Gå til innhold

Livet med lille F og nr 2 i magen <3


Frøkenanonym

Anbefalte innlegg

Jeg brukte doppler en gang eller tre i uken fra jeg var ca 15 til ca 18 uker på vei - da begynte jeg å kjenne bevegelser, og det var ikke så nødvendig lengre :)

De selger en versjon på teknikmagasinet til 450,- eller noe sånt. Jeg syntes det var verdt pengene å kunne bli beroliget om at det faktisk var noe levende der inne :hjerte:

Jeg har hørt at det kan være litt vanskelig å få lock-on frem til ca uke 14-16 fordi livmoren (og babyen) fremdeles ligger relativt langt nede, men med litt tålmodighet og rolige, sakte bevegelser laaangt ned mot skambenet kan du nok være heldig og klare å finne noe nå! Bare bruk mye "glidemiddel", god tid, og ikke stress om du ikke finner noe - det betyr ikke at det er noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brukte dopler til jeg kjente liv! Ikke så ofte, og ble ikke bekymret om jeg ikke fant den. Prøvde bare igjen litt senere, og da fant jeg den. Betryggende, spesielt siden jeg hadde mista. Kan anbefale det hvis du klarer og ikke stresse hvis du ikke finner den med en gang! Den kan være litt vrien og lokalisere av og til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte doppler litt fra jeg var 13 uker og frem til jeg begynte å kjenne liv i uke 17 ca:) ikke mye, men en gang i uken kanskje:) var betryggende og finne den, men det var ikke alltid vi fant hjertelyd med en gang. Utrolig nok ble jeg ikke bekymret av det heller:)

Jeg tenker at jeg er advart så mye om at det kan være vanskelig å finne, så jeg tror ikke jeg hadde stressa meg det første :) Prøver å overtale meg selv til at jeg ikke trenger en doppler, og at det helt sikkert går kjempefint, men tanken om at det skulle være noe galt nå rett før vi vil fortelle venner og resten av familien er skremmende!

Jeg har ikke brukt dopler, men har vel vurdert det i perioder der jeg har vært litt bekymret. Egentlig har jeg vært mer redd for å ikke få det til og så bli superstresset, så jeg har aldri kjøpt. UL i uke 12 og tidlig bevegelse/spark har vært nok for min del. Og så lytter jo JM etter hjertelyd på hver kontroll.

Jeg skal til jordmor om litt under to uker da, kan jo være jeg klarer å være tolmodig så jeg holder meg til den timen ;)

Jeg brukte doppler en gang eller tre i uken fra jeg var ca 15 til ca 18 uker på vei - da begynte jeg å kjenne bevegelser, og det var ikke så nødvendig lengre :)

De selger en versjon på teknikmagasinet til 450,- eller noe sånt. Jeg syntes det var verdt pengene å kunne bli beroliget om at det faktisk var noe levende der inne :hjerte:

Jeg har hørt at det kan være litt vanskelig å få lock-on frem til ca uke 14-16 fordi livmoren (og babyen) fremdeles ligger relativt langt nede, men med litt tålmodighet og rolige, sakte bevegelser laaangt ned mot skambenet kan du nok være heldig og klare å finne noe nå! Bare bruk mye "glidemiddel", god tid, og ikke stress om du ikke finner noe - det betyr ikke at det er noe galt.

Ja 450 kr for å vite at det er liv, er ikke en upris spør du meg :) Og kan helt sikkert selges videre etterpå! Jeg får ikke snurret meg rundt til å kjøpe en doppler før jeg er 15+0 uansett da det går i ett frem til påske- og i påsken er vel butikkene stengt ;) Kan være jeg klarer å holde meg da! Takk for tips med mye glidemiddel da, har akkurat hatt lab på skolen hvor vi brukte UL-apparat til å finne sprekker i metall. Lærte der også at glidemiddel er viktig :laugh: I can relate!

