Gå til innhold

Stefar jobber på nav. Kan han se min sak?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal forsøke å gjøre dette kort. Har vokst opp med mor som er i overkant glad i fest og barnefri. Vi har bodd med flere av hennes samboere og generelt ikke hatt det så bra. Da jeg og min bror var hhv 13 og 15 år møtte hun vår nåværende stefar. Hun har siden satt han foran oss barna og vi har ikke hatt kontakt i lange perioder. Siste periode varte 5 år.

Jeg forsøker å gjenoppta kontakten med henne, men det er vanskelig siden hun ikke og aldri kommer til å ta på seg noe skyld eller ansvar. Hun snakker aldri om barndommen vår, men har for mange år siden i fylla klaget sin nød over hvor tøft livet har behandlet henne og hvilken drittunge jeg har vært, og at hun alltid har likt broren min bedre.

Hun anerkjenner på ingen måte at vi har lidd noen som helst nød under oppveksten. Alkoholprolemer har hun hvertfall ikke, selv om både hun og stefaren min drakk seg bevisstløse foran barnet mitt da jeg forsøkte å feire julaften sammen med dem for 8 år siden. Hun fnyste av at jeg hadde dratt, jeg var en dramaqueen og bare ute etter kvalme.

Jeg forsøkte lenge å ha normal mor-datter og bestemor-barnebarn kontakt, men en en dag sa hun at hun er ferdig med å være moren min og at jeg fikk skaffe meg en vennine, for hun selv var ikke ute etter noe vennine (vennskap med meg, tydeligvis)

Jeg har kun møtt henne en håndfull ganger de siste 8-10 årene. Hun kommer alltid med stefaren min, som bare sitter og ignorerer meg. Prøver jeg å snakke direkte til han så ser han en annen vei og ignorerer meg.

Vet han har vært voldelig mot mamma..

Sliter mye med depresjoner og lav selvfølelse, til tider angst, apati, selvmorstanker og enorm følelse av ensomhet - selv om jeg har folk rundt meg.

Broren min strever med det samme.

Jeg går i terapi og der tar vi altså for oss barndommen.

Nå vil både psykologen og legen min at jeg skal søke om arbeidsavklaringspenger siden sykepengene mine er ferd med å ta slutt, med utdanning som mål.

Problemet er altså at stefaren min. Han jobber på navkontoret jeg hører til. Jeg er redd han skal komme over saken min..

Er han automatisk inhabil, som i at han ikke har innsikt i mine papirer?

Er også redd for å si fra på navkontoret. Han er flink til å virke som en ordentlig grei fyr. Kan høre han og mamma latteliggjøre meg hvis han snoker i saken min. Det er jo ikke mamma (og han) det er noe i veien med, men alle andre. Og spesielt meg og broren min.

Anonymous poster hash: 307b2...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle som jobber i NAV kan gå inn i og se på dine papirer. Alt er i ett og samme datasystem nå. Sorry :(



Anonymous poster hash: 99bc5...508
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som jobber i NAV kan gå inn i og se på dine papirer. Alt er i ett og samme datasystem nå. Sorry :(Anonymous poster hash: 99bc5...508

Hva?! Fortell gjerne mer.

Anonymous poster hash: 76218...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han har tilgang til saken din. MEN dette kan lett ordnes ved at du sier i fra til avdelingsleder, og saken vil da overføres til et annet kontor som har ansvar for habilitetssaker i regionen. I praksis så betyr det at du må bytte nav-kontor, men da vil ikke stefaren din ha tilgang til mappa di lenger. Når ansatte eller deres familiemedlemmer blir brukere, er det sånn man gjør det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som jobber i NAV kan gå inn i og se på dine papirer. Alt er i ett og samme datasystem nå. Sorry :(

Anonymous poster hash: 99bc5...508

Hvor har du dette fra?

Familien til NAV-ansatte får en lukket "profil" i systemet. Det er kun få utvalgte hos NAV som har rettigheter til å se disse lukkede profilene.

