Gå til innhold

Fler som deler huset med en slik?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Poenget her var å stille Ts spørsmålet om hvordan fordelingen på hva de to foretar seg UTENFOR hjemmet er. Hvem bidrar mest?

Anonymous poster hash: b9547...df2

Vi bidrar vel like mye. Han invisterer pengene sine i huset og andre ting av verdi, mens mine penger er forbruk. Han har like lite til overs etter alt er betalt en måned nå, som han hadde før jeg kom inn i bildet, som forøvrig er tilnærmet 0. Så han lever på mine penger, når det kommer til alt annet. Er hans forslag dette her, at han betaler sine regninger på hus og hjem (som han hadde før jeg kom inn i bilde) og at vi bruker mine penger til mat og annet forbruk. Så han har det vel som plommen i egget han,nå har han mulighet til å spise biff til morgensmat som til kvelds, tar kortet mitt å bruker til treningssupplement og det han trenger, har ei kjærring som fungerer som hushjelpa hans, har moren som backup... Mens jeg ikke eier nåla i veggen:)

Ts

Anonymous poster hash: a03c5...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Ts her.

Hadde det bare vært så enkelt å gjøre kort prosess, så hadde jeg gjort det. Men jeg er jo glad i han..

Selv synes jeg det er helt tragisk at 2 voksne mennesker må lage en liste og fordeling på ting som skal gjøres. Selv ble jeg oppdratt til å ta rotet etter meg, å tar det som en selvfølge ting som må gjøres. Er jo bare å bruke fornuften og eller?

Men ja, slitsomt er det. Kanskje får jeg nok en dag å bare drar? Muligheten er der, for jeg kjenner på den mye om dage. Men samtidig så vil jeg ikke være den som ga opp så lett heller.

Anonymous poster hash: a03c5...bcd

Jeg tenkte meg det svaret måtte komme. Jeg vil ikke gjøre ting verre for deg, men er han glad i deg? På hvilken måte viser han det eventuelt? Slik jeg leser innleggene dine, er han en superegoist som ikke har tanker for andre enn seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte meg det svaret måtte komme. Jeg vil ikke gjøre ting verre for deg, men er han glad i deg? På hvilken måte viser han det eventuelt? Slik jeg leser innleggene dine, er han en superegoist som ikke har tanker for andre enn seg selv.

Takk for engasjementet Arabella..

Jeg ligger her i sengen nå, oppløst i tårer å aner ikke hva jeg skal gjøre.. Dere har jo rett i at det ikke er slik det skal være.. Har heldigvis begynt å skjønt det for allvor nå. Jeg vet egentlig ikke lenger om han er oppriktig glad i meg. Han sier han elsker meg hver dag, han inviterer meg alltid når han skal finne på noe. Annet enn det så kan jeg ikke sette fingeren på noe spesielt. Han har to ganger kjøpt roser til meg, overrasker aldri med noe. Å da snakker jeg ikke om at det må koste penger, men bare å få se at han faktisk har lyst å overraske meg å se meg glad, istede for å slenge seg i sofaen å si han er sulten. Selv har jeg begynt å innbille meg at han kanskje synes det er godt å ha meg her i og med at han da har bedre råd, samt har 'hushjelp' å slipper å gjøre noe selv. Jeg vet at før jeg kom inn i hus, så dro han hjem til foreldre og besteforeldre å spiste, å hadde alltid mor og bestemor som kom hjem til han å ryddet å vasket. Så om jeg så hadde flyttet ut for en liten stund, så tror jeg ærlig talt han ikke hadde merket så mye av det, når det kommer til det praktiske iallefall..

Ts

Anonymous poster hash: a03c5...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Takk for engasjementet Arabella..