Brukte dopler til jeg kjente liv! Ikke så ofte, og ble ikke bekymret om jeg ikke fant den. Prøvde bare igjen litt senere, og da fant jeg den. Betryggende, spesielt siden jeg hadde mista. Kan anbefale det hvis du klarer og ikke stresse hvis du ikke finner den med en gang! Den kan være litt vrien og lokalisere av og til :)

Skjønner at du kjøpte deg dette da du hadde mistet, da hadde nok jeg hatt en i hus liggende klar allerede! :P

----------------------------

Hjemreisedag i dag :D Det blir noen travle dager fremover! Skal fortelle farmoren hans i kveld. I morgen skal jeg på sveiselab med skolen 8-12, så skal vi til mormoren hans og fortelle etterpå. Og så til mine besteforeldre etter det. Så henter jeg ei veninne på kvelden som kommer med fly - og vi drar på fjellet lørdag morgen :laugh: Skal være helt til onsdag, gleder meg til det! Håper formen er god nok til å stå litt i trekk og litt på langrenn :) Er veldig kvalm i dag, så håper jeg kan forlate den her ute - drar om bare 4 timer :danse: Det er en god dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte også doppler fra uke 10 til uke 15-16 ca. Da begynte jeg å kjenne liv, og følte ikke behovet for doppleren mer. Min fungerte like godt uten glidemiddel, bare jeg skrudde ned lyden litt mens jeg bevegde den. Den skjærer virkelig i ørene! :ler:

Så spennende å fortelle familien! Det er så moro å se reaksjonene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uke 14!! her går det unna altså! :D om 10 uker prøver de å redde den om den blir født, juhu, og 10 uker etter der igjen stopper de ikke fødselen om den er igang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uke 14!! her går det unna altså! :D om 10 uker prøver de å redde den om den blir født, juhu, og 10 uker etter der igjen stopper de ikke fødselen om den er igang

Uke 15! :D Jay, ja kjempekjekt med slike datoer å forholde seg til, nå går det unna! :)

Jeg brukte også doppler fra uke 10 til uke 15-16 ca. Da begynte jeg å kjenne liv, og følte ikke behovet for doppleren mer. Min fungerte like godt uten glidemiddel, bare jeg skrudde ned lyden litt mens jeg bevegde den. Den skjærer virkelig i ørene! :ler:

Så spennende å fortelle familien! Det er så moro å se reaksjonene :)

Jeg er i 15+0 i dag, og har ikke hatt tid til å kjøpe meg en doppler, så nå får det bare være :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15+0 :danse:

Lenge siden oppdatering! Har generelt vært sløv her etter jeg kom hjem fra jobb, jeg har vært på hyttetur stort sett helt siden det- så da ble KG nedprioritert ;)

Da vi kom hjem, dro vi til våre besteforeldre og fortalte :) Egentlig tok alle veldig lett på det, særlig på hans side da de allerede er oldeforeldre. Mine besteforeldre er ikke det, og kanskje de ble litt paffe. Men de var glade da, mormor hadde uttalt til en veninne kvelden før "Ja jeg kommer nok aaaldri til å bli oldemor" :fnise: Tydelig at noen har ventet lenge på dette!

Hadde besteveninna mi med på hyttetur(ho visste at vi har vært prøvere). Og plumpet rett ut om jeg hadde baby i magen. Joda, har det sier jeg :) Det var gledeshyl! Og to andre veninner senere også.. Herlig å fortelle - og KJEMPEHERLIG å ikke fortelle på facebook :D Nå starter nok jungeltelegrafen å gå, men vil fortelle flest mulig face-to-face :)

Ellers har formen blitt bedre! Ikke kvalm hele dagene, og orker kanskje litt mer. Har allikevel hatt en dag hvor jeg rydda ut av kjøleskapet og reagerte så på ei lukt at hele frokosten ble spydd opp :P Og på hytta spiste jeg for mye middag, og endte opp med magevondt og kvalme resten av kvelden. Alt i alt - føler meg mindre gravid.

Det er en liten babybump på vei, og jeg kjenner den bedre for hver dag som går. Spesielt når jeg våkner på natta og er tissetrengt, så buler magen ut. Er sikkert blæra som forhøyer livmora eller noe :P Fascinerende da! Og har til nå lagt på meg 1,5 kg - veldig fornøyd :)

Har ikke handla inn noe enda, har ikke turd på en måte. Føler meg fremdeles ikke gravid :/ Jeg snakker om det, ser at magen kommer, bryster er ømme og vi har jo sett lille. Men føler meg bare ikke gravid! Håper det blir mer realistisk etter OUL. Som jeg forresten må bytte dato på.

