Gå til innhold

regnbuehinnebetennelse/ indociyclitt


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg fikk for noen dager siden et veldig rødt øye, og gikk etterhvert til legen når øyet mitt verket og det rant ut vann hele tiden. Jeg har nå fått diagnosen rengbuehinnebetennsele og fått øyedråper og øyesalver. Jeg har brukt dette i tre dager nå og merker ikke mye forskjell. Noen andre som har hatt dette?

Jeg lurer også på om det lønner og binde noe forann øyet, hjelper det å ha øyet igjen o.l?

Blir glad for alle svar..

Overskrift måtte endres litt pga sideforskyvning, beklager!

vimse-admin.

Endret av vimse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nextlife

Vet i allefall at dette er noe øyeleger pleier å følge meget nøye, med kontroller 2-3 ganger i uka i begynnelsen. Dette gjør de for å se at behandlingen virker, slik at ikke regnbuehinna vokser sammen med hornhinna. Tror det kan lønne seg å dekke øyet litt til, kanskje det er nok med solbriller, dette for å holde pupillen utvidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Fikk samme problemet for ca 2 uker siden. Startet med et veldig rødt øye, begynnte å veske en del, og ble etterhvert meget vondt. Dro til øyelege, og fikk Ultracortenol dråper som skulle dryppes på 3 ganger i døgnet. Men dette hjalp ikke stort, gikk da til legen igjen, og fikk en ny kur, Spersadex dråper 1 gang pr time, 40g kortison piller 1 gang i døgnet, og Atropin dråper en gang i døgnet. Apropinen utvider pupillen, og smertene forsvant rimelig fort etter dette. Selve øyet ble bedre etter noen dager, ikke rødt lenger, men ser litt uklart pga utvidet pupill. Må på kontroll en gang i uken til betennelsen er helt borte. Vet ikke om dette hjelper noe. Men håper du og blir bedre snart. Jeg Bruker solbriller hvis jeg kjenner øyet blir "trøtt". Men behovet for dette har minket veldig. Har og gått med det syke øyet lukket endel, men kan ikke si at dette har vært noen mirakel kur :) Men mitt råd er å gå til legen igjen hvis medisinene ikke gir noen effekt etter noen dager. Jeg hadde fått for mild behandling, men med den den andre kuren dempet betennelsen seg rimelig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar.

jeg har fått atropin, prednisolon (kortison) + at jeg drypper med spersadex hver time, og jeg bruker en salve før jeg skal sove.

Jeg føler meg litt bedre men synet er uklart. vet du hvorfor du har fått dette? Jeg har revmatisme i familien, så legen sier at det kan ha en sammenheng med dette. Likevel syns jeg det hadde vært betryggende med en god forklaring men det kan ikke legen gi. Og jeg har også fått høre at dette kan komme igjen flere ganger i livet.. uff..

Hvordan er formen din nå etter to uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife
takk for svar.

jeg har fått atropin, prednisolon (kortison) + at jeg drypper med spersadex hver time, og jeg bruker en salve før jeg skal sove.

Jeg føler meg litt bedre men synet er uklart. vet du hvorfor du har fått dette? Jeg har revmatisme i familien, så legen sier at det kan ha en sammenheng med dette. Likevel syns jeg det hadde vært betryggende med en god forklaring men det kan ikke legen gi. Og jeg har også fått høre at dette kan komme igjen flere ganger i livet.. uff..

Hvordan er formen din nå etter to uker?

Mannen hadde dette for noen år siden, hos han oppstod det tilsynelatende uten noe foranliggende årsak. Det øyenlegen sa var at mennesker med reumatiske lidelser er ekstra utsatt for dette, så dersom betennelsen kommer tilbake flere ganger vil man bli utredet for evt. bakenforlikkende reumatisk sykdom. For Mannen min sin del tok det flere uker å bli helt bra, men han har ikke hatt det siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formen min etter to uker er bra. Litt sliten i det friske øyet, er visst fordi det blir litt overarbeidet. Synet er uklart pga Atropinen, men var hos legen for to dager siden, hvor de satte på en "falsk" pupill, en svart brille med et lite hull i. Da leste jeg alle linjene på syns testen, var en utrolig lettelse ;) Men skal gå med stor pupill i en uke til ca, for å være sikker på at betennelsen er helt borte. Jeg har og revmatisme i familien, men er visst noe som kan oppstå uten spesielle for sykdommer. Så satser på at jeg bare har vært uheldig. Har ingen lidelser av andre sorter som skal tyde på at jeg har noe annet. Har og hørt det kan komme igjen, men skal sørge for å ha dråper en stund fremover, så jeg kan begynne å dryppe hvis det skulle se ut som det kommer igjen. Tror feilen jeg gjorde var å vente så lenge med å dra til lege. Våknet om natten med øye smerter, og våt pute pga tåre flod. Neste gang skal jeg løpe rett til legen med en gang ;) Men som sagt, humøret ble veldig bra når jeg så med den leke pupillen, er ingen smerter eller rødhet lenger, bare det uklare synet som er litt slitsomt. Etter hva jeg ser så har vi fått akkurat samme medisiner, så da blir du nok fort en del bedre du og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var hos legen igjen idag, og jeg skulle bare fortsette på samme medisin frem til mandag, så håper jeg bare at jeg blir bedre over helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

