Gå til innhold

Hvordan er det mulig å tro på Gud?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

debattanten: Så det du sier er at hvis du hadde vokst opp i det du kaller for "muslimland" (det finnes ikke noe slikt land her på jorden så jeg går ut i fra at du prater om et sted på en annen planet?) så ville du ha vært en muslim og ikke en ateist? Med andre ord, ditt valg har du ikke tatt selv, det har dine foreldre eller de i din omgivelse tatt for deg?



Anonymous poster hash: b4bf0...412
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det kommer til religion så er det ytterst sjeldent. 

 

Det er vel en grunn til at forskjellige geografiske områder har forskjellige guder? Hadde du vokst opp i et muslimland ville du trodd på profeten og hadde du vokst opp i et kristent land ville du trodd på jesus.

Det er stort sett slik det fungerer.

 

De fleste som vokser opp i kristne land blir ateister, virker det som, i hvert fall her på kvinneguiden. Selv er jeg vokst opp med ateistiske foreldre og den mest innbitte formen for humanetiker som klasseforstander. Jeg trodde likevel på Gud som barn, og gjør det fortsatt. 

Anonymous poster hash: d4127...6e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

debattanten: Så det du sier er at hvis du hadde vokst opp i det du kaller for "muslimland" (det finnes ikke noe slikt land her på jorden så jeg går ut i fra at du prater om et sted på en annen planet?) så ville du ha vært en muslim og ikke en ateist? Med andre ord, ditt valg har du ikke tatt selv, det har dine foreldre eller de i din omgivelse tatt for deg?

Anonymous poster hash: b4bf0...412

 

 

 

Det er godt mulig, vi arver og tilpasser oss miljøet vi er oppvokst i. Norge har etterhvert blitt mer opplyst med tiden. Heldigvis.

 

I Norge så er det også en økning av mennesker som går vekk i fra religion selv om de har vært det lenge. 

 

Jeg sa i et muslim land eller et kristent land. Regner med du forstod poenget. Kan sikkert finne en liste over alle land i verden som er muslimske og kristne om du ønsker. Vanskelig å forklare ting til dere religiøse.

 

 

 

De fleste som vokser opp i kristne land blir ateister, virker det som, i hvert fall her på kvinneguiden. Selv er jeg vokst opp med ateistiske foreldre og den mest innbitte formen for humanetiker som klasseforstander. Jeg trodde likevel på Gud som barn, og gjør det fortsatt. 

Anonymous poster hash: d4127...6e5

 

 

Norge er blitt et opplyst land så det sier seg selv. Om du reiser til land som henger litt etter så vil du finne flere religiøse mennesker. Så det er ikke så merkelig. 

Det finnes selvfølgelig unntak, slike som deg, jeg har heller ikke sagt noe annet.

Endret av debattanten
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27D8D2B200000578-3049022-image-a-5_14296

 

Disse menneskene som bor på en "øde" øy utenfor india, som på dette bildet prøver å kaste spyd og skyte pil med bue på forbipasserende fly. Havner de til helvete? De vet jo ikke om den kristne guden og bibelen ettersom ingen noen sinne har fortalt dem om religionen og "Gud". Så hvis de aldri har fått informasjonen om kristendom samt guden i den, og gud selv ikke forteller om seg selv til dem, er det ikke da uungåelig at de havner til helvete for å ikke følge de 10 bud? De 10 bud som de aldri har blitt fortalt eller vet om? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kødder, sant? 

 

Dette sier du mens en menneskelagd satellitt flyr forbi pluto og tar bilder av den. Du skal ikke drepe er altså så ekstremt vanskelig og uant tanke for religiøse mennesker å tenke på, så det må jo være en gud som fant på det...  :sarkasme:

Nei.

 

Les det lengre innlegget mitt da vettu, og se om du hadde vært klok nok til å komme opp med en slik lov. Jeg har mine tvil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei.

