Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Har du akkurat startet med Loratadin eller brukt det hele veien? Interessant hvis dette kan stemme!

På min andre dag i dag, og piller nummer 3 og 4. Akkurat som om leppene er solbrente. Er du ikke tørrere enn at du kan bruke oil control-rens altså? Hvor kjøper man kremen du tipset om?

Nettop startet. Googel og les; Effect of antihistamine as an adjuvant treatment of isotretioin in acne: a randomized, controlled comparative study.

Nei er ikke så tørr altså.. Var veldig rød i starten og følte meg sikkelig solbrent. Vondt var det. Ga seg etter to uker.. Nå er det ikke noe stress å bruke disse produktene jeg snakker om. De er veldig fuktighetsgivende og milde. De er utviklet for å bruke nettopp i kombinasjon med pillekur.

Jeg fikk mine fra denne hudlegen som var på kurs og fortalte meg om studien vedrørende antihimsaminer. Jeg har søkt litt på nette for å være klar til å kjøpe mer når dette går tomt. Ser ut som boots apotek selger de billigst.

Anonymous poster hash: 5c19b...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for påminnelsen om ikke å ta sorgene helt på forskudd :) Du har jo selv hatt veldig ulike bivirkninger underveis på de 2, og "litt påbegynt-kuren" dine, så tydelig at det varierer. Kjenner jeg er veldig spent på å komme i gang i dag, samtidig som jeg jo gruer meg litt...

Har du hatt så vondt i leddene hele denne kuren?

Skal oppdatere om maske, selvsagt :) gode tips må jo deles, og jo flere erfaringer...

Nei, fikk det andre måneden ca.. Idag begynte det å gjøre vondt i andre kneet etter å ha gått på Ikea en halv dag. (Har bare hatt vondt i ett foreløbig, var hos legen og det var betennelse, håper ikke det gjelder denne gangen også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette virker utrolig skadelig med tanke på at man må ta abort om man skulle blitt gravid på denne pillen. Kan ikke være bra for kroppen?

Noen som kan gi et godt svar på dette?



Anonymous poster hash: 95989...878
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette virker utrolig skadelig med tanke på at man må ta abort om man skulle blitt gravid på denne pillen. Kan ikke være bra for kroppen?

Noen som kan gi et godt svar på dette?

Anonymous poster hash: 95989...878

Det er ikke bra for kroppen nei, det er en stor påkjenning for kroppen, derav alle de plagsomme bivirkningene. Kuren kan blant annet påvirke leververdier og kolesterolverdiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette virker utrolig skadelig med tanke på at man må ta abort om man skulle blitt gravid på denne pillen. Kan ikke være bra for kroppen?

Noen som kan gi et godt svar på dette?

Anonymous poster hash: 95989...878

Det er en sterk kur, som for mange er en slags "siste utvei" på kvisene. Man skal faktisk ha prøvd hvert fall ett- om ikke 2, reseptbelagte preparater før man får iso utskrevet. det kreves regelmessige blodprøver, og bivirkningene man kan få er mange. Så dette er jo noe man bør tenke nøye gjennom, da det er noe mer alvorlig enn å "ta en paracet for litt hodepine". Når det er sagt så er karantenetiden for graviditet en måned etter endt kur, og de aller, aller fleste blir kvitt bivirkningene når de er ferdige med kuren-heldigvis. Og dermed også stoffet. Det er jo f.eks. ikke anbefalt å drikke alkohol mens man er gravid heller, da det kan gi fosterskader, og det finnes ganske sikkert andre medikamenter man ikke skal bli gravid mens man tar-uten at jeg kjenner til noen.

Anonymous poster hash: 3b159...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en sterk kur, som for mange er en slags "siste utvei" på kvisene. Man skal faktisk ha prøvd hvert fall ett- om ikke 2, reseptbelagte preparater før man får iso utskrevet. det kreves regelmessige blodprøver, og bivirkningene man kan få er mange. Så dette er jo noe man bør tenke nøye gjennom, da det er noe mer alvorlig enn å "ta en paracet for litt hodepine". Når det er sagt så er karantenetiden for graviditet en måned etter endt kur, og de aller, aller fleste blir kvitt bivirkningene når de er ferdige med kuren-heldigvis. Og dermed også stoffet. Det er jo f.eks. ikke anbefalt å drikke alkohol mens man er gravid heller, da det kan gi fosterskader, og det finnes ganske sikkert andre medikamenter man ikke skal bli gravid mens man tar-uten at jeg kjenner til noen.