Om systemet har fanget opp din situasjon, i og med at det er snakk om en stefar, er derimot usikkert. Ta kontakt med NAV og hør hva de sier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs også hva han jobber med i nav, da. Hvis han jobber med aap, så gjør du det sånn som nevnt over. Dersom han har en helt annen stilling, så er det ikke sikkert han noen gang kommer til å vite om deg i det hele tatt. Men det må du sjekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle ansatte harlukket profil hvor kun spesielle får adgang. Det samme gjleder personer i spesielle livssituasjoner f.eks. de som bor på hemmelig adresse. Dette er fordi ingen skal snoke eller oppgi opplysninger dersom noen presser dem eller forsøker å lure til seg f eks. Adressen til de på minst hemmelig adresse, de som bor på strengeste hemmelige adress får sakene sine i tillegg lagt til et hemmelig nav kontor.

Husker ikke forskjellen på kode 6 og kode 7 når det gjelder sperret adresse, derfor er det skrevet som det er.

For at Nav skal kunne hjelpe deg er det viktig at du gir NAV informasjon slik at de kan finne løsninger.

Anonymous poster hash: 1e6bf...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle ansatte harlukket profil hvor kun spesielle får adgang. Det samme gjleder personer i spesielle livssituasjoner f.eks. de som bor på hemmelig adresse. Dette er fordi ingen skal snoke eller oppgi opplysninger dersom noen presser dem eller forsøker å lure til seg f eks. Adressen til de på minst hemmelig adresse, de som bor på strengeste hemmelige adress får sakene sine i tillegg lagt til et hemmelig nav kontor.

Husker ikke forskjellen på kode 6 og kode 7 når det gjelder sperret adresse, derfor er det skrevet som det er.

For at Nav skal kunne hjelpe deg er det viktig at du gir NAV informasjon slik at de kan finne løsninger. Anonymous poster hash: 1e6bf...560

Det stemmer at de har lukket profil men det er bare et tastetrykk unna til å få tilgang... Har jobbet med det systemet før og var ingen problem å få tilgang til hva det måtte være i den databasen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt klart en,habilitetssak, og vil derfor overføres til et annet nav-kontor. Det er bedre enn å stresse med hemmelig adresse osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt klart en,habilitetssak, og vil derfor overføres til et annet nav-kontor. Det er bedre enn å stresse med hemmelig adresse osv.

Jeg mener IKKE at hun skal søke hemmelig adresse, det får hun neppe, heller.

Dette ble skrevet for å informere.

Anonymous poster hash: 1e6bf...560

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har de lov til å "snoke" i andres saker?

Jeg tenker generelt sett?

Jeg jobber i helsevesenet, og jobber man f.eks på ett sykehus, så har man i prinsippet tilgang på alle pasientjournaler. Men det er så vidt jeg vet ikke lov å lese en pasientjournal til en pasient du ikke har noe med å gjøre.

Correct me if i'm wrong. Jeg er fysioterapeut, og det er lenge siden jeg jobbet på sykehus, og driver som privatpraktiserende nå, så det er en uaktuell problemstilling for meg nå, og vet ikke helt hvordan regler og rutiner på sykehus er nå.

Anonymous poster hash: 1f635...f41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er lenge siden jeg jobbet på sykehus, og driver som privatpraktiserende nå, så det er en uaktuell problemstilling for meg nå, og vet ikke helt hvordan regler og rutiner på sykehus er nå.

Anonymous poster hash: 1f635...f41

Sykehus er noe annet. På NAV kan man ikke se hvem som har sett på hvilke journaler når. Der ligger alt i samme system (eller vel, litt forskjellige databaser, men fortsatt samme system som man logger på). Ingen kan sjekke hvem som har sett på hva.