hei...

jeg har også regnbuehinnebetennelse.. hos meg begynte den 7 september, men var ikke hos legen før 9 september(bursdagen min). det var da jeg fikk diagnosen:( jeg bruker spersadex, ultracortenol(salve) og atropin.. det ER sant at betennelsen kan komme tilbake. min har nemlig kommet tilbake 4 ganger..... når den kommer tilbake bruker jeg spersadex 8 ganger om dagen, atropin 2 ganger om dagen å ultracortenol salva før jeg legger meg... det er rett å slett ett helvete.... når øyet begynner å bli bedre trapper jeg ned på spersadexen. og slutter med atropin og ultracortenol, i samarbeid med øyelegen min selvfølgelig

jeg ble "friskmeldt" onsdagen for jul, men ville ikke bråslutte med dråpene, så jeg tok min siste dråpe på julaften... da var jeg overlykkelig for at betennelsen var borte... men jeg tok feil.... Lørdag 27 desember kom den tilbake, dvs at jeg gikk HELE 2 dager uten dråper før jeg måtte begynne igjen.. jeg kjenner igjen symtomene på denna dritten, så jeg medisinerer meg selv fram til jeg kan få tak i øyelegen min i morra...

jeg har forresten ingen i familien med noen revamatiske sykdommer, så jeg hadde bare MAX uflaks:(

øyelegen min sier at det ikke er noen som vet i hvilket tempo man skal trappe ned, så vi må bare ta det på "feelingen"

jeg håper virkelig at du slipper unna med en gang, og at den aldri mer kommer tilbake!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Gjest_Mari_*

Hei.

Jeg har selv nettopp fått regnbuehinnebetennelse, men føler meg ikke spesielt skremt. Jeg har revmatiske problemer i familien, og skal selv til utredning nå. Jeg vet konsekvensene av å ikke følge opp kan være store, men samtidig ser jeg på min mor som hadde denne sykdommen minst 4x året i 21 år. Hun syns dette var plagsomt, men det har gått bra. Etter dette brant sykdommen seg ut av seg selv - nå har hun ikke hatt problemer med det på 8-9 år. Dette varslet for øvrig legen henne om at kunne skje. Det eneste påfallende, foruten ubehaget, er for meg nå at jeg ikke kan trene eller lese spesielt mye. Solbriller og nøye oppfølging av legens ordre er i stor grad det jeg kan gjøre på egenhånd, så vidt jeg vet. Er jeg heldig går betennelsen fort over, slik at eksamenstiden går som en lek. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Hadde dette for noen år siden. Har ikke noe revmatiske sykdommer, så var nok bare "uheldig". Første gangen gikk den vekk med de medisinene som nevnt i tidligere innlegg.

Men var uheldig å få det tilbake kort tid etterpå. Da var jeg medisinert på store doser med Prednisolon uten effekt. Måtte til slutt få injisert kortison direkte inn i øyet. Anbefales ikke å gjøre uten narkose.