 

Les det lengre innlegget mitt da vettu, og se om du hadde vært klok nok til å komme opp med en slik lov. Jeg har mine tvil.

Jeg leste innlegget ditt, og feil. Kardemommeloven utfyller da alle de lovene, og det kun i én setning. Vell, forutenom åpenbar selvrunking som Gud er så glad i. Han skapte oss, så hvorfor skapte han oss ikke med disse 10 budene iboende i oss, samt viten om han som jo vistnok skal være vår skaper?Hvorfor må vi lære om gud for å kunne tru på han?  Rar logikk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste innlegget ditt, og feil. Kardemommeloven utfyller da alle de lovene, og det kun i én setning. Vell, forutenom åpenbar selvrunking som Gud er så glad i. Han skapte oss, så hvorfor skapte han oss ikke med disse 10 budene iboende i oss, samt viten om han som jo vistnok skal være vår skaper?Hvorfor må vi lære om gud for å kunne tru på han?  Rar logikk. 

Jeg antar at de Ti Bud kom før kardemommeloven du er så glad i, så da må den loven visstnok være inspiert av budene. Jeg velger iallfall å følge en lov som ikke kommer fra en barnebok.

 

Du mener at det ikke ligger i deg at du ikke skal drepe eller stjele? Du kan drepe uten noe problem?

Duverden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at de Ti Bud kom før kardemommeloven du er så glad i, så da må den loven visstnok være inspiert av budene. Jeg velger iallfall å følge en lov som ikke kommer fra en barnebok.

 

Du mener at det ikke ligger i deg at du ikke skal drepe eller stjele? Du kan drepe uten noe problem?

Duverden.

Du aner ikke hvor morsom og ironisk den setningen din i bold er for de av oss som har lagt fra oss bibelen og går egne veier. Bibelen er kun en voksen versjon av en barnebok, der den inneholder tonnevis av fortellinger og fantasi for å trøste voksne mennesker som ikke takler tanken om at man ikke er særlig spesiell. 

 

Tolk det jeg skrev på nytt du. Det betyr akkurat det motsatte av det du skrev. Jeg trenger ingen gud for å vite at drap er galt. Men du gjør jo tydeligvis det. Du peker jo på de 10 bud og følger dem, så hva hadde du gjort om de 10 bud ikke fantes? Drept? Stjålet? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud har aldri eksistert. End of story. 



Anonymous poster hash: df896...c04
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du aner ikke hvor morsom og ironisk den setningen din i bold er for de av oss som har lagt fra oss bibelen og går egne veier. Bibelen er kun en voksen versjon av en barnebok, der den inneholder tonnevis av fortellinger og fantasi for å trøste voksne mennesker som ikke takler tanken om at man ikke er særlig spesiell. 

 

Tolk det jeg skrev på nytt du. Det betyr akkurat det motsatte av det du skrev. Jeg trenger ingen gud for å vite at drap er galt. Men du gjør jo tydeligvis det. Du peker jo på de 10 bud og følger dem, så hva hadde du gjort om de 10 bud ikke fantes? Drept? Stjålet? 

Så fint du fikk deg en latter :)

Jeg ser at Guds Ord har rett når den sier "ordet om korset er dårskap for dem som går fortapt, men for oss som blir frelst, er det Guds kraft."(1. kor 1:18).

 

Budene er iboende i oss, men ikke alle ønsker å følge dem - noe som er godt tydelig.

Og igjen har Guds Ord rett; "(..) Men å rettlede dårer er bare dårskap."(Ords. 16:22).

 

Jeg avslutter samtalen med deg med dette: ha en fin kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Piiiip

And here we go again.......

 

Jøjemeg så folk skal henge seg opp i at man tror da.