Anonymous poster hash: 3b159...78e

Takk for et fint svar :) Men man MÅ ikke ta abort om man drikker alkohol (ikke at det er bra i det hele tatt, men tenker som i "tvang") mens jeg har hørt at man må det om man blir gravid mens man går på dette medikamentet fordi fosterskadene blir såpass store.

Er dette sant?

Anonymous poster hash: 95989...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man MÅ gå på prevensjon, og er anbefalt å benytte to varianter, hvorav en er hormonell, hele tiden mens man går på kuren. Og ja, man må ta abort ved eventuell graviditet pga fosterskader.

Det jeg tenkte på med alkohol var vel mer at det ved høyt konsum i graviditet vil gi fosterskader. Med isotretoin er det garantert at det vil gi fosterskader.

Takk for et fint svar :) Men man MÅ ikke ta abort om man drikker alkohol (ikke at det er bra i det hele tatt, men tenker som i "tvang") mens jeg har hørt at man må det om man blir gravid mens man går på dette medikamentet fordi fosterskadene blir såpass store.

Er dette sant?

Anonymous poster hash: 95989...878

Anonymous poster hash: 3b159...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når startet det store utbruddet hos dere andre? Har tatt tre dager med 2*20 mg nå, og bortsett fra litt lett solbrente lepper er det lite endring, men ser og kjenner jeg i kveld har fått kviser på steder jeg ikke får det lengre, og mange fler som ligger under huden og venter. Var ikke det litt tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med virking og bivirkning? Jeg trappet opp til 40 mg daglig på tirsdag. Merker ikke noe til det. Ingen flere skumle utbrudd -foreløpig. Jeg flasser litt på nesen og leppene er ikke så pene. De flasser ikke, men ser veeeelig tørre ut, selv om de bader i fett -dag og natt. Mulig jeg er heldig, har nemlig allergi og bruker antihistaminer hver dag :P om tre uker skal jeg på julebord med jobben. Tror dere at det går greit om jeg tar det ut, den ene gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med virking og bivirkning? Jeg trappet opp til 40 mg daglig på tirsdag. Merker ikke noe til det. Ingen flere skumle utbrudd -foreløpig. Jeg flasser litt på nesen og leppene er ikke så pene. De flasser ikke, men ser veeeelig tørre ut, selv om de bader i fett -dag og natt. Mulig jeg er heldig, har nemlig allergi og bruker antihistaminer hver dag :P om tre uker skal jeg på julebord med jobben. Tror dere at det går greit om jeg tar det ut, den ene gangen?

Legen min sa det ikke gjorde noe å ta seg et glass vin innimellom, jeg skulle slippe å gå et halvt år uten å kunne ta et glass vin eller to til en bedre middag, og mente at det var de voldsomt fuktige kveldene man skulle unngå. Ikke minst har jeg skjønt man reagerer annerledes på alkohol mens man går på kuren? Men folk har jo tatt den helt ut på medisinen også, så du får vel bare føle deg litt frem? Selv drakk jeg to glass vin på lørdag (dag nr 2 av kuren), men valgte å ha i isbiter, så de ble litt tynnet ut, og jeg dermed kunne bruke ekstra lang tid på de og dermed kose meg lenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens.

Har gått på Iso i 4 måneder nå og har bare 1 måned igjen av kuren. Men, det har seg sånn at jeg ikke har fått adledning til å sende noen blodprøver på en stund og jeg får heller ikke bestillt time til hudlege i Oslo igjen da jeg flytta til Karasjok for skole nesten rett etter den originale legetimen.

Totalt sett har jeg sendt dem 1 blodprøve gjennom hele kuren p.g.a utrolig mye styr med helsesenteret her oppe. gidder ikke gå inn i detalj men etterhvert så gadd jeg ikke mer styr med helsesenteret og ga opp håpet på ny blodprøve.

Hudlegen min sa jo at han ville se meg igjen rundt November men jeg får ikke gått hjem før rundt Jul p.g.a hospitering og slikt, og da er hudlegen stengt p.g.a ferie.

Situasjonen er ikke ideal i det hele tatt. I at jeg har gått så lenge uten blodprøve eller ikke får gått til hudlegen før i Mars....

Det jeg lurer på er om jeg faktisk trenger å dra til hudlegen igjen? vet jo han skal se på meg og alt det der men vet jo selv at medisinen har gjort vidunderverk på ansiktet mitt. Men tenkte kanskje jeg skal få utskrevet noe annet etter endt kur med Iso?