Nå er det sikkert 6 år siden jeg har hatt dette. Ikke fått noe tilbakefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_Sara_*

Jeg har nå hatt det i 2 og en halv måned. Smertene og rødheten går vekk ganske fort etter påstartet behandling. Hos meg vertfall. Har nå trappet ned å sluttet på dråper og alt to ganger, men da har betennelsen kommet tilbake på ca en uke. Har nå begynnt på 3 behandling i dag og regnbuehinnen min har grodd seg fast på ett punkt iøyet. Skal tilbake til legen om to dager sånn de kan se om alt av dråper og slikt klarer å rive løs hinnen igjen, viss ikke må vi prøve andre ting. Håper at det gåe bra, for har ikke lyst at den skal henge fast resten av livet å gi meg synssvekkelser. Håper på det beste. Skal gå på øyendråper i minst 6 måneder denne gangen fikk jeg besjed om av legen. Stress, men om det tar knekken på betennelsen så er det verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg har nå hatt det i 2 og en halv måned. Smertene og rødheten går vekk ganske fort etter påstartet behandling. Hos meg vertfall. Har nå trappet ned å sluttet på dråper og alt to ganger, men da har betennelsen kommet tilbake på ca en uke. Har nå begynnt på 3 behandling i dag og regnbuehinnen min har grodd seg fast på ett punkt iøyet. Skal tilbake til legen om to dager sånn de kan se om alt av dråper og slikt klarer å rive løs hinnen igjen, viss ikke må vi prøve andre ting. Håper at det gåe bra, for har ikke lyst at den skal henge fast resten av livet å gi meg synssvekkelser. Håper på det beste. Skal gå på øyendråper i minst 6 måneder denne gangen fikk jeg besjed om av legen. Stress, men om det tar knekken på betennelsen så er det verdt det.

Jeg kom akkurat fra øyelegen nå. Det optikeren sa bare var en betennelse pga linsebruk var regnbuehinnebetennelse:( Nå har jeg saumfart internet, og det er lite hyggelig lesning. Har egentlig ikke hatt særlig plager med ledd og sånn tidligere, men nå føler jeg jo at jeg har vondt over alt. Min mor har litt leddgikt, så nå har jeg begynt å tro at jeg garantert også har det. Det eneste positive er jo at mange kan leve et godt liv, selv med revmatiske plager. Har jo et lite håp om at det bare er tilfeldig at jeg har fått betennelsen, men tviler egentlig på det...Har alltid sagt at jeg kommer til å dø som en tynn, krokete mann før jeg fyller 60:P Ser ut som jeg får rett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Frisk i øye!
hei...

jeg har også regnbuehinnebetennelse.. hos meg begynte den 7 september, men var ikke hos legen før 9 september(bursdagen min). det var da jeg fikk diagnosen:( jeg bruker spersadex, ultracortenol(salve) og atropin.. det ER sant at betennelsen kan komme tilbake. min har nemlig kommet tilbake 4 ganger..... når den kommer tilbake bruker jeg spersadex 8 ganger om dagen, atropin 2 ganger om dagen å ultracortenol salva før jeg legger meg... det er rett å slett ett helvete.... når øyet begynner å bli bedre trapper jeg ned på spersadexen. og slutter med atropin og ultracortenol, i samarbeid med øyelegen min selvfølgelig

jeg ble "friskmeldt" onsdagen for jul, men ville ikke bråslutte med dråpene, så jeg tok min siste dråpe på julaften... da var jeg overlykkelig for at betennelsen var borte... men jeg tok feil.... Lørdag 27 desember kom den tilbake, dvs at jeg gikk HELE 2 dager uten dråper før jeg måtte begynne igjen.. jeg kjenner igjen symtomene på denna dritten, så jeg medisinerer meg selv fram til jeg kan få tak i øyelegen min i morra...

jeg har forresten ingen i familien med noen revamatiske sykdommer, så jeg hadde bare MAX uflaks:(

øyelegen min sier at det ikke er noen som vet i hvilket tempo man skal trappe ned, så vi må bare ta det på "feelingen"

jeg håper virkelig at du slipper unna med en gang, og at den aldri mer kommer tilbake!!!

Ja det er noe DRITT jeg har hatt det sammenhengende siden NYTTÅRSAFTEN! Fy faen jeg er lei, og øyelegen hørtes sint ut i dag når jeg kom og det hadde forverret seg seg betrakterlig!:( Ikke hyggelig trenger faen ikke å bli sint på meg det hjelper meg ikke! Men hun var det sikkert ikke, bare streng! Men kan jo skjerpe seg litt da! Jeg får vondt inni meg og blir sint sjæl på henne! Hun var det som sa jeg nå kunne sitte i sola og det gjorde jeg og VIPS så var dritten tilbake!Selvom jeg har gjort som hun har sagt! Faen det er så slitsomt det var bedre, så ble det verre når jeg fikk sol i øyet et lite øyeblikk når jeg skulle smøre meg med solkrem! Så nå må jeg dryppe hver jævla time, bruke dråper som utvider pupillen, og predixol tab 40 milligram og salve om kvelden! Jeg fikk dette i år 2004 og har hatt det siden flere ganger spesielt det siste året!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Gjest Gjest

Jeg har også Regnbuehinne betennelse ved jevne mellomrom. På meg virker det som at jeg er mer mottagelig når jeg er stresset eller psykisk nede. Har betennelsen ca hvert annet år. Min lege fortalte også at reumatikere var spesielt utsatt, men ingen kunne gi en fullgod diagnose på årsakene. Har ingen med reumatiske lidelser i familien så har vel bare uflaks.

