Gå til innhold

Man er voksen når man er 16


AnonymBruker

  

106 stemmer

  1. 1. Når er man voksen?

    • Når man er 16 år gammel
      2
    • Når man er 18 år gammel
      34
    • Når man er 20 år gammel
      57
    • Når man flytter hjemmenfra
      13


Anbefalte innlegg

Gjest Belle âme

Eg er 16 og anser ikkje meg som voksen i alle fall.

Eg hadde aldri greidd meg aleine, uten mamma og pappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du oppfører deg modent til å være 16 år da fireproof :)

Anonymous poster hash: 01317...7dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamle dager ble ungdommene regnet som voksne når de var konfirmert (14 år). Da slapp de inn på offentlige fester og begynte å arbeide eller flyttet hjemmefra for å gå på skole.

Ungdommen nå er mye mer barnslig og uselvstendig - så 16, nei 17, tror jeg er mer passende idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man konfirmerer jo seg det året man fyller 15 men jeg er enig der :)



Anonymous poster hash: 01317...7dc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man konfirmerer jo seg det året man fyller 15 men jeg er enig der

Før var konfirmasjonen når man var ferdig med den obligatoriske skolegangen, altså de 7 år i folkeskolen. 7 + 7 = 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil si nei...
Da jeg var yngre så gledet jeg meg til å bli 18, det å bli myndig..

Men, idag 8år etterpå, om jeg hadde visst det jeg vet nå som 16åring, så hadde jeg kanskje ikke gledet meg så altfor mye...Da som voksen kommer ansvar for eget liv og du bør ikke være avhengig av foreldrene dine... Du er voksen og derfor må du oppføre deg som voksen, du må betale regninger, betale skatt, gå igjennom den pokkers selvangivelsen og kanskje ikke forstå en dritt av den som voksen heller, men det må gjøres likevel..

 

Man må stå opp for seg selv, sende jobbsøknader, møte på jobbintervju i "finstasen"...Og vite det at foreldrenene dine kan ikke hjelpe deg med de små bagatellene du møter i hverdagen som voksen..
Når dagene er ekstra tunge og du har mest lyst å bli vartet opp av mor, enten har man litt feber og føler seg litt pjusk...Da må man ta vare på seg selv... Man er jo tross alt voksen...
Greit 18åringen kan jo skaffe seg lappen og kjøpe seg en bil, ofte har du foreldrene dine som fikser papirene for deg, som voksen kan slike ting føles gresk...Skaffe seg en forsikring, er det flere som kanskje ikke orker å lese gjennom 40 sider med betingelser?*Signer her, DONE!*

Du er voksen, kanskje du må ha lån til å kjøpe bolig, samme med bil, papirene virker gresk, mamma og pappa er der ikke, du kan spørre om råd, ja....Men vil de hjelpe deg? Du er jo voksen skal du ikke klare dette selv? Boligen ser fin ut den, bør man gå for den største og beste? Eller er den verdt prisen i det hele tatt? Man er voksen, slikt skal man jo vite! :)

Så jeg tviler at en 16åring er klar over de tingene som skjer som voksen og er dermed ikke en voksen person, men 16åringen i seg selv kan jo være alene hjemme enten det er 1dag eller 1uke..Få lov til å vise at man klarer enkelte ting..Kjøpe mat selv...komme seg opp av seg selv om morgenen,vaske egne klær, rydde og vaske, vise at man er "voksen" -for alderen. På den måten blir det enklere for dem å hoppe ut i voksenlivet når de er klar for det.

For min del, så tenker jeg at når du er fylt 25, så er du voksen.
I allefall mentalt og man har kanskje fått lært seg de grunnleggende tingene som en voksen MÅ gjøre... :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig med Chibi. Selv om man er selvstendig og ikke bor hjemme enda, er flink på skolen og alt det der så vet man ingenting om hvordan det egentlig er å være ute i verden som voksen og hva det innebærer. Man kan være voksen/moden for alderen, det er sant, hvis man sammenligner med andre 16-åringer.

Men en 16-åring vil aldri være like voksen som en 30-åring.

Jeg føler meg ikke helt voksen enda (er 26), er utdannet lærer og skal ut i jobb. Hadde følt det en smule merkelig om en elev på 16 da påsto at hun var voksen/mer voksen enn meg. Altså, folk får føle seg voksne. Men bare fordi du har bodd alene i ett år så har du ikke den erfaringen og kunnskapen som en som er 10 år+ enn deg har. (Med mindre det er snakk om en latsabb som ikke gidder noen ting og bare sitter hjemme hos mamma resten av livet da)



Anonymous poster hash: 6aaeb...7ca
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Uansett hva man sier så er man voksen når fylte 18

Anonymous poster hash: 01317...7dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ikke voksen om man er 18 heller. Etter min mening burde myndighetsalderen økes til 21 år



Anonymous poster hash: 75fc4...fed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ikke voksen om man er 18 heller. Etter min mening burde myndighetsalderen økes til 21 år Anonymous poster hash: 75fc4...fed

I følge loven så er man det hva enn du tror <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_icon_wink.gif' alt=';)'>

Anonymous poster hash: 01317...7dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er voksen når man oppfører seg som en voksnen: tar egne valg og står for dem, tar vare på seg selv (spiser mat, går til legen når det trengs osv.) og når man er i stand til å styre egen økonomi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Balian de Ibelin

Nei man er ikke voksen når man er 16.

Endret av Balian de Ibelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er voksen når man oppfører seg som en voksnen: tar egne valg og står for dem, tar vare på seg selv (spiser mat, går til legen når det trengs osv.) og når man er i stand til å styre egen økonomi.

Så det er barnslig å ikke gå til legen? O.o

Anonymous poster hash: 01317...7dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er barnslig å ikke gå til legen? O.o

Anonymous poster hash: 01317...7dc

 

Det er i alle fall barnslig å ta alt bokstavelig. Å gå til legen (når man trenger det) er noe man som regel gjør sammen med mor eller far når man er barn. Når man begynner å bli voksen, er man i stand til å gjøre slike avtaler selv. Det var et eksempel på å ta vare på seg selv. Et annet eksempel er at man dusjer uten å få beskjed om det først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Captain Hook

16 år? Haha nei. Ikke 18 heller selv om man blir myndig da. Over 20. Helst over 30 år. Da blir de fleste voksne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten samtlige tjue-åringer jeg kjenner oppfører seg fremdeles som dem var kanskje femten eller noe.

 



Anonymous poster hash: ec415...f8a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...