Takker i forhånd for tips og svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med virking og bivirkning? Jeg trappet opp til 40 mg daglig på tirsdag. Merker ikke noe til det. Ingen flere skumle utbrudd -foreløpig. Jeg flasser litt på nesen og leppene er ikke så pene. De flasser ikke, men ser veeeelig tørre ut, selv om de bader i fett -dag og natt. Mulig jeg er heldig, har nemlig allergi og bruker antihistaminer hver dag :P om tre uker skal jeg på julebord med jobben. Tror dere at det går greit om jeg tar det ut, den ene gangen?

Jeg gikk på en skikkelig smell, og drakk med sørpe full for noen uker siden. Lenge siden jeg har følt meg så forferdlig jævlig dagen derpå. Var sengeliggende hele dagen etter. Forrige helg drakk jeg en del men jeg hadde som en regel at for hver enhet alkohol skulle jeg drikke et glass vann. Drakk en mugge før jeg la meg også. Var ikke noe dårlig etterpå ;) men det er nok en veldig stor påkjenning med alkohol nå, så tror vi burde være litt forsiktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens.

Har gått på Iso i 4 måneder nå og har bare 1 måned igjen av kuren. Men, det har seg sånn at jeg ikke har fått adledning til å sende noen blodprøver på en stund og jeg får heller ikke bestillt time til hudlege i Oslo igjen da jeg flytta til Karasjok for skole nesten rett etter den originale legetimen.

Totalt sett har jeg sendt dem 1 blodprøve gjennom hele kuren p.g.a utrolig mye styr med helsesenteret her oppe. gidder ikke gå inn i detalj men etterhvert så gadd jeg ikke mer styr med helsesenteret og ga opp håpet på ny blodprøve.

Hudlegen min sa jo at han ville se meg igjen rundt November men jeg får ikke gått hjem før rundt Jul p.g.a hospitering og slikt, og da er hudlegen stengt p.g.a ferie.

Situasjonen er ikke ideal i det hele tatt. I at jeg har gått så lenge uten blodprøve eller ikke får gått til hudlegen før i Mars....

Det jeg lurer på er om jeg faktisk trenger å dra til hudlegen igjen? vet jo han skal se på meg og alt det der men vet jo selv at medisinen har gjort vidunderverk på ansiktet mitt. Men tenkte kanskje jeg skal få utskrevet noe annet etter endt kur med Iso?

Takker i forhånd for tips og svar!

Menn har det sannelig lettere enn kvinner hva resept og blodprøver gjelder :)

Har det gått greit gjennom kuren din med bivirkninger etc?

Hvis huden din er fin nå, så trenger du ikke å få utskrevet noe mer, men har skjønt at noen får noe å smøre på huden for å ta knekken på eventuelle småkviser som måtte dukke opp. Dog tror jeg det er et poeng å ta en blodprøve for å se at leveren din og kolesterol er fint også når du nå skal slutte? Jeg ville ringte legekontoret og hørt, og forklart de situasjonen med flytting og styr med stedet du kan ta blodprøver?

Anonymous poster hash: 3b159...78e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Menn har det sannelig lettere enn kvinner hva resept og blodprøver gjelder :)

Har det gått greit gjennom kuren din med bivirkninger etc?

Hvis huden din er fin nå, så trenger du ikke å få utskrevet noe mer, men har skjønt at noen får noe å smøre på huden for å ta knekken på eventuelle småkviser som måtte dukke opp. Dog tror jeg det er et poeng å ta en blodprøve for å se at leveren din og kolesterol er fint også når du nå skal slutte? Jeg ville ringte legekontoret og hørt, og forklart de situasjonen med flytting og styr med stedet du kan ta blodprøver?

Anonymous poster hash: 3b159...78e

Haha, har hørt det er litt vanskligere for kvinner en menn når det gjelder Iso ja :laugh:

Bivirkningene er som ventet. Tør hud og lepper og intens kløe / utslett på ben. Har vært litt heldig angående bivirkninger siden jeg ikke har fått tørre øyne med i at jeg bruker kontaktlinser. Huden min er finere nå en noensinne. Ingen kviser på en god stund. Var på apoteket og fikk utlevert den siste pakken med Iso i går også.

Det jeg tenkte jeg kunne gjøre er å dra på Fürst blodprøvesenter i Oslo sentrum og ta en blodprøve når jeg kommer hjem 22. desember, siden jeg har vært der før å tatt blodprøve, dvs at jeg ikke trenger blodprøveskjema.

Endret av EivGrims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, har hørt det er litt vanskligere for kvinner en menn når det gjelder Iso ja :laugh:

Bivirkningene er som ventet. Tør hud og lepper og intens kløe / utslett på ben. Har vært litt heldig angående bivirkninger siden jeg ikke har fått tørre øyne med i at jeg bruker kontaktlinser. Huden min er finere nå en noensinne. Ingen kviser på en god stund. Var på apoteket og fikk utlevert den siste pakken med Iso i går også.

