Gå til innhold

Jeg synes folk som ikke vasker hendene før matlaging er EKLE!T


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir så oppgitt. Hva går det av folk? Er det jeg som er fanatisk, eller er det ikke normal hygiene og folkeskikk å vakse seg på hendene før man setter i gang med matlaging? Da SÆRLIG når vi er flere som lager sammen, for så å spise maten sammen.

I går skulle jeg lage mat med 4 venninner. Jeg sa ganske høylytt at jeg BARE SKAL VASKE HENDENE FØR VI BEGYNNER. De fire andre satte i gang, uten å vaske seg. Da hadde vi vært innom butikken, plukket på alt mulig rart, håndtert penger, sikkert klødd seg litt bak etc etc etc. Da er det vel vanlig å vaske seg på hendene? Kan ikke tenke meg noe mer disgusting enn å ikke vaske seg før man skal tilbrede mat.

Jeg kjenner så mange som ikke gjør det, og jeg lager ofte middag med forskjellig venninnegjenger, og det er en gjenganger å ikke vakse seg. Jeg blir så matt!

Til du som mot formodning skriver noe alá "da er det bare å droppe og spise med dem"- VASK MUNNEN DIN MED SALMIAKK.

Det burde virkelig være normal folkeskikk å vaske seg.

Takk for meg.........

Anonym poster: 6b742701dc9c58eadcf5590299acdb3c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er ganske ekkelt med folk som ikke gjør det. Bare tenk på hva man har tatt på i løpet av en dag.

Jeg vasker alltid hendene, både før jeg lager mat og etter hver gang jeg kommer hjem.

Må legge til at jeg også synes det er fryktelig ekkelt med folk som ikke tar av seg ringer før de lager mat også.

Endret av Samaysa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan være litt slapp med håndvasken når jeg bare er hjemme og skal lage mat kun til meg selv. Men etter man har vært på butikken og mat til andre? AH FYSJ. Reager neste gang dette skjer, stå der med kjeven i gulvet og kjeft litt om at du ikke ønsker å bli matforgiftet.

Anonym poster: 1dfa8e52ff48f2a2af62844ae455ad41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever ofte at jeg er ute med venninner og når vi skal spise, så spiser de før de har vasket hendene. Ofte spiser de med hendene også, uten bestikk, feks pizza eller noe. Jeg føler hendene kryr av bakterier etter å ha kjørt til byen, gått i butikker, tatt på alt mulig, tatt opp telefonen sin, plukket på enda mer ting, så gå i resturanten og spise. Jeg sier alltid "bare vent litt jeg må vaske meg før vi spiser", og ingen av de andre gjør det.

Når jeg er hjemme fra butikk eller noe så vasker jeg alltid hendene før jeg spiser eller lager mat. Noe annet er uhygenisk og ikke rart folk blir syke og smitte sprer seg..!

Anonym poster: 3a2b7aa26861b74bb31f53f7a1d0fbb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Når det bare er meg så skal jeg innrømme at jeg er litt sløv.

Når jeg lager til andre/med andre, da vasker jeg hendene mine godt. Passer også på og vaske de når jeg går fra grønnsaker til kjøtt osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe annet er uhygenisk og ikke rart folk blir syke og smitte sprer seg..!

Anonym poster: 3a2b7aa26861b74bb31f53f7a1d0fbb3

Ja, virkelig....

Tenker ofte på det hvis jeg vurdererå kjøpe mat fra matboder også....

Tenk på at det faktisk var en medisinsk revolusjon den gang de oppdaget smittefaren ved dårlig håndhygiene!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror jeg ville sagt fra, spurt om ikke de kunne vasket hendene sine først, spesielt siden jeg ofte blir syk. Mine venner hadde hvert fall ikke blitt sure om jeg ba dem om det, siden grunnen er at jeg ikke vil bli syk. Og hvis de hadde blitt sure så kommer de vel over det. Og da hadde de hvert fall vasket hendene, og kanskje tenkt litt mer over håndvask neste gang - problem løst! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville sagt fra, spurt om ikke de kunne vasket hendene sine først, spesielt siden jeg ofte blir syk. Mine venner hadde hvert fall ikke blitt sure om jeg ba dem om det, siden grunnen er at jeg ikke vil bli syk. Og hvis de hadde blitt sure så kommer de vel over det. Og da hadde de hvert fall vasket hendene, og kanskje tenkt litt mer over håndvask neste gang - problem løst! :)

Enig. Jeg tenkte faktisk på å si ifra i går, fordi jeg mistet faktisk lysten på mat. Likevel tenkte jeg: er det virkelig nødvendig å be voksne mennesker om å vaske seg på hendene?