Jeg ligger her i sengen nå, oppløst i tårer å aner ikke hva jeg skal gjøre.. Dere har jo rett i at det ikke er slik det skal være.. Har heldigvis begynt å skjønt det for allvor nå. Jeg vet egentlig ikke lenger om han er oppriktig glad i meg. Han sier han elsker meg hver dag, han inviterer meg alltid når han skal finne på noe. Annet enn det så kan jeg ikke sette fingeren på noe spesielt. Han har to ganger kjøpt roser til meg, overrasker aldri med noe. Å da snakker jeg ikke om at det må koste penger, men bare å få se at han faktisk har lyst å overraske meg å se meg glad, istede for å slenge seg i sofaen å si han er sulten. Selv har jeg begynt å innbille meg at han kanskje synes det er godt å ha meg her i og med at han da har bedre råd, samt har 'hushjelp' å slipper å gjøre noe selv. Jeg vet at før jeg kom inn i hus, så dro han hjem til foreldre og besteforeldre å spiste, å hadde alltid mor og bestemor som kom hjem til han å ryddet å vasket. Så om jeg så hadde flyttet ut for en liten stund, så tror jeg ærlig talt han ikke hadde merket så mye av det, når det kommer til det praktiske iallefall..

Ts

Anonymous poster hash: a03c5...bcd

Kjære deg, hvis du vil, kan vi skrive privat. Jeg forstår at dette er vondt og vanskelig for deg.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var drittlei, og stoppet helt med å gjøre husarbeid i de delene av huset han tilbringe mest tid. Det tok sin tid, men nå rydder han disse mens han kjefter og mener jeg er en gris som aldri rydder opp etter meg..

Det morsomme er jo at jeg dro parallellen til han her om dagen. At det faktisk var sånn JEG har gjort i flere år, og det har han ikke tenkt over før det var HAN selv som måtte rydde..

Jeg skal så være singel da ungene flytter ut. Jeg er ingens hushjelp.

Og alt jeg noen gang har følt for de mannen er borte. Alt ble borte i all kranglingen om at han ikke hadde tid til å gjøre sånne ting i huset. Nei, jeg med full jobb og som måtte ta ungene bestandig hadde jo så fryktelig god tid..

Er ikke rart følelser dør og folk skilles i hytt og pine.

Anonymous poster hash: 2f87c...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noenlunde samme problem som deg TS, i alle fall når det kommer til ryddingen. Jeg bor i en leilighet med min bror, og han gjør virkelig ingenting før dagen før mamma kommer hjem; da shiner han opp hele leiligheten (med min hjelp). Utenom det bor vi i et høl med mindre jeg tar tak i sakene selv. Han slenger håndklær rett på gulvet på badet - og det er null stress for meg å samle dem opp og hive dem i oppvaskemaskinen - men han gjør det aldri selv, og tar heller aldri selv ut av tørketrommelen når hånddukene er ferdig. "Grundig arbeid" som å en gang eller to i året vaske kjøleskap, kjøkkenvife, mikro og hyller har han ikke hørt om. Osv osv osv, å skrive alt her hadde tatt ett år. Så jeg skjønner godt hvor frustrerende dette er. Alt jeg vet er; når jeg finner meg noen skal jeg stille krav fra begynnelsen. Det hjelper ikke akkurat deg. Men jeg vet at jeg aldri i livet hadde klart å leve livet ut med en person som den du og jeg opplever. Klarer du det?

Anonymous poster hash: fd620...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Runforit

Med sånne menn funker kun en ting. Du vasker kun dine klær, vasker opp din oppvask, lager din egen mat. Alt av klær som ligger på gulvet slenges i skittentøyskorgen, rent eller ikke, så får han sortere det selv og vaske det som faktisk er skittent.

Om han reagerer, som han garantert gjør, så si at du ikke er hans personlige hushjelp og inntil han starter å ta intiativ til å dele husarbeid så for han rydde og vaske etter seg selv på fulltid.

