Gå til innhold

Jeg blir kastet ut hjemmefra, hva gjør jeg nå? Krise


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en jente på snart 20 år som blir kastet ut hjemmefra. Litt av bakrunnshistorien:

Jeg og mamma har alltid bare vært oss to, pappa er med i bildet men de flyttet fra hverandre da jeg var ganske liten. Jeg vil si at jeg har hatt en litt røff barndom da mamma alltid har vært litt hard i kantene, men hun har aldri vært hverken voldelig eller tatt noe dop eller alkoholiker eller noe lignende. Vi har bare flyttet litt mange ganger, og vi har alltid kranglet en del.

Nå i det siste er det mye verre fordi jeg faktisk ikke vil være i nærheten av henne i det hele tatt. Hun er konstant sur og uansett hvem jeg har på besøk så skjeller hun meg ut for småting forann dem, dette er utrolig ubehagelig og pinlig. Hun går alltid inn for å starte en krangel, noe som fører til at jeg nesten aldri er hjemme, jeg er ute hele dagen og sover veldig ofte hos venner.

I tidlig 20 årsgave har jeg fått en tur til Syden av mine venner, dette er en billig restplasstur og jeg har ikke betalt en krone! Nå tror mamma at jeg lyver om dette, og jeg tror hun til og med driver å snoker på facebooken min når jeg glemmer å logge av. Hun mener at hvis jeg drar så bytter hun lås og kaster meg ut. Hun har også sagt at jeg må gå til NAV i morgen for å snakke om bolig og dagpenger, siden jeg byttet linje på vgs og ble ferdig nå nettopp og ikke har skaffet meg en heltidsstilling enda, da jeg har tenkt å ha et friår.

Hva gjør jeg nå? NAV kommer jo ikke akkurat til å kaste penger og hus etter meg, og jeg hadde jo helt fint klart å flytte ut selv hvis hun ga meg litt mer tid enn bare en sommerferie etter jeg ble ferdig med skolen.



Anonymous poster hash: b15c8...6cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sov hos en venn og søk jobber. :)

Du får ikke penger fra nav, nei. Du må i såfall melde deg som arbeidssøker først.

Skolen var ferdig for en måned siden og du er 20 år, så på god tid at du kommer deg ut, ja. Ingen grunn til å synes synd på deg selv, jo tidligere du lærer å betale egne regninger desto bedre. :)



Anonymous poster hash: 6715d...c4a
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sov hos en venn og søk jobber. :)

Du får ikke penger fra nav, nei. Du må i såfall melde deg som arbeidssøker først.

Skolen var ferdig for en måned siden og du er 20 år, så på god tid at du kommer deg ut, ja. Ingen grunn til å synes synd på deg selv, jo tidligere du lærer å betale egne regninger desto bedre. :)

Anonymous poster hash: 6715d...c4a

Har du egentlig noen ide om hvor vanskelig det er for 20 åringer å skaffe heltidsjobb? Det er ikke bare å dukke opp et sted og vips så har du arbeid.

Anonymous poster hash: cc8f7...3f1

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke har skaffet meg en heltidsstilling enda, da jeg har tenkt å ha et friår.

Anonymous poster hash: b15c8...6cb

Di har vel visst hanske lenge at du har tenkt å ta et friår nå?

I allefall siden søknadsfrist for skoler gikk ut i mars/april?

Og fremdeles ikke skaffet det en skikkelig jobb?

Hvordan hadde du tenkt å finansiere dette friåret?

Nei, NAV kommer ikke til å hive hverken penger eller bolig etter deg.

Korttenkt...

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiv deg i jobbsøkinga med en gang :) Du trenger ikke fulltidsstilling for å overleve, ta det du får. Blir du kastet ut før du finner jobb, får du be pent om å få sove hos venner. Ikke "gi etter" ved å krangle tilbake når hun er kranglete, bare svar at jepp, det fikser du, du kan flytte så snart hun vil.



Anonymous poster hash: bf4ee...ee2
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du egentlig noen ide om hvor vanskelig det er for 20 åringer å skaffe heltidsjobb? Det er ikke bare å dukke opp et sted og vips så har du arbeid.