Jeg sa i fra en gang til noen andre venninner, og de bare "åja"... Det virket som om det var unødvendig, fremmed og et stort tiltak

Anonym poster: 5a1ca0459128ac2038ef81dad40c2a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal lage mat til meg selv bryr jeg meg egentlig ikke, kommer også litt an på hva jeg skal lage. Om det er ting som jeg skal bruke hendene mye pleier jeg å vaske de. Men skal jeg f. eks bare lage pannekaker eller noe jeg omtrent ikke rører maten så bryr jeg meg ikke noe om det. Vasker heller ikke hendene før jeg skal spise om jeg er på resturant o.l. Hadde jeg bedt venninnene mine om å vaske hendenet tror jeg de hadde syns jeg var litt hysterisk. Pleier forøvrig å be min fetter og kusine om å vaske hendene før vi skal bake, og da vasker jeg hendene selv også, barn rører på litt mer tenker jeg enn vi voksne :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med TS.

Det første jeg gjør når jeg kommer hjem, er å vaske hendene. Og det hender jeg skyller dem enda en gang før jeg begynner å lage mat. Spiller ingen rolle om jeg er alene, man har vel ikke lyst å bli syk?

Endret av hjertesukka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ekkelt. Vasker også hendene mine når jeg kommer hjem etter å ha vært ute, og fy så møkkete de er da!

Anonym poster: a94a5dc102e59b5bea0bc7ba720a3107

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vasker skjeldent hendene utenom når jeg har vært på toalettet eller hvis jeg er skitten. Er aldri syk. Det er heller ikke de som spiser maten jeg lager, eller håndhilser på meg for å så bite negler like etterpå.

Anonym poster: 3878908af9a8f40a19097781dcae29b0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er de som før de skal lage maten går inn på toalettet, hvor man hører det flushe i samme sekund som døren går opp. Ingen lyder av vann som renner i springen. Og så er det rett inn på kjøkkenet for å lage mat... Jeg er ikke så flink til å si fra, selv om det vrenger seg inni meg. Kan vel telle det på en finger, jeg sa en gang til en venninne "du rekker å vaske deg før vi begynner".

For min del så har jeg ikke bakterieskrekk, jeg tror man kan bli like ofte syk om man er hysterisk med renholdet. Men det er rett og slett ekkelt å tenke at folk skal tørke seg bak og deretter elte deigen. :P

Anonym poster: 0fd1e6f5d6156b68cadd595ea06bc5be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke sløv når det bare kommer til meg en gang! Jeg sier også ofte høyt "jeg skal bare vaske hendene siden vi har vært ute..Og det finnes jo så mange rare mennesker i butikken, så vi vet ikke hvor de har klødd seg!!" hvis de fortsatt ikke vasker hendene spør jeg dem om hvorfor de ikke vasker hendene sine før vi lager middag. Får som oftest til svar at "oi, ja, det er jo viktig" også går de og vasker hendene sine.

Noe av det verste jeg ser når det kommer til hygiene er at barna ikke vasker hender før mat. Her må småen ALLTID vaske hender før matspising og er vi ute vasker jeg han med våtserviett. Hadde en venninne som kom på besøk til meg på kvelden med 4 åringen sin. Da vi skulle spise middag sa jeg "kom *4åringens navn* nå skal vi vaske hender før middag". Dette var visst nok veldig rart..Og dette hadde aldri min venninne hørt om før. Dessuten hadde jo han dusjet på morgenen. Satt der sjokkert!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på hva man lager, men lager man mat som skal varmebehandles så spiller det ingen rolle.

