Gå til innhold

Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?


AnonymBruker

  

530 stemmer

  1. 1. Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?

    • For.
      402
    • Mot.
      100
    • Vet ikke/bryr meg ikke.
      28


Anbefalte innlegg

Da håper jeg du bruker prevensjon riktig, så du ikke noensinne risikerer å få et sykt barn og ikke klare det!

Okei.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da håper jeg du bruker prevensjon riktig, så du ikke noensinne risikerer å få et sykt barn og ikke klare det!

Man kan jo ikke vite at barnet har downs før man blir gravid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for, så fremt det er etter foreldrenes eget valg. Kun de vet om de har ressurser til å ta seg av et Downsbarn.

Dersom trådens HI insinuerer at alle fostre med Downs skal aborteres samme hva, så er jeg mot.

Da må du lese på nytt :) Jeg sier det motsatte

Anonymous poster hash: b59ce...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags "mangfold" er det Downs-folk skaper? Veldig nysgjerrig. For det første krever majoriteten, den vi ikke ser på Tangerudbakken, omfattende omsorg og hjelp fra de er født til de dør. Foreldrene deres har en femåring resten av livene sine. Dersom ikke forhold/ekteskap slites i stykker av den utrolige belastningen det er å ta vare på et Downsbarn i 40-50 år. Jeg vet om mange med DS hvis foreldre de fortsatt er helt avhengige av begynner å bli syke og dø. Plutselig må en på 40 år som har bodd hjemme med mamma og pappa og/eller hatt dem rundt seg hele livet sitt bo alene på institusjon eller i kommunal bolig og tilpasse seg hverdagen uten dem. Med alt det medfølger av ekstraomsorg.

Det høres hjerteløst ut å påpeke det, men de fleste skattebetalere har til gode å se politisk korrekthet betale regningene sine. Downs er ufattelig dyrt, både for familiene og samfunnet, med pleie, omsorg, tilrettelegging og integrering som de aller fleste av dem konstant vil trenge fra vugge til grav. Det er en kjensgjerning.

For det tredje er det ikke lett å inkludere Downs-brukere i samfunnet. Tangerudbakken og diverse annen DS-propaganda fremstiller dem som søte små barn og fargerike solstråler, men sannheten er at å leve med Downs syndrom er slitsomt for alle, ikke minst brukerne selv. Spesielt de alvorlige tilfellene, som kanskje kan gjøre seg forstått av sine nærmeste, men å forvente at resten av omverdenen skal forstå og ikke minst tolerere at knuste møbler og ansikter betyr at de har vondt i magen er urealistisk og urettferdig.

Jeg er for selvbestemt abort. Mer enn det er det ikke å si om den saken.

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Man kan jo ikke vite at barnet har downs før man blir gravid :)

Og man ikke vite om barnet har langt mer alvorlige/krevende skader/sykdommer før barnet er født. Da er det litt for sent med "åh, men det klarer jeg ikke!".

Eneste måte å unngå faren for å få et krevende barn, er ved å ikke få barn. Eller man kan godta risikoen, og innfinne seg med at man bare må klare det hvis man må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjansen er vell så og si null for at man får et barn med downs?

Øøøh nei?

Anonymous poster hash: 51ea2...bba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det slik at mange mener det er greit å ta abort, men så fort det er snakk om Downs eller andre funksjonshemninger, DA er det galt? Nei, jeg mener at det må være grenser for "politikk", og at de viktigste valgene i livet - de tar vi selv. Vet ikke om dere definerer akkurat dette som en politisk diskusjon, men det diskuteres jo i de ulike partiene også, noe jeg mener er feil.



Anonymous poster hash: d180a...c56
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de fleste andre her, er jeg for sevbestemt abort. Personlig ville jeg tatt abort om risikoen var stor for downs, selv om jeg ikke nødvendigvis ville gjot det om ungen var antatt frisk. Ja, jeg vet at ungen kan være syk uansett, men som mor er det min jobb å sørge for at ungen min får de beste mulige forutsetningene.

Jeg har en kronisk syk samboer, og ser problemene hans på daglig basis. Om han hadde fått valget ville han valgt å vært frisk, noe jeg tror de aller fleste av oss også ville valgt.

Anonymous poster hash: 91597...540

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig for, selv om naturen ikke er rettferdig så kan vi være det.

Hvor har du fått dette fra?

Anonymous poster hash: b59ce...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan ikke sette seg ned og gi et prinsipielt svar på det, som man alltid skal bruke, fordi alle som er gravide er i sin egen individuelle situasjon, med individuelle behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det får være opp til hver enkelte forelder om abort av Downs. Realiteten er ofte ganske tung både for foreldre og barna. Det er et fåtall med Downs som er istand til å leve selvstendig og klare seg selv. Og selv disse må ha en viss form for hjelp og stabilitet i hverdagen for å fungere.

Jeg selv ville tatt abort, da jeg har mer enn nok med å ta vare på meg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var en mening, ro deg ned

Har du sett tangerudbakken? Det viser at de med downs kan leve et like godt liv som oss :)

Du har ikke skjønt noen ting!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke skjønt noen ting!

Jo, du kan ikke si noe slikt uten å bevise at du skjønner noe selv, slutt å prøv å lag enda en krangek kg dama...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags "mangfold" er det Downs-folk skaper? Veldig nysgjerrig. For det første krever majoriteten, den vi ikke ser på Tangerudbakken, omfattende omsorg og hjelp fra de er født til de dør. Foreldrene deres har en femåring resten av livene sine.

De som er på 5 års stadiet er de friskeste blant de med downs. En 5 åring kan utrolig mye.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mot.
Men...Om ei venninne av meg hadde valgt å ta abort pga det, så hadde jeg ikke hatet henne eller kommet med en preken om det..
Folk skal få lov å gjøre hva de vil..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...