Gå til innhold

Jeg er så fortvila, lei meg og sint over leietakeren vår at jeg holder på å gå i lufta.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det finnes barn som ikke liker is og brus også, men hva var egentlig poenget ditt?

Er det noen som har påstått at absolutt alle under NAV vil skape problemer?

Anonymous poster hash: be73a...604

Det er nok av folk som tar alle fra NAV under en kam. Så det er de som faktisk om ikke direkte indirekte sier at alle fra NAV skaper problemer.

Anonymous poster hash: 265e8...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hallo! Kjenner til folk i tidlig 20-årene som jobber eller studerer som herper, bråker og driter i å betale husleie også.

Anonymous poster hash: 6f9a5...874

Herregud..

Og hvem har påstått at 100 % av alle som ikke er under NAV er problemfritt?

La meg gjenta. Risikoen for å få problemer med leietakeren er mye større om vedkommende er under NAV. Derfor er det lurt å unngå å leie ut til personer under NAV.

Slik er det.

Anonymous poster hash: be73a...604

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud..

Og hvem har påstått at 100 % av alle som ikke er under NAV er problemfritt?

La meg gjenta. Risikoen for å få problemer med leietakeren er mye større om vedkommende er under NAV. Derfor er det lurt å unngå å leie ut til personer under NAV.

Slik er det.

Anonymous poster hash: be73a...604

Nei, det går fint an å leie ut til folk med inntekt fra nav også. Å se an folk før man bestemmer seg for å ikke leie ut til dem er en fin ting.

Anonymous poster hash: 6f9a5...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på AAP altså får penger fra NAV.

Da jeg var på boligjakt, passet jeg godt på å ikke si at jeg fikk penger derifra.

Jeg leier nå hos en familie som faktisk sa da jeg var på visning at - Vi skal aldri mer leie ut til noen som går på NAV. He he de skulle bare visst :fnise:

Men det beste du kan gjøre er å spørre noen med juridisk kompetanse om rettighetene dine, så slipper du å få en haug med svar fra folk som tror og mener noe som kanskje ikke er helt riktig.



Anonymous poster hash: a03d0...07c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på AAP altså får penger fra NAV.

Da jeg var på boligjakt, passet jeg godt på å ikke si at jeg fikk penger derifra.

Jeg leier nå hos en familie som faktisk sa da jeg var på visning at - Vi skal aldri mer leie ut til noen som går på NAV. He he de skulle bare visst :fnise:

Men det beste du kan gjøre er å spørre noen med juridisk kompetanse om rettighetene dine, så slipper du å få en haug med svar fra folk som tror og mener noe som kanskje ikke er helt riktig.

Anonymous poster hash: a03d0...07c

Samme her. :P

Anonymous poster hash: 6f9a5...874

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var egentlig litt godt. Jeg har bomma med leia tre ganger på snart to år, og to av dem var nå i sommer fordi 1. nav rota med å gi meg penger og 2. bankbrikken fordufta så jeg prøvde å betale med mobil (det fungerte tydeligvis ikke). - Så pengene kom inn et par dager for sent. Men hvis folk slipper unna med å betale flere uker på etterskudd hver måned så trenger jeg ikke være stressa for at huseier skal kaste meg ut på grunn av to slipp :)



Anonymous poster hash: fee62...92e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må begynne prosessen fra csratch, gjør det så snart som mulig og begynn med advarsler om utkastelse hvis leien ikke kommer, dette må man har gjort før man evt. får inn namsmannen på banen og begjærer tvungen utkasting (som også kan ta en del tid). Det kan fort ta et halvt års tid å bli kvitt leieboere som ikke betaler så begynn så snart som mulig.

Og _aldri_ inngå et leieforhold uten at depositum betales inn. Dep. fungerer både som noe sikkerhet hvis noe skjer i leiligheten samt kan være en viss pekepinn om vedkommendes betalingsevne. Om man allerede sliter med depositumet så lover det ikke godt for det fremtidige leieforholdet.



Anonymous poster hash: 3d330...21f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uføre har stabil inntekt...

Det er folk med sosialgaranti du skal være skeptisk til.



Anonymous poster hash: 04e67...87f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på AAP altså får penger fra NAV.

Da jeg var på boligjakt, passet jeg godt på å ikke si at jeg fikk penger derifra.

Jeg leier nå hos en familie som faktisk sa da jeg var på visning at - Vi skal aldri mer leie ut til noen som går på NAV. He he de skulle bare visst :fnise:

Anonymous poster hash: a03d0...07c

Hvis de ikke sjekker er det jo helt greit. Da fortjener de jo leietakerne de får.

