Gå til innhold

Feil bruk av spørreord


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flere og flere på forumet bruker konsekvent feil spørreord. Siste som dukket opp hos meg er "hvem parkas".

Er det flere enn meg som er overbevist om at det er kollektiv trolling?

Har skolen feilet så totalt i norskopplæringen at unge mennesker ikke kan korrekt bruk av spørreord? Jeg svarer aldri i tråder hvor trådstarter ikke klarer å bruke korrekt spørreord, og jeg må ærlig talt si at jeg tenker mitt om personen.

Påpekes disse feilene er det ramaskrik om hvor unødvendig det er, men det er ganske ille å ikke kunne bruke spørreord. Det er ikke avansert gramatikk. Folk påpeker at det har ingenting med utdannelse å gjøre, men jeg kan garantere deg at den som retter bacheloroppgaven sitter å river seg i håret og trekker en karakter. For ja, uansett hva du studerer så teller gramatikk når en leverer inn større oppgaver.

Ps. Nei, jeg skriver ikke perfekt, og har tidvis skrivefeil, men bruk av spørreord er sannelig ikke komplisert.



Anonymous poster hash: fda0c...ec9
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det er et østlandsfenomen. Senest i går hørte jeg ei jenta si "hvem oppgave tok du?". Fryktelig irriterende og det høres så feil ut. Helt enig med deg at språk har mye å si for helhetsinntrykket av en oppgave, og det burde det ha også!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Signerer, - herfra til evigheten og tilbake :Nikke:

De som påberoper seg å bestemt vite at 'det ikke betyr noe' har øyensynlig fremdeles litt mer enn bare spørreord igjen å lære ;)

Skal vi fortsette med ham eller henne, hans eller hennes, hun og han, eller henne og ham?

- det gir et noe enfoldig inntrykk å bare benytte 'hun' alltid ;)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvem" har vært brukt på deler av østlandet (østfold) i betydningen "hvilken" i mang mange år. Det har kanskje begynt å spre seg om folk hører det andre steder?

Dialekters grammatikk kan være anerledes enn skriftspråkets, og det er ikke vanlig å korrigere folks talemål i Norge.

Anonymous poster hash: 451fe...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her var det selvsagt skriving det var snakk om. Skjønt, skriving i forum kommer glatt inn under muntligpreget skrft:-)

Anonymous poster hash: 451fe...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Hvem" har vært brukt på deler av østlandet (østfold) i betydningen "hvilken" i mang mange år. Det har kanskje begynt å spre seg om folk hører det andre steder?

Dialekters grammatikk kan være anerledes enn skriftspråkets, og det er ikke vanlig å korrigere folks talemål i Norge.

Anonymous poster hash: 451fe...25f

Men det ER et problem når folk SKRIVER det.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

"Hvem" har vært brukt på deler av østlandet (østfold) i betydningen "hvilken" i mang mange år. Det har kanskje begynt å spre seg om folk hører det andre steder?

Dialekters grammatikk kan være anerledes enn skriftspråkets, og det er ikke vanlig å korrigere folks talemål i Norge. Anonymous poster hash: 451fe...25f

Det er ikke talemål når en skriver "hvem parkas" eller "hvordan bil"! Her skriver vi, enten nynorsk eller bokmål. Ikke dialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns en medstudent fikk uttrykt frustrasjonen over dette meget godt en gang vi skulle handle inn til en fest i fadderuka, og en student spurte "men hvem pølsepakke skal vi kjøpe?"

Han snudde seg mot henne, med mord i blikket og sa:
"HVILKEN PØLSEPAKKE, HETER DET! PØLSEPAKKEN ER IKKE EN JÆVLA PERSON, DIN SADIST!"

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazycatlady

Åh, det der irriterer meg så grenseløst! Har en venninne fra Østfold og hun skriver og sier alltid hvem bil, hvordan jakke osv. Jeg blir gal. Ikke kan jeg ta det opp med henne på en pen måte heller, for hun er fryktelig sår og nærtagende. Tror det der er et typisk østfoldsfenomen. Sjelden hørt noen fra Oslo/Akershus si/skrive det, men i Østfold snakker/skriver "alle" sånn har jeg inntrykk av. Jeg er sikkert generaliserende og tråkker på noen tær nå, men det får så være, det er ikke ondsinnet ment. :) Men ærlig talt, hvor vanskelig er det å skrive hva slags bil kjører du og hvilken av disse jakkene syns du er finest?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han derre duden som var så populær på Vine som jeg ikke husker navnet på er ekstrem på det! "Hvem russebuss er du på a?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De menneskene som sier "Hvem bil?" og lignende ting er folk vi ikke har bruk for. Jeg skal ikke ta saken i egne hender, men det er ikke akkurat noen umiddelbar fare for at de bidrar med noe særlig.



