Gå til innhold

På ferie med hund til Sverige


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hvordan funker egentlig dette? Vi skal på ferie (kjører) til sverige i sommerferien, hunden skal være med. Må jeg ta med noe? Tenker på om vi blir stoppet ved grensa eller noe, kommer de da til å be om papirer av noe slag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du ikke har det så lager du en sjøl med word. Svenske tullere skjønner ikke noe allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden må være vaksinert med de vanlige vaksinene som de får ved den årlige helsesjekken (husker ikke hva disse heter i farten). Du trenger ikke rabis-vaksine eller noen andre ekstra vaksiner. Du må ha med deg vaksinekortet eller attest fra dyrlege som sier at hunden har fått disse vaksinene.

Vi har kjørt frem og tilbake over grensen mange ganger, og aldri blitt stoppet, men jeg ville ikke tatt sjansen på å dra uten vaksine-kortet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kara w. Har til og med blitt stanset i svenske tollen både på øresundbroen og ved svinesund med hund i bil, og aldri har tollerne spurt om noe som helst angående bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tnenger ingen papirer av noe slag for å ta med deg hunden til Sverige. Siden jeg har med meg hunden min til Sverige ca. en gang i uken nå i sommerhalvåret, er dette noe jeg er HELT sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Du tnenger ingen papirer av noe slag for å ta med deg hunden til Sverige. Siden jeg har med meg hunden min til Sverige ca. en gang i uken nå i sommerhalvåret, er dette noe jeg er HELT sikker på.

Om man ikke må ha noen som helst papirer så vil jo dette i praksis si at man kan smugle hunder over grensen helt fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tnenger ingen papirer av noe slag for å ta med deg hunden til Sverige. Siden jeg har med meg hunden min til Sverige ca. en gang i uken nå i sommerhalvåret, er dette noe jeg er HELT sikker på.

Jo, man må ha med enten et vaksinasjonskort eller et pass til hunden. Det at de aldri spør etter dem er noe helt annet. Men en dag møter du en grensevakt som pluttselig ber om disse papirene, og da er de godt å ha.

Forøvrig så er man faktisk pliktig til å ha med seg vaksinasjonskort når man reiser med kollektiv-trafikk i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal egentlig ha med deg vaksinasjonskort for hunden.

Jeg hadde ikke tatt sjansen på å ikke ta med papirene basert på hva ukjente mennesker på internett påstår. Om du har maks uflaks, så koster det så lite å ordne dette på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, man må ha med enten et vaksinasjonskort eller et pass til hunden.

Nei, man ikke det ved grensepassering mellom Norge og Sverige. (Det er grunn til å anta at Tollvesenet i hvert fall vet hva de snakker om i denne sammenhengen...). Beveger man seg videre til f.eks. Danmark eller Finland blir imidlertid saken en helt annen, men det var ikke det trådstarter spurte om.

Har man f.eks. en hund (Eller katt) som av en eller annen grunn ikke er verken merket eller vaksinert, kan man likevel, fullt lovlig ta dyret med seg til Sverige og tilbake igjen. Har man imidlertid f.eks. en hund som ligner på en av hunderasene som er forbudt i Norge eller en av miniatyrhundrasene som det drives smuglig av via Sverige, er det selvfølgelig smart å kunne identifisere dyret som lovlig og norsk, men da holder det uansett ikke med en vaksinasjonsattest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man ikke det ved grensepassering mellom Norge og Sverige. (Det er grunn til å anta at Tollvesenet i hvert fall vet hva de snakker om i denne sammenhengen...). Beveger man seg videre til f.eks. Danmark eller Finland blir imidlertid saken en helt annen, men det var ikke det trådstarter spurte om.

Ah, da har det vist kommet nye regler. Beklager feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke må ha noen som helst papirer så vil jo dette i praksis si at man kan smugle hunder over grensen helt fritt.

Det gjøres da også. Det er imidlertid tvilsomt om strengere regler ville ha forhindret dette siden grensepassering mellom Norge og Sverige stort sett foregår uten noen form for kontroll og det dessuten er rimelig enkelt å endre en hunds "identitet".

Ah, da har det vist kommet nye regler. Beklager feilen.

Nye og nye... De kom i 2004 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, da har det vist kommet nye regler. Beklager feilen.

Nye og nye... De kom i 2004 ;)

Sist jeg sjekket reglene var i 2002, da jeg først fikk hund. Er så treg at jeg ikke får med meg at regler kan endres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

Gjest Gjest---

Jeg leste på reglene og det sto:

Fra Sverige:

I

ngen krav om pass.

Eier bør eventuelt kunne vise fram en vaksinasjonsattest eller lignende som bevis på at dyret er norsk/svensk.

Ved transitt gjennom Sverige skal kjæledyrpass fremlegges ved grensepassering inn til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Takk trådstarter! Fikk litt info her jeg oxo. Tenkte først på en danmarkstur med ungene i sommer, men blir nok heller en sverigetur pga bikkjene. Sikkert mye fint for ungene i sverige oxo!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...