bråker mer enn nødvendig kan du jo bare snu om på saken her. Ring på hos henne å uttrykk din misnøye over at du flere ganger daglig hører bankelyder fra hennes leilighet. Si at du først trodde det var du som var høylytt, men at du merker at det banker selv når du sitter stille (lyg om du må).

På den måten får du sagt det du mener om at du ikke bråker, og får konfrontert henne med bankingen. Hvis hun er så konfliktsky som hun virker, risikerer hun nok ikke fler bankerelaterte spørsmål fra deg.

Anonymous poster hash: e1bb8...a5f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

For to år siden flyttet jeg inn i min nyinnkjøpte, lille leilighet. Den er i en gammel bygård og det er derfor ganske lytt, men jeg har opplved verre. Problemet og irritasjonsmomentet, er naboen min. Da jeg flyttet inn så hilste jeg på henne og vi ble enige om at dersom vi syntes den andre bråket så skulle vi si ifra. Nettopp det, si ifra! Naboen min mener nemlig at jeg bråker. Og da banker hun i veggen, noe som jeg synes er utrolig irriterende. Det hun banker for er dette: Den minste lyd etter 23:00 på hverdager og 00:00 i helger. Og da mener jeg den minste LYD. Jeg er virkelig ikke en person som bråker. Jeg er selv ikke glad i mye og høy lyd og har derfor ikke noe stereoanlegglignende. Har heller ikke tv. Hun kan banke i veggen 23:03 en tirsdagskveld om jeg snakker med kjæresten min. Nei, vi roper ikke til hverandre. Hun banker i veggen når vi har sex og tar så mye hensyn som man klarer (og jeg mener, hvor lenge varer virkelig en sexakt?). Her om dagen banket hun i veggen da jeg 23:05 gikk over gulvet mitt med en tørrmopp og ved et uhell dunket borti en list. Når jeg sitter sammen med andre ute på balkongen min og snakker på en helt vanlig måte, ikke noe fylleskrål, kommer hun ut på verandaen sin og ser på oss, for så å gå inn igjen. Det er sjeldent jeg ser denne naboen, men når jeg ser henne smiler jeg og sier hei. Får da ingenting tilbake. Jeg har også i forbifarten spurt om hun synes lydnivået er greit. Da har hun svart ja. Det virker som at hun er konfliktsky og sjenert, noe som jo er greit. Jeg er også konfliktsky og har lite lyst til å banke på døren hennes og spørre om hennes veggbanking, men jeg har gjort det. Da åpnet hun ikke. Skrev da en hyggelig lapp til henne hvor jeg ba henne slutte å banke i veggen og heller banke på døren dersom det var noe som plaget henne. Altså, dette er rett og slett bare jævelig irriterende og jeg begynner å bli sur og muggen. Jeg merker også at jeg nesten er redd for å bevege meg rundt i leiligheten min om kvelden for å eventuelt forstyrre eller plage henne. Og det blir helt feil. Dette er jo min leilighet, jeg bor der like mye som alle andre og jeg synes at dersom man bor i en bygård i Oslo må man regne med å høre at folk lever rundt deg. Min mening er at om man har et problem med naboen så tar man det opp og dropper passivaggressiv veggbanking. Fikser man ikke det, bør den irriterte part bare leve med det.

Hva hadde dere gjort? Er banking i veggen greit?

Anonymous poster hash: b4dad...3f7

Anonymous poster hash: b4dad...3f7

Vi har hatt samme problem med vår nabo. Selv når vi har sendt ut nabovarsel ang oppussing har hun banket i veggen midt på lyse dagen. Vi valgte å overse bankingen og vente til hun kom på døra for å si ifra. Toppen av kranskaka var vel her for en liten stund siden når keg vasket tøy kl 8 på morgenen og fikk beskjed om at dette var vel litt tidlig å begynne med kleavasken.. Eller den gangen taklampen eksploderte og det var glasskår overalt og vi støvsugde opp dette kl 22 på kvelden.. Grådig irriternde med folk som ikke klarer å si ifra på skikkelig måte.,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...