Anonymous poster hash: 0d607...193
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer, - herfra til evigheten og tilbake :Nikke:

De som påberoper seg å bestemt vite at 'det ikke betyr noe' har øyensynlig fremdeles litt mer enn bare spørreord igjen å lære ;)

Skal vi fortsette med ham eller henne, hans eller hennes, hun og han, eller henne og ham?

- det gir et noe enfoldig inntrykk å bare benytte 'hun' alltid ;)

... og de som skriver "hannes" i stedet for "hans" :bond:

Nå slo det med at dette kanskje er de samme som ikke bruker spørreord korrekt. Er det samme dialekt-problem tro?

Anonymous poster hash: a4e5c...aaa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette irriterer meg fryktelig mye. Spørreordene er (eller var?) jo noe av det første man lærer i norsktimene på barneskolen. Skjønner ikke at det er så vanskelig å huske at "hvem" brukes om personer og ikke om ting.

En liten test http://norsknettskole.no/globalskolen/ressurssidene/tester/Morten/sporreordene1.htm :nigo:

Endret av Doge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

... og de som skriver "hannes" i stedet for "hans" :bond: Nå slo det med at dette kanskje er de samme som ikke bruker spørreord korrekt. Er det samme dialekt-problem tro? Anonymous poster hash: a4e5c...aaa

Hannes - når man ikke mener Hanne sin - er bergensk talespråk. Vi sier "hannes" og "honnes".

Jeg må likevel si at det er noe spesielt at så mange skriver "hvem bil" o.l. Det er mange dialekter der talemåten er helt anderledes enn skrivemåten, uten at dette påvirker skriftspråket i den grad "hvem bil" og lignende gjør. Det virker på meg som det er massivt underutviklet skriftspråk hos enkelte. Og det er trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke direkte feil å si hvem parkas. Du kan bruke det men da i en spesifikk eie stil. Er akkurat som å si "hvem sin bil?" bare at du utelater sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hannes - når man ikke mener Hanne sin - er bergensk talespråk. Vi sier "hannes" og "honnes".

Jeg må likevel si at det er noe spesielt at så mange skriver "hvem bil" o.l. Det er mange dialekter der talemåten er helt anderledes enn skrivemåten, uten at dette påvirker skriftspråket i den grad "hvem bil" og lignende gjør. Det virker på meg som det er massivt underutviklet skriftspråk hos enkelte. Og det er trist.

Takk Bergen! Takk Bergen for at dere har forsøplet det fines språket vårt med "hannes" og "hunnes". Og, som om det ikke var nok, takk for at dere fant opp garpegenitivet, som vi nå ikke blir kvitt.

Måtte Brann aldri komme opp av Adecco-ligaen som straff!

(Dette er ikke personlig ment)

Anonymous poster hash: 1b2e6...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er dialekt, oslo og omegn, og er faktisk en form som stammer tilbake til norrønt språk og kasusbruk. Helt legitim å si, og selv om det er feil å skrive i en skolestil eller avisartikkel synes jeg man skal være tåpelig pirkete for å blir provosert av dette i mer uformelle fora som FB og nettforum, hvor det er vanlig med muntlige former.



Anonymous poster hash: d94e1...072
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Takk Bergen! Takk Bergen for at dere har forsøplet det fines språket vårt med "hannes" og "hunnes". Og, som om det ikke var nok, takk for at dere fant opp garpegenitivet, som vi nå ikke blir kvitt. Måtte Brann aldri komme opp av Adecco-ligaen som straff! (Dette er ikke personlig ment) Anonymous poster hash: 1b2e6...b80

Vi sier ikke hunnes. Vi sier honnes. Seriøst altså.

Forøvrig bør ikke personer som skriver "hvordan bil" eller "kossen" uttale seg.

Vi er alle tvunget inn i en bokmålsform i skriftspråket vårt. Talespråket er dialekt og det bør vi være mer forsiktige med å kritisere.

Og til slutt: jeg aner ikke hvorfor du blander Branns fotballresultater inn i diskusjonen. Dette har da ingenting med hvordan vi skriver å gjøre.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Er ikke direkte feil å si hvem parkas. Du kan bruke det men da i en spesifikk eie stil. Er akkurat som å si "hvem sin bil?" bare at du utelater sin.

Nei det er det ikke. "Hvem bil" betyr "hvilken bil" mens "hvem sin bil" - det er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...