Det jeg tenkte jeg kunne gjøre er å dra på Fürst blodprøvesenter i Oslo sentrum og ta en blodprøve når jeg kommer hjem 22. desember, siden jeg har vært der før å tatt blodprøve, dvs at jeg ikke trenger blodprøveskjema.

Det må vel holde i massevis? :)

Anonymous poster hash: 3b159...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er dag 8, og så langt kan jeg kun melde om litt nye (og annerledes faktisk) kviser- og jeg skjønte etter litt klemming i dag hvorfor man IKKE skal klemme, og litt tørre lepper. Håper jo egentlig det forsetter i denne farten, og at utbruddet ikke blir noe verre. Har smurt litt olje for tørr hud under nesen, ellers er det lite endring gitt. Jo, jeg har fryst noe helt vanvittig denne uken, er det andre som har opplevd det? Vi snakker ull på hele kroppen under vanlige klær, alt av ovner på fullt, og to ullpledd. Samboeren skifter snart til shorts, så det e mer enn varmt nok her... .

Denne kuren føles for øvrig litt ensom. Jeg er jo uhyre opptatt av alt av endringer og slikt, men kan jo ikke snakke om det md gud og hver mann. Har dessuten valgt å fortelle det til så få som mulig. Unnskyldningen for lite alkohol i julen får bli "antibiotikakur".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I dag er dag 8, og så langt kan jeg kun melde om litt nye (og annerledes faktisk) kviser- og jeg skjønte etter litt klemming i dag hvorfor man IKKE skal klemme, og litt tørre lepper. Håper jo egentlig det forsetter i denne farten, og at utbruddet ikke blir noe verre. Har smurt litt olje for tørr hud under nesen, ellers er det lite endring gitt. Jo, jeg har fryst noe helt vanvittig denne uken, er det andre som har opplevd det? Vi snakker ull på hele kroppen under vanlige klær, alt av ovner på fullt, og to ullpledd. Samboeren skifter snart til shorts, så det e mer enn varmt nok her... .

Denne kuren føles for øvrig litt ensom. Jeg er jo uhyre opptatt av alt av endringer og slikt, men kan jo ikke snakke om det md gud og hver mann. Har dessuten valgt å fortelle det til så få som mulig. Unnskyldningen for lite alkohol i julen får bli "antibiotikakur".

Hvorfor synes du ikke noe om å si at du går på isotretinoin? :) Jeg sier det til alle der det er relevant. Altså til venner og familie. Det er vel ikke noe gale i å gå på Isotretinoin? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når startet det store utbruddet hos dere andre? Har tatt tre dager med 2*20 mg nå, og bortsett fra litt lett solbrente lepper er det lite endring, men ser og kjenner jeg i kveld har fått kviser på steder jeg ikke får det lengre, og mange fler som ligger under huden og venter. Var ikke det litt tidlig?

Mitt kom ganske raskt. var helt forferdelig og såg rett og slett ikke ut! Store byller over hele trynet som grunnet tynnere og skjørere hud gjorde enda vondere enn tidliger + at jeg flasset. Dette varte i to uker og knakk nesten all selvfølelse hos meg. Så, gradvis etter ca 3 uker begynte det sakte å bli bedre, nå har jeg veldig lite kviser, bare et par veldig små (har gått på kur i rundt 11/12 uker nå). Likevel redd for å ikke bli kvitt alle i tide og at dette ikke skal hjelpe, for det har jammen meg vært nok av bivirkninger underveis..

Flere enn meg som har ekstremt stive og vonde ledd og knær?

Det går litt i rykk og napp. Har hatt problemer med skuldrene, anklene, knærne, ryggen og den høyre hoften. Smertene kommer og går littegrann, og blir ofte værre etter trening. Kjennes ofte ut som om jeg har veeldig gansperre når jeg egentlig ikke burde ha det.

Anonymous poster hash: 85e5d...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor synes du ikke noe om å si at du går på isotretinoin? :) Jeg sier det til alle der det er relevant. Altså til venner og familie. Det er vel ikke noe gale i å gå på Isotretinoin? =)

Fikk en litt rar reaksjon fra en venninne som bare leste det negative og selvsagt fikk med seg dette fra gammelt av om selvmord... Nå spør hun annen hver dag hvordan det går med den grusomme medisinen, og alle de forferdelige bivirkningene. Familien vet det selvsagt, og et par venninner, men det holder liksom :) Så overhodet ikke noe galt i å gå på medisinen, men positiv støtte er jo å foretrekke i stedet for stadig å forsvare det, om du skjønner hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...