Noen innvendinger/tanker på å bestille OUL i uke 17? Er gira på å se lille før jeg skal offshore, etter jobb er jeg jo nesten 20 uker på vei :P

Da jeg stod på slalom forrige uke, fikk jeg en voldsom fart og tok slalom mellom masse trær - adrenalinet var høyt og hjertet pumpa for fullt! Da kjente jeg en rar følelse nede i magen som jeg ikke har kjent maken til før. Det er jo egentlig alt for tidlig å kjenne noe så tidlig, men innbiller meg at lille kan ha blitt helt turbo av adrenalinet mitt? Vett ikke jeg :P Ikke lenge til jeg kjenner noe uansett :D

Det ble en liten stil som vanlig det her :laugh: Håper alle har hatt en god påske da! Dette var min andre påske jeg har vært hjemme fra jobb de siste 8 årene - det var helt fantastisk :rodmer:

Endret av Frøkenanonym
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke vanlig med OUL fra uke 17-19 da?

Da må jo uke 17 være innafor. :)

Så lenge de får tatt de målene de trenger og alt det der.

Det enkleste vil vel være å ringe og høre hva de anbefaler, men forstår deg godt at du gjerne vil før du reiser på jobb igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror worst case hvis du er litt tidlig ute og de ikke klarer å ta alle målene de skal ta er at du må inn en gang til - oh noes, another ultrasound :fnise: Ellers har jeg som Beccy87 lest at det helst skal skje i uke 17-19 (jeg ble kalt inn da jeg var 19+0), men har også hørt om dem som har fått timer både litt før og litt etter. Uke 17 burde være innafor, det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke vanlig med OUL fra uke 17-19 da?

Da må jo uke 17 være innafor. :)

Så lenge de får tatt de målene de trenger og alt det der.

Det enkleste vil vel være å ringe og høre hva de anbefaler, men forstår deg godt at du gjerne vil før du reiser på jobb igjen. :)

Jo, jeg tenker også at det er det det står overalt, så det må jo være greit da? :)

Tror worst case hvis du er litt tidlig ute og de ikke klarer å ta alle målene de skal ta er at du må inn en gang til - oh noes, another ultrasound :fnise: Ellers har jeg som Beccy87 lest at det helst skal skje i uke 17-19 (jeg ble kalt inn da jeg var 19+0), men har også hørt om dem som har fått timer både litt før og litt etter. Uke 17 burde være innafor, det!

Hahah, det hadde jo vært ILLE... Om en måtte sett den lille enda en gang :P Hmm, jeg håper på det - prøver å ringe helfo imorgen da og høre :)

I dag skulle jeg til jordmor kl. 13. Hadde brukt hele morgenen på å sløve, tok meg god tid til å dra til apoteket å kjøpe glass å tisse på, kjøpte en fin mappe til å ha gravidpapirene i, fikk presset noen dråper på prøveglasset og satt en god stund på helsestasjonen og ventet. Veldig ulikt meg, som pleier å være der på klokka. Men var veldig spent, hadde fått skrevet ned masse spørsmål, og var veldig spent på å få høre hjertelyd. Rett og slett litt nervøs, for tenk om hun ikke ville finne den - at lille ikke lever lengre?! Masse forventninger..

Kommer inn, ukjent på helsestasjonen da - men fant et skilt med "Venterom" på.. Gikk rett inn i en barselgruppe hvor to av mine veninner også var tilstede med sine nyfødte(hun ene vet ikke jeg er gravid enda :o!!!). Forsto ingenting jeg, men kom ei dame og fulgte meg ut. Jeg fortalte at jeg skulle ha time hos en jordmor, og da hun sjekket opp viste det seg at den jordmoren ikke er der på tirsdager!! Hun beklaget veldig, og synes dette var så dumt på mine vegne. Og stakkars meg og huff og huff.

Det er det verste jeg får høre. Stakkars deg... Hva gjør vi da? Jo vi STRIGRÅTER!!! Å herregud, hormonene tok helt overhånd, og begynte halvveis å dikte opp at jeg var så bekymret for om den lille lever og hadde bare SÅÅ lyst til å høre hjertelyd. Men den andre jordmoren var jo opptatt med barselgruppe, så det passet ikke. Hun fikset en time til i morgen da. Men jeg var utrøstelig! Å HERREGUD...... Mitt så langt verste møte med gravidhormoner ass! Jeg var i butikken i en halvtime og kjøpte all mat jeg kom over til 1500 kr etterpå for å trøste den trassige lille meg. Fy så ufyselig jeg er :P