De fleste utleiere som vet hva de driver med ber om solide referanser fra arbeidsgiver og andre. Jeg har et par med firma (bank) som betaler hver måned.

De fleste lar ikke hvem som helst flytte inn uten engang å ha bevis for om de jobber eller ikke.

Anonymous poster hash: 1d248...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det der var ikke bare utrolig generaliserende?

Fremdeles sant.:-)

Er ikke uten grunn at alle de som har drevet lenge med utleie styrer unna disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri, aldri, aldri lei ut til noen som går på NAV.

Anonymous poster hash: 5d379...e01

Nei, vet du hva, det synes jeg er stygt å si!! Jeg går selv på Nav og har ett barn, og det er ett helvete å få seg leilighet, fordi alle "navere" blir sett så ned på! Det er tusen grunner til at man går på Nav!

Til tross for at jeg er verdens snilleste leieboer og alltid betaler i tide, men det får jeg ikke bevist, fordi ingen vil leie ut til en "naver". Og leietakere kan ikke skylde på Nav for "for sene utbetalinger", man må selv sørge for å levere søknader i tide og være asjur med ting, noe jeg alltid er. Jeg har leid to steder mens jeg har gått på Nav, og ALLTID betalt når jeg skal.

Anonymous poster hash: f72c2...f7e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss vri på det: Aldri, aldri si at du får penger fra NAV til utleier....for da vil h*n ikke leie ut til deg. Og hvem er så dum at de forteller det? Man ser ned på de som får penger fra NAV, det ser vi jo i denne tråden. Så det bør man holde helt kjeft om når man skal ut på leiemarkedet.

Jeg løy og sa at jeg hadde jobb da jeg gikk på arbeidsavklaringspenger. Jeg løy om det meste, for jeg trengte virkelig en plass å bo. Men leia mi ligger på fasttrekk, så jeg er null problem for utleier.

Og TS, du får som fortjent, sorry. Sett deg inn i saker og ting før du leier ut, og be om referanser.



Anonymous poster hash: 01f3a...c4d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Fremdeles sant.:-)

Er ikke uten grunn at alle de som har drevet lenge med utleie styrer unna disse.

Jeg synes i grunn du og mange andre som skriver her at dette er sant er så fulle i bs at det skulle ikke vært mulig. "Det er sant." Å jasså? Med hvilken statistikk begrunner dere dette?

Jeg ser ikke bort i fra at de som har drevet med dette lengst styrer unna disse, eller at mange som går på NAV lager problemer med leien, men dere har da ingen tall til å si at flesteparten skaper problemer i en utleigesituasjon. Jeg har selvsagt heller ingen tall til å begrunne det jeg sier. Det jeg derimot tror er at generaliseringer sjelden tjener noen. Ser at mange skriver her at de får penger fra NAV og aldri har har tullet med å få betalt leien i tide, eller ødelagt eller hatt mye bråk, og så får de slengt tilbake i trynet at selv om noen få klarer å gjøre det skikkelig er sjansen mye større når det gjelder "navere" og at generaliseringen fremdeles er på sin plass. Hvor får dere dette fra? Selvsagt er mørketallene her store. Mange har lenge leid ut til "navere" uten å vite det, nettopp fordi man ikke er pålagt å opplyse om dette. Det er heller ingen database der det blir registrert yrkesgruppe/alder/status på de som skaper problemer i en utleigesituasjon.

Jeg tror at flesteparten av de som får ytelser fra NAV på lik linje med de som har en ordinær lønns-situasjon oppfører seg skikkelig og er pålitelige i et leigeforhold. Selvsagt er det "navere" og andre som skaper kvalm og lager trøbbel, men å utelukke å leie til noen kun basert på hvor de får pengene sine fra er utrolig fordomsfullt og diskriminerende. Det beste du gjør er å se det an på hvordan personen oppfører seg i møte med deg, om de klarer å betale første leie på dagen, og depositum på forhånd, og du han dessuten be om referanser. Men å si "aldri, aldri, aldri lei ut til noen som får penger fra NAV" ... hva faen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her. Jeg tror det gikk litt fort i svingene da jeg skrev. Hun har betalt all leien vær måned så hun skylder ikke annet enn husleie for juli. Men, hun betaler alltid 10-14 dager for sent og hun har alltid unnskyldninger på hvorfor hun ikke betaler... Depositumet er det jeg aldri har fått. Jeg vil ha henne kastet ut fordi at vi sitter vær mnd med purringer på våre egne regninger vi ikke får betalt i tide pga at hun betaler altfor sent...