Funket veldig godt her i huset. Han spurte om ikke jeg kunne skrive ned det jeg ville han skulle gjøre. Da lagde jeg en liten liste gjennom uka(ikke masse og for mye på en gang) og da begynte han å gjøre det. Nå gjør han det helt på eget intiativ og uten liste. Måtte bare innarbeide nye rutiner og vaner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...] Alt av klær som ligger på gulvet slenges i skittentøyskorgen, rent eller ikke, så får han sortere det selv og vaske det som faktisk er skittent.

Om han reagerer, som han garantert gjør, så si at du ikke er hans personlige hushjelp [...]

Feil kombinasjon!

Å begynne å putte klærne hans i skittentøyskurven, rene eller ikke, er å leke hushjelp.

Her er det viktig å ikke handle i affekt, men kun håndtere ting som er hennes egne. La klærne hans ligge, la alt rotet hans ligge. Det er jo nettopp kvinners frustrasjon over rot og skitt som giddesløse menn utnytter seg av. Mannens taktikk: La ting hope seg opp helt til hun går fra vettet og rydder i ren panikk. F.eks. før et besøk, fordi hun vil å gjøre et godt inntrykk på gjestene. Hold hodet kaldt. La gjestene få se all driten, inkludert de gangene gjestene = familie og svigerfamilie. Jeg vet hvordan folk er, hvordan folk snakker etterpå: "Så du alt rotet hjemme hos dem? Vondt lukta det også. Hvem av dem er det som ikke har ordenssas??" Så får man la den "eksterne justisen" gjøre litt av jobben. Intet annet å gjøre.

Men, svært få kvinner greier denne kunsten. De aller, aller fleste gir til slutt etter for sitt (merk uthevingen!) behov for ryddighet. Og fra det øyeblikket vet han at her er det bare strye kontrollert inn til land... ;-)

Men, hvis hun i tillegg er usikker på om han egentlig bryr seg om henne i det hele tatt, så introduseres et par faktorer som gjør hele regnestykket litt vanskelig. Hvis EXIT er et iøyefallende og sannsynlig valg for en av partene i en maktkamp, gjelder ikke nødvendigvis de opprinnelige reglene for maktkampen lenger. (Finnes det ikke noe i spillteorien om dette?)

Endret av ambolt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bidrar vel like mye. Han invisterer pengene sine i huset og andre ting av verdi, mens mine penger er forbruk. Han har like lite til overs etter alt er betalt en måned nå, som han hadde før jeg kom inn i bildet, som forøvrig er tilnærmet 0. Så han lever på mine penger, når det kommer til alt annet. Er hans forslag dette her, at han betaler sine regninger på hus og hjem (som han hadde før jeg kom inn i bilde) og at vi bruker mine penger til mat og annet forbruk. Så han har det vel som plommen i egget han,nå har han mulighet til å spise biff til morgensmat som til kvelds, tar kortet mitt å bruker til treningssupplement og det han trenger, har ei kjærring som fungerer som hushjelpa hans, har moren som backup... Mens jeg ikke eier nåla i veggen:)

3c5...bcd

Ts

Anonymous poster hash: a0

Dette er vel et godt eksempel på den mye omtalte "kvinnefella"?

At han bruker alle sine penger på nedbetaling og utbedring av huset mens hun bruker alt på felles forbruk.

Når forholdet etter noen år tar slutt, sitter han med et tilnærmet gjeldfritt hus mens hun står tomhendt tilbake.

Selvfølgelig skal du betale for å bo i hans hus. Men ikke mer enn en gunstig leie. Og halvparten av fellesforbruket.

Her er det på høy tid at du setter foten ned. Krev separat økonomi!

Eller helst: Kom deg ut av dette forholdet. Jo før jo heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Feil kombinasjon!

Å begynne å putte klærne hans i skittentøyskurven, rene eller ikke, er å leke hushjelp.

