Gå til innhold

Man er voksen når man er 16


AnonymBruker

  

106 stemmer

  1. 1. Når er man voksen?

    • Når man er 16 år gammel
      2
    • Når man er 18 år gammel
      34
    • Når man er 20 år gammel
      57
    • Når man flytter hjemmenfra
      13


Anbefalte innlegg

helt enig :fnise: er 23 selv, å innser nå hvor lite voksen jeg var som 16/18 åring :fnise: tenk på når vi er 30. huff :P

Når du blir sånn 27-30 vil du se verden med andre øyne. Jeg husker selv det året jeg ble 28, da så jeg plutselig verden med helt nye øyne. Da skjønte jeg at jeg var blitt litt voksen.

Å bli 30 var greit, merket ikke noe til det, men herregud som jeg har forandret meg siden jeg var 28 år og frem til å være 33! Jeg ser verden med nye øyne mye mer enn før!

Husker da jeg var 23 år, herregud, så liten og umoden jeg var da i forhold til nå. Selv om jeg var ansvarsfull og fornuftig, så var vi ikke modne selv om vi følte oss veldig voksne. :fnise:

Det var så mye vi ikke forstod da, som vi forstår 10 år etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jacklost

Når du blir sånn 27-30 vil du se verden med andre øyne. Jeg husker selv det året jeg ble 28, da så jeg plutselig verden med helt nye øyne. Da skjønte jeg at jeg var blitt litt voksen.

Å bli 30 var greit, merket ikke noe til det, men herregud som jeg har forandret meg siden jeg var 28 år og frem til å være 33! Jeg ser verden med nye øyne mye mer enn før!

Husker da jeg var 23 år, herregud, så liten og umoden jeg var da i forhold til nå. Selv om jeg var ansvarsfull og fornuftig, så var vi ikke modne selv om vi følte oss veldig voksne. :fnise:

Det var så mye vi ikke forstod da, som vi forstår 10 år etter.

Det er ikke noe forskjell på å være 27 og 23, det er like voksent begge to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

Man er myndig, ikke voksen...

Jo man er voksen

Voksen, vel noen blir aldri voksne, men hjernen er ferdigutvokst når man er rundt 25, så da er man iallfall blitt mye mer moden, men man mangler jo livserfaringen.

Når man er 20 bør man kunne klare å ta vare på seg selv, men når man er 18 forventer man ikke det da de fleste fortsatt har 1 år igjen på vgs.

Man er myndig når man er 18 ,men ikke voksen. Men man er såpass stor blitt at man bør klare litt ansvar som å komme seg opp om morgenen og å lage seg mat selv, kanskje vaske klær og rydde rommet.

Har du noe bevis på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Hvor mange av dagens 18 åringer klarer seg fullt og helt alene i dagens Norge uten hjelp fra foreldre?

Jeg flyttet hjemmefra som 16 åring og klarte meg alene, men voksen var jeg ikke :) Jeg tviler på at de fleste synes en 18 åring er voksen. De fleste bor vel da fortsatt med foreldrene også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo man er voksen

Har du noe bevis på dette?

Ja, det er det forsket på. Bare til å google. 25 er gjennomsnittet for begge kjønn, men gjennomsnittelig er kvinners hjerner fullt utviklet litt tidligere og menns litt senere.

Biologisk er en ikke voksen før hjernen er ferdig utviklet. Så ingen av alternativene dine er bra nok syntes jeg. Livserfaring har jo også noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var økonomisk uavhengig i en alder av 14 (bortsett fra kost og losji), flyttet hjemme fra når jeg var 18. Følte meg veldig voksen fra ung alder, men nå, mange år etter, har jeg endelig innsett at jeg ikke ønsker å bli voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

Ja, det er det forsket på. Bare til å google. 25 er gjennomsnittet for begge kjønn, men gjennomsnittelig er kvinners hjerner fullt utviklet litt tidligere og menns litt senere.

Biologisk er en ikke voksen før hjernen er ferdig utviklet. Så ingen av alternativene dine er bra nok syntes jeg. Livserfaring har jo også noe å si.

Det finnes folk som er voksne før dem blir 18, jeg vet om folk som er 16 og er voksne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes folk som er voksne før dem blir 18, jeg vet om folk som er 16 og er voksne

eh... de må i så fall være av en annen art enn menneske. Biologien funker ikke slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

eh... de må i så fall være av en annen art enn menneske. Biologien funker ikke slik.

Så du har aldri møtt en voksen 16 åring? Hm, det må vell finnes en første gang for alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har aldri møtt en voksen 16 åring? Hm, det må vell finnes en første gang for alle :)

En 16-åring er selvfølgelig ikke voksen, uansett hvor mye du gjentar det. En 16-åring er så vidt ferdig med ungdomsskolen, og veldig mange av dem tror de er så voksne, men det er de ikke, og det skal de heller ikke være. Hva er målet med å bli så tidlig voksen, egentlig? Du har hele resten av livet på å være voksen, så nyt ungdommen i stedet for å hige etter å bli voksen før tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jacklost

En 16-åring er selvfølgelig ikke voksen, uansett hvor mye du gjentar det. En 16-åring er så vidt ferdig med ungdomsskolen, og veldig mange av dem tror de er så voksne, men det er de ikke, og det skal de heller ikke være. Hva er målet med å bli så tidlig voksen, egentlig? Du har hele resten av livet på å være voksen, så nyt ungdommen i stedet for å hige etter å bli voksen før tiden.

Dere sier at man er voksen når man begynner å oppføre seg voksen så da vet jeg om 16 åringer som er voksne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere sier at man er voksen når man begynner å oppføre seg voksen så da vet jeg om 16 åringer som er voksne...

Jeg kan oppføre meg som om jeg er 17, betyr det at jeg er ungdom? Hvorfor er det så viktig å være voksen som 16-åring? Som sagt, du har ca 70 år til på å være voksen, ungdommen forsvinner veldig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

Jeg kan oppføre meg som om jeg er 17, betyr det at jeg er ungdom? Hvorfor er det så viktig å være voksen som 16-åring? Som sagt, du har ca 70 år til på å være voksen, ungdommen forsvinner veldig fort.

Jeg bare sier det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg stemte "når man flytter hjemmefra", med det forbehold at man også må være over 18. En student som fremdeles bor hjemme, er ikke ordentlig voksen i mine øyne. Det er heller ikke en 16-åring som har flyttet hjemmefra.



Anonymous poster hash: 56c32...5e9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

Jeg stemte "når man flytter hjemmefra", med det forbehold at man også må være over 18. En student som fremdeles bor hjemme, er ikke ordentlig voksen i mine øyne. Det er heller ikke en 16-åring som har flyttet hjemmefra.

Anonymous poster hash: 56c32...5e9

Ååå jo, tro meg det er det. Kompisen min flytta hjemmenfra når han var 16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...