Anonymous poster hash: cc8f7...3f1

Leste du "Dukk opp et sted og vips så kaster de jobben etter deg", du da? For det jeg leste var: " Sov hos en venn og søk jobber." Les det uthevede et par ganger.

Ikke lag tråder om du ikke vil ha svar.

Anonymous poster hash: 7605f...5f8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du egentlig noen ide om hvor vanskelig det er for 20 åringer å skaffe heltidsjobb? Det er ikke bare å dukke opp et sted og vips så har du arbeid.

Anonymous poster hash: cc8f7...3f1

Det er bare fire år siden jeg var 20 selv, så ikke innbill deg at ikke jeg - og alle andre selvstendige voksne ikke har vært igjennom det samme som deg. Du må bare prøve. Ikke synes synd på deg selv og trekk inn en vanskelig barndom. Du er voksen nå. Moren din har ikke ansvaret for at du skal ha et tak over hode og mat på bordet.

Anonymous poster hash: 6715d...c4a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her..

Nå er det ikke slik at jeg ikke har prøvd å søke jobber, men det er få heltidsstillinger. Jeg har deltidsarbeid, men jobben min har lavsesong på sommeren, som gjør at jeg ikke får mer enn maks 1 vakt i uken, men på senhøsten begynner det å jobbe seg oppover og jeg kan da jobbe mye mer. Det er ikke slik at jeg bare har droppet å søke noen jobber i det hele tatt, jeg har søkt veldig mye, men det er vanskelig når jeg ikke har noe mer enn vgs med allmennfag og derfor ikke er egnet for spessielt mange jobber. Jeg prøver så hardt jeg kan, og det er ikke slik at jeg bare har sittet på rompen og gitt faen.

Jeg sjekker etter nye jobber nesten hver eneste dag, og det er ikke alle som syntes det er så kos hvis de bor for seg selv og har en knøttliten leilighet å ha en som bor der med deg over tid. De andre bor i kollektiv eller fremdeles hjemme hos foreldrene og det er ikke alltid like lett å bare sove rundt hos folk. Ærlig talt.



Anonymous poster hash: cc8f7...3f1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har tenkt til å ta et friår (fra skole, regner jeg med?) så hadde du vel i planene å jobbe uansett?

Dette er noe vi alle må gjennom. Jeg var selv vært 19 år, husløs og uten jobb. Løsningen for meg var til å flytte til en større by hvor det fantes arbeid. Hvordan er jobbmarkedet der du bor?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo, men da kan du finne deg en deltidsstilling til. Du trenger som sagt ikke fulltidsjobb for å overleve på egen hånd. Avhengig av prisnivået på boliger i området så trenger du kanskje 60%? Tar du en deltidsstilling til bør du komme langt. Ikke søk bare fulltidsjobber, da begrenser du deg selv voldsomt. For øvrig, hvis du hverken skal studere eller har leilighet fra før, så er det jo ingen grunn til å begrense seg til å søke bare i nærområdet, du kan jo like gjerne søke jobber andre steder.



Anonymous poster hash: bf4ee...ee2
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pheel

Hiv deg i jobbsøkinga med en gang :) Du trenger ikke fulltidsstilling for å overleve, ta det du får. Blir du kastet ut før du finner jobb, får du be pent om å få sove hos venner. Ikke "gi etter" ved å krangle tilbake når hun er kranglete, bare svar at jepp, det fikser du, du kan flytte så snart hun vil. Anonymous poster hash: bf4ee...ee2

Kommer veldig an på hvor man bor. Er ikke lett å overleve alene på 40-50%-stilling i dårlig betalt jobb, som man må regne med at det er det man får uten ferdig utdannelse som ny i jobb, nær hovedstaden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kontakte et vikarbyrå som kan plassere deg rundt på bedrifter? Eller være tilkallingsvikar på både barnehage, sykehjem og lignende. Ikke vær kresen! Så har du jo ikke skole, jobb eller bolig som binder deg til hjemstedet, om det er helt uttørket jobbmarked der du bor står du fritt til å flytte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er boligmarkedet og jobbmarkedet der du bor, ts?