Her er det viktig å ikke handle i affekt, men kun håndtere ting som er hennes egne. La klærne hans ligge, la alt rotet hans ligge. Det er jo nettopp kvinners frustrasjon over rot og skitt som giddesløse menn utnytter seg av. Mannens taktikk: La ting hope seg opp helt til hun går fra vettet og rydder i ren panikk. F.eks. før et besøk, fordi hun vil å gjøre et godt inntrykk på gjestene. Hold hodet kaldt. La gjestene få se all driten, inkludert de gangene gjestene = familie og svigerfamilie. Jeg vet hvordan folk er, hvordan folk snakker etterpå: "Så du alt rotet hjemme hos dem? Vondt lukta det også. Hvem av dem er det som ikke har ordenssas??" Så får man la den "eksterne justisen" gjøre litt av jobben. Intet annet å gjøre.

Men, svært få kvinner greier denne kunsten. De aller, aller fleste gir til slutt etter for sitt (merk uthevingen!) behov for ryddighet. Og fra det øyeblikket vet han at her er det bare strye kontrollert inn til land... ;-)

Men, hvis hun i tillegg er usikker på om han egentlig bryr seg om henne i det hele tatt, så introduseres et par faktorer som gjør hele regnestykket litt vanskelig. Hvis EXIT er et iøyefallende og sannsynlig valg for en av partene i en maktkamp, gjelder ikke nødvendigvis de opprinnelige reglene for maktkampen lenger. (Finnes det ikke noe i spillteorien om dette?)

Tydeligvis var det ikke feil i dette tilfellet for han legger ikke klær på gulvet lenger nettopp fordi han hatet å sortere rent og skitten i skittentøyskorgen. Koster ikke meg noe å bare slenge alt i en kurv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis var det ikke feil i dette tilfellet for han legger ikke klær på gulvet lenger nettopp fordi han hatet å sortere rent og skitten i skittentøyskorgen. Koster ikke meg noe å bare slenge alt i en kurv.

Ok, da så...

Mannen det her er snakk om, trenger tydeligvis å lære omtrent alt om husholdning. Hvor på kjøkkenet forskj. typer servise og utstyr skal settes/legges. Hva slags klær som vaskes på 40, 60 og 90 grader henh. hvitt og farget. (For ikke å snakke om ull og silke :laugh:...) Hvordan man stabler i en oppvaskmaskin for å få best mulig resultat. Hvordan man støvsuger for å unngå å skade parketten. Hvordan et håndkle brettes når det skal legges på plass (starte enkelt..). Hva slags klut som bør brukes på glassbord og vinduer. Hvilke produkter man kjøper for å vaske en klosettskål. Osv .osv .osv.

Og utgangspunktet er altså at han egentlig ikke er interessert i å lære. Det aller beste utgangspunkt for en pedagogisk prosess. Blir oppgitt bare av å høre om det.

Kanskje hun rett og slett skal gå i mot alle seriøse samlivsråd og begynne med Kvinnens Basis-Triks Nr. 1....?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Ok, da så...

Mannen det her er snakk om, trenger tydeligvis å lære omtrent alt om husholdning. Hvor på kjøkkenet forskj. typer servise og utstyr skal settes/legges. Hva slags klær som vaskes på 40, 60 og 90 grader henh. hvitt og farget. (For ikke å snakke om ull og silke :laugh:...) Hvordan man stabler i en oppvaskmaskin for å få best mulig resultat. Hvordan man støvsuger for å unngå å skade parketten. Hvordan et håndkle brettes når det skal legges på plass (starte enkelt..). Hva slags klut som bør brukes på glassbord og vinduer. Hvilke produkter man kjøper for å vaske en klosettskål. Osv .osv .osv.

Og utgangspunktet er altså at han egentlig ikke er interessert i å lære. Det aller beste utgangspunkt for en pedagogisk prosess. Blir oppgitt bare av å høre om det.

Kanskje hun rett og slett skal gå i mot alle seriøse samlivsråd og begynne med Kvinnens Basis-Triks Nr. 1....?

Som er hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som er hva?

Det som alle samlivsterapeuter fraråder på det sterkeste: Sex brukt som straff og belønning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Runforit

Det som alle samlivsterapeuter fraråder på det sterkeste: Sex brukt som straff og belønning.

