Gå til innhold

Spm om orkide som har blomstret av


Donpedro

Anbefalte innlegg

Fikk en orkidemix i gave. Tommeflingertykk grønn stengel med ledd og masse hvite blomster oppover stengelen. De har nå visnet, men to nye skudd har begynt å komme fra jorden i potten.

På lappen som fulgte med står det at man skal knipe av stengelen når den avblomstrer. Men jeg skjønner ikke helt hva som er "stengelen". er det hele den tykke "stammen" som skal klippes helt ned?

De to andre tingene som kommer opp likner egenlig ikke på denne, er dette en annen type korkide, siden det står "orkidemix" på potten?

Har aldri hatt orkide før, så er ganske blond på dette. Har ihvertfall klart å holde den i live i 3 mnd, ikke dårlig bare det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wolfmoon

Vanligvis så er rådet at man skal klippe av stenglene (som blomstene satt på) omtrent midtveis ned, sjelden jeg har hørt noen som sier at den skal klippes helt ned. Ofte jeg ikke gidder å klippe ned overhodet, orkideen kommer ofte igjen uansett.

Kanskje det kommer flere blader eller lignende nedenfra? Vanskelig å si uten en nærmere beskrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Fikk en orkidemix i gave. Tommeflingertykk grønn stengel med ledd og masse hvite blomster oppover stengelen. De har nå visnet, men to nye skudd har begynt å komme fra jorden i potten.

På lappen som fulgte med står det at man skal knipe av stengelen når den avblomstrer. Men jeg skjønner ikke helt hva som er "stengelen". er det hele den tykke "stammen" som skal klippes helt ned?

De to andre tingene som kommer opp likner egenlig ikke på denne, er dette en annen type korkide, siden det står "orkidemix" på potten?

Har aldri hatt orkide før, så er ganske blond på dette. Har ihvertfall klart å holde den i live i 3 mnd, ikke dårlig bare det!

Det høres ut som at du har en dendrobium....kan ikke så mye om den. Men den tåler og være ute mesteperten av sommeren,tåler ned til 5 varmegrader. Bare beskytte den mot den sterkeste sola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en nydelig orkide i fjor - lilla sådann (ikke spør meg hva den heter) - men til slutt ramla blomstene av. Sto på en lapp som fulgte med at orkideen ville blomstre igjen etter ca 6-9 mndr. Klippa den av sånn ca halvt på "stammen". Og nå, ca 7 mndr etter har nye skudd kommet ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som at du har en dendrobium

Ja, den kan likne litt, men min har ikke blader oppover, har kun vært blomster rett ut fra stammen.

http://www.orkideer.com/index.htm

Se under kultur her så finner dunok igjen din plante og der står det også om stell :)

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest om dendrobium på den orkidesiden mistet jeg litt motet må jeg si. Virket veldig avansert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal visst klippe rett over andre "leddet" på stengelen...

Det har jeg også lest, men tror ikke det helt passer på den jeg har fått, siden det har vært blomster oppover hele stammen. Og det står jp at man skal klippe av stengelen. Men hva menes med "stengelen"? Er det hele den tykke greia? Eller er det der blomstene har vært festet til den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Orchidee-elsker
Etter å ha lest om dendrobium på den orkidesiden mistet jeg litt motet må jeg si. Virket veldig avansert.

Hei:)

Hvis stengelen ikke visner trenger du ikke gjøre noe med den. Dersom den begynner å visne klipper du bort kun det som er visnet. Gi den lite vann når den ikke blomstrer, la vannet rennet godt gjennom potta annenhver uke. Husk at den ikke må stå med vann i potten.

Man må som oftest være veldig tålmodige med alle typer orchidee, men det er jo så morsomt når de endelig blomstrer igjen! Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Men må ikke de nye bladene som kommer ha vann da?

Har pleid å venne den ca 1 gang i uken, feks ved å la det renne gjennom potta.

Likner forresten mest på Dendrobium nobile (hybrid) etter hva jeg så på bildene hos orkidespesialisten, men som sagt uten blader opp stengelen, kun blomster (ikke nå lenger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest lille_mei

skal de vannes eller ikke når de er ferdig blomstret?

og må de stå mørkt? kjølig?

Jeg har klippet de av på andre ledd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jo nevne at jeg klippet av stengelen helt nederst. 4 nye er kommet opp og den ene står nå i full blomst.

*stolt*

Endret av Donpedro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...