 

Og for dere som er så ivrige å skylde all onskap på religion. Er dere så blinde at dere tror at verden hadde vært perfekt om det ikke var religion? Våkne opp: Mennsker har ondskap i seg - uansett hva man tror eller ikke tror på så vil det være krig, drap, mishandling etc. Det er mennesket som er problemet her.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint du fikk deg en latter :)

Jeg ser at Guds Ord har rett når den sier "ordet om korset er dårskap for dem som går fortapt, men for oss som blir frelst, er det Guds kraft."(1. kor 1:18).

 

Budene er iboende i oss, men ikke alle ønsker å følge dem - noe som er godt tydelig.

Og igjen har Guds Ord rett; "(..) Men å rettlede dårer er bare dårskap."(Ords. 16:22).

 

Jeg avslutter samtalen med deg med dette: ha en fin kveld.

Hvis budene er iboende i oss, hvordan forklarer du fraviket vi har av gudstro som barn? Hvorfor må vi bli fortalt om kristendom, islam eller hvem som helst religion for å tru på den religionen med påførende gud/guder? 

Hvorfor har vi religioner som er dødd ut? Hvorfor finner man ikke de samme religionene globalt? Hvorfor trur mennesker fra østen på noe annet enn mennesker fra vesten? Hvorfor har øde stammer som fremdeles ikke er blitt tilnærmet "moderne" mennesker andre gudevesner enn din gud med dine 10 bud? 

 

Spørsmål er jo noe du i utgangspunktet er nødt til å ignorere om du skal kunne klare å fortsette tru på det du trur på, så det at du lukker øynene, holder for ørene og snur deg vekk forstår jeg godt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvis man ser bort i fra all skaden som mennesket har påført jorda, medmennesker og dyr så kunne jorda faktisk vært Edens hage.

Anonymous poster hash: 50515...939

 

 

Ja, når dinosaurer regjerte på jorden så var det jo rene paradiset eller edens hage om du vil. På den tiden levde jo som vi alle vet alle dyrene i fred helt til oss onde mennesker dukket opp på jorda for ca 200 000 år siden.

 

Eller er du en av disse som tror at jorden er 6000 slik bibelen og kreasjonister hevder? 

 

Jeg har som TS vondt for å forstå at det er mulig for oppegående mennesker å tro på en bok som er fylt til randen med faktafeil og det reneste våset som ikke har rot i virkeligheten.

 

Hadde man studert historien til kristendommen og islam så vil man se at de ble utviklet som verktøy for å kapre til seg makt å underlegge seg folk og landeområder.

 

Religion gjør også mennesker mer lydige, mindre kritiske til autoriteter og mindre selvstendig. Det er ikke bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det du ønsket, og dessverre går det ikke an å skrive så veldig kort.

 

(klipp)

 

Siden loven er åndelig som oppdager synd og tankene i hjerte, så er overtredelse av det fjerde budet, også brudd på det sjuende så vel som alle de andre ni.

For noe eklatant sprøyt. For det første kan du holde det første budet og bryte alle de andre, for det andre kan du bryte det første budet og holde resten. Rent teknisk har jeg ingen problemer med det første budet siden jeg ikke tror på noen gud.

 

Det er interessant hvordan mora plutselig dukker opp i det fjerde/femte budet. De abrahamittiske religionene er patriarkalske, noe som tydelig kommer til uttrykk i det siste budet om at du ikke skal begjære din nestes hustru, og gud selv blir konsekvent omtalt som far. Når mor likevel gis en viss autoritet, betyr det vel at ungene var litt uregjerlige på den tiden også, og det kunne lett bli vanskelig hvis det bare var faren som hadde kustus på dem. Eller har du noen bedre forklaring på hvorfor mora likestilles med faren i akkurat dette budet, men ellers er nevnt som mannens eiendom?