Er det noen som mener det er straff? Straffer jo damen like mye. Nei, ser ikke hvilke oppegående dame som vil bruke sexnekt som straff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som mener det er straff? Straffer jo damen like mye. Nei, ser ikke hvilke oppegående dame som vil bruke sexnekt som straff.

Det er jo straff å bli nektet sex, da. Den parten som holder ut lengst uten sex, har dette maktmiddelet. (Forutsatt at sexlivet er utnevnt som kamparena.)

Kvinner bekrefter jo selv til stadighet at dette er et kvinnelig maktmiddel, når de sier at "menn er enkle".

Ikke at jeg er enig. Jeg sier bare at det er slik.

Nei, ingen oppegående dame gjør dette. Men da tror jeg det finnes svært mange mindre oppegående damer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Det er jo straff å bli nektet sex, da. Den parten som holder ut lengst uten sex, har dette maktmiddelet. (Forutsatt at sexlivet er utnevnt som kamparena.)

Kvinner bekrefter jo selv til stadighet at dette er et kvinnelig maktmiddel, når de sier at "menn er enkle".

Ikke at jeg er enig. Jeg sier bare at det er slik.

Nei, ingen oppegående dame gjør dette. Men da tror jeg det finnes svært mange mindre oppegående damer...

Gjelder nok begge kjønn :P

For meg er ikke sex et maktmiddel. Jeg liker da det like mye som mannen. Dermed så blir det jo som å straffe meg selv ved å nekte mannen sex.

Nei, avstraffelser, sexnekt, nagging etc blir for dumt. Hva skjedde med kommunikasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke lest hele tråden, men kom på hva jeg gjorde sammen med en kjæreste engang som ikke hadde evnen til å gjøre husarbeid av seg selv. Vi fikk ansvar for vær våre rom i huset. Jeg hadde soverom og bad som innebar vask av rom, skifte på seng, klesvask og legge rent i skap (siden vaskemaskinen stå på badet) og vask av bad m.m. Han hadde kjøkken og stue som besto av vask av rommene, oppvask og hovedansvar for at det ble middag, bl.a. Rommene skulle holdes ryddige og rene, men den ene skulle ikke mase på den andre om standarden og når ting ble gjort. Funket sånn ca. ;)



Anonymous poster hash: 6d6cf...840
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, avstraffelser, sexnekt, nagging etc blir for dumt. Hva skjedde med kommunikasjon?

Jeg mente det mest som en aller, aller siste utvei.

Alt er lov i krig og kjærlighet, og da i særdeleshet når det foreligger en kombinasjon av krig og kjærlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Jeg mente det mest som en aller, aller siste utvei.

Alt er lov i krig og kjærlighet, og da i særdeleshet når det foreligger en kombinasjon av krig og kjærlighet.

Choose your battles.

Husarbeid er ikke en av krigene jeg er interessert i å kjempe om.

Jeg tror uansett på positiv belønning når noe gjøres bra. Når mannen vasker opp, starter å vaske gulvene på eget intiativ, setter på vaskemaskinen etc så skryter jeg av han.

Det motiverer han til å gjøre det oftere fremfor å kjefte og smelle når han ikke gjøre noe bra.

Men her gjør vi det enkelt. Vi har en vaskedag i uka(han fikk velge hva oppgaver han ville gjøre. Han valgte gulvvask og skifte på sengen, mens jeg tørker støv og vasker badet) og regelen "vi rydder og vasker etter oss selv ellers" og det funker veldig bra :)

Siste utvei vet jeg ikke noe om da jeg aldri hadde orket å være sammen med en mann som ikke klarer å innse at man må bidra i hjemmet for at det skal fungere. En ting er at han var litt håpløs i starten, men han viste villighet og forståelse for at det måtte endres og tok tak i det. Om han ikke hadde giddet det så hadde ikke han vært en mann jeg hadde orket å tilbringe resten av livet med.

Endret av Runforit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...