Men jeg skal til jordmor i morgen da. Så jeg får manne meg opp på ny til alle disse spørsmålene mine og lengte etter hjertelyd. Grugleding er det vel noe som heter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ser det for meg :) Jeg er en som aldri pleier å grine - og jeg har ikke begynt med det nå heller, bortsett fra hvis noen viser meg medfølelse! Hvis det kommer noen med et "uff, stakkars deg" og et medfølende blikk, begynner jeg plutselig å tute i situasjoner jeg ALDRI ville ha grått i ellers. Etterpå føler jeg meg utrolig dust :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: disse hormonene ja :hjerte: Jormor på føden sa til meg "åh, stakkars det ser ut som du har veldig vondt, vil du ha en rispose?" *begynner å grine* jaaa, jeg vil ha *hikst* rIIiiIisposehee. Og det var ikke så vondt engang.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må bare elske de hormonene... :P

:hjerte: :D

Haha, ser det for meg :) Jeg er en som aldri pleier å grine - og jeg har ikke begynt med det nå heller, bortsett fra hvis noen viser meg medfølelse! Hvis det kommer noen med et "uff, stakkars deg" og et medfølende blikk, begynner jeg plutselig å tute i situasjoner jeg ALDRI ville ha grått i ellers. Etterpå føler jeg meg utrolig dust :fnise:

Hahaha, det høres ut som meg :P Jeg kan være følsom til tider til vanlig, men ikke slik som dette. Og ja - dust er det riktige ordet :fnise:

:fnise: disse hormonene ja :hjerte: Jormor på føden sa til meg "åh, stakkars det ser ut som du har veldig vondt, vil du ha en rispose?" *begynner å grine* jaaa, jeg vil ha *hikst* rIIiiIisposehee. Og det var ikke så vondt engang.

Hahaha ikke sant :laugh: Den der hikstinga inni stotringa der er priceless :fnise: Hva skal forresten risposen hjelpe mot? :) *ikke hørt om før*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fikk jeg dra til jordmor i dag :)

Det gikk kjempefint, hun var veldig kjekk å snakke med og vi hadde god kjemi. Hun hadde fått høre av kollegaen sin at jeg gråt i går, så hun prøvde å ta dette opp flere ganger mens jeg vifta det vekk med at det bare var hormonutrbudd blandet med engstelse for om lille lever. Hun sa at hun ikke pleier/liker å lytte etter hjertelyd så tidlig, da de ofte ikke finner den da. Så jeg måtte love å ikke si noe til noen om det(dere vet heldigvis ikke hvem det er) - og at jeg ikke måtte bli bekymret om vi ikke fant den.

Verdens fineste hjertelyd kom frem på apparatet etter å ha sveipet forbi min puls :) 130 målte hun den til, så om mytene stemmer - er det en liten indikasjon til at det kan være gutt. Som jeg er så skråsikker på ;) Hun målte også symfysen som var rett over snittet, og blodtrykket var mer normalt denne gang en sist. Glad og lettet i dag da - og første dag jeg har gått med mammabukse med stram genser oppå. Lille bulken viser forsiktig frem nå :laugh:

Endret av Frøkenanonym
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hjerte: :D

Hahaha, det høres ut som meg :P Jeg kan være følsom til tider til vanlig, men ikke slik som dette. Og ja - dust er det riktige ordet :fnise:

Hahaha ikke sant :laugh: Den der hikstinga inni stotringa der er priceless :fnise: Hva skal forresten risposen hjelpe mot? :) *ikke hørt om før*

Ikke sant :fnise:

Skal hjelpe mot menssmerter eller riesmerter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke sant :fnise:

Skal hjelpe mot menssmerter eller riesmerter :)

Ååå, hjalp det synes du? :) Varmer du den opp og tar den på huden da? Hvordan går det med deg? :blomst:

Da har jeg fått bestilt OUL den 08.05, jeg er 19+5 da. Ville hatt før jeg drar på jobb, men var helt fullt da. Men går sikkert raskt dette, bare noen uker til :)

Sjefen ringte i dag og kunne informere om at jeg de to siste turene mine får mye mer ansvar(jeg har vært ekstra i 2 år, og ikke hatt et områdeansvar). Jeg er redd for at jeg vil havne oppi flere situasjoner med hydrokarboner, hvor jeg ikke kan gjøre jobben min. Og med en mindre på jobb, vil det bli fryktelig mye for kollegaen min å gjøre- jeg kjenner allerede at jeg har dårlig samvittighet! Vurderer for og i mot nå, om jeg kanskje heller skal gå på land. Er ikke så festlig å ikke kunne gjøre jobben sin - særlig når jeg nå "må". Kollegaene mine kommer nok til å ta hensyn men.. Det vil bli press! Det ble det når jeg ikke hadde områdeansvar en gang.. Må ta en telefon med kjære når han er ferdig på jobb.