Anonym poster: b4974365bbc85b2b2fe2756a01e52d53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BabyBlue

Jeg er også hysterisk på dette - hver gang jeg kommer hjem fra jobb/skole og skal lage mat eller spise vasker jeg hendene godt. Enkelte venninner spiser gjerne ting med hendene etter å ha kommet hjem fra arbeid og lignende uten å vaske hendene - tenker de ikke på hvor mye bakterier som kommer på hendene på skole/jobb/under bussturer?! Av å klappe bikkja?!

Nå er jeg ikke en weirdo som går rundt med håndsprit på meg hele tiden, men folk som er dårlig med håndhygiene er ekkelt. De som ikke vasker hendene sine før de lager/spiser mat er gjerne også de som biter negler eller slikker på fingrene sine under opplegget. Ææææsj. Uansett om man ikke blir syk av det så er det normal høflighet å vaske hendene sine før man lager mat sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg underviser i mat og helse og driller elevene på håndvask før matlaging. For meg er det utenkelig å gå i gang med matlaging uten å vaske hendene først, selv når man omtrent ikke berører maten. Det hender seg at elevene sier "jeg var da nettopp på do og vasket hendene etterpå", men den gylne regel er at vasking av hendene etter toalettbesøk ikke gjelder. Håndvask skal skje rett før matlagingen starter.

Anonym poster: d4bdc2f7d1b661d742f3fccb5e82ecc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også hysterisk på dette - hver gang jeg kommer hjem fra jobb/skole og skal lage mat eller spise vasker jeg hendene godt. Enkelte venninner spiser gjerne ting med hendene etter å ha kommet hjem fra arbeid og lignende uten å vaske hendene - tenker de ikke på hvor mye bakterier som kommer på hendene på skole/jobb/under bussturer?! Av å klappe bikkja?!

Nå er jeg ikke en weirdo som går rundt med håndsprit på meg hele tiden, men folk som er dårlig med håndhygiene er ekkelt. De som ikke vasker hendene sine før de lager/spiser mat er gjerne også de som biter negler eller slikker på fingrene sine under opplegget. Ææææsj. Uansett om man ikke blir syk av det så er det normal høflighet å vaske hendene sine før man lager mat sammen.

Bakterier er ikke ekkelt, det levende selvstendige organismer, som så mye annet. Vi består av 10 ganger så mange bakterier som egne celler, så mesteparten av kroppen består faktisk av bakterier.

Det å utsettes for bakterier er bra for immunforsvaret våres!

...og uten alle bakteriene så hadde vi ikke eksistert. Grunnen til at man ofte får diaré av antibiotika er fordi den dreper bakteriene som lever i tarmkanalen vår. Bakterier er generellt sett ikke farlig!

(Hvis man hadde samlet alle verdens bakterier i en stor klump, og resten av verdens levende organismer i en annen klump, så ville bakterieklumpemen vært veldig mye større enn alle andre levende organismer)

Anonym poster: b4974365bbc85b2b2fe2756a01e52d53

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Bakterier er ikke ekkelt, det levende selvstendige organismer, som så mye annet. Vi består av 10 ganger så mange bakterier som egne celler, så mesteparten av kroppen består faktisk av bakterier.

Det å utsettes for bakterier er bra for immunforsvaret våres!

...og uten alle bakteriene så hadde vi ikke eksistert. Grunnen til at man ofte får diaré av antibiotika er fordi den dreper bakteriene som lever i tarmkanalen vår. Bakterier er generellt sett ikke farlig!

(Hvis man hadde samlet alle verdens bakterier i en stor klump, og resten av verdens levende organismer i en annen klump, så ville bakterieklumpemen vært veldig mye større enn alle andre levende organismer)

Anonym poster: b4974365bbc85b2b2fe2756a01e52d53

Det er ekkelt når folk har tatt offentlig transport for så å gå i gang med å elte deig uten å vaske hendene sine, end of discussion. Er ikke hysterisk på dette, vil bare ikke lage mat med folk som har et slaskete forhold til håndvask....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...