Jeg ble også kastet ut (var 19), men fikk meg raskt jobb og fikk leie en bitteliten leilighet i byen. Det var ikke en jobb som jeg var spesielt interessert i, og ikke noe jeg kunne tenke meg å fortsette med. Men den skaffet meg penger nok til å klare meg selv til jeg fant ut hva jeg ville gjøre videre. Så jeg fortsatte utdannelsen min senere.



Anonymous poster hash: 7a92d...99e
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer veldig an på hvor man bor. Er ikke lett å overleve alene på 40-50%-stilling i dårlig betalt jobb, som man må regne med at det er det man får uten ferdig utdannelse som ny i jobb, nær hovedstaden.

Men nå har ikke TS bolig eller studier der hun er, så hun kan flytte et annet sted om det er fryktelig dyrt å bo der hun er. Hun har alle muligheter åpne, og det er svært mange muligheter for å overleve fint i et års tid på en lavtlønnet deltidsstilling, så lenge man ikke absolutt må bo i de dyreste områdene.

Anonymous poster hash: bf4ee...ee2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dr Phil sier at når du ikke har jobb, så er din jobb å skaffe deg en jobb. Det vil si at i tidsrommet når folk er på jobb, bør du være aktivt jobbsøkende. Søk og planlegg fremtiden din mellom 8 og 16 hver dag frem til du finner en løsning. Det er din jobb.

Du har jo en deltidsjobb ca 1 gang i uken nå om sommeren, så du har god tid til å finne en løsning. Og det er selvfølgelig ikke "bare å sove over hos folk", men du har sikkert noen å gå til. Du fikk sydentur av venner, så det virker som om du har et greit nettverk.

Du er 20 år, og jeg er mer enn sikker på at du har alt du trenger i deg til å finne en løsning på problemet ditt. Det er kun du som står i veien for det nå. Flytt ut og så skal du se at du klarer deg helt fint på egenhånd når du må! :)



Anonymous poster hash: 83c2a...c64
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS her igjen!

Takk for gode innspill og råd! Jeg skal virkelig trappe opp jobbsøkingen til det maksimale. Problemet ligger bare i det at hun mener jeg må ut NÅ, som i akkurat nå og jeg har jo ikke penger til depositum eller noe slikt, og det tar MINST en mnd å skaffe!



Anonymous poster hash: cc8f7...3f1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til adecco i en større by el. og si ja til det de tilbyr deg og du vil garantert få jobb nærmest på dagen.



Anonymous poster hash: a2b63...367
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett det ned med moren din og snakk med henne som om dere begge var voksne. Be om å få bli boende der mot at du betaler husleie med en gang du får inntekt. Frem til da gjør du alt av husarbeid og ordner i hagen. Ring på hos folk og heng opp lapp i matbutikken om at du klipper gress, maler, passer barn og luftet hunder. Jeg hadde kastet deg ut allerede i juni om du bodde hos meg og trodde du kunne leve et slaraffenliv.

Anonymous poster hash: 3d12a...6c1

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til adecco i en større by el. og si ja til det de tilbyr deg og du vil garantert få jobb nærmest på dagen.

Anonymous poster hash: a2b63...367

Dette kan jeg absolutt anbefale! Adecco, Jobzone, Manpower, Bemanningshuset etc. Jeg kjenner flere som møtte opp med CV og fikk jobb med oppstart neste dag. Når det vikariatet var over (som kan være fra et par dager til flere måneder) ble de plassert andre steder. Flere fikk på den måten fast jobb (jobbet som utplassert vikar og fikk etter hvert tilbud om fast jobb). Jeg har selv jobbet på den måten et par ganger.

Edit:

Angående bosituasjonen din, så er det godt mulig du kan få til en ordning med moren din. Sett deg ned med henne og vis at du er voksen. Vis henne at du virkelig står på. Tilby deg å gjøre alt av husarbeid og forefallende arbeid frem til du har fått deg jobb, inkluder henne i jobbsøkeprosessen slik at hun ser at du virkelig prøver. Spar opp det lille du tjener av penger, slik at du får nok til depositumspenger.

Jeg hadde også vært drit frustrert om jeg hadde en voksen datter boende hjemme, som trodde hun kunne slafe rundt planløst og gratis.

Endret av Alice123
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...