Gå til innhold

Vaske ullteppe med full av pels i fra katten


Berit

Anbefalte innlegg

Har et ullteppe som katten har brukt. Det er nå fullt av hår som jeg prøver å riste og få vekk. Men det går bare litt vekk. Er så mye arbeid å plukke ut.

Kan jeg hive ullteppe i vaskemaskinen med fullt av hår i og få hårene vekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg ville nok fjernet så mye som mulig med støvsuger eller børste først. Hår har en tendens til å tove seg fast i ullplagg om man ikke fjerner de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Støvsuger først er alltid lurt.

Om pleddet så trenger en vask så kjører du det i vaskemaskinen etterpå, og så i tørketrommelen (det er der de fleste hårene fjernes etter støvsuging).

Husk at du må tømme filteret underveis ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:tommelopp:

Støvsuger først er alltid lurt.

Om pleddet så trenger en vask så kjører du det i vaskemaskinen etterpå, og så i tørketrommelen (det er der de fleste hårene fjernes etter støvsuging).

Husk at du må tømme filteret underveis ;)

Mener du filteret i vaskemaskinen eller tørketrommelen? Visste ikke at det gikk an å gjøre underveis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har børster til katten så er min erfaring at de funker veldig fint til å fjerne kattehår med. Jeg fjerner mesteparten av hårene med børster, før teppet/gardinene/whatever får seg en runde i vaskemaskin og tørketrommel etterpå. Da slipper jeg både å bruke mye tid på å fjerne hår manuelt og de store mengdene hår i maskinene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis tekstiler har masse kattehår, legger jeg dem først i bløt i en balje med lunkent vann og litt skyllemiddel. Skyllemiddelet "løser opp" slik at hårene løsner lettere fra tekstilen. Skyller (manuelt) noen ganger, og mesteparten av hårene er borte.

Deretter tar jeg en maskinvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk en gummibørste og klesrull for å få vekk så mye som mulig før du slenger det i maskin. Det jeg pleier å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men et ullteppe tåler vel ikke tørketrommel?



Anonymous poster hash: e06e2...87c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men et ullteppe tåler vel ikke tørketrommel? Anonymous poster hash: e06e2...87c

Min tørketrommel har ullprogram, tror det er veldig vanlig på nyere maskiner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bilder på pinterest av noen som brukte ei gummiskrape. Så det med en gummibørste er nok ikke så dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

:tommelopp:

Mener du filteret i vaskemaskinen eller tørketrommelen? Visste ikke at det gikk an å gjøre underveis?

Tørketrommelen. Å joda det går så fint så. Du trykker på 'pause'-knappen, åpner døren og tar ut det filteret du ellers renser etter hver gang trommelen er brukt.

Inn igjen med filteret, igjen med døren og starte trommelen igjen.

Grunnen er at selv om teppet er grundig støvsugd før vask så er det en imponerende mengde kattehår som samler seg i filteret under tromling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruk sånne gulehansker som man vasker med :)

For plastikken suger til seg hårene? Lurt. Men jeg har faktisk en svamplignende beregnet til å samle hårene i sofa/tepper, den heter Pet Hair Magnet. Den samler det meste hvis jeg holder på en stund med å gnikke. Ville bare høre om det enkelt gikk an å bare ta ullteppe rett i vaskemaskemaskinen.

Er kjedelig arbeid å hele tiden samle hår. Men sølik er det når man har kjæledyr. Ville ikke vært foruten :)

Hvis du har børster til katten så er min erfaring at de funker veldig fint til å fjerne kattehår med. Jeg fjerner mesteparten av hårene med børster, før teppet/gardinene/whatever får seg en runde i vaskemaskin og tørketrommel etterpå. Da slipper jeg både å bruke mye tid på å fjerne hår manuelt og de store mengdene hår i maskinene :)

Ja, det gjør jeg somoftest også, eller jeg bruker Pet Hair Magnet, spesielt til sofaen bruker jeg denne.

Hvis tekstiler har masse kattehår, legger jeg dem først i bløt i en balje med lunkent vann og litt skyllemiddel. Skyllemiddelet "løser opp" slik at hårene løsner lettere fra tekstilen. Skyller (manuelt) noen ganger, og mesteparten av hårene er borte.

Deretter tar jeg en maskinvask.

Det vil jeg jammen prøve. Så fint at du sa det.

Bruk en gummibørste og klesrull for å få vekk så mye som mulig før du slenger det i maskin. Det jeg pleier å gjøre.

Sikkert like effektivt som Pet Hair Magnet. Smart!

Men et ullteppe tåler vel ikke tørketrommel?

Anonymous poster hash: e06e2...87c

Min tørketrommel har ullprogram, tror det er veldig vanlig på nyere maskiner :)

Tørketrommelen. Å joda det går så fint så. Du trykker på 'pause'-knappen, åpner døren og tar ut det filteret du ellers renser etter hver gang trommelen er brukt.

Inn igjen med filteret, igjen med døren og starte trommelen igjen.

Grunnen er at selv om teppet er grundig støvsugd før vask så er det en imponerende mengde kattehår som samler seg i filteret under tromling.

Takk, da vet jeg det :)

Det er sikkert og visst hvor imponerende mye kattehår som likevel sitter igjen. Kan tenke meg det, ja.

Har flere tepper til pus, men nå var det snakk om et ullteppe som jeg har hatt i over 10 år minst til katter. Jeg har vasket det utallige ganger. De siste gangene på 60 og 40 grader. (med vilje for at det skulle bli tykkere og tove seg). Så det har tovet seg og krympet en del. Men det er greit nok stort for det, og kattene bare elsker det.

Men det er sikkert lett å forestille seg at det er fullt av kattehår innimellom. Har faktisk ikke før tatt det i tørketrommelen. Har ikke tenkt på at det vil samle hårene.

Nå har jeg vasket det igjen, men bare hengt det opp og tørket. Skal vaske det igjen i dag og så ta det inn i tørketrommelen. For når jeg bare har vasket det og tar det ut av maskinen, så er det masse kattehår i det for det. Men jeg tenker at det er nå vel blitt rent? Så tar jeg det i kattesengen, og det blir brukt med glede :) Men hadde jo vært fint å få vekk alle hårene også.

Høres ut som jeg er lat, ha, ha. Men det er virkelig snakk om mye tålmodighet angående det teppe. Har tenkt noen ganger på å skifte det ut, men det er jo for gale, og særlig fordi kattene er så utrolig glad i det. Yndlingsteppe. Godt tykt tovet 100% ullteppe :)

Endret av Berit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Muligens at kattehårene er tovet inn i teppe også, så det er vel kanskje umulig å få alt ut, og at det derfor er særligvanskelig med dette teppe :Hehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...