Anonymous poster hash: 5751e...c22

Om du ikke har mulighet for å betale regningene dine uten å måtte lene deg på en leietaker, så er sjansene store for at du før eller siden vil ende opp med å grine. Dere må sørge for å ha en tilstrekkelig buffer, slik at selv om leietaker ikke betaler, så kan huslån o.l. betales i tide.

Anonymous poster hash: 5236a...9d2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri, aldri, aldri lei ut til noen som går på NAV.

Anonymous poster hash: 5d379...e01

Nå har jeg lest og lest, og prøver å finne ut hvor trådstarter sier at leietaker går på NAV,men jeg finner det ikke.

Det eneste jeg finner er det du siterte:

Enten så har hun vært innlagt på sykehus, moren hennes har fått kreft, hun er utenbys for å delta i begravelse eller så har NAV rota til for henne.....

Her står det ikke at hun går på NAV. At NAV har "rota det til for henne" kan bety alt fra at barnebidraget eller sykepengene har blitt forsinket, eller at hun har fått mindre enn forventet, noe som kan skje alle som mottar støtte fra NAV.

Det kan jo hende at hun er ufør, går på AAP, eller mottar sosialstønad, men jeg har ikke sett at trådstarter har nevnt dette.

Anonymous poster hash: 96fe0...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Takk for svar alle sammen.

Jeg leste litt på nett istad og jeg fant et sted hvor det stod skrevet at uten gyldig kontrakt så har verken jeg eller leietaker noen juridisk forpliktelse ovenfor hverandre. Det betyr vel da i prinsipp at jeg kan kaste henne ut når jeg vil og at hun bare kan flytte ut om hun vil???

Anonymous poster hash: 5751e...c22

Du har min sympati TS, men en utkastelse må foretas via Namsfogden.

Anonymous poster hash: 0fb29...c39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du bør si henne opp senest siste dag i juli (helst med en gang) slik at oppsigelsen gjelder fra 1. August.

Om du sier henne opp 1. August risikerer du kverulering og at oppsigelsen gjelder fra 1. September.

Begrunn oppsigelsen saklig, slik at du har ditt på det tørre.

Oppsigelsesfristen i følge loven både der det foreligger kontrakt, og der det ikke gjør det, er på 3. måneder.

Hun burde allerede nå ta kontakt med Namsmannen og dokumentere manglende innbetaling av leie, slik at utlastelsesprosessen ikke tar for lang tid.

Anonymous poster hash: 0fb29...c39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri, aldri, aldri lei ut til noen som går på NAV.

Anonymous poster hash: 5d379...e01

Det der syns jeg er en veldig trangsynt ting å si.

Hvem som helst kan bli syk/skadet og likevel være en fullt oppegående person som overholder alle sine plikter.

Meg f.eks :)

Jeg har en skade som gjør at jeg lever på NAV foreløpig.

Har aldri betalt en husleie for sent eller fått en klage på noe som helst.

Just sayin ;)

Anonymous poster hash: 5080d...bca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på AAP altså får penger fra NAV.

Da jeg var på boligjakt, passet jeg godt på å ikke si at jeg fikk penger derifra.

Jeg leier nå hos en familie som faktisk sa da jeg var på visning at - Vi skal aldri mer leie ut til noen som går på NAV. He he de skulle bare visst :fnise:

Men det beste du kan gjøre er å spørre noen med juridisk kompetanse om rettighetene dine, så slipper du å få en haug med svar fra folk som tror og mener noe som kanskje ikke er helt riktig.

Anonymous poster hash: a03d0...07c

Hva sa du når de spurte hva du jobbet med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss vri på det: Aldri, aldri si at du får penger fra NAV til utleier....for da vil h*n ikke leie ut til deg. Og hvem er så dum at de forteller det? Man ser ned på de som får penger fra NAV, det ser vi jo i denne tråden. Så det bør man holde helt kjeft om når man skal ut på leiemarkedet.

Jeg løy og sa at jeg hadde jobb da jeg gikk på arbeidsavklaringspenger. Jeg løy om det meste, for jeg trengte virkelig en plass å bo. Men leia mi ligger på fasttrekk, så jeg er null problem for utleier.

Og TS, du får som fortjent, sorry. Sett deg inn i saker og ting før du leier ut, og be om referanser.

Anonymous poster hash: 01f3a...c4d

Sjekket de ikke om du jobbet? Hva hadde du gjort om de ville sjekke arb. giver?

Jeg sliter med å få leil men tør ikke lyge..

Anonymous poster hash: 5080d...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...