 

Vi skal heller ikke se bort fra at budene bygger på en passasje i Den egyptiske dødeboken. Så kan du selvsagt gå rett til Debunking Atheism og innvende at det står masse der som ikke står i De ti bud, men er ikke mesteparten av det egentlig en utdyping av budet om at du ikke skal stjele? Etter min mening vitner det om at egypterne hadde en langt mer avansert sivilisasjon enn den primitive stammen Moses ledet ut av landet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke som om budene er unike for disse religionene heller. I stort sett alle kulturer er forbud mot drap, tyveri og løgn, samt respekt for foreldre, en greie, uten at Moses hadde noe med saken å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For noe eklatant sprøyt. For det første kan du holde det første budet og bryte alle de andre, for det andre kan du bryte det første budet og holde resten. Rent teknisk har jeg ingen problemer med det første budet siden jeg ikke tror på noen gud.

 

Det er interessant hvordan mora plutselig dukker opp i det fjerde/femte budet. De abrahamittiske religionene er patriarkalske, noe som tydelig kommer til uttrykk i det siste budet om at du ikke skal begjære din nestes hustru, og gud selv blir konsekvent omtalt som far. Når mor likevel gis en viss autoritet, betyr det vel at ungene var litt uregjerlige på den tiden også, og det kunne lett bli vanskelig hvis det bare var faren som hadde kustus på dem. Eller har du noen bedre forklaring på hvorfor mora likestilles med faren i akkurat dette budet, men ellers er nevnt som mannens eiendom?

 

Vi skal heller ikke se bort fra at budene bygger på en passasje i Den egyptiske dødeboken. Så kan du selvsagt gå rett til Debunking Atheism og innvende at det står masse der som ikke står i De ti bud, men er ikke mesteparten av det egentlig en utdyping av budet om at du ikke skal stjele? Etter min mening vitner det om at egypterne hadde en langt mer avansert sivilisasjon enn den primitive stammen Moses ledet ut av landet.

Jeg forventet ikke at du skulle være enig. Jeg vet standpunktet ditt, og ut ifra det så har jeg ikke noen tanker om å forklare mer for deg. Lev vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventet ikke at du skulle være enig. Jeg vet standpunktet ditt, og ut ifra det så har jeg ikke noen tanker om å forklare mer for deg. Lev vel.

Hohoho! Noen har snakket med en karismatisk person som har forklart alt for ham!

De ti budene (og hvor har du det fra at det bare er 10? Det er forskjellige versjoner av den historien også) er ikke spesielt guddommelig utformet, og det er ingen indre logikk som binder alt sammen.

Jeg syns litt synd på deg, for du har blitt bondefanget til å tro at selv det minste avvik fra den smale sti er katastrofalt. Dette er kristendommens store synd, og den verste volden den har forøvet på menneskene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hohoho! Noen har snakket med en karismatisk person som har forklart alt for ham!

De ti budene (og hvor har du det fra at det bare er 10? Det er forskjellige versjoner av den historien også) er ikke spesielt guddommelig utformet, og det er ingen indre logikk som binder alt sammen.

Jeg syns litt synd på deg, for du har blitt bondefanget til å tro at selv det minste avvik fra den smale sti er katastrofalt. Dette er kristendommens store synd, og den verste volden den har forøvet på menneskene.

Du mann42, du mann42..  Om jeg ikke husker helt feil, så påstår jo du at Moses var en voldtektsmann.. I tillegg bekjenner du åpenlyst at du ikke tror på Gud. Du skriver hovmodig mot de som er troende, du er frekk og spydig, og tror sikkert at du er en tøff person. Som følge av dette så er ikke du en person jeg legger min lit til, og jeg vil for all del aldri ta imot lærdom fra deg når det gjelder kristendom og hvordan jeg skal leve livet.

 

Det er helt greit at du synes synd på meg, jeg føler derimot ikke noe for deg. Vennligst respekter andres tro, og når du ikke forstår Guds Ord, så bare aksepter det. Du trenger ikke gå til krig hver gang fordi du mener Guds Ord er helt feil. Pust ut og ta det med ro. Ha en fin dag du også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...