Gå til innhold

Dødsfall i familien


Nittennittifire

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en jente på 21 som nettopp har fått den triste nyheten om at bestemor (mormor) har gått bort. Bestemor døde i det landet vi opprinnelig kommer ifra og jeg bor ikke hjemme i Norge, nå sitter jeg på flyplassen på vei til Norge for å fortelle mamma om dette. Jeg ønsker ikke at hun skal få høre dette via telefonen eller føle seg alene når hun får høre om bortfallet. I to netter har jeg tenkt på hvordan jeg skal gå fram for å fortelle henne, jeg/ familien har ikke opplevd dødsfall i slekten vår før så jeg er rimelig uerfaren. Dere som har mistet mor eller far, hvordan ønsket dere at noen skulle ha fortalt det? Mamma og bestemor sto hverandre svært nærme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kondolerer.

Jeg mistet faren min og fikk beskjed per telefon mens jeg var på jobb. Jeg var bare 18 også, så skulle gjerne hatt familien min rundt meg når jeg fikk beskjed. Tenkte selvfølgelig ikke på det akkurat da, men i ettertid har jeg tenkt at det skulle blitt gjort annerledes.

Det vil nok være godt for moren din å få beskjeden personlig (sml. med alternativene), og at hun har deg hos seg når hun får vite det. Hvis du er veldig usikker på hvordan du skal gå frem kan du ta kontakt med en representant fra ditt trossamfunn om dere er religiøse. De vil sikkert kunne gi veiledning, eller til og med bli med deg når du skal fortelle hva som har skjedd.

Farmor fikk også beskjed om dødsfallet på telefon, og hun har sagt at hun helst hadde villet at presten skulle komme på døren med beskjed i stedet for en telefon fra kjæresten til sønnen hennes. For henne, som er litt eldre, var det den naturlige måten å få beskjed på, selv om jeg aldri har oppfattet henne som spesielt religiøs.

Jeg er ikke religiøs i det hele tatt, men syntes likvel det var godt å snakke med presten i forbindelse med begravelse og minnetale. De er gode på sorgreaksjoner og gode lyttere.

Husk at du også må ta deg tid og plass til å sørge, og ikke bare være en omsorgsperson for moren din i sorgen. Det er fint at dere kan støtte dere på hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...