Anonymous poster hash: 99bc5...508

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i NAV, og det er lite sannsynlig at han kommer til å se saken din. Det er flere avdelinger (selv jobbet jeg i foreldrepenger) og da er man ikke borti sakene til andre avdelinger. Han ser saken din kun hvis han faktisk jobber i AAP og i tillegg blir tildelt DIN sak. Ellers vil han ikke se den eller i det hele tatt få vite at du går på AAP. Da skal du ha veldig uflaks!

Endret av Kvinne87Rogaland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om han har sett saken din, og fortalt hva han har lest til moren din så er det brudd på taushetsplikten og han skal miste jobben sin.



Anonymous poster hash: 9d11c...ed5
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nesten love deg at han vil se på saken din om han vet du er i systemet. Han og din mor liker deg ikke, så hvorfor skulle han ikke gjøre det? Ok, satt på spissen, men det er slett ikke usannsynlig, for disse menneskene kan du ikke stole på (og stol for guds skyld ikke på systemet).

Bytt NAV-kontor og bryt kontakten med disse forferdelige menneskene.



Anonymous poster hash: d3bfc...ee8
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i NAV, og det er lite sannsynlig at han kommer til å se saken din. Det er flere avdelinger (selv jobbet jeg i foreldrepenger) og da er man ikke borti sakene til andre avdelinger. Han ser saken din kun hvis han faktisk jobber i AAP og i tillegg blir tildelt DIN sak. Ellers vil han ikke se den eller i det hele tatt få vite at du går på AAP. Da skal du ha veldig uflaks!

Han kan jo risikere å bli vikar for noen som har hennes sak, om den saksbehandleren blir syk.

Er vel lurere å bytte kontor da?

Anonymous poster hash: 84be2...278

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men har de lov til å "snoke" i andres saker?

Jeg tenker generelt sett?

Jeg jobber i helsevesenet, og jobber man f.eks på ett sykehus, så har man i prinsippet tilgang på alle pasientjournaler. Men det er så vidt jeg vet ikke lov å lese en pasientjournal til en pasient du ikke har noe med å gjøre.

Correct me if i'm wrong. Jeg er fysioterapeut, og det er lenge siden jeg jobbet på sykehus, og driver som privatpraktiserende nå, så det er en uaktuell problemstilling for meg nå, og vet ikke helt hvordan regler og rutiner på sykehus er nå.

Anonymous poster hash: 1f635...f41

Jo, og stort sett alle systemer så føres det en logg. Så de ser hvem som er inne på hvilken mappe. ..

Anonymous poster hash: 90468...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i NAV, og det er lite sannsynlig at han kommer til å se saken din. Det er flere avdelinger (selv jobbet jeg i foreldrepenger) og da er man ikke borti sakene til andre avdelinger. Han ser saken din kun hvis han faktisk jobber i AAP og i tillegg blir tildelt DIN sak. Ellers vil han ikke se den eller i det hele tatt få vite at du går på AAP. Da skal du ha veldig uflaks!

Jeg vet at de (han og moren min) snoker litt på meg. Da jeg flyttet så visste hun det før jeg hadde fortalt det, og forsnakket seg. Da hadde hun (jobber på et annet navkontor) sjekket folkeregistrert adresse.

Anonymous poster hash: 307b2...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken min jobber på et hovedkontor til NAV i Oslo. Da jeg søkte om engangsstønad så spurte jeg alltid henne om hun kunne sjekke om saken var underbehandling så jeg slapp å gå helt til NAV. Men om han kan se filene dine vet jeg ikke, men det kan han sikkert.

Anonymous poster hash: 93db4...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han har sett saken din, og fortalt hva han har lest til moren din så er det brudd på taushetsplikten og han skal miste jobben sin.

Anonymous poster hash: 9d11c...ed5

Men i praksis så mister han ikke jobben pga det. Det er en ting hva som burde skje.

Jeg ville prøvd å fått til en sperret journal på et annet NAV kontor enn der stefar jobber.

Anonymous poster hash: bba84...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...