Gå til innhold

Fordommer mot hedmarkinger?


Gjest Hans72

Anbefalte innlegg

Jeg lurer ganske enkelt på hvilke fordommer personene her har mot hedmarkinger(nå har vi hatt tråder om folk fra opptil flere byer her på Skråblikk, så nå synes jeg det var på tide å nevne hedmarkingene, ja :lur: )?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Treige og feige. Tør ikke å stå opp for seg selv å si i hva de ønsker og mener, de hinter i stedet. Tør ikke å si fra hvis noe/noen plager dem, "Å, nei, det er ikke verdt å si noe...". Bruker fire uker på å ta en avgjørelse som andre bruker fire minutter på. Selvutslettende så det holder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treige og feige. Tør ikke å stå opp for seg selv å si i hva de ønsker og mener, de hinter i stedet. Tør ikke å si fra hvis noe/noen plager dem, "Å, nei, det er ikke verdt å si noe...". Bruker fire uker på å ta en avgjørelse som andre bruker fire minutter på. Selvutslettende så det holder.

Heeelt enig. Er opprinnelig hedmarking selv, og fy faen, har aldri opplevd noen som snakker så mye dritt om andre mennesker som dem.

Dømmende er de også. Glad foreldrene mine tok meg med og flyttet derfra før det er for sent.

Og alle har seg med alle der, og ryktene går i hele hedmark. Forferdelig sted.

hilsen x-hedmarking som skammer seg over å være det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heeelt enig. Er opprinnelig hedmarking selv, og fy faen, har aldri opplevd noen som snakker så mye dritt om andre mennesker som dem.

Du tenker på nordmenn, du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøss.

Jeg er halvt Hedmarking selv, og bor for tiden i hølet Elverum.

Men... Hedmarkinger er eksempelbildet på slik utkantfolk ble fremstilt i gamle filmer på 50-60 tallet. Tåler ikke folk utenbygsfra, har inngrodd mistro til alt som kommer fra "asfaltjungelen", har overdreven tiltro til egen kunnskap på emner som jakt, landbruk, økologi osv. Treige som lus på tjærakost, ulmehissige og stedvis innavla.

Sære tullinger som kryper rundt med børsa halve året. (Tja, akkurat det beskriver vel minst halvparten av norske menn!)

Flytter så fort jeg bare kan....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har overdreven tiltro til egen kunnskap på emner som jakt, landbruk, økologi osv.

Jepp!

Får slenge på noen egne fordommer også:

"Slik har vi gjort i alle år" er kongeargumentet for aldri å løse en oppgave på en annen måte, uansett hvor dårlig gamlemåten er.

"Sunt bondevett" (Dvs "Detta æ itte sunt bondevett") brukes for å avfeie enhver ny eller forskningsbasert kunnskap.

Uttrykket om at misunnelsen er sterkere enn kjønnsdriften kommer utvilsomt fra dette fylket ;)

Ellers må jeg som Hedmarking si at det faktisk finnes mange, mange og svært gode unntak! Om jeg er ett av dem selv får være opp til andre å avgjøre, men jeg kjenner i alle fall en hel haug med fullt oppegående hedmarkinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Opplending og det er kanskje ikke store forskjellen fra Hedmark.... Men, må si meg enig i mye av det som sies her om "treghet" og at det trygge er det beste... Til gjengjeld tror jeg at all dette trauste bondevettet (?) også gjør oss/dem til folk en absolutt kan stole på - når en da førstes blir godt nok kjent... Det er alltid en nabo som ser ekstra godt etter rundt husveggene og tar vare på ting når du er borte på ferie, og det er alltid en hjelpende hånd å strekke seg etter når det er behov for det.

PS: nå tror jeg vel egentlig at det er like mye forskjellige folk/typer/individer i Hedmark som det er i hvilket som helst annet fylke, og selv om bygdesladderen og tregheten kanskje er mer fremtredende rundt Mjøsa enn andre steder i landet er det også mye positivt med bygda;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, nå klarte jeg faktisk å lese det som headmarking og kjønte ikke hva dette var for noe. Tok meg fem minutter å se at det var jo folk fra hedmark.

Men jeg har ikke fordommer mot noen folk som er fra her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har igrunnen ikke fundert så mye over emnet før jeg, for få helger siden, havnet på et nachspiel med en hedmarking(de øvrige av oss på nachet var bergensere, så vidt jeg kan huske). Efter at klokken hadde blitt 06, og leiligheten vi var i var tom for drikkevarer, bestemte hun seg for å invitere oss hjem til seg. Det viste seg at hun ikke bare hadde et berg av ordinære polvarer i huset(bare en fordel, det :lur: ), men desto mer "96 heimkork"...

Mine fordommer begrenser seg til at de drikker hjemmebrent som om det skulle ha vært vann. Å drikke HB i seg selv, anser jeg som vanvittig harry, men med det tempoet, blir det tilnærmet komisk i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sirumpa og trege i oppfattelsen.

Ja, hedmarkinger er kanskje ikke de smarteste knivene i skuffen. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hedmarkinger er staute, trauste, trege, enkle, litt kjedelige og stakkarslige, som regel litt langsomme i topplokket. Men man kan stole på dem. Ærlige folk, det ska'rem ha. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treeeeeeege, både når de snakker og går. Mer nevenyttige enn intelligente. 99% av dem er bønder.

Selv om dette er en tråd om fordommer kan jeg jo ta med noe positivt også. Til å stole på, ikke redd for å arbeide hardt, flinke til å stille opp for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...