Ellers er det herlig å være 15+5, tiden flyr avgårde nå :) Jeg er bare vannvittig lat på morgenene og ellers sliten, ellers har jeg ikke vært dårlig på en uke :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å høre at formen din er bedre!

Håper det går veien nå og du slipper mer kvalme! :)

Kan sjefen din virkelig pålegge deg oppgaver du ikke kan utføre da?

Litt snodig at han plutselig vil gi deg mer ansvar nå når du har såppass få turer igjen eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å høre at formen din er bedre!

Håper det går veien nå og du slipper mer kvalme! :)

Kan sjefen din virkelig pålegge deg oppgaver du ikke kan utføre da?

Litt snodig at han plutselig vil gi deg mer ansvar nå når du har såppass få turer igjen eller?

Ja det virker som det har sluppet taket nå, utrolig deilig! :) Ihvertfall når magen starter å komme til syne ;) Hadde litt ømme nipler da jeg ble gravid - men nå er de utrolig ømme! Gruer meg nesten til kjære kommer hjem fra jobb og jeg må være streng og si nei :P hehe.

Nei, tror nok sjefen min vil si at jeg ikke skal gjøre det. Men vi har det vanligvis travelt nok med 3 stk på dagtid. Nå bli vi bare 2 stk - og jeg kan ikke gjøre 60% av det arbeidet som er forventet av stillingen. Så alt vil ta lang tid, for da må han siste kollegaen min gjøre dobbelt så mye.. Kjenner samvittigheten min ikke liker det der. Mannfolk forstår seg jo ikke helt på slike ting heller, har allerede fått flere kommentarer "ja men det gjør vel ikke så mye om du gjør det?".. huh.

Det er 2 stk som er sykemeldt, han ene langtidssykemeldt. Og i samme slengen er det nedskjæringer. Min stilling forsvinner denne turen, men fordi jeg bare har 2 turer igjen ville de ikke plassere meg på ny plattform. Så skjønner jo hvorfor de gjør det slik - jeg er bare usikker på om jeg vil være med på dette lengre. Jeg har retrettmulighet når tid jeg vil, og vurderer å bruke den. Heller jobbe på land enn å føle meg presset og ubrukelig på jobb. Kanskje. Vet ikke. æææh!

I dag har jeg fått omorganisert i alle skuffer på begge badene, i medisinskapet og er halvveis i å bytte til sommerklær/legge vekk klær jeg ikke skal ha den neste sesongen. Deilig å se at det blir litt plass til overs som jeg kan ha lille sine ting i ;) Men hallo.... 1000 hårprodukter, og jeg som ikke liker å ha noe i håret engang! Hvor kommer alt fra!? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passert 16 uker :danse:

Magen kommer mer og mer for hver dag som kommer. Om morgenen har jeg våknet 3-4 dager nå med kjempehard mage, blir liggende og kjenne på den bulende kulen :hjerte::) Det er koselig når en våkner av å ubevisst føle på magen selv. Gleder meg til OUL, 24 dager igjen!

Anbefalinger på hvor en får kjøpt gode BHer i disse tider? Har heldigvis hatt noen å vokse i, men nå renner det snart over :fnise:

Har også fått den berømte streken fra navlen ned mot høna :) Kjekt med masse tegn på graviditet tross lite symptomer!

Har litt lyst til å starte å se på vogn, noen som vet om en vogn(veldig gjerne Emmaljunga) hvor både bilsetet og "kurven" passer oppå, så en kan bytte fritt? Hvis det var forståelig forklart :)

Ellers er det liv i heimen! Jeg har akvarie, og der har mallene mine lagt egg,- så det er veldig fruktbart i huset for tiden ;) Og orkideene slår knopper, og jeg er forelsket i kjære - deilig med gode perioder :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...