Har brukt linser i mange år og uten problem utover denne lidelsen. Men legen har sagt at linsebruk ikke er årsaken. Jeg har alltid gått på jobb da min lege sier at dette ikke er fraværsgrunn selv om jeg blir svært lysømfintlig og øyet føles ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest L-L Kristensen

Hei. Jeg fikk denne diagnosen første gang i 1990, men etter jeg begynte med OliVita for ca 3-4 år siden, har jeg ikke hatt betennelser i øynene. JIPPI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar.

jeg har fått atropin, prednisolon (kortison) + at jeg drypper med spersadex hver time, og jeg bruker en salve før jeg skal sove.

Jeg føler meg litt bedre men synet er uklart. vet du hvorfor du har fått dette? Jeg har revmatisme i familien, så legen sier at det kan ha en sammenheng med dette. Likevel syns jeg det hadde vært betryggende med en god forklaring men det kan ikke legen gi. Og jeg har også fått høre at dette kan komme igjen flere ganger i livet.. uff..

Hvordan er formen din nå etter to uker?

Hopper inn og sier at det du har fått samt revmatisme i familien kan tyde på Bechterew. Snakk med legen om prøver. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 5 måneder senere...

Hei. Jeg fikk denne diagnosen første gang i 1990, men etter jeg begynte med OliVita for ca 3-4 år siden, har jeg ikke hatt betennelser i øynene. JIPPI

Takk for fint innspill, siden øyelegene aldri sier noe om forebygging/ hva som kan hindre tilbakefall, som man jo veldig gjerne ikke ønsker!! Kan selvf. ikke si sikkert om det er oljen som har hjulpet deg, men jeg drar rett på helsekosten nå og kjøper Udos choice, en annen lignende olje som broren min blant annet har hatt gode resulaltater med. Han er blant annet nesten ikke allergisk lenger (gress). Også bra for eksem. Klem til dere alle: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

hadde litt vondt nå å da i ledd. Tenkte ikke noe mer over det. Våknet opp med knall rødt øye verket og vondt når man så på noe lyst. Dro til øyelege som konstaterte at jeg hadde regnbuehinnebetennelse sa å at det var vanlig for folk å Få dette som har rauvmatisme(bekhtrevs) takket være dette fikk jeg sjekket opp både med blodprøve CT +Mr å det viste seg at jeg har denne sykdommen er 4 gang jeg har fått betennelse i øye kan gå flere år imellom men siste hadde jeg for 1 år siden å fikk det i dag. Jeg har vondt i ryggen hofta. går på betennelse i muskler å ledd men jeg  fungerer optimalt men må være flink til å tøye ut å være i bevegelse

Anonymkode: e77e3...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Wednesday, November 21, 2007 den 14.35, Gjest Gjest skrev:

Hei.

Jeg fikk for noen dager siden et veldig rødt øye, og gikk etterhvert til legen når øyet mitt verket og det rant ut vann hele tiden. Jeg har nå fått diagnosen rengbuehinnebetennsele og fått øyedråper og øyesalver. Jeg har brukt dette i tre dager nå og merker ikke mye forskjell. Noen andre som har hatt dette?

Jeg lurer også på om det lønner og binde noe forann øyet, hjelper det å ha øyet igjen o.l?

Blir glad for alle svar..

 

 

 

 

Overskrift måtte endres litt pga sideforskyvning, beklager!

vimse-admin.

Du skal aldri "forbinde" et øye på egenhånd, det kan skade synet. Du kan bruke solbriller for å skjerme for trekk men ikke noe annet. 

Er ikke øyet bedre til på mandag bør du oppsøke legen på nytt. Øyne er plagsomme når de ikke oppfører seg normalt eller slik vi var vant til før de begynte å lage trøbbel. 

